lauantai 3. helmikuuta 2018

619. Automatka Öölantiin

Öölanti on tietosanakirjan viimeinen hakusana. Aapinenkin päättyy Öölantiin.
.
Lapsuudestani asti on Ruotsin toiseksi suurin saari kiehtonut minua! 16 km kapea, mutta pitkulainen, 137 km. Öölannin kallioperä on rakentunut runsaasti fossiileja sisältävistä kerroskivilajeista, kambri- ja ordoviki-kauden hiekka- ja kalkkikivistä. Tyypillinen kasvipeite on arokasveista muodostunut puuton nummi, mutta rantatasanteella klintin alapuolella on myös reheviä jalopuulehtoja, pohjoisosissa havumetsiköitäkin. Gotlantiin pääsee vain laivalla, mutta Öölantiin siltaa Kalmarista!
.
Heinäkuisena tiistai-aamuna 20.7. klo 06 Jari, Juuso ja minä kiertelimme henkilöautolla Turkua etsien bensiiniasemaa. Löysimme linja-autoasemalta Esson. Viking-laivojen terminaali aukesi klo 7:20 ja asioimisluukut klo 7:30.
.
Normaalisti olisimme ajaneet suoraan autojen Check-in-pisteeseen, mutta tänään oli iskenyt atk-vika, joten saimme terminaalin yläkerrasta avainkortit, ja vasta sitten liityimme autojonoon.
.
"Ai teillä on jo?" sanoi tarkastaja, joka oli lähettää meidät terminaaliin hakemaan lippukortteja. (Laivamatka Turku-Tukholma maksoi 49 euroa autolta ja kolmelta matkustajalta, paluumatka toiset 49 euroa.)
.
Auton tuulilasiin kiinnitettiin vihreä lappu: T = Tukholma. Maarianhaminaan menijät kai ajoivat ulkoramppia ylähyllylle, mutta me alakerrokseen. Auton sijaintipaikan tunnuksena painoimme mieleen Sorsan sekä Q-kirjaimen.
.
AMORELLA lähti merelle klo 8:45. Automme kuljettaja Jari kävi nukkumaan pimeän ja hajuisen Sleep-in -tilan lattialle. Ravintolasalissa esitettiin lapsille Ville Viikinki -näytelmää kaksi kertaa puoli tuntia, suomeksi ja ruotsiksi. Laivan ulkokannet olivat märkiä yöllisen sateen jäljiltä.
.
Maarianhaminassa poikettiin klo 14:10-25. Katselin miten jonkun auto sijoitettiin ahtaaseen tilaan, neljänneksi kolmelle rinnakkaiselle autopaikalle.
.
Tukholmassa klo 18:55 ajoimme ulos laivalta ja sitten myötäpäivään mutkitellen kehäteitä. Aluksi itään Saltsjöbadenin junaradan alitse ja Nackan nostosillan ylitse, sitten kaarrellen länteen, kunnes pääsimme E4-moottoritielle lounaaseen. Tienviitoissa hassuja nimiä: Hölö, Mörkö (saaria).
.
TROSA. Poikkesimme Vagnhäradin liittymässä moottoritieltä kaakkoon, päästäksemme kivaan pieneen Trosan kauppalaan (5000 asukasta). Ajoimme ensin Stensundin YHA-retkeilymajalle, jota Juuso luuli mökiksi, sitten saareen leirintäalueelle. Pitkä jono kioskiin ja mielestämme liian kallis: 550 Ruotsin kruunua neljän hengen huone tai 250 SEK kahden hengen huone. Ajoimme pois kapeaa tietä. Jari poikkesi kysymään yösijaa hotellista: 800 kruunua yhden-hengen-huone. Jatkoimme matkaa ja ajoimme Nyköpingin ohi.
.
STAVSJÖ. Jari ajoi 25 km ennen Norrköpingiä taukopaikalle, jossa oli bensiini-asema sekä krouvi (kiinni). Läheltä alkoi vaellusreitti. Sorapolku vei radiomastolle. Pystytimme teltan ylös mäelle puolen tusinan eväspöydän läheisyyteen. Juuso jäi nukkumaan autoon mäenrinteen alapuolelle.
.
Kupoliteltta Jotos painoi vain 2 kg ja oli helppo koota. Kahteen saumaan työnnettiin noin 7 osaan taittuva putki. Tuuletusritilä ja kansi ylhäällä. Ovi jalkopäässä. Alalaitavetoketjut sekä kaksi vetoketjua ylhäältä alas. Hyönteisverkko. Kaksi alustalevyä.
.
 KESKIVIIKKO 21.7.
.
Aamulla kuulimme ulkoa autojen ääniä. Alhaalla taukopöytien äärellä istui jo aamupalan syöjiä. Hyvän huomenen tervehdyksiä. Krouvi avautui, Jari kävi syömässä ja Juuso lataamassa matkapuhelinta. Vessoja vasta siivottiin. Kävin metsässä poimimassa isoja ja pieniä mustikoita. Näin alhaalla etelässä sivutien ja erkaantuvan hiekkatien, jonka päästä alkaisi vaellusreitti. Kolmården olisi suoraan alhaalla etelässä. Krokek? Jokin kylä?
.
NORRKÖPING. Ajoimme parikymmentä kilometriä komeaan teollisuuskaupunkiin, joka on ollut joskus Ruotsin neljänneksi suurin heti Tukholman, Göteborgin ja Malmön jälkeen. Norrköpingissä kulkivat edelleen raitiovaunutkin! Nykyisin väkiluvultaan vasta 10. (128'000 asukasta), kun ohi ovat kasvaneet Uppsala (200'000) ja Linköping (150'000), Västerås ja Örebro (140'000) sekä Jönköping ja Helsingborg (130'000).
.
Paikoitimme auton puoleksi tunniksi ja katselimme kaupunkia. Norra Promenaden, raitiovaunut, asemat, puut. Keskustan Gamla Stan. Hospitalgatan, Skepparegatan, Lalles kiosk. Motala ström, joki. Tyska torget. Komea raatihuone korkeine torneineen. St. Olai kyrka. Nya torget, jossa torimyyntiä. Raitiovaunuja, valokuvia. Tyylikkäitä vanhoja 5-6-kerroksisia kivitaloja.
.
SÖDERKÖPING. Ajoimme 15 km Norrköpingistä kaakkoon E22-tietä, joka erkaantui lounaaseen vievältä E4-tieltä. Yllätyimme iloisesti! Löysimme Naantalin veroisen mainion pikkukaupungin, jossa 12'000 asukasta. Kauniita pieniä hiljaisia katuja ja toreja ja taloja. Huomasimme opastetun matkaseurueen. Kaksi kirkkoa 1200-luvulta, erikoinen kellotapuli! Vehmaita puutarhoja ja ojia. Ja Götan kanava!
.
GÖTA KANAL. Katselimme kanavan sulkua. Kaksi metriä vesi aleni. Pari venettä oli pyrkimässä itään. Laiturissa odotteli muita veneitä. Katsojia, heinäkuisia turisteja. Kanavanrannan torniin oli tulossa 8 kerrokseen yhteensä 11 asuntoa, pinta-alaltaan 100-130 neliömetriä.
.
Götan kanava jäi kiehtovana mieleeni jo lapsena Gösta Knutssonin kirjoista, Pekka Töpöhännän ja Monni-kissan seikkailuista, sekä aikuisena Maj Sjöwallin ja Per Wahlöön ensimmäisestä yhteisestä dekkarista 'Roseanna', jossa amerikkalainen turistityttö katoaa kanavalaivalta.
.
VÄSTERVIK. Ajoimme edelleen E22-tietä 80 km etelään. Saavuimme 21'000 asukkaan Västervikin kaupunkiin klo 12. Jarilla oli hätä ostamaan etukäteen konserttilippua, jonka vuoksi hän oli matkamme suunnitellut. Juuso ja minä halusimme Öölantiin, jonne menisimme ensin.
.
Rautatieaseman informaatiopiste oli väärä paikka, mutta sitten Strömsholmenin siltatien kupeessa oli "Ruotsin kaunein infopiste", entinen Varmvattenbaden, kylpylä. Auto ajettiin inva-paikalle, oli ruuhkaa! Ja sitten Jari sai pääsylippunsa, jonka numero oli vasta 68!
.
Alvin Lee (Ten Years After) oli elossa ja esiintyisi Gränsö Slott -linnassa 4 km:n päässä, jonne ajoimme heti. Ohitimme ensin linnanrauniot: Stegeholms slottsruin, sekä golfkentän ja kanavan. Esiintymislavaa pystytettiin juuri. Vieressä oli puumökkihotelli ja muovivessarivistö.
.
OSKARSHAMN. Jatkoimme ajoa 70 km etelään seuraavaan kaupunkiin (27'000 asukasta) Ruotsin Itämeren rannikolla. Döderhultsvik (v. 1856) kierrettiin ympäri myötäpäivään. Pysähdyttiin rautatieasemalle, jonka läpi kulki neljä junavuoroa päivittäin. Oskarshamnin satamasta oli lauttayhteys Öölantiin, saaren pohjoiseen Byxelkrokiin. Me ajaisimme vielä 60 km Kalmariin ja sieltä pitkää siltaa saareen. Jatkoimme ajoa etelään ohi Påskallavikin, Mönsteråsin ja Pataholmin.
.
KALMAR (57'000 asukasta). Ajoimme päämääränä keskiaikainen linna. Pimeitä puukujia. Talon perällä pysäköintialue. Silta linnan saarelle. Porttikäytäviä. Valleilla tykkejä ja vierailevia turisteja. Pääsymaksu sisätiloihin 80 Ruotsin kruunua, mutta ulos linnoitusvalleille pääsi ilmaiseksi ja kiersimme ne ympäri. Juuso jonotti portinpielen vessaan.
.
Satoi vettä, heinäkuun naistenviikko oli puolessa välissä (tänään 21.7. Johanna). Kalmarin Unioni oli jäänyt mieleen koulukirjoista. Vapiksen hissanope hum.kand. "Haarniska" elävöitti: "Nyt on juuri perustettu sellainen pop-bändikin kuin Kalmarin Unioni! (Seppo Hovin ravintolayhtye).
.
ÖÖLANNIN SILTA, Kalmarista itään, pituudeltaan 6 km! oli sumussa antielämys. Odotettu sillan korkein kohta jäi aivan huomaamatta! Autoliikenne oli runsasta. Saaressa saavuimme selvästi maaseudulle, vähän tylsääkin.
.
BORGHOLM. Käännyimme pohjoiseen kohti saaren pääkaupunkia Borgholmia (3000 asukasta). Tie ruuhkautui jonotukseksi liikenneympyrään. Tivolikin oli tullut kaupunkiin.
.
Kävimme leirintäalueella. Oli joko Juuson tai minun vuoro kysyä majoituksesta. Virkailija selitti juuri puhelimeen: "Aldeles fullt!" No siltä näyttikin! Lähdimme pois. Ajelimme edelleen pohjoiseen. Ruuhka hellitti vähitellen. Kokeilimme sivuteitä, kohtasimme syrjässäkin asutusta.
.
GILLBERGA. Ensin Äleklinta, vackra strandpartier! Sandvik. Steninge. Gillberga gård. JORDHAMN... Kartta? Maatalon piha ja liikenteen jakaja. "Privat" sekä viitta: Gillberga, ajamme sinne! Kärrytie. Ison sonnin ohi. Lehmiä laitumella. Lahden rannalla poukamassa on kuusi kivilohkareista rakennettua taloa ja asukkaita rannalla. Caravan, asuntovaunu vetoautoineen pysäköi tiellä pohjoisessa. Katselemme maastoa, minne pystyttää teltta?
.
Caravan jatkaakin matkaansa pohjoiseen, menemme paikalle, jonka se juuri jätti. Färinge. Jäämme lehmiä paimentavan trallin eteläpuolelle (kotieläimet eivät pysty sorkillaan ylittämään tiehen rakennettua pyöreäputkista säleikköä).
.
Katajarivistöjen välissä on lehmien käyttämä polku. Telttapaikka löytyy. Auto teltan viereen, Juuso yöpyisi autossa. Ympärillä laidunniityn idylli! Ja meri! Juuso etsii rannasta fossiileja sekä illalla että aamulla. Lintujen korkea saari Blå Jungfrun näkyy!
.
 TORSTAI 22.7.
.
STENINGE, yöpymispaikkamme pohjoispuolella on kivilouhos. Öölannin kallioperä tarjoaa raaka-ainetta ainakin sementti- ja kalkkiteollisuudelle. Nukumme klo 23-06. Yöllä pari sadekuuroa. Aamu on autereinen. Linnunlaulua. Liikenteenkin humua päätieltä.
.
Herättyämme vietämme kivikkoisilla rannoilla pari tuntia klo 6:15-8:15. Juuso poimii ja esittelee fossiileja: tässä oikosarvia, ortokeratiitteja, tuossa trilobiitteja. Kämmeköitä. Ylhäällä rannalla katajikkoa ja sammalta. Rantavalli. Isokiviaita.
.
LÖTTORP. Ajamme pohjoiseen 15 km ohi Löttorpin, jossa ostamme huoltoasemalta 200 kruunulla bensiiniä.
.
BYERUMS Sandvik, ajamme sivutietä länteen ja tulemme RAUKKIEN alueelle. Kesäasutusta, mutta myös autio ranta.
.
Raukit ovat veistoksellisia jylhiä kivipylväitä, jotka merivesi on muokannut kuluttamalla heikot kohdat pois ja jättämällä jäljelle vain vahvimman ytimen. Raukit vaikuttavat aluksi pieniltä, mutta alkavat tehdä vaikutuksen rannalla kuitenkin. Juuri tällaisia erikoisuuksia Öölantiin tullaan katsomaan!
.
BYXELKROK ja BÖDA. joihin autotie haarautuu länteen, ennen Grankullavikiä ja pohjoisniemeä Ölands Norra Udden.
.
NEPTUNI ÅKRAR, kivipeltoa! Loivia hiekkavyöhykkeitä alemmas meren rannalle. Esillä tähän asti suurin määrin fossiileja, joita muut paikalla olevat kävelijät (kaksi pariskuntaa ja perheitä ja tyttökolmikko ja nuoripari käsi kädessä) eivät vaikuta lainkaan huomaavan jaloissaan! Heille riittää pelkkä voimakas meritunnelma. Luonnontieteilijä, kasvien luokittelija Linnaeus (1707-78), aateloituna vuodesta 1757 Carl von Linne, on käynyt täällä!
.
TROLLSKOGEN. Ensin Nabbelund ja ajamme Grankullavikin ympäri. Sitten Peikkometsä. "Stormvriden tallskog", myrskyn repimää petäjikköä. Pysäköintialue, kioski, näyttelyitä, portti, kaksi luontopolkua: keltainen 2,5 km ja punainen 4,5 km, joista jälkimmäisen kävelemme. Odotettua pitemmältä tuntuva kävely. Menninkäispuita. Suomalaisen laivan hylky 1920-luvulta!
.
Lopuksi molempien reittien yhteinen osuus, rantaniityt, joilla sitten runsaasti muita turisteja. Fyren "Långe Erik" näkyy lännessä toisella niemellä. Majakka on 32 metriä korkea, vuodelta 1845. Kun syömme puolenpäivän eväsateriaamme, paikalle saapuu klo 12:30 pitkin kapearaiteista rautatietä höyryjuna kiskoen perässään kolmea matkustajavaunua (kaksi avovaunua ja yksi sisävaunu).
.
Juna lähtee uudelle matkalle klo 12:45. Pysäköintipaikka on aivan täynnä autoja, jotka toivat junalle ihmettelijöitä tai matkustajia. Ajaako juna Ingesiin, 5 km? (Kapearaiteinen rautatie on ulottunut 150 km Öölannin halki etelän Ottenbystä pohjoisen Bödaan, liikenne lakkautettu 1961.)
.
HIMMELSBERGA. Ölands museet. Rakennusrykelmä. Pääsymaksu 55 kruunua. Kujaa pitkin kävelemme kauppaan ja Galleriaan, sisäpihoille. Ostan 5 kruunulla kuvapostikortin. Jatkamme autolla matkaa itärannan tietä etelään. Ohitamme tuulimyllyrivejä ja Radby -riviasutuskyliä.
.
GAMMALSBY / MELLSTABY... haiseva, rikinhajuinen satama Öölannin itärannikolla. Kävelemme laiturilla tupien ohitse.
.
EKETORP, muinaislinna, pääsymaksu 50 kruunua, käymme myymälässä. Öölannissa pitäisi olla peräti 15 muinaislinnaa sekä noin 300 taisteluhautatyyppistä talonpohjaa 500-luvulta eKr.
.
LÅNGE JAN MAJAKKA, Öölannin eteläkärjessä. Käymme siellä noin klo 17-19. Majakalle vievän tien alussa on varoitus: pääsymaksu 50 kruunua autolta tai 10 kruunua bussimatkustajalta.
.
Juuso yllyttää: "Ajetaan vain eteenpäin, ainahan voi kääntyä pois!" Mutta eipä sitten voikaan! Kun ei mahdu kääntymään! Nuori poika laskuttaa meiltä 50 kruunua, jolla kuulemma rahoitetaan lintuasemaa. Nähtävyytenä on sisätiloissa näyttelyitä. World Heritage. Majakanvartijan tupa. Lintutavaran myymälä. Käymme lintualueella, jota ympäröi käärmeaita.
.
Kapuamme ylös 41 metriä korkeaan majakkaan. Ahtaat portaat peräkanaa ja vastaantulijoita myös. Jari väsyy, jalat menevät muusiksi. Ylhäällä lattia viettää ulospäin, jotta vesi valuisi pois. Paljon turisteja paikalla, aurinko häikäisee. En kierrä ympäri, vaan pidän tikkaista kiinni!
.
Majakalla on tykkejä tai kanuunoita, joiden tarkoitusta arvuuttelen Jarilta: Merirosvojako vastaan? Sotaako varten? Muistoja uponneista laivoista? Nikoteltuaan hetken epäilemäänsä kompakysymystä Jari keksii oikean ratkaisun. Sumusäällä kanuunat on laukaistu 5 minuutin välein äänimerkiksi, mutta nykyisin tykinpaukkeen korvaa äänilaite!
.
KARL X GUSTAVS MUR. Kalkkikiviaita tai muuri (5 km), joka kulkee poikki saaren, vain kaksi maantietä aukkoinaan. Este on rakennettu 1653 (kuningatar Kristiinan viimeisenä hallitusvuotena) Ottenbyn kuninkaankartanon pohjoispuolelle pitämään hirviä aloillaan kuninkaan metsästysmailla. Kaarle X Kustaa (myös Carl X Gustaf) syntyi 1622 ja hallitsi 1654-1660.
.
GRÖNHÖGEN ja DEGERHAMN ovat ohittamiamme pikkukyliä ajaessamme länsirannikon rantatietä eteläkärjen majakalta pohjoiseen.
.
KASTLÖSA. Emme huomaa vielä kääntyä pikkutielle länteen merenrantaan, vaan jatkamme sisämaassa läntistä päätietä pohjoiseen.
.
MÖRBYLÅNGA. Kirkon eteläpuolelta yritämme lehväkujia pienemmälle rantatielle. Polkupyöräreitti, metsilöitä varrella, kapea tie, autoa ei voi pysäköidä. Enskilde väg, vain tonteille ajo. Lepopaikkapöytä pyöräilijöille. Kaunis meri tulee näkyviin lännessä, kun aurinko laskee juuri. Laituri. Sjömark-nähtävyys jää näkemättä, palaamme takaisin. Jari puhisee tien ahtautta: "Jos auton voisi kutistaa..."
.
RESMO klo 21, taukopaikka. Viileä tuuli. Kolme tuulimyllyä. Automme pysäköity heinätien varteen. Neljä pöytäpenkkiä alhaalla. Wc ja invalidi-wc ja urinaali tarjolla turisteille, vieläpä vettä, saippuaa ja käsien kuivain. Jari syö Eldorado-tonnikalaa, omenamehua, tortillaa ja ruiskorppuja. Juuso nauttii viimeiset TUC-suolakeksinsä.
.
 PERJANTAI 23.7.
.
RESMO. Nukuimme klo 23-06. Kukkuraiset roskikset, jäteauto käy. Kaksi asuntovaunua. Yksi henkilöauto hiekkatiellämme yön, on jo lähtenyt. Pari pientä sadekuuroa.
.
ALVARET. Ajamme poikkiteitä saaren keskiosan ruohotasangolle Stora Alvaret. Asuntovaunuja näkyy täällä jokaisella taukopaikalla, pääpaikalla useita ja lisäksi henkilöautoja, leiri.
.
Alvari on kalkkikivipohjainen puuton nummi, jolla kasvaa arokasveja. Kuiva alvari on maataloudellisesti käyttökelvotonta. Vain rehevimmät alvariniityt kelpaavat laitumiksi. Alvaria esiintyy Öölannin lisäksi Gotlannissa, Viron saarilla ja Pohjois-Virossa.
.
Kävelemme lintujärveä kohti. Lammikoita. Kalliopintaa kuin irtolaattoja, maa-ainesta niiden välissä. Erilaisten värikkäiden kukkien loisto! Vesistö estää menemästä kauemmas. Pohjoisessa hevoset, cattle. Eteläpuolella lammaslaidun. Emo määkii, musta pentulammas kulkee perässä koko ajan. Idässä on uimaranta, leirintäalue, levä haisee täälläkin, vaikka vähemmän kuin satamassa.
.
FÄRJESTADEN klo 10:02 (Öölannin suurin kaupunki, 5000 asukasta). ICA-kauppa avautuu. Kauppakeskus, H&M. Pullonpalautuksessa on eroteltava tölkit, pet-pullot ja lasipullot flaskorna. Juuso työntää tyhjän muovipullonsa viimeiseen koloon ja saa kuitin 0,00 kruunua, vaikka pullopantti oli 1 kruunu. Hän punehtuu harmistuksesta! Kaupasta Juuso ostaa ruisleipää 6 kruunulla, minä 2 litraa jäätelöä 13 kruunulla ja perunalastuja 7 kruunulla. Kolikko 20 kruunua pitää työntää automaattiin kassalla. En ole löytää autoamme pihalta, on niin kova ruuhka.
.
Syömme satamassa. Pöytä-penkki-yhdistelmä on grillikioskin aidan ulkopuolella. Asettelen espoolaisen Länsiväylä-lehden aukeamia pöytäliinaksi ja istuintyynyksi. Purkillinen tonnikalaa kolmelle leivälle. Jäätelöä jälkiruoaksi, Jari ottaa 1/3 litran, Juuso 2/3 litraa, minä litran. Pikkulinnut ottavat paikkamme ja murumme heti lähdettyämme.
.
KALMARIN SILTA. 6 km. Sillan kohoumakohta näyttää jyrkältä kaukaa katsoen, mutta tuntuu loivenevan sitä kohti ajettaessa.
.
KALMAR. Retkeilymaja STF Vandrarhem Rappegatan 1 osuu vastaan. Siisti Reception, jossa kesäapulais-tyttö tutkiskelee tietokonepäätettä, olisiko tänään tilaa meille? Vaivannäön jälkeen hän onnistuu saamaan tuloksen: I dag, tyvärr, inte! ja on tyytyväinen suoritukseensa. Poistumme tyhjin käsin.
.
Ajelemme Kalmarissa Tehtaankadun ja Smoolanninkadun kulmaan. Kävelemme kohti rautatietä. Vartioitu tasoristeys. Yhden vaunun paikallisjuna ajaa ohitsemme kohti Linköpingiä, myöhemmin 5 vaunun kaukojunakin.
.
Kalmarin Gamla Stan tuo mieleeni Helsingin Puu-Kumpulan ja Eirankin. Puistoa, rantaa, vanha linna näkyy. Vessakäyntejä ja puhelinsoittoja kotiin. Kiertelemme vastapäivään. Satama. McDonald's. Korttikauppa, 3 Öölanti-korttia 10 kruunulla.
.
Kävelemme kaupunginmuurin vallilla: näköalat liputetuille, vilkkaille kävely- ja kauppakaduille, joita pitkin kävelemme sitten toreille. Lilla och Stora Torget. Jari syö 2 nakkisämpylää 15 kr/kpl. Kojuja ja pöytiä on risteyksen molemmissa kulmissa, mutta samat hinnat kummassakin.
.
Kaupungissa on Tivoli ihmis-vatkaimineen. Kummitusjuna ja lasten vuoristorata. Tyttökolmikko: eksoottinen valkeine vekki-minihameineen, vaaleahameinen korkokenkineen sekä lyhyt housuineen ja lenkkareineen.
.
Kaupunginmuurin portilla pimeä käytävä, sponsoroitu puusilta, vanhan vesitornin luona, automme jo melko lähellä.
.
TIMMERNABBEN. 40 km Kalmarista pohjoiseen Strömsrumin kautta, upea pitkä hämärä lehtipuiden välinen tie. Kylän talojen rykelmä. Puukirkon laatikkomaiseen rakennukseen kytkettynä on retkeilymaja, jonka ympärillä lapsia tai nuoria parveilee kuin rippileirillä.
.
Kysymme retkeilumajasta yösijaa. Leukapartainen heppu sanoo, että olisi pieni huone 2 henkilölle, mutta hän voisi myös kysyä mökkiä läheltä? Joudumme odottamaan puoli tuntia, hän soittelee ensin. OK. Hinta 175 kruunua / henkilö. Maksu Juuson kortilta, hän näyttää ajokorttinsa, ja Jari kirjoittaa henkilötiedot.
.
Istuskelemme pihapenkillä ja katselemme majaparakin hyörinää. Sitten saapuu pikkuautolla Abban Benny Anderssonin näköinen iloinen heppu, kättelee kaikki, nauraa koko ajan. Ajamme Bennyn auton perässä. Jari on törmätä liikennemerkkiin ja ylimääräinen auto kiilaa väliin, Benny odottaa. Pitkä matka jonnekin. Tulemme L:n muotoisen pikkumökin luo, minitontti, vanha harmaa äiti kuistilla.
.
Talon varustus: 1) eteis-takka-olohuone, TV, videot, stereot, pyöreä pöytä ja sohva (mun petini), kalusteet 1940-50-lukua. 2) Jarin soppi L:n kulmassa. 3) Keittiötupa (jääkaappi, liesi, mikroaaltouuni, astiakaappi, riisikakkuja), jossa 2 yösijaa peräkkäin, sohva, pöytä, tauluja, Juusolle.
.
Jari nukkuu klo 19-07, Juuso 23-6:40, minä vähiten. Eksplisitismi-teoriaa. Katselemme Batman ja Jokeri -elokuvan klo 21-23. (TV pimeni, kanavat katosivat, kun suljin kytkimestä.) Suihku. (Kanavat löytyivät taas, kun ohjelma alkoi.)
.
 LAUANTAI 24.7.
.
Käyn aamulla kävelemässä puoli tuntia lähistöllä. Danska Varvet, mökkikylä, varaukset mieluuiten viikoksi. Hiekkaranta. Poimin vadelmia. Mökkimme osoite on Ringstigen... 3?
.
MÖNSTERÅS. Klo 10 ajamme rantatietä E22. Påskallavik, vähän kuin Hankoa. Huviloiden rivistö kadun sisemmällä ja pelkkä merenranta kadun ulommalla puolella.
.
VÄSTERVIK klo 12. Sinne 90 km, ajoimme ohi ensin. Automme radan eteläpuolelle, Östermalm, Sturegatan, (Esplanaden - Hallström).
.
Espan ja Södra Järnvägenin kulmassa odotetaan motoristien MC-paraatia. Lasken ajajia 500-1000, lisäksi vyöruusu joka toisella, jopa 1500 ihmistä. Poninhäntiä esiin kypärän alta. Naisajajia myös. Lapsia miehellä kyydissä. Harmaapartoja. Kukkakorityttö jää paraatin takia keskisaarekkeelle eristyksiin, hymyilee, soittelee kännykällään.
.
Kävelemme tasoristeyksessä rautatien yli. Keltainen lättähattu-juna ajoi juuri äsken ohi. Petrikirkko on iso uusgoottilainen, tuo Stenbäckin kirkot Suomesta mieleen. Kivoja terasseja ja puita. Kävely-kauppakatuja. Kalatori ja vihannestori. Motoristit pörräävät. Ohitetaan McDonald's. Kebab-salaatti 50 kruunua, Jari syö ja tarjoaa, Juuso syö, minä en.
.
Kello 14:15-55 kävelemme mm. ohi Varmvattenbadetin, kauniin infotalon. Silta, ohi rauniolinnan, yli kanavan Gränsö'hön. Moottoripyörät on pysäköity jonoon, paitsi toiset ajelevat edestakaisin tietä pitkin. Jari kiiruhtaa MC-messuille (80 kruunua), hän pääsee läpi, mutta minut ja Juuso pysäytetään. Sitten kierrämme teltta-alueen läpi. Istuskelemme merenrannassa kivillä.
.
Jarin lähdettyä konserttiin sisälle klo 16:30 Juuso ja minä käveleskelemme Västervikissä: 1) Kanavalle, 2) Rauniolinnalle, 3) Keskustaan. Risteilemme kaduilla etsien kauppaa. Juusolla on tyhjä cokis-purkki pantiltaan 50 äyriä. Konsum-kaupassa etsimme palautus-automaattia, jonne myyjä neuvoo, huone tulo-ovella. Ostetaan suklaata. Konsum on kesällä joka päivä auki klo 22 asti, ICA klo 20 asti.
.
Petrikirkon puistossa syömme suklaata. Kävelemme autolle. Lähden yksin kävelemään klo 19:30-21:15, etsien matkan varrelta Juuson kadottamia aurinkolasejakin. Katselen arkkitehtuurinähtävyyksiä ja merenrantaa, satamaa, asemaa junanvaunuineen, vesitornia. Löydän ICA:n, mutta jo kiinni. Västervikin lauantai-ilta. Kissoja! Nuoria tyttöjä ulkona. Avoimia ikkunoita. Puheen pölinää. Ilta pimenee heinäkuussakin.
.
Juuso on kävellyt myös ympäriinsä, löydettyään aurinkolasinsa kohta lähdettyäni. Istuskelemme autossa klo 21:15-22, mutta sitten lähdemme sataman rantaan kävelemään. Lauantai-illan nuorisoa. Tasoristeys. Hallströmsgatan. Brunnsgatan. Pimeä valaistu puutalokuja. Meren rannalle taas. Kumua kantautuu veden yli, mutta Beatles-musiikki kapakasta voimakkaampi. Kanavan valot. Palaamme Gamla stanin kautta samaa tietä autolle.
.
 SUNNUNTAI 25.7.
.
Jari soittaa kännykällä klo 00: "Tulen bussilla!" Alvin Leen klo 22:30 alkanut konsertti on päättynyt. Hän tulee kimppataksilla klo 0:40 autollemme. Sitten alkaa sujuva ajo, epäröimättä, ulos Västervikin kaupungista, tiet ovat tyhjät.
.
Huoltoaseman pysähdyksellä Jari soittaa Norjaan vuonomaan suurimmalle Alvin Lee -fanille, joka ei päässyt tällä kertaa konserttiin, koska on hänen metsästystarvikeliikkeensä sesonkiaika. "The concert was quite astounding... I was a little worried... kun Alvin Leen edellä esiintyi raju cover-bändi tanssityttöineen... Mutta kyllä Alvin Lee otti sitten yleisönsä, jota oli 2000-3000, paljon motoristeja. Kuvia on tulossa Norjaan ensi viikolla! "I like your T-shirt!" sanoi Alvin Lee eturivissä olleelle Jarille. Esityksen päätteeksi Alvin tuli Jarin kohdalle ja kumarsi kiitokseksi fanilleen. Ohjelma jatkui, ei ollut tilaa yhtä encorea enempää, vaikka yleisö pyysi.
.
Tie E22 Västervikistä pohjoiseen kohti Tukholmaa. Sumua tiellä, mutta ei juuri liikennettä yöllä. Norrköpingissä ostetaan bensiiniä kahdellasadalla kruunulla. Jari käy kahvilla moottoritien ylikulkusillalla.
.
STOCKHOLM C. Ohi Kaupungintalon, Gamla Stanin länsilaitaa, (ei Riddarholmeniin), Tunnelbanan viertä, Slussen, etelään kallion solaa, Katarina-hissin sillan alitse, vastapäivään itään kääntyen, mutka etelämmäs, yksi liian aikainen umpikuja. Päädytään Saltsjöbadenin radan alitse Vikingin terminaalille. Hätäkäännös terminaalin eteen (kuorma-autot sieltä lyhintä tietä), paluu pois, rantatietä enemmän länteen, kunnes käännös satama-alueelle. Kaksi autojonoa, riville 4, klo 05, sunnuntaina 25.7.
.
Odotellessa käyn klo 5:10-6:00 kävelemässä yksikseni Slussenille. Siellä on nuorisoruuhka laivaravintolasta poistuvia. Skeppsbron, joitakin autoja ja kävelijöitä. Heinäkuun aamuaurinko häikäisee idässä. Af Chapman -retkeilymajalaiva. Hotelli Reisen. Ånedin Line Ahvenanmaalle. Kuninkaanlinna, 7+9+7 ikkunariviä itään. Sotilaat maleksivat ylhäällä linnan pihapuistotasanteella. Eteläsivulla on 28 ikkunaa (4x7), useita museoita, toisesta kerroksesta sisään vartiosotilaita, mukulakivirinne. Suomalainen kirkko ja Suurkirkko. Vanhankaupungin kadut autioina. Suurtori, Akatemia (Nobel), Tyska kyrkan, Österlånggatan.
.
Palaan Vikingin terminaaliin. Automme takana on jono kasvanut. Juuso nukkuu takapenkillä. ISABELLA-laiva (Turusta) saapuu klo 06:20. Check-in avautuu klo 6:30, viisi luukkua. Blondi poninhäntäinen tyttö puhuu suomea, Jari: God morgon, Thank you! Lippuvihko sisään ja "avainkortit" takaisin.
.
T=TURKU, sinilappu kiinnitetään tuulilasiin. Sisäänajo laivaan keulasta, idästä. Laivan sisällä ajetaan nyt ramppihyllylle, käsimerkeillä ohjaajia. (Turusta lähtiessä ajettiin neljään riviin kolmen sijasta ja oli ahdasta avata auton ovet). H4-ovi laivalla nyt, Isabella-laivalla.
.
Kapuamme ylös portaita laivan sisääntuloaulaan, jossa ei ole vielä jalkaisin tulijoita terminaalista. On paljon tilaa. Nojattomia pitkäpenkkejä auloissa. Yksittäinen tuolinelikko automaattien luona. Juuso aikoo nukkua elokuvateatterissa (näytös Suomen aikaa klo 10 ja 12, "Day After Tomorrow"), mutta se on lukittu siivouksen jälkeen. Jari menee makuupussin kanssa sitseriaan, joka on ahdas kuin lentokone tai junanvaunu, putki jossa 2+2 tuolia vierekkäin.
.
Juuso ja minä istumme peräravintolan peräikkunalla. Tyhjähkö sali. Ville Viikinki pelastaa punatukkaisen Anki Aallottaren kapteeni Koukulta, isä-Ahti apeksi, puolen tunnin lastennäytelmässä, ruotsiksi klo 13 ja suomeksi 13:30. Lapsille heitetään karamelliä. Tietokilpailussa 10 TV-sarjan tai elokuvan sävellystä: Love Boat, Pulp Fiction, Pretty Woman, Falcon Crest, Bold and Beautiful. Paras "Kyllikki Ikonen" saa 7 oikein, palkintona ilmaisristeily, seuraaville drinkkikuponkeja.
.
Seuraan kartasta Tukholman lähisaaristoa, Lidingö ym, kunnes kartta loppuu. Ulkokannella on auringonpalvojia, kongressikannella ylhäällä karaoke-laulua (Lumi teki enkelin eteiseen, Moottoritie on kuuma).
.
Laivamatkalla klo 7:45-19:50 Turkuun (Maarianhamina klo 14:10-25). Turussa ajo laivasta ulos, tullin läpiajo, juututaan pihalla jonoon, juna ja veturi tasoristeykseen juuri. Opasteet Helsinkiin ja Hämeenlinnaan Aurajoen etelärantaa, Kupittaan itäpuolta, junaradan vartta. Lahnajärvi.
.
Espoossa Soukkaan Nöykkiön uutta tietä (Kehä III, Suomenoja, Latokaski). Martinsillan uudet hienosti jäsennellyt kerrostalot. Klo 22:10 Juuso pääsee Soukkaan, klo 22:30 minä Konalaan ja klo 22:40 Jari Vantaalle. Jarin auton mittariin on kertynyt 2000 km matkaltamme, heinäkuussa 2004.
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti