perjantai 14. kesäkuuta 2024

818. Tukholma 44. Betlehem-kirkko 2017

Tammikuussa 30.1.2017 Helsingissä räntäsadetta ja loskaa maassa. Tukholmaan ennustettiin huomiseksi poutaa, nollaa astetta ("tuntuu kuin -2 astetta"). Kävelin Katajanokan Viking-terminaaliin klo 16:45. Sain maihinnousukortit kahteen hyttiin automaatista, joita oli 4 kappaletta lounaisseinällä ja toiset neljä tolpassa.

Ensimmäistä kertaa matkatoverinani päiväristeilylle Tukholmaan oli vanhoja kirjoja verkossa ja messuilla myyvä antikvaarikauppias. Häntä odotellessani katselin Finnjet-laivan "muistotaulun" (lasivitriinin) kaakkoisella peräseinällä, Matkapoikien palvelutiskin vieressä.

Gabriella-laivaan nousimme klo 16:55. Sisähyttimme 2 kpl B4 olivat laivan sisääntuloaulasta nurkan takana, seuraavalla poikkirivillä keulaan päin. Minun hyttini 5301 oli vasemmassa päässä käytävää ja matkatoverin hytti 5111 saman käytävän oikeassa päässä. Matka maksoi 4 euroa hyttiä kohti.

Hyteissä oli ruskeat laminaattilattiat. Valaistukselle oli 2 + 2 kosketinta, toiset ovenpielessä, toiset sängynpäässä. Erikseen peilipöydän lamppu ja jokaisen vuoteen oma yölamppu. Kokeilin ensimmäistä kertaa laivan sisäpuhelinta soittamalla numeroon 5111, mutta jotain vikaa oli yhteyksissä, sillä puhelimeen vastasi "Scotland Yard".

Marin Barissa kannella 8 esiintyi taikuri klo 21:45-22:00. Illusionisti Clement Blovin esitti englanniksi korttitemppuja. Hän pyysi yleisöstä avukseen 1) paksun herran, 2) venäläisen Tatjanan, 3) toisen venäläisen naisen, 4) venäläisen lapsen. Itse istuin perällä ikkunan alla, ettei minua pyydettäisi. (Disneyn sarjakuvassa Minni Hiiri halusi istua etupenkkiin, josta sitten hänen kavaljeerinsa Mikki Hiiri vedettiin lavalle taitavan veitsenheittäjän silti tutisevaksi maalitauluksi.)

Taikuri pyysi katsojan matkapuhelimen, jonka hän sulki kirjekuoreen. Sitten hän kysyi katsojalta, missä kuoressa kännykkä on? Kun katsoja veikkasi jotakin kuorta, taikuri iski sitä lekalla! Kännykkä löytyi vasta viimeiseksi jääneestä kuoresta ehjänä. Yleisö oli melko laimea. Esitys näytettiin myös kahdesta monitorista lavan yltä, niin että perärivillekin näkyi.

Laivan käytävällä tai aulassa tuli vastaan televisiosta tunnettu laulajatar Marita Taavitsainen. Hän oli työmatkalla, hänellä oli esiintyminen myöhemmin illalla.

Aamulla aluksen aulassa oli väljää kello 9:50-10:05, jolloin ovi ulos laivasta avattiin. Kuljimme rannan kävelytietä Slussenille. Rantaa oli aidattu Slussenin valtavan monivuotisen remontin vuoksi, aitapolku vei alikululle.

Gamla Stan. Kornhamstorg, Stora Nygatan, Tyska Brinken, tunnelmallisen kapea ja aution hiljainen, kaupaton kotien katu Prästgatan. Kåkbrinken, Stortorget, ohi museon Livrustkammare (kuninkaanlinnan kellarissa) klo 10:45, jolloin tusinan verran turisteja odotti jo museon avautumista klo 11.

Suurtorilla seisoi yhä 31.1.2017 pystyssä iso joulukuusi ja sen juurella useita pienempiä kuusia. Vain vähän ihmisiä paikalla. Harmaa pilvinen päivä. Yöllä oli satanut vettä. Lunta ei ollut näkyvissä muualla kuin Kungsträdgårdenin luistinradan eteläpuolella. Strömmen-virrassa ui paljon joutsenia ja sorsia, oli pikkulintujakin.

Katolinen kirkko ja katolinen kirjakauppa Kungsträdgårdenin itäpuolella. Vantaalainen antikvaarinen kirjakauppias etsi klo 11 avautuneesta kaupasta kirjoja, jotka voisi yrittää myydä kalliimmalla Suomessa. Hän osti 169 kruunulla kokoelman edellisen paavin Ratzingerin saarnoja. Kerjäläisnainen istui hyvällä paikalla kirkon edessä ja kilisteli kolikoita mukissaan.

Jatkoimme Norrmalmstorgetin poikki. Raitiovaunu ja tavaratalo NK:n kulma. Pohjoiseen lyhyesti Stureplanille. Hedengrens Bokhandel, tavallinen uusien teosten kirjakauppa, löytyi Sturen Galleriasta, muttei etsimäämme Tukholman suurinta antikvariaattia "Rönnells" gallerian käytäviltä, vai olisiko ollut vasta peremmällä "Akvaariossa"? (Rönnellsin löysimme kuukautta myöhemmin, kun se sijaitsikin 300 metriä kauempana luoteessa, vasta Birger Jarls gatan 32:ssa.

Kävelimme Kungsgatania länteen ali siltojen, joilla etelästä pohjoiseen vievät Regeringsgatan ja Malmskillnadsgatan ylittivät sen. Ohitimme kaksi kuuluisaa tornia eli pilvenpiirtäjää 1930-luvulta sekä elokuvateatterin (Saga), poikkesimme sen aulaan: kaksi kerrosta ja peilikatto arviolta 4. kerroksessa.

Luntmakargatanilta käännyimme Kammakaregatanille. Johanneksen kirkossa vantaalainen kysyi siviilipalvelusmiehen tai työharjoittelijan näköiseltä pojalta vanhaa Betlehem-kirkkoa, jossa oli aikoinaan saarnannut Carl Olof Rosenius, joka oli Suomessa tavannut Paavo Ruotsalaisen (jonka mielestä Rosenius oli pukeutunut liian hienosti. Tiesikö harjoittelija mitään?) Ei tiennyt.

Roseniuksen ja kenraali von Döbelnin (1758-1820) haudat löysimme kuitenkin Johanneksen kirkon eteläpuolelta. Otin valokuvan vantaalaisesta haudan vieressä, taustalla puinen punainen tapuli.

Löysimme Betlehemskyrkanin modernista talosta, Luntmakargatan 82, jonka koko liiketilan kirkko omisti. Vantaalainen valokuvasi. Rehnsgatanin ja Markvardsgatanin välissä.

Tukholman pääkirjasto (Gunnar Asplund, 1927) on valokuvauksellinen sisältäkin. Nousin pyöreän keskkussalin parvelle, jossa oli myös suomenkielisiä ja islanninkielisiä kirjoja. Pyöreä torni katossa. Vieressä suorakaiteen muotoinen lukusali, jossa oli Tukholma-aiheisia kirjoja. Voisinpa tulla koko päiväksi lukemaan niitä. Kierrätyskirjojen sijoituspaikasta tynnyristä löytyi Martinsonin kuuluisa runoteos Aniara - sarjakuvana!

Kävelimme Sveavägeniä Handelshögskolanin ohi. Poikkesimme elokuvateatteriin, jolla oli vaatimattomampi aula kuin Kungsgatanilla. Poimin ilmaisen Metro-päivälehden telineestä.

Adolf Fredrikin kirkko. Valokuvastin Rene Descartesin haudan. Olof Palmen haudalle oli tuotu punaisia ruusuja. Viereiseltä Pelastusarmeijan Myrorna-kirpputorilta vantaalainen antikvaari-kauppias osti Lappi-aiheisen kirjan.

Ohi Hötorgetin. Värikkäät marjat ja vihannekset oli aseteltu kauniisti torimyyntiin. Sergelsgatan ja Sergelin tori. Torin veistos oli peitelty katuremontin takia. Kulturhusetin länsipuolelta kuljimme Drottninggatania etelään. Helgeandsholmenin läpi Valtiopäivärakennusten välistä, joka ovella oli vartijoita.

***

Kävimme yhdessä museossa Livrustkammare, Kustaa II Adolfin hevosvaunumuseo, kello 14. Kiersimme keskikerroksen osastot A-E. Pimeät salit, esillä mm. ihmisten ja hevosten haarniskat. Yläkerrassa olikin nyt maksullinen näyttely ja kellariin katsomaan kuninkaallisia hevosvaunuja ei vantaalainen malttanut mennä, vaan osteli mieluummin museokaupasta, tällä kertaa silkistä kertovan kirjan, 25 kruunulla.

Comics Heaven, käväisimme sisällä sarjakuvakaupassa kävellen pääkäytävän ovelta koilliseen edestakaisin. Tintti-kaupan vain ohitimme ulkoa. Sitten löytyi Postimerkkiliike. Kaverini selasi postimerkkikirjat läpi, minä katselin vain näyteikkunan, jossa mm. 40 merkin arkkeja Hitlerin kasvoja eri puolilta tai hakaristejä, 400 SEK. Suomalaisia tavallisia vanhoja kuvamerkkejä paketti 200 SEK.

Emmaus-kirpputori Peter Myndes backenilla, ylämäessä Kaupunginmuseolta länteen. Kuljimme Hornsgatania, sen alempaa haaraa, Marian torille, jonka luoteiskulmalla Stadsmissionin kirpputori. Siellä oli 4 erilaista 48-sivuisia Knasenin sunnuntai-sarjakuvien albumeita, 10 kruunua kappale. Rival-hotelli Mariatorin itälaidalla. Sankt Pauls gatania itään/koilliseen ohi kulman sarjakuvakaupan Serieslussen, jonka vieressä myös toinen pienempi sarjakuvakauppa. Repslagargatania etelään.

Medborgarplatsen. Kiersin kirjaston talon, joka oli suljettu remontin takia. Vieressä Scandic-hotelli Malmen, jossa yövyin kesällä 1976. Sitten Folkungagatan ja Östgötagatan.

Röda Korset, Punaisen Ristin kirpputorilla kello 15:10-25. Sitten Skånegatan. Nytorget, jonka luoteiskulmassa Stadsmission, siitä tuli päivämme viides kirpputori. Antikvaarille kertyi yhteensä 11 kirjaostosta.

****

Sitten lännestä itään Bondegatan, Åsögatan, Ohi Sofian kirkon Skånegatania. Plogggatan pohjoiseen. Åsögatanin puutalojen ohi puistoon. Valokuvasin kukkulalta sekä Vikingin laivan pohjoisessa että etelässä näkyvän Hammarby Skidbackenin laskettelurinteen valaistuna ja lumisena - tammikuussa.

Puistokäytävä kiersi alas länteen, kulkisimmekö sitä? Siellä vielä lunta tammikuun lopussa 2017. Vai mennäkö portaita alas itään? Sieltä menimme Fåfänganin suuntaan jalankulkijoiden alkulkutunneliin ja Viking-terminaalin bussikentän poikki klo 15:55.

Laivassa kävimme ulkokannella, pimeää, kylmä tuuli, valon loisteet. Laulajatar Marita Taavitsainen esiintyi klo 21 alkaen, Club Mar, kansi 8. Välillä illusionisti Clement Bovin taikashow (klo 21:45-22, mutta kestikin klo 22:20 asti. Taavitsainen jatkoi, kertoi palanneensa juuri Kanarialta. Muutamat eleet, työnsi matalalla kasvojaan eteenpäin, keveästi hypähti. Pari tuntematonta kappaletta, sitten rokki, sitten Euroviisu-potpuri, Katson sineen taivaan, Se viimeinen juna mun laukun vei. Sitten Kesän lapsi oon... ja Andree. Andree veti tanssilattian täyteen, kun ensin oli vain kolme paria. Yleisö oli melko laimea.

*****

Laivamatkat Tukholmaan, 44:s -71:stä.