tiistai 19. huhtikuuta 2022

746. Nybohovshissen, Essingen, Tukholma 2013

Varasin Viking Clubin ilmaisen risteilyn Gabriellan B4-hytissä. Maaliskuun alussa 2013 klo 17:10 kävelin 5. kannen vasemman laidan käytävää peräriville, hyttiin 5717. Huomasin laivalla paljon lapsimatkustajia (vieläkö hiihtolomia pohjoisessa) ja virolaisia. Laiva lähti liikkeelle jo klo 17:25 ja samaan aikaan kuulutuksia keskusradiosta.

Illalla laiva keinui. Tuulta 11 metriä sekunnissa. Rauhallinen yö. Aamulla poistuin hytistäni n. klo 10. Kävelin oikean laidan käytävää aulaan. Pientä jonoa ulosmenoaukolla, sekaan mahtui. Pääsin Tukholman ulkoilmaan pian, jo noin klo 10:05. Sää: +3...+7, aurinkoista.

*

Kävelin Stadsgårdsledenin rantaa länteen Slussenille, reittiä jota suurin osa matkustajista kulkee Gamla Staniin. Ohitin edelläkävijöitä ja päädyin ensimmäiseksi itse. Katarina-hissin kello näytti 10:20. Jatkoin Slussenin tunnelin läpi rantaa edelleen länteen, kääntymättä Vanhaan kaupunkiin.

SÖDER MÄLARSTRAND. Useita hotellilaivoja, yhteishotelli. Aamiainen 89 SEK, öitä 890 kruunua, hostellissa ehkä 590 kruunua. Railojen halkomaa jäätä meressä / järvessä. Kävelyteillä osin jäätä tai lunta, osin maapinta. Ei liukasta missään, jäälläkin hiekkaa. Kaksi 6-8 koiran ryhmää tuli vastaani, ulkoiluttajina mies ja nainen, eri kokoiset koirat kulkivat sovussa keskenään.

MÜNCHENBRYGGERIET, iso panimorakennus paikallinen maamerkki. Sitä ennen olisi loivasti länteen ja sitten etelään noussut Torkel Knutssonsgata. Samoin sen jälkeen Münchensbacken (Högalidsgatanille).

PÅLSUNDETIN kohdalla vasta nousin vasemmalle pikkuteitä risteillen Långholmsgatanille, jonka numerossa 20 ohitan "Mickes" -sarjakuva- ja äänilevykaupan. Julkinen seinäkello näyttää 11:tä, joten ensimmäinen tunti Tukholmassa jo kulunut, lienenkö 6 km kävellyt. Kävelysilta Långholmsgatanin yli, työmaa.

LILJEHOLMSBRON silta yli salmen. Ensin korkea kukkula Liljeholmsgården oikealla, sitten vasta tori Liljeholmstorg. Poikittaislinjan raitiovaunu. Tunnelbana-asema, jonka itäpäästä ei pääse muualle kuin metroon. Kävelen ulkona pohjoiseen alas mäen ja nousen portaat käytävälle, josta pääsen rinnehissiin eli FUNIKULAARIIN, jota varten olen Liljeholmiin tullut.

**

NYBOHOVSHISSEN. Kaksi kuukautta sitten käydessäni funikulaari oli epäkunnossa, nyt toimii! Mennessäni hissille saavutan naiskävelijän, perässäni on vielä rollaattoria työntävä mummo, joka viimeisenä ehtii mukaan hissin matkaan. Matkustajia on nyt 12, maksimimäärä 17, mutta rollaattori täyttää keskialueen. Kaiteen takana hissin länsipäässä, menosuunnassa ylöspäin, on huomioliiviin pukeutunut hissinkuljettaja. Muutama hissin etelälaidalla istuja tarjoaa mummolle istuintaan, mutta tämä vastaa: "Kiitos, minulla on oma" (rollaattori). Minä seison matkan ajan hissin koilliskulmassa, kuljettajan takana. Kuljettajan vieressä on lehtiä.

HÖJDEN. Hissin yläasemalla poistun ulos toisena, kuten sisään tulin toiseksi viimeisenä. Koko hissimatka tapahtui yläviistossa tunnelissa kukkulan sisällä, joten maisemia ei ollut näköaloiksi. Kukkulan ostoskeskus on tuttu käynniltäni parin kuukauden takaa, jolloin kapusin rinteen ylös omin voimin, käyttämättä hissiä korvannutta bussia. Katselen maisemat uudelleen, vesitornin eteläpuolelta länsipuolelle. Ensin autotie, menen polulle pohjoiseen. Moottoritie E4 jyrisee ohitse alhaalla vasemmalla lännessä. Jyrkkää mäkeä alas ja sitten menen E4:n sillan alitse.

VINTERVIKSVÄGEN lähtee länteen, mutta minä lumenkaatopaikalle pohjoiseen, josta jatkuu kinttupolku kävelytielle itään. Vastaani tulee Blommenbergsskola. Koululapset siirtyvät tien yli vanhaan rakennukseen. Pienten koululaisten kolmikkoja ym. ryhmiä kulkee kaduilla. Gröndalsbacken, kävelytie GRÖNDALSBRONIN itälaidalle. Oikealla näkyy korkea VÄSTERBRON ja muita maamerkkejä.

***

STORA ESSINGEN, tulen siltaa saaren itänurkkaan. Rantapuistoa. Portaat ylös vanhemmalle sillalle. Tvärbana, poikittaislinjan raitiovaunu tulee siltaa saareen. Raitiolinja raiteineen on urbaani tekninen nähtävyys kiinnostuneelle. Oikealla ESSINGEBRON, joka yhdistää Essingenin ison ja pienen saaren.

LILLA ESSINGEN. Kuljen E4 tien ohitse. Kumpikin saari kaipaisi kiertelyä ja katselua, mutta en ehdi uhrata aikaa niille. Isompi saari tulee sivuutettua nurkastaan, siellä olisi kirkko ja tyylikkäitä vanhoja pientaloja, pittoreskeja maisemia. Pienempää Essingeniä tulee, lyhimmältä reitiltä poikkeamattakin, kuljettua pitemmin läpi, eikä se jää yhtä salaperäiseksi saareksi.

MARIEBERGSBRON, jota kuljen, on pienempi ja itäisempi silloista, jotka yhdistävät Lilla Essingenin suureen Kungsholmenin saareen, Tukholman läntisimpään ydinalueeseen (jota Norrmalmin, Östermalmin ja Södermalmin mallin mukaan Västermalmiksikin kutsutaan). Bussipysäkit sillalla!

Mariebergissä EXPRESSEN ja DN-lehtien tornitalo (Dagens Nyheter) vasemmalla puolellani pohjoisessa. Nousen oikealle Fyrverkarbackenille. Kävelytie alas Västerbronille, jonka alitse kulkee Smedsuddsvägen pitkin Rålambshovin rantaa. Rålambshovin ison puiston kohdalle olen merkinnyt vanhimpaan karttaani: "C-park***", minkä tulkitsen tarkoittavan "hyvä puisto leiriytymiseen", mutten ole kokeillut itse, enkä muista lähdekirjaa. Kesäteatterikin puistossa.

NORRMÄLARSTRANDIN kävelin Tukholman kaupungintalon sisäpihalle asti. Rannan laiturissa olevista laivoista on esittelytaulut! Rantatiellä paljon hölkkääjiä ja patikoijia, jopa auringonpalvojia maaliskuussa: nainen suunnannut kasvonsa paistavaan aurinkoon, silmät kiinni. Lojuvia varten penkkiblokki, istuimet koilliseen, lepolasset lounaaseen, puusta ja -rimasta. Koiria paljon.

STADSHUSET. Japanilaisia turisteja valokuvaamassa. Sisäpihan pohjoisportin itäpuolella on lasien suojaama ilmoitustaulu kaupungin virallisille kuulutuksille. Suomessa olen nähnyt sellaisia pikkukaupungeissa. Tukholman eri kaupunginosilla on omat ilmoituksensa, paperin alla kaksi allekirjoitusta. Säilytysohjeet: "Poistettava aikaisintaan 15.3.2013."

****

Kävelin sitten pitkin Kungsholmenin itärantaa ja nousin Klarabergsviaduktenille, eli saaren Norrmalmiin yhdistävälle sillalle. Venäjänkielinen turistipariskunta, pitkähiuksinen blondi ja lentolaukkua kuljettava mies, kiinnittävät huomioni. Viaduktilla on nytkin kolme bussia pysäköitynä. Tältä paikalta lähdin syksyllä 1988 Eurolinesin vuorobussilla Lontooseen.

LINJA-AUTOASEMA. Menen vahingossa jonkun perässä pyöröovesta hotellin aulaan, jota erehdyin luulemaan bussien Cityterminaaliksi. Bussiasema on viaduktin pohjoispuolella (ja rautatieasema eteläpuolella). Käyn hakemassa vain bussiasemalla ilmaiseksi telineestä jaettavan Svenska Dagbladet -sanomalehden (5.3.2013). Nyt löydän lipputoimiston, se on alakerrassa yläkerran parven alla, olen tainnut suoraan kiiruhtaa rullaportaita yläkertaan. Pitkä tiski, paljon vapaina olevia virkailijoita! Kello on 13:30.

Jatkan pohjoiseen Kungsgatanille, jota seuraan itään Stureplanille asti. Kuninkaantornit, pohjoinen ja eteläinen, Malmskillnadsgatanin itäpuolella, 17-kerroksiset pilvenpiirtäjät, aikansa Euroopan korkeimmat. Kreugerin talo Kungsgatan 3. Palaan Norrlandsgatanilleä jota seuraan etelään. PKHUSET (Nordea) Galleriaan. Kungsträdgården, mukulakivimäki länteen, Väst Trädgårdsgatanille.

JAKOBS KYRKA, länsiovesta sisään, eteläovesta ulos. Suntio puuhasi tervehtimättä. Kynttilöitä, esitteitä, tapahtumia. 

GUSTAV ADOLFS TORG ja ensimmäinen ratsastajapatsas. Norrbro, poliiseja, 2 autoa, odottava ukko, vartija, Riksdagin puiston suussa (valtiopäivätalo vasta siitä kaukana lännessä).

*****

GAMLA STAN. Pyörin vanhoja katuja. Pieni Stadsmission kirpputori (Suurkirkkoa vastapäätä lännessä), pieni kirjahylly, tila pitkänomainen länteen, useita porras-askelmia. Köpmangatan, Baggengatan, Brända Tomten, Svartman, Själargårdsgatan. ESTNISKA SKOLAN. Tyska Stallpl. BIBLIOTEKET (avoinna ma,ti,to 12-17). Lista allekirjoituksille: "Säilyttäkää tämä kirjasto!" Pienehkö kirjasto muistuttaa Helsingin Suomenlinnan kirjastoa. Kolme yleisöpäätettä internetiin, käytössä, vapaa, joku luki perällä. Katsoin lastenkirjat ym. Skomakargatan.

SERIEBODEN, noin klo 14:15-45? (kassakuitissa 15:18). Paljon vanhaa sarjakuvaa ja kannet esillä (pinossa takana pystyssä). Ulko-oven takana ensin miehittämätön etuhuone, takahuone idässä ja sen myyntitiski idässä. Mukava 30-40-vuotias myyjämies tervehti: "Hej!" ja puhui välillä puhelimessa. Toinen asiakas lisäkseni käväisi minua lyhyemmin ja kolmas poikkesi kysymään "kaverinsa" sarjakuvalehtien arvoa? Neljänneksi tuli myyjän kollega tiskin taakse.

Huomasin heti 4 kpl COMICS-nimistä "suurta sarjakuvakirjaa" ruotsiksi (suomeksi ilmestyi vain ykkönen noin 1970), kaksi neljästä oli samoja. Ostin 3 erilaista: 25+19+19 = 63 kruunua. Knasen-albumeita ostin 2 x 15 kruunulla (oli myös 19, 25 ja 8,90 SEK hintaisia Maseja). Maksoin 93 kruunua (satasella ja kolmella 1 kruunun kolikolla), minkä jälkeen minulle jäi 60 kruunua, joista 10 on vielä 1 kruunun kolikoina. Sain myös SERIEBODENIN keltaisen mainos-muovikassin ilmaiseksi.

COMICS HEAVEN. Ukko, nainen ja tyttö järjestivät. "Flinta" (Retu) vain 1984 tai 1986. Tähtiklassikot taipuneita 10 SEK. Disney-filmi "Miekka kivessä" 36-sivuisena sarjakuvana "Erikois-Kalle Anka" 10 kruunua. Selasin vain, Seriebodenin kassi toisessa kädessä.

EMMAUS, ulkopuolella Peter Myndes backenilla romanikerjäläinen toisteli: "Hej! Tack så mycket!", kävin vielä sisällä. Kirjoja puolet hyllyistä. Sarjis-albumien laari ikkunan alla kiintoisa. Myös 1950-luvun lastenkirjoja. "COMICS" numero 8 Emmauksella 30 kruunua kunnoltaan huonompana kuin Seriebodenissa. Lähdin 15:45. Slussenin Södermalmstorgilla jaettiin ilmaiseksi näytteeksi pieniä 16 millilitran tuubeja Pepsodent-hammastahnaa.

Kiiruhdin Stadsgårdsledeniä laivalle, ensin eteläpuolta (lumi pakkaantunutta), vieressä juna vastaan Saltsjöbadenista, myös nainen vastaan (harvoinpa kulkijoita sillä puolella). Vikingin terminaalissa olin klo 16:05, katsoin vielä karttoja. Hytissäni olin 16:10 ja laiva lähti liikkeelle 16:20. Radio Stockholm (laivan kanavalla 4) suomenkielinen "Sisu-radio" ti (ja to) klo 18-19. Jalat vähän väsyivät. Hyvä päivä Tukholmassa jälleen, kuten tähän asti aina!

.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti