torstai 1. kesäkuuta 2017

589. Interrailin valmistelut

Ensin on unelmat matkoista... Ne alkavat minulla Ranskan Rautateiden SNCF:n esitteestä ja "Choose Paris"-lehtisestä - Korkeakoulun aulassa on keväällä Ranskan matkailutoimiston näyttely.
.
Pariisi! - jos maailmalla olisi pääkaupunki...
Lontoo on hankalasti kanaalinsa takana...
Sveitsi - unelmien demokratia, käkikellomaan hyvinvointi-idylli?
Minimaat: Luxemburg, Monaco, Liechtenstein - moniko niissä käy? - haluan bongata erikoisuuden vuoksi!
.
*
ESITTEIDEN KERÄÄMINEN
.
Tilaan turistiesitteitä kaikkialta! Joka maalla on omat matkailutoimistonsa, harvoin Helsingissä, mutta usein Tukholmassa. Parhaiten saa esitteen jostakin kaupungista kirjoittamalla suoraan siihen kaupunkiin: vaikkapa
"LUGANO Tourist Office, Lugano, Sveitsi"...
(Näin tehtiin siis ennen Internetiä!)
.
Pyytämällä saan kunkin kaupungin kartan, väriesitteen ja hotelliluettelonkin, jos haluan. Saksalaiset lähettävät jopa taskuraamatun paksuisen ja yhtä ohuelle paperille painetun, monisatasivuisen Saksan juna-aikataulukirjan... Ilmaiseksi.
.
Luen matkaoppaita. Sveitsi ja pikkuvaltiot ovat turvallisia, Italia ja Portugali vähemmän. Mutta Pariisi on kiehtovin yksittäinen kaupunki.
.
Suunnittelen yksinkertaistuksia: jopa aivan lyhyttä kolmikulmaista reissua, kulmina Helsinki - Pariisi - Zürich. Yksinkertaisimmillaan yksi päiväkin riittäisi kokeakseen Pariisin ja toinen nähdäkseen Sveitsiä...
.
Toisena ääripäänä ovat haaveet, joihin pakkaa koko Euroopan: pitäisi ehtiä joka kaupunkiin, kuukausi ei riitä, kaksikaan ei riittäisi.
.
Interrailista ja junamatkailusta Euroopassa on julkaistu useita käsikirjoja, jotka luettelevat eri maita kaupunkeineen ja nähtävyyksineen. - Interrail-kortti keksittiin 1972, kun Kansainvälinen Rautatieliitto täytti 50 vuotta. Ajatuksena oli antaa nuorille turvallinen ja huokea mahdollisuus tutustua Euroopan maihin ja kansoihin. Yläikärajana oli aluksi 21, sitten 23, vuodesta 1979 26 vuotta. Aikuisille myöhemmin kalliimpi ja alueellisesti rajoitetumpi IR-kortti.
.
Laajemmissa opaskirjoissa on lisäksi ainakin ensimmäisen selailun perusteella lukematon määrä erilaisia hyviä vinkkejä. Käytännössä ne eivät lopultakaan kerro paljon siitä erityisestä paikasta jonne haluaisit. Joudut kokoamaan tiedot itse monista kirjoista tai paikan päältä.
.
Tehdäkö elämyksellinen, case-muotoinen kirja Interrail-matkasta? Sitä vasten voisi peilata omat suunnitelmansa. Huomaten yhtäläisyyksiä ja eroja, jotka jäävät mieleen!
.
Ei koostetta toisen käden tietoja, vaan kirjan koehenkilöt törmäilevät maan tasalla ongelmiin, joihin reilaaja käytännössä joutuu - ja selviävät helposti. Tehköön jokainen oman matkakirjansa!
.
**
VARUSTEIDEN muistilista:
.
* Matkaliput! * kaulakukkaro
* Passi * passikopiot * (henkilötodistus)
* (opiskelijakortti) * passikuva (bussikorttiin?)
* Retkeilymajakortti, -luettelo? (-kopiosivuja?)
* Rahat * valuutat * matkashekit
* Matkavakuutus
* Kynät, paperia, päiväkirja, kalenteri,
* Kello, (herätyskello?), aikataulu
* Sanakirja, kartat, matkaoppaat (-kopiosivuja?)
.
* Lääkkeitä, laastareita, kondomeja?
* Hammasharja,-tahna,-muki, partaterä, kampa, sakset, peili
* Saippua, shampoo, pyyhe, wc-paperia, nenäliinoja
* Veitsi, lusikka, haarukka, pullonavain, purkinavain!
* Hakaneuloja, neula, lankaa, pesujauhetta, muovipusseja
* 3 sukat, 3 kerrastot, pitkät alushousut, villapaita, uimahousut?
* Retkeilymaja-lakanapussi? * (makuupussi?)
* Kamera, filmiä (matkapuhelin?) * sateensuoja
* 2 reppua (toinen eväslaukuksi + päivän kartoille)
* Juomavesipullo!
.
***
AIKATAULUJA PAPERILLE
.
Kirjoitan ruutupapereille konkretisoituja suunnitelmia:
.
su 14.8. juna Hki 07:32-10:17 Turku,
laiva 10:30-20:15 Tukholma,
yöjuna 23:08-8:21 Tanskaan
ma 15.8. Kööpenhamina,
yöjuna 21:10-7:49 Saksaan
ti 16.8. Düsseldorf - Koblenz - Trier,
yö Trierin Youth Hostellissa
ke 17.8. Luxemburg,
yö Luxemburgin YH:ssa
to 18.8. Luxemburg - Namur,
yö Namurin YH:ssa?
pe 19.8. Pariisiin, yö hotellissa
la 20.8. Pariisi, yö hotellissa
su 21.8. yöjuna Paris 22:00-6:31 Quimper
tai Paris 23:59-6:10 La Rochelle
ma 22.8. Quimper 10:42-15:42
La Rochelle yöjuna 19:51-8:46
ti 23.8. Nice (Nizza), hotelli tai YH?
ke 24.8. Nice, yöjuna 20:23-7:40 Sveitsiin
to 25.8. Geneve - Bern (YH?),
yöjuna Lausanne 0:44-8:34 Venetsia
pe 26.8. Venetsia, yöjuna 21:18-5:14
Lausanne 5:27 - 7:54 Zürich
la 27.8. Zürich - Liechtenstein,
yö YH Vaduz
su 28.8. Liechtenstein - Zürich,
yö YH Zürich
ma 29.8. Zür 7:04-10:03 Lugano
18:36-21:50 Zür, yöjuna 22:42-9:36
ti 30.8. Amsterdam, yöjuna 20:12 - 8:09
ke 31.8. Kööpenhamina 9:19 - 17:44
Tukholma, yölaiva 21:30 - 8:00 Tku
to 1.9. Turku juna - 11:30 Hki
(Noista tulisi 19 matkapäivää!)
.
Aiemmissa suunnitelmissani vilisee Hampuri-Pariisi, Amsterdam-kanaali-Lontoo-Edinburgh-Lontoo-kanaali-Pariisi (Bryssel, Luxemburg?)-Geneve-Zürich... tai yksinkertaisemmin Pariisi-Geneve-Zürich...
.
Kiehtovia paikkoja on helppo löytää matkakirjoista tai poimia kartoista, aina enemmän kuin mihin koskaan ehtisi. Suunnittelun peruskysymykset ovat
.
a) Aikataulutus: paljonko kahden paikan välillä kuluu aikaa, ja milloin niiden välillä pääsee kulkemaan.
.
b) Yöpyminen: missä aikoo viettää kunkin yönsä. Yritän mahdollisimman usein ratkaista kaksi ongelmaa yhdessä: YÖJUNAT!
.
Aikatauluja saa matka- ja matkailutoimistoista ja asemilta. Ruotsin matkailutoimiston "Tåg till utlandet"-kirjassa junat kulkevat asema asemalta Tukholmasta alkaen.
.
Erilainen systeemi on rautatieasemilta saatavassa "Eurail - Through Europe by Train"-vihkossa, jossa listataan asema asemalta aakkosjärjestyksessä yhteyksiä lähtö- ja saapumisaikoineen:
.
Amsterdam 6:26 - 8:42 Antwerpen,
Amsterdam 6:47 - 9:22 Antwerpen, jne.
Amsterdam 6:33 - 14:46 Basel,
Amsterdam 7:00 - 14:24 Basel, jne.
.
Pienempiä paikkakuntia löytyy Thomas Cookin isosta aikataulukirjasta, jota voi katsella kirjakaupoissa tai kirjastoissa.
.
****
PASSISTA majoitusvarauksiin
.
Valmistelen lähtöä Interrailille 1983. Suomalais-reilareita oli 16'906 vuonna 1973, 8'802 vuonna 1977 (Pekka Haaviston Interrail-oppaan mukaan), 9 tuhatta 1980-luvun alussa ja vuonna 1983 taas 15'000 - se on neljäsosa ikäluokasta! Jotkut käyvät useasti, jospa keskimäärin kahdesti? Jolloin kahdeksasosa ihmisistä reilaisi?
.
Menen Espoonlahden kirkkoon hakemaan virkatodistusta. Kello 9:30 astun avoimesta ovesta peräsiipeen ja löydän sisäkautta itäsiivestä länteen, kirkon aulan ohi kansliaan. Siivoojan näköinen nainen antaa paperini kesätytön kirjoitettavaksi takahuoneessa. Naputtelu kestää 5 minuuttia ja maksaa 2 mk. Poikkean kerrankin katsomassa kotiseurakuntani kirkkosalia sisältä.
.
Ulkona istun pihakivelle ja täytän passihakemuksen.
.
Ajan bussilla Helsinkiin ja menen valokuvaamoon. Räpyttelen silmiäni ensimmäiset sekunnit, kunnes rauhoitun. Näytän kuvissa mongolilta, muuten tulee hyvät neljä samanlaista kuvaa, jotka maksavat 15 markkaa (2,5 euroa) Kampinkadun Ed-Fotossa 1983. (30 vuotta myöhemmin kuusi passikuvaa saa Verkkokaupan myymälästä 1 eurolla).
.
Passihakemukseen tarvitaan 2 valokuvaa, retkeilymajakorttiin 1, jolloin vielä yksi jää varalle, vaikkapa bussikorttiin jossakin suurkaupungissa?
.
Katselen kuviani matkalla Postiin, josta ostan kahdeksan kansainvälistä vastauskuponkia (IRC), hintaan 2,50 mk / kpl. Ne ovat pieniä ja ohuita, bussilipun kokoisia paperilappusia, joissa on monikielinen teksti, ja joihin leimataan myyvän postitoimiston pyöreä leima. IRC voidaan vaihtaa postimerkeiksi missä tahansa maassa jonne sen lähettää kirjekuoren sisällä.
.
Kävelen Yrjönkadulle elokuvateatteri Nordian viereen, Simonkadun kulmaan. Toisen kerroksen ikkunasta näkyykin Retkeilymajajärjestön SRM-tunnuksia Simonkadulle ja linja-autoasemalle. Osoitteeseen Yrjönkatu 38 B 15 pääsee soittamalla alaoven kelloa, summeri ilmoittaa oven avautuvan, ja sitten nousen portaat. Piilokonttori on keskellä ihmisten asuntoja.
.
Eteishuone pursuaa seinätelineissä esitteitä Suomesta ja Euroopasta. Toisessa huoneessa tiskin takana on mukavan tuntuinen, hento nuorukainen ja koneella kirjoittava tyttö. Pari tyttöä tulee samaan aikaan asiakkaiksi, ostamaan kotimaan retkeilymajakorttia. Henkilötiedot naputellaan korttiin ja passivalokuva liimataan viereen.
.
Kotimaan kortti muuttuu kansainväliseksi, kun siihen lisätään Youth Hostel Associationin YHA vuosiluku-tarra, jolloin hintakin nousee 30:sta 60:een markkaan. Ostan sellaisen, ja Euroopan retkeilymajaluettelon, 20 mk, sekä kahdeksan kappaletta retkeilymajojen varauskortteja, 50 penniä kappaleelta.
.
Vuosilukutarra liimataan retkeilymajakorttiini siten, että näkyviin jää teksti "under 26 years" - nuori yöpyy majoissa halvemmalla. Myöhempinä vuosina vanhaan korttiin liimataan uusia vuositarroja, ja tuo teksti peitetään, ikääntymisen myötä.
.
Toimiston seinällä roikkuu esillä virallinen luonnonvalkea retkeilymajalakana, 56 mk. En aio ostaa, enkä ommella itsekään, umpipussia, jonka sisälle ryömitään ja pään alla on toisinpäin oleva pussi tyynylle. Aion vuokrata lakanapussini majapaikoista, niin ei tarvitse kuljettaa ylimääräistä painolastia.
.
Sveitsi ei hygieenisyydessään hyväksykään omia lakanoita, vaan vuokralakana kuuluu muita maita kalliimpaan yöpymishintaan. Pariisissa yöpyisin hotellissa, joten sielläkään en tarvitsisi omaa lakanaa. Ja siinä pääkohteeni jo ovatkin.
.
Kello on 13. Menen Diana-puistoon kirjoittamaan majapaikkavarauksia, saadakseni ne heti postiin. Lähipenkeillä istuu kännisiä miehiä, nuori tyttö jäätelöineen, sekä naiset ja lastenrattaat. Kirjoitettuani kolme korttia vien ne Raken talon postilaatikkoon ennen klo 14:n tyhjennystä.
.
Osoitan yhden kortin Geneven retkeilymajaan. Painetut tekstit ovat englanniksi, saksaksi ja ranskaksi. Ilmoitan saapumispäiväni, ja kauanko aion viipyä. Varaan maksimiajan 3 vrk, ja meitä on kaksi, nainen ja mies.
.
Nimeni ja osoitteeni kirjoitan kortin toiseen osaan, jonka majan hoitaja "WARDEN" tai hänen edustajansa repii irti ja palauttaa, kauniilla kotimaansa postimerkeillä varustettuna, vahvistaen siten varaukseni. Palautuspostimerkit korvaan lähettämällä mukana kirjekuoressa IRC:n.
.
Palaan Kolmikulman puistoon ja kirjoitan neljä varausta lisää, jotka ehtivät seuraavaan postin tyhjennykseen. Vanha rouva ja kaksi lasta kysyvät espoolaiselta Uudenmaankatua, katsomme kartastakin. Keihäänheittäjä-Tellervon puiston penkit ovat niin kysyttyjä, että paikkani on postireissun aikana viety ja istun nyt lintujen guanopäällysteisemmälle penkille.
.
Penkkini toiseen päähän istahtaa rusettikaulainen vanhakääkkä, vähän Perustuslaillisten vuoden 1979 presidenttiehdokkaan Ahti Markus Salosen (sd) näköinen, ja alkaa jutella: "Ellen häiritse kirjoittamista?" Siitä huolimatta hän jatkaa: "Oletteko suomalainen? Ette ole! Kuulen aksentista sen! ...tullut paljain jaloin, niin minä ainakin olen, ymmärrättekö, maailmaan? Heh heh! Ette suomalainen! Äänestä huomaan... pkele ääh! vanhan täytyy tästä vielä lähteä raatamaan...", nousee ja köpöttelee tiehensä.
.
Teen majapaikkavarauksia seuraavasti:
.
Trier ti 16.8.-to 18.8.
Basel pe 19.8.-su 21.8.
Brügge ma 22.8.-,
Nizza ti 23.8.-,
Bern to 25.8.-,
Schaan-Vaduz la 27.8.-,
Zürich su 28.8.-30.8.
.
Käytän seitsemän korttia, yksi jää ylitse muistoksi... (Mutta yhtäkään varauksistani en kuitenkaan tule matkani aikana käyttämään! Suunnitelmat muuttuvat niin paljon, olenkin eri aikaan eri paikoissa.)
.
Yritän vielä klo 15:05 bussilla Espoon Kilon poliisiin viemään passihakemusta, mutta suljettu klo 15:15, kesäaika.
.
On hellepäivä, 22 astetta, päätäni särkee. Miten etelässä jaksaisi monta päivää peräkkäin, jos lämpö haittaa täälläkin? Mutta kun on maksettu, on pakko lähteä. Vai ihastelisinko vain outokuvaista retkeilymajakorttiani kotona?
.
Käyn tilaamassa passini seuraavana päivänä, keskiviikkona. Espoon nimismiehen kanslia on Kilon poliisitalossa I kerroksessa merkinnällä II. Opastan sinne bussilta vanhan rouvan, joka oli kysynyt joka pysäkillä kuljettajalta: Joko?" "Joko?" - Passiako sinäkin haet? hän varmisti, etten ollut kriminaali.
.
Passivirkailija määrittelee silmäni vihreiksi. - Normaali toimitusaika olisi kaksi viikkoa, mutta tässä tapauksessa kahdeksan päivää, hän sanoo, kysyttyään milloin tarvitsen passiani.
.
Vuoden passini hinta on 70 mk. Viideksi tai 10 vuodeksi en passia saa. Voimassaoloaika on vain 11.8. - 31.12.83 armeijan lykkäysajan päättymiseen asti. Passia hakiessa pitää alle 30-vuotiaalla miehellä olla mukana jokin armeijan lappunen: lykkäyspaperi, kutsuntatodistus, siviilipalvelustodistus, vapautus rauhan aikana tai sotilaspassi.
.
*****
MATKASEURA ja turvallisuus
.
Ihmissuhteet aina hankalia. Yritän soittaa Jatalle, 19-v, monta kertaa. En saa yhteyttä yli viikkoon. Sitten kuulen, että hän on jo järjestänyt asiansa: Osti retkeilymajakorttinsa Travelasta 2 päivän toimitusajalla. Jätti passi-hakemuksensa kaksi päivää minua aikaisemmin, maanantaina 1.8., ja saa sen vuorokauden minua myöhemmin, perjantaina 12.8. Kaikki vaikuttaa tulevan kuntoon!
.
Kuluu viikko. Interrail tuntuu käsittämättömältä. Neljän päivän päästä? Miten kestän niin pitkän ajan poissa kotoa ja kotimaasta? Minähän muutun siinä? Kestänkö matkan vai en? Mikä antaisi turvallisuutta, kaipaan sitä? Kokemus voisi antaa, tai luotettava kaveri, mikä muu? Muututtava olisi kuitenkin? Elämä on muutosta?
.
Turvallisuutta tuovat retkeilymajat ja junat ja Sveitsi kiinnekohtana. Ranska tuntuu levottomammalta. Haluaisin takertua johonkin, kuin uskova pipliaansa. Takerrun passiin, valuuttaan ja junalippuun, jolla pääsee. Vihaan epävarmuutta. Liian vähän kokemusta. Turvallisuutta etsin varaamalla ennakolta.
.
Teen puhelinennätyksen. Juttelen matkasta Jatan kanssa yhdeksästä kymmeneen ja puolen tunnin tauon jälkeen puoli kahteen. Siivoan paikkoja, käyn suihkussa, säätelen repun hihnoja. En tahdo ehtiä Kilon poliisiin hakemaan passiani, enkä vaihtamaan valuuttaa, enkä ostamaan IR-korttia. Olen levoton ja väsynyt. Tänään torstaina 11.8. passi on valmis ja haettavissa.
.
******
LIPUN OSTO
.
Ostan Interrail-lippuni Travelasta Mannerheimintieltä, 940 mk (160 euroa), sekä otan matkavakuutuksen ajalle 16.8.-31.8. hintaan 49 mk (8 euroa). Hivenen taktikointia alkamis- ja loppumisajassa: tuolla aikavälillä uskon olevani Pohjoismaiden ulkopuolella. Matkatoimistossa vältän pankkikulut vakuutuksenotossa. Kaikki tulee valmiiksi kertakäynnillä, ei odotusta tai noutamista myöhemmin.
.
Helsingin rautatieasemalta en halua ostaa lippua, koska kaksi vuotta aiemmin tilasin sieltä makuupaikan Tukholmasta Kööpenhaminaan, kiertäessäni Pohjolaa junalla... Virkailija laskutti telex-kulut, mutta sanoi tilaamisen kestävän pari päivää, voisinko tulla sitten uudestaan noutamaan varauslappua? Kun palasin, virkailija kaivoi varauspaperini esiin saman näköisenä kuin olin paperin jättänyt, ja sanoi: - Joo... tämä lähetetään kyllä nyt ihan HETI... Hän poistui pariksi minuutiksi takahuoneeseen ja palasi sanoen: - Siihen ensimmäiseen junaan ei ollut enää vapaita paikkoja, mutta seuraavaan oli vielä! - Olisit tyytyväinen, kun kuitenkin johonkin junaan pääset!!
.
Laivalipun ostan kätevästi myös Travelan toimistosta. Helsingistä Tukholmaan Silja-Linella (Jatta haluaa mennä Siljalla) maksaa 50% IR-alennuksella 72 markkaa. Jätän paluulipun ostamatta, sillä en tiedä paluureittiäni. Ehkä Turkuun, ehkä Viking Linella?
.
Mitään YIEE-korttia ("Jee-jee") tai kansainvälisiä opiskelijakortteja en ryhdy ostamaan. Niitä tarvitaan opiskelijalennoilla, mutta kun reilaan, en lennä... Samat laiva-alennukset saan IR-kortilla, ja satunnaisia museoalennuksia saan retkeilymajakortillakin, tai jopa vilauttamalla mitä tahansa hyvännäköistä henkilökorttia "suomalaisena opiskelijakorttina".
.
Leirintäkorttia en myöskään tarvitse, ylimääräisiä rokotuksia ei tarvita nyt Euroopassa, eikä viisumeita Interrail-maissa.
.
*******
VALUUTAN VAIHTO
.
Menen Helsingin Lasipalatsin Kansallispankkiin vaihtamaan valuuttaa. Ostan Bank-America -matkashekkejä 200 dollarin arvosta:
20 kpl * 10 $ * 5,78 mk = 1156 mk (193 eur)
+ lisäkuluja parisen prosenttia:
1 % summasta + 12 mk = 23,55 mk (4 eur).
.
Vaihdan myös 100 Ruotsin kruunua (74 mk),
150 Tanskan kruunua (90 mk),
50 Saksan markkaa (108 mk),
150 Ranskan frangia (109 mk),
40 Sveitsin frangia (108 mk)
eli yhteensä 489 mk (82 euroa)
Pankkikuluja tulee lisäksi 8 mk.
.
Kysyn vielä Belgian frangeja, mutta ne ovat loppuneet. Ääneni melkein särkyy, kun luettelen yhä lisää uusia valuuttoja listaltani Lasipalatsin toisessa kerroksessa. Lähdössä ulkomaille... moneen maahan, melkein kaikkialle Eurooppaan...
.
Allekirjoitan 20:een matkashekkiin ensimmäisen nimikirjoituksen, toinen sutaistaisiin shekkiin niitä ulkomailla vaihdettaessa, pankkivirkailijan silmien edessä. Osavarmistus. Nimikirjoituksesta alkaa tulla sujuvampi tehokuurilla, lakkaa jännittämästä.
.
********
LÄHDÖN TUSKA
.
Jatta miettii taas uudelleen Italiaa, sinnekö, vai "jäisikö kotiin nukkumaan?" Käy levottomaksi, tulee stressiä. Nyt Jatan juttu luistaa, mutta pelottavasti:
- Hyppäisinkö ikkunasta tavaroideni perään?
.
Kuolema on aina läsnä. Jatta on muuttamassa työsuhdeasunnostaan Tapiolan Vemmelsäärentieltä, ensin tavarat kellarivarastoon ja palattuamme matkalta siirretään opiskelija-asuntoon Kilonrinteeseen. Työpaikka vaihtuu, uuden etsiminen edessä. Paljon pisteitä stressitaulukkoon!
.
- Lopettaisinko koulun? Lähtisinkö ensi keväänä Italiaan? Pieksämäellä mulla ei ole edes omaa huonetta tallella enää. Menisinkö vain sinne? Aikuisuus pelottaa, Jatta vuodattaa puhelimessa.
- Kai huomenna kuitenkin lähdet?
- Kaiketi. Ellen hyppää tuosta ikkunasta.
- Tavataan sitten huomenna Eteläsatamassa...
.
Matkavalmisteluja jää Jatalta asunnosta poismuuton jaloissa paljolti lähtöpäivään. Hänen täytyy vaihtaa valuutat rautatieasemalla, koska lähtömme 13.8. on lauantaipäivänä. Hän lupaa tulla satamaan niin pian kuin ehtii, kunhan saa pakattua. Haluaisimme ehtiä saamaan hyvät makuupaikat laivalta.
.
********
(589. Interrailin valmistelut)
JATKUU:
590. Interraililla ensin Tanskaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti