keskiviikko 9. maaliskuuta 2022

739. Juhannuksen Tukholma 2012

Viking Mariellan B2-pikkuhytti 4936 neloskannen perärivillä maksoi vain 4 euroa risteilylle juhannuksen lauantaiksi 23.6.2012. Ajoin Katajanokalle klo 16:35 täydellä raitiovaunulla 4T. Peräovesta ehdin ennen ruuhkaa läntisimpään 6-7 lippujonosta. Pari pilottipaitaista miestä vartioi portteja 2 ja 3. Pullonkaulaksi väen etenemiselle laivaan muodostui valokuviin poseeraus.

Käytyäni hytissäni purkamassa reppuni nousin klo 17:20 ulkokannelle 10, jossa vietin tunnin. Laiva lähti liikkeelle vasta 17:30. Lämpötila 22 astetta, aurinkoista, vähäinen viileä tuuli (Tukholmaan luvattu sadetta). Istuin muovituolissa vasemmassa peränurkassa, vaihdoin suuntaa aurinkoa pakoon, katselin pikkusaaria, lokkeja, Suomenlinnaa ja Harmajaa. Puuli tuntia aiemmin lähtenyt Siljan laiva kulki kaukana edellä. Tumma latinonainen ojensi minulle älypuhelimensa ja pyysi ottamaan hänestä valokuvan.

Aamulla lähdin hytistä saapumisaikaan 9:45. Laivan aula oli jo lähes tyhjä ja ramppikäytävän jono terminaaliin eteni sujuvasti, joitakuita ohittelin. Olin ulkona jo klo 9:58. Satoi vähän. Kävelin itään Fåfänganin suuntaan, kiviportaita Folkungagatanin Danviksbron päähän.

Kirjaan paikannimiä kuin Stieg Trenter dekkareissaan. Tukholmassa monesti käyneenä muistan nimien perusteella paikat kartalta ja ulkonäöltään, tarvitsematta katsoa karttaa, ainakaan usein.

*

DANVIKSBRO nostosilta ensin itään, sen jatkeena S:n peilikuvana kiemurtelevaa Värmdövägeniä etelään. Pari vastaantulijaa, sunnuntain hiljaista klo 10. Kanalvägen meluaidan länsipuolella. Rakennustyömaita, paljon asuintaloja tulossa vuonna 2012.

SICKLA, puistopolkuja ja rantalaitureita, märkiä puurakenteita, niiden välissä rehottavat rantakasvit tuoksuvat voimakkaasti. Runsaslajinen kasvimaa, rantatiheikköjä, merilaiturien lomassa. Sillat yli Sicklan kanavan, etelässä autoille, merta lähempänä pohjoisessa kävelijöille. Mainos: "YOGA pehmein liikkein kesällä joka viikko ison sillan luona."

Harvoja kulkijoita. Uusia tai uudistettuja asuintaloja, parvekkeet maksimoitu merelle päin. Poikittaisradan sininen pikaraitiovaunu (S) kulki Hammarbyn puistokadulla. Vanha maamerkki Sofian kirkko näkyy asuintalomeren yläpuolella pohjois-luoteessa.

SÖDRA HAMMARBYHAMNEN. Rantakadun loppupää lännessä on suljettu, joten oion raitiovaunukadulle etelään. Tien laidalla suomalaisyhtiö FORTUMIN sähkövoimalaitos. Useita kieltokylttejä: valokuvaus ja muukin kuvaaminen kielletty ilman lupaa. Kylttien päälle on liimattu tarroja, joissa on pääkalloja tai rockbändien nimiä.

SKANSBRON on itäisin ja matalin Södermalmin ja Södra Hammarbyn yhdistävistä silloista. Nousen mäkeä ja portaita ylemmän sillan katutasolle. Etelässä puistoa, metsää, vanhoja puutaloja, moottoripyöräkerhon mc-klubi puutalossa. Tunneli länteen tien ali myös, mutta jatkan itäpuolta etelään. Oion joskus mutkat suorempia kinttupolkuja pitkin.

GLOBENIN ostoskeskus on kiinni klo 11, kun tunnin verran olen kulkenut sinne. Venäläinen turistiryhmä palloilee paikalla, tulivatkohan metroasemalta (T Globen) lännestä? Globen on pallon muotoinen urheiluhalli. Länsipuolelta lähtee SKYWAY - junarata tai hissi joka kiipeää kuplahallin seinää ja ylittää katon eri puolelle.

Sataa ja muodostuu lätäköitä. Poukkoilen päämäärättä epätietoisena eri suuntiin. Pohjoisessa on Tunnelbanan asema "T Gullmarsplan" ja bussiterminaali yläpuolella. Löydän vaivoin kulkutien sen itäpuolelle, josta pääsen palaamaan tuloreitilleni. Ylempää siltaa ylitän Årstavikenin tai Hammarbyslussin vesisulun suoraan Södermalmin Götgatanille. 

Sateenvarjoni hajoaa sillalla. Varsi irtoaa varjopäästä. Pitelen kädellä ruoteista ja vartta tukena poikittain, että varjo pysyy auki ja suojaa minua sateelta, joka on välillä ripottelua mutta toisinaan runsasta.

**

Södermalmilla poikkean Götgatanilta SKRAPAN -liikekeskukseen ja pyörähdän valopihan kahvilan ympäri. ICA auki, "Ringen" vasta kauppakeskus. Sen jälkeen Dalslandsgatan, portaat länteen ja Älvsborgsgatan pohjoiseen, tekemäni mutkat kuin suorakulmainen Z.

ALLHELGONAKYRKAN puistossaan, puinen, vanhaan malliin 1930-luvulla rakennettu, kuin jokin pikkupaikkakunnan kirkko. Suojaisia asuinkortteleita, keltainen talo ym. Portista pääsen talon läpi Hallandsgatanille.

ROSENLUNDSPARKEN ym. puistoja ja Rosenlundsvägen pohjoiseen. Kaksi Högbergsgatania.

ZINKENSVÄG. Tantolunden. Puistokatu vanhojen siirtolapuutarhojen välissä. Sade vähäistä, varjo taskussa, luonnon tuoksut sateen jälkeen juhannuksena voimakkaita. Naapurivahdit, siirtolapuutarhaväkeä töissä. Putosin portaalta, keho tärähti! Kun luin tekstiä, unohdin askelmat.

Hornsvikstigen jatkaa Zinkenin tieltä länteen. Tulen rantaan, talot veden toisella puolella. LILJEHOLMSBRON (Hornstull) näkyy oikealla, mutta päätän palailla kaakkoon Årstan korkealle siltaparille (itäinen ja läntinen).

***

ÅRSTABRON alla bussipysäkki. Rautatieläisten teräsverkkoportaat sillan junaradalle, portti lukittu muilta. Nousen mäen sillan tasolle, leveä kävely- ja pyörätie, junat kulkevat läntisempää siltaa pitkin. Kävelen läpi pitkän, hieman hurjan sillan, korkealla yli Årstan pikkusaarten. Joitakuita vastaantulijoita tai ohittajia.

Ärstan puolella pyrin luoteeseen ja pohjoiseen Liljeholmin sillan suuntaan. Sjövikskajen. Isot työmaat: rannassa muutetaan teollisuusrakennuksia uusiksi asuinkortteleiksi, joista avarat näköalat ulapan yli. Kuljen metsäpuistopoluilla ja uusilla kaduilla. Muistelen Timo Saarniemen löytöretkiä. Joku räjäyttelee nalleja. Rannan kävelytiellä käsi-kädessä kulkevia pariskuntia ja lastenvaunuja.

Kevyet ritiläportaat, joiden läpi maisema vilkkuu, ylös Liljeholmin sillalle Hornstullissa. Nostosilta, näin sen auki ja autojen seisovan, katsoessani Årstan sillalta. Nyt lyhyehkö silta.

Hornsgatanilta vaihdan sen eteläpuoliselle asuntokadulle, talon portista, asuntojen alitse. DRAKENBERGSGATAN. Sitten puistokäytäviä ahtaasti talojen välissä - katutasoa alempana etelässä. Zinkensdamin urheilukentän jälkeen KRUKMAKARGATANILLE.

Sankt Pauls Kyrkan ja sitten Mariatorgetin vehreä puisto, jossa vesiallas, suihkulähde, veistoksena Pyhä Yrjö ja lohikäärme. Turisteja karttoineen ja muita kanssaihmisiä: olmin näköinen kaljuuntuja kainalossaan minihamepimu, jonka saappaat ulottuvat yli polvien ja reisissä mustat sukkanauhat - ehkä tatuoituna kuviona? He suuntaavat puistosta viereiseen hotelliin, mutta palaavat hetkessä ulos, ja jatkavat Hornsgatania itään kuten minäkin, kadoten näkyvistäni vasta Kaupunginmuseon luona.

****

GAMLA STAN. Kuljen pohjoiseen vievistä kauppakaduista hiljaisempaa ÖSTERLÅNGGATANIA, katsoen jokaista kujaa itään Skeppsbronille. Sivukujat tyhjiä yhtä lukuunottamatta, jota intialainen turistiseurue tutkii. Minä poikkean vain PELIKANGRÄNDILLE, jonka läpi ei näe merelle, koska se haarautuu puolivälissä kuin kulmikas Y. Käyn risteyksessä, josta palaan pohjoisempaa sakaraa (Lilla Hoparegränd) pitkäkadulle, kun taas Skeppsbronille jatkaisi Gaffelgränd.

Käyn Kuninkaanlinnan sisäpihalla turistimassan mukana. Ulkopuolella seisoo vartiosotilas. Porttikäytävässä vasemmalla käynti johonkin museoista ja oikealla portaat yläkertaan linnan kirkkoon, jonne muistaakseni voi joskus päästä turistikin. Piha on karu kenttä.

Bollhusgränd etelään, yli Köpmangatanin, edelleen Baggensgatan, hiljaisia, tunnelmallisia, kapeita kujia. Svartmangatan ja Själagårdsgatan pohjoiseen. Köpmangatanilta poikkesin Puutarhakujalle ja -kadulle Pallohuoneen eli suomalaisen kirkon eteläpuolella.

Kaksi hääparia tuli linnan eteen aukiolle. Suomalaisen kirkon eteläpuolella valokuvattiin homohääparia, musta "neekeri" istui penkillä ja nauroi näkemäänsä. Jatkoin matkaani mm. Skomakargatania ja Västerlånggatania, numeron 26 kohdalla Sven Vintapparegrändetillä Serieboden oli kiinni.

*****

COMICS HEAVEN klo 15-16 (15:58 kassakuitissa). Tullessani näyteikkunan läpi näkyi 6-10 asiakasta ja kuului puheen pölinää, mutta tunnin aikana hiljentyi. Kassan tietokoneen äärellä istuu pöllömäinen vanha sarjishemmo (omistaja itse). Plaraan tehokkaasti lehtilaatikoita. Oven suussa 10 kruunulla pari pilalehteä ja 48-sivuinen Nakke Nakuttaja, jonka vaihdankin Kuvitettuun Klassikkoon Viimeinen Mohikaani, 3 lehteä = 25 SEK. Luoteisseinän hyllyn koillispäässä Flinta (Kiviset) vain 3 kruunua ja "Illustrerade Klassiker" Marco Polo (muoveissa) 25 kruunua, mutta sen lehtilaatikossa lukee 50 % alennus käytetyistä lehdistä (begagnade).

Selitän omistajalle alennuksista (aikoen maksaa 25+3+12,50 =40,50 kruunua), mutta mies laskeekin yhteen 30+3+25=58 kruunua x 50 % = 29 kruunua. Pakkaukseksi kaupan nimeä mainostava ilmainen muovikassi. Näyteikkunan mukaan euroillakin voisi maksaa, kurssilla 9 SEK = 1 euro (vuonna 2012). Kaupassa on esillä lehtileike, joka kertoo Tukholman muista sarjakuvakaupoista: mieleeni jää Östgötagatan 19 (jonka olen ohittanut) ja kaksi vierekkäistä (!) Bellmansvägen 26 sekä 26A!

Iloisena kiiruhdan laivaan klo 16:25. Katarina-hissin valokirjaimissa lämpötila +15 C. Poimin terminaalista esitteitä. Portti 3 itään Helsingfors (portti 2 suljettu), portti 1 länteen Åland. Käväisen hytissäni 4936 ja nousen ulkokannelle 10 laivan lähtöaikaan klo 16:40. Vietän ulkona pari tuntia, viileä tuuli, päällystakki, ei sada enää. Odotan näkeväni Waxholmin ohituksen. Pari laivaa tulee vastaan, sinivalkoisia saaren takana sekä Vikingin punainen Amorella saapumassa Turusta illaksi Tukholmaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti