perjantai 12. toukokuuta 2017

588. Bussit Lontoosta Tukholmaan

Eurolinesin bussin lähtöaika Lontoosta Amsterdamiin on klo 20, lauantaina 11.10. Matkustajakunta on värikästä. Juuso istuu hunnutettujen muslimien penkkirivillä. Minun viereeni istuu arabi tai musta ja heti takanani on bussin perärivi, jossa istuvat isoneekeri, italialainen pariskunta ja neekerinainen.
.
"Is this free?" kysyi tulokas tyhjästä vieruspaikasta. "No." vastasi aiemmin tullut ikkunalta. Takariviltä isoneekeri neuvoi: "There is no person, so you can sit where you want."
.
Olen hiostunut kiireestä ja Lontoon lämmöstä. Penkkini on osaksi makuuasennossa. Takanani isoneekeri syö ostorasiasta loppuun tuoksuvan kana-ateriansa ja pyyhkii rasvaiset sormenpäänsä skandinaavisen vaaleisiin, puolipitkiin hiuksiini. Vierustoverini arabi istuu niin leveässä haara-asennossa, että hänen jalkansa tönii jalkaani. Kansainvälisen bussimatkan ahtautta.
.
Kanaalintunnelin junamatka sujuu nyt palatessa ilman liikoja viivytyksiä. Yöllisen ajelun jälkeen Ranskasta Belgian kautta Hollantiin saavumme Amsterdamiin yllättäen jo klo 4:30, kaksi tuntia varovaisesti laskettua painettua aikataulua edellä! Seuraavaa bussia täytyy odottaa aamuyöllä kolme ja puoli tuntia, aamu-kahdeksaan!
.
.
**
AMSTERDAM, sunnuntaina 12.10.
.
Amsterdamin Amstelin juna-aseman kupeessa on kylmää lokakuun aamuyöllä klo 4:30-8:00. Hengitykseni höyryää ulkona. Onneksi pipo on tullut mukaani matkavarusteeksi. Kulutamme odotusaikaa juna-asemalla. Amsterdamin keskusta olisi kilometrejä luoteeseen. Yöbusseja kai kulkisi.
.
Juuso on niin nälkäinen, että ostaa automaatista kaksi pientä 45 gramman perunalastupussia, 80 eurosenttiä kappaleelta. Minäkin ostan viihdykkeeksi yhden, paprikamausteisen. Automaattiin syötetään kolikot ja valitaan halutun ostoksen numero, jonka jälkeen robottikäsi työntää valitun paketin jonostaan irralleen niin, että se mätkähtää alaluukkuun ostajan poimittavaksi.
.
Amstelin juna-asemalla yöpyy tai odottelee rinkkakansa, nuoria interreilaajia, junamatkustajia, reput lojumassa pitkin seinustoja. Juusolta kysytään kaksi eri kertaa lippuautomaatin toiminnasta. Amstelissa voisi (Suomea halvemmalla) ostaa valokuva-automaatista passikuvasarjan 4 eurolla tai potretin vain 2 eurolla.
.
Eurolinesin toimisto Amstelissa avautuu klo 7 tai 7:15. "Skandinaviaa" taas päivitellään, koska minulla ja Juusolla oli kummallakin ainoastaan yksi lipuke välille Lontoo - Hampuri, ja sellaiset olemme antaneet pois jo Lontoossa. Meille kopioidaan liput ja annetaan nimitarrat kiinnitettäviksi reppuihin, kuten tulomatkallakin, vaan Hampurin eikä Lontoon suuntaan.
.
Matkamme jatkuu Amsterdamista eteenpäin uudessa, väljemmässä Bonon bussissa klo 8. Uusi kuljettajamme on TV-sarjan "Vanhan ketun" näköinen. Edellinen oli muistuttanut ahvenanmaalaista kirjailijaa Johannes Salmista. Seuraava pysähdyspaikka olisi Groningenin kaupunki Pohjois-Hollannissa klo 10-10:30.
.
Nukahdan bussissa heti ja nukun klo 8-10. Sitten ihailen vaalean sinistä taivasta ja Hollannin maiseman tasaisuutta. Pikkuautot sujahtelevat bussin ohi 100-120 kilometriä tunnissa? Pyöräilijä polkee pellonlaidan tiellä. Pikkukanavia näkyy.
.
Groningen on vauras kaupunki, Euroopan rikkainta maakuntaa. Joki on peilityyni. Uusi kulttuuritalo on mielettömän näköinen.
.
Uusi matkustaja, runsaan kokoinen eukko, valittaa kuljettajalle, ettei ole tyhjiä penkkirivejä! Kuljettaja sanoo: "Ei haittaa, voitte istua minne vain..." eli tyhjille vieruspaikoille. Eukko istuu riville neljä bussin vasemmalla puolella, eli minun viereeni. Toisen ikkunan ääressä saa Juuso pitää oman penkkinsä kokonaan yksin.
.
Seuraava 20 minuutin lepotauko pidetään Shellin tai Esson huoltoasemalla. Sandwichit 142 grammaa maksaisivat 2,50 euroa. Juon vain yöllä Ranskasta ostamani suklaamaitolitran, joka oli maksanut 1,50 euroa.
.
Moottoritietä ajetaan eteenpäin, 2+2 kaistaa, joiden keskivälissä on metrin levyinen ruohokaistale, jonka keskellä kohoaa rauta-aita, joka muistuttaa kyljellään makaavia loputtoman pitkiä tikapuita. Maaston tasaisuutta jatkuu kilometrikaupalla, sitten jokin puurivi, asutusta, hevosaitaus ja lokkeja pihamaalla.
.
Kello 11:20 tulemme Saksan rajalle, jossa suoritetaan passintarkastus. Kuskin luo eteen kävelee huolestunut nuorimies, jonka passi on laukussa matkatavarasäiliössä. Edessäni olevalla rivillä istuvalla niittilippalakkisella ja hammasrautaisella pojalla on esittää vain jokin pankki- tai luottokortin kokoinen valokuvallinen kortti.
.
"Nach Hamburg?" kysyy passintarkastaja minulta. Kahdesta virkailijasta toinen hoitaa bussin oikean ja toinen vasemman puolen. Ulkona näen odottavan vihreän-valkean Polizei-auton, jossa kaksi passia käytetään perusteellisemmin tutkittavina, mutta kuljettaja palauttaa ne omistajille klo 11:30, jolloin bussimme pääse jatkamaan matkaa.
.
Tasainen ajonopeus. Klassinen musiikki soi autossa. Saksassa edelleen tuuheaa sekalehtimetsää, välillä niittyjä, tiilitaloja, joskus seassa hoikkia kuusiakin. Kaksikerroksisia ja huippukattoisia taloja pilkottaa.
.
Klo 12:15 Oldenburg lännessä. Moottoritien aitaan on maalattu graffiteja. Eukko vieressäni syö ja hyppyyttää penkillä itseään useasti etäämmäs minusta.
.
Moottoritieltä poistutaan kansansadun "Bremenin soittoniekkojen" vapaakaupunkiin, joka on metsäpuistojen kaupunki, jollaisena muistan sen jo vuosien takaa. Monta matkustajaa poistuu bussista ja rouva vierestäni saattaa nyt hänkin vaihtaa tyhjentyneelle riville oman ikkunan ääreen.
.
.
***
HAMPURI, sunnuntaina 12.10.
.
Hampurissa pysähdys klo 14:30-15:30, laituri 11. Tutkin bussiasemalla Eurolines-tiskin aikataulu-esitteet, etsien erilaista kuin Skandinavian painos. Virkailijoina mies ja nainen, asiakkaana vanha mies.
.
Kävelemme Juuson kanssa rautatieasemalle etsien ruokakauppaa, mutta huomaamme vain Sex Shopin. Syön asemalla 1,50 euroa maksavan 'Bremeniläisen' (Bremer), jossa on sämpylän sisällä kalapuikko ja salaattia. Juuso ostaa turkkilaisilta hieman tuhdimman annoksen, johon veistetään lihaa köntistä: 'Snack Döner' 1,99 euroa.
.
Puolen litran pullo virvoitusjuomaa 'Dr. Pepper' maksaa 1,85 euroa. Mukaan tulee kuponki pullopantista: 0,25 euroa. Ilman kuponkia ei voi saada tyhjästä pullosta panttimaksun palautusta, eikä kupongillakaan enää vanhentumisajan jälkeen.
.
Palaamme bussille klo 15:10-15:20 ja odottelemme lähtöä ("15:30") vielä 20 minuuttia. Kuljettaja kysyy: "Onko kaikilla Boarding Card?" Nyt myöhäistä, sellaiset olisi pitänyt hakea toimistosta. Lippujen tarkastaja Heidi kirjoittaa paperiinsa vain aika-merkintöjä, jotka lupaa naputella tietokoneelleen toimistossa heti jälkeenpäin.
.
Seuraavan parin tunnin ajomatkan mieleen jäävin nähtävyys on kauas näkyvä Fehmarnin kaarisilta vähän ennen Puttgardenia. Naapuripenkin isä ja japanilainen poika lainaavat karttaani, irtolehteä Tammen julkaisemasta Euroopan tiekartastosta, mittakaavassa 1:1'000'000.
.
Laivamatka Tanskaan välillä Puttgarden - Rödby (45 minuuttia) kestää tunnin klo 17:40-18:40. Saksalainen laiva 'Schleswig-Hollstein' on rakennettu Hullissa vuonna 1997. Aluksen pituus 150 metriä, leveys 25 metriä, nopeus 18 solmua, matkustajakapasiteetti tuhat. Miehistöä on 18 ja asiakaspalvelun henkilökuntaa 6-50 sesongin mukaan.
.
Laivalla kiirehdin ensimmäiseksi monelle asialle käymälään ennen jäljessäni seuraavaa ruuhkaa, varusteinani hammasharja ja partahöylä. Ostan laivan kaupasta kaksi Milkan 300 gramman banaani-keksi-suklaata 2x 2,05 euroa ja Juuso ostaa keksejä. Käyn myös ylhäällä laivan ulkokannella, jossa on tuulista. Automaattiovet avautuvat painonapista. Heti kuulutuksen alettua laskeudun bussimme lue autokannelle, alas keskiportaita C6-C3 North.
.
.
***
KÖÖPENHAMINA, sunnuntaina 12.10.
.
Kööpenhaminalle jää odotusaikaa 2,5 tuntia klo 21-23:30. Kävelemme bussin pysäkiltä rautatieasemalle, jossa Juuso haluaa istua puoli tuntia, koska istuminen bussissa ei ole samanlaista istumista. Sitten lähdemme ulos kulkien Tivolin viertä oikealle kääntyen Raatihuoneen torille. Matkan varrella SAS-hotelli ja nuoria odottelemassa ravintolaan pääsyä.
.
Kävelykatu Ströget tulvii valoa, mutta ihmisiä on niukasti. Nuoret siskokset, toinen minihameinen, katselevat korsettiliikkeen ikkunaa. Katusoittajia ja heijastuskorujen myyjä. Kävelemme Kongens Nytorville ja takaisin. Juuso ihailee pylväitä liikkeen sisällä ja monipuolista klassista arkkitehtuuria.
.
Palattuamme klo 22:30 rautatieasemalle. Puhelinautomaatti ei hyväksy vanhoja tanskalaisia kolikkojani. Ne ovatkin peräisin isäni matkoilta viime vuosisadalta, mahdollisesti jo Itämeren kierrokselta vuodelta 1956.
.
Pitkätukkainen pummi tulee kerjäämään. Annan hänelle pahvimukiinsa yhden vanhan kuparisen 25 äyrin rahan, jossa on pyöreä reikä keskellä.
.
"Panen tämän lahjan sydämeeni! Koska sinä halusit antaa minulle jotakin! Mitään rahallista arvoa tällä vain ei ole!" lausuu pummi, painaen kädellään sydäntään. Sitten hän ojentaa kiitollisen, lämpimän, pehmeän, työn kulutusta välttäneen kouransa, kätelläkseen minut. Hän kättelee saman tien myös Juuson, joka ei antanut mitään.
.
Juuso kiroaa kätensä likaantumista ja lähtee asioimaan käymälään. Tavalliset vessat ovat maksullisia, joten Juuso menee ilmaiseen invalidi-wc:hen. Hyvin pian hän tulee ulos naama harmista punaisena, perässään äkäinen naispuolinen siivooja, joka viittaa luudallaan kohti maksullista miestenhuonetta.
.
Kävelemme bussilaiturille 7, vaikka laiturin pitäisi olla 9. Jokin bussi paikalla on, mutta paikallinen Kööpenhaminan kaupungin. Takanakin on toinen bussi, pimeänä. Kun löydämme klo 23:15 Kööpenhaminasta Osloon asti kuljettavan bussin, se on jo kaikilta ikkunapaikoiltaan täyttynyt muista matkustajista.
.
Kuljettaja repäisee nurinoitta lipun minun lippuvihostani. Juuson lippuun hän kirjoittaa kynällään lähtöajan. Juuso menee istumaan bussin peräosiin jonkun teinitytön viereen. Minä pyrin bussin keskiosissa toisen teinitytön vieruspaikalle, jossa tosin lojuu tämän kassi.
"Is this free?" "Vad?" "Can I sit here?" "Ja!"
Neitonen ottaa kassinsa pois vieruspaikalta. Hän istuu polvet koukussa sykkyrässä.
.
Nukahdan melkein heti ja nukun huomaamatta ollenkaan Juutinrauman siltaa! Näen unta vieressäni istuvasta tytöstä. Unessani syleilen häntä. Herään Ruotsin puolella, kun bussi on pysähtynyt, ja poliisi tai rajavartija taluttaa mahdollisia huumausaineita haistelevaa koiraa bussin käytävällä.
.
Vieressäni istuvan teinitytön poikaystävä nukkuu edellisellä penkillä niin sikeästi, ettei herää huumekoiran vierailuunkaan. Tyttö kertoo myöhemmin pojalle innostuksissaan jännittävistä tapahtumista, norjaksi. Poika pyytää tyttöä tulemaan viereensä, "vai nukutko?" Tyttö haluaa nukkua nykyisellä paikallaan ja kääriytyy vilttiinsä. Hän nukkuu yhä, kun bussimme pysähtyy Göteborgissa klo 3:30, Nils Ericssonin bussiaseman laiturille 44.
.
.
****
GÖTEBORG, maanantaina 13.10.
.
Göteborgissa Suomeen menijöillä on odotusaikaa 4,5 tuntia aamuyöllä klo 3:30-8. Juuso havahtuu vain hitaasti jäljessäni poistumaan bussista Göteborgiin, yksikseen hän olisi saattanut nukkua itsensä Osloon saakka.
.
Aamun valjettua lähden klo 7:10-7:50 kävelylle Göteborgin satamaan. Kävelen liikekeskuksen käytävää pohjoiseen. Kävelysilta. Liiketalon ja näkötornin yhdistelmä, torni olisi auki klo 10-16, pääsymaksu 30 NOK.
.
Satamassa tusinan työmatkalaisen joukko odottaa vuorolauttaa, joka kulkee puolen tunnin välein noin 8 laiturin reittiä ja saapuu juuri nyt klo 7:28. Lauttamatka maksaisi 20 NOK ja kestäisi pisimmillään 28 minuuttia suuntaansa.
.
Minua kiinnostaisi Göteborgissa "Maailman suurin laivamuseo", jossa on yhdistävin silloin liitetty 10 laivaa toisiinsa. Pääsymaksu olisi 60 NOK.
.
Aika kiitää. Palaan juosten, pipo päässä kylmyyden takia, kävelysiltaa ja pohjoista sivukäytävää, itään tullin ohi, Nils Ericssonin bussiaseman pohjoispäähän.
.
Huomaan bussilaiturilla 37 (38) tekstin: "Helsingfors Silja via Stockholm". Paikalle alkaa juuri kertyä suomea puhuvaa eläkeikäistä vanhusväkeä! Juuson löydän kauempaa asemalta odottelemassa monitorin äärellä lähtötietoja, joita on julkaistu vasta aiemmista lähdöistä.
.
Nousemme Juuson kanssa ensimmäisinä Silja Expressin bussiin, koska kaikilla muilla matkustajilla on matkatavaraa jätettävänä tavarasäiliöön. Pääsemme parhaille näköalapaikoille toisen kerroksen eturiviin kuljettajan yläpuolelle.
.
Bussissa on väljästi tilaa, mutta eläkeläisten jutteluja kuuluu takaamme. "Tyttäreni Finnairilla." "Mitä tekee?" "En tiedä." "Rahtiako, samaa kuin meidän Leena viime vuonna... sai Finnairin lippuja, veron vain maksoi..."
.
Ajamme läpi Ruotsin kaupunkeja. Borås, entisen tyttöystävän syntymäpaikka, näyttää melko mitättömältä. Jönköping on hieno amfiteatteri ylhäältäkin, isot aallot Vättern-järven päässä. Brunstorpin majatalolla bussi kiertää ympyrän. Sitten Mjölby ja Linköping.
.
Ruokatauolle pysähdytään klo 12:30-13:25 samaan paikkaan kuin menomatkalla, Linköpingin ja Norrköpingin välillä. Juuso käy vessassa ja soittaa puhelimella vanhalle äidilleen. Minä käyn läheisellä huoltoasemalla.
.
Nilsbussar: Kalmar-Stockholm pysäköi bussimme perään, ja kolmanneksi tulee vielä Nilsbussar: Stockholm-Göteborg.
.
Tukholmaan menijöiden onkin vaihdettava toiseen, täydempään bussiin! Uusi kuljettajamme on mukava hevosnaamainen punapää. Minun viereeni tulee uudessa bussissa istumaan sata-kiloinen Frida, jonka puoliso istuu edelliselle riville ja juttelee siinä koko matkan vierasmaalaisen vierustoverin kanssa. Juusolla on vieressään vain reppunsa.
.
Bussimme pysähtyy kohta yllättäen tienlaitaan odottamaan, kunnes toinen bussi tuo meille yhden matkustajan, joka oli jäänyt ruokailupaikalle tai mennyt väärään bussiin. Sitten ajamme Norrköpingin ja Nyköpingin kautta Södertäljeen, jossa on valtavat sillat.
.
.
*****
TUKHOLMA, maanantaina 13.10.
.
Tukholmassa ensimmäinen pysähdys on klo 16:10 linja-autoasemalla. Sieltä poistutaan tunnelia pitkin. Ajamme itään Kungsgatania, ohi entisen PUB-tavaratalon, Heinätorin ja Konserthusetin, sitten koilliseen Sturegatania ja Lidingövägeniä.
.
Päätepysäkki Värtahamnen klo 16:20. Satamassa on Siljan bussilaiturien rivistö! Vaihdamme lippumme maihinnousukortteihin, jotka lupaavat meille laivasta yläpetit B ja D autokannen alapuolella sijaitsevasta halvasta T-II-luokan hytistä 2030.
.
Nousemme heti laivaan. Laskeudumme 0-hissillä alas 2. kannelle, vielä luiskan alas, jossa sokkelo ja pitkä suora hytille numero 2025, jonne ensin pyynnöstä opastan eksyneen humalaisen mustalaisen. Meidän hyttiimme 2030 näkyy juuri menevän sisään kaksi venäläistä miestä. Juuso jää käytävän mutkaan umpikujaan lataamaan puhelimensa akkua.
.
Kun vähän myöhemmin menemme hyttiimme, siellä on vain toisten matkustajien isot kassit lattialla, Helly Hansen -merkkisiä ulkoiluvaatteita vaatekomerossa, yksi alapeti avattuna ja wc vetämättä.
.
Laivalla pidetään tervetulotilaisuus. Ilmapalloissa on arpoja. Pitäisi myös arvata läpinäkyvässä maljassa olevien pienten pallojen lukumäärä? Arvaan 197, Juuso 226, mutta oikeasti on 216. Syön kolmioleivät fetajuustolla (2+2) 220 grammaa, 3,50 euroa ja Juuso syö tulista kanaa 7 eurolla. Vesi maksaisi 0,50 (tai mehu 1,50), Juuso ostaa, minä en.
.
Promenade-käytävällä esitetään näyte laivan Abba-show:sta, joka on Juuson mielestä surkea. Elokuvateatterissa näytettäisiin 5,50 eurolla klo 19 Suomen aikaa "Karibian merirosvot", Televisiossa pyörii klo 20:30-21 Speden parhaat.
.
Merellä tuulee kovaa, 16 metriä sekunnissa, eikä Juuso voikaan olla alhaalla hytissä, ennen kuin vasta Ahvenanmaan jälkeen klo 24. Venäläiset tulevat alavuoteilleen hyttiin vasta klo 2.
.
Tiistaina 14.10. nukun laivassa noin 7 tuntia aamuseitsemään asti. Jo klo 7:30, kaksi tuntia ennen Helsinkiin saapumista, lähdemme tavaroinemme yläkansille ja jätämme hytin nukkuvien venäläisten haltuun. Teemme alkoholiostoksia Taxfree-myymälässä. Katselemme ikkunasta Harmajan, Suomenlinnan ja Klippanin.
.
Satamaan kiinnityttäessä odottelemme rauhassa Promenaden jonon purkautumista, mutta terminaalin pitkässä putkessa saavutamme kuitenkin edeltävän ruuhkan. Helsingissä on tuulista ja vain kuusi astetta lämmintä lokakuussa. Kävelen Eteläsatamasta raitiovaunun 10 päätepysäkille.
.
******
Matkakulujani (4.-14.10.) meno/paluu:
Silja Express, Helsinki-Göteborg 130 eur
Eurolines, Gothenburg-London 211 eur
National Express, Lon-Cambridge 21 eur
National Express, London-Dublin 72 eur
London Travelcard (2 pv x 6 eur) 12 eur
Hostel Cambridge (2 vrk x 23 eur) 46 eur
Ruokaa 9 pv (5.-13.10.) 48 euroa
Ostoksia 14 euroa
__________________
Yhteensä 554 euroa
*******
6 osaa: Bussit Tukholmasta Irlantiin:
583. Silja Express Göteborgiin
584. Bussilla Kanaalin tunnelin läpi
585. Bussilla Lontoosta Cambridgeen
586. Bussilla Lontoosta Dubliniin
587. Thamesin yli tai ali Greenwichiin
588. Bussit Lontoosta Tukholmaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti