perjantai 9. tammikuuta 2015

470. Höyryjunalla halki Vihdin ja Lohjan

Eräänä lauantaina 10.10. ajoin höyryjunalla Hyvinkäältä Vihdin ja Lohjan kautta Karjaalle. Yksikseni lähdin, paitsi olihan 5 vaunun juna - juhlapäivänä - melkoisen täynnä!
*
Luin "Karjaan aseman 100 vuotis-juhlasta ja Hangon radan 125-vuotis-juhlasta" muutamaa päivää aiemmin VR:n 'Matkaan'-lehdestä ja kiinnostuin, olinhan "keräillyt" vähäliikenteisiä rataosuuksia ennenkin, "täytyyhän ne nähdä".
*
Koitti ikävä sadepäivä. Heräsin 4 tunnin yöunesta Espoon Kaitamäessä klo 4:44. Ajoin Tyllilän bussilla 5:25-5:45 Helsinkiin. "Huomenta!" toivotti kuljettaja, bussimatkustajia oli 15-20.
*
Lasipalatsin lipan alla katselin Länsilinjojen ja Paunun busseja. Perjantain iltis, jätelavoja, remontti valmistumassa. "Jyrki"-nimiseen ohjelmaan terveisiä nauhoittava koppi, jonka TV-ruutuun 20 sekunnin välein ilmestyi 7 sekunniksi Joonas Hytönen sanomaan: "Hei sinä siinä! Sinä juuri! Paina vihreää nappia!" Elettiin lokakuuta 1998, ajankuva.
*
Rautatieaseman lipunmyynti avautui 6:15. Hyvinkäälle maksoi 37 markkaa (6-7 euroa). H-juna klo 6:40-7:35, kaksi vaunua aika täynnä, mieskummajaisia, joku selvä roisto-räyhä, joku Solzhenitsynin partanaamainen, joku sotamies Hönön tukkainen ja korvainen, piirsin vihkoon.
*
Mietin, olisiko muista kukaan matkalla Rautatiemuseoon? H-junassa kuulutettiin mainosta "Höyryjuna Hyvinkäältä Karjaalle, reitti on opastettu".
*
No niin, koko Riihimäen-juna tyhjeni Hyvinkäällä, enkä totisesti tarvinnut opastusta museolle, kun IHMISVIRTA lähti soljumaan lounaaseen päin! En ollut vielä aiemmin käynyt sielläpäin Hyvinkäätä. (Idässä Ruusuvuoren mainio kirkkopyramidi ja pohjoisessa 'Hyvinkään Sveitsiä' oli tullut nähtyä, 1985 ja 1997.)
*
Rautatiemuseon asemalla odotti paljon lapsiperheitä, rikkiviisaita 10-v. poikia pikkusiskoineen, eläkeikäisiä ukkoja, nuorempia junaharrastajia, toista sataa ihmistä klo 8:10.
*
Juna saapui kimeästi viheltäen verkkoaidan takana olevalle kolmannelle, yhä käytössä olevalle radalle. Porteista pääsi nyt sinne. Vaunujen korkeille portaille olikin hankalaa yltää ilman laituria. Siirrettäviä puuportaikkoja oli kyllä aidan vieressä.
*
Jokaisessa penkkivälikössä istui jo vähintään yksi matkustaja. Istuin vastapäätä "Mauno Paasiota", joka virkkoi aika-ajoin: "Lapsille on kiva tämä" ja osoitti pitkävarsiventtiiliä. Verkkohyllyt olivat penkkien ja ikkunan päällä. Vihreä kangas penkeissä, mustat puuosat. Höyry pöllähteli Ukko-Pekka-veturista. Ekassa vaunussani (kaikkiaan viidestä) tuntui eniten savun hajua.
*
Nurmijärven Rajamäelle 12 minuutin matka, pysähdys 5 minuuttia. Nähtävyytenä Erkki Huttusen funkis-kirkko (1938), Alkon tehtaat, kerrostalot radan varressa.
*
Siitä Vihdin Nummelaan 33 minuuttia, kunnes 5 min. pysähdys. Ennen Nummelaa Kiljava, Röykkä, Selki, Otalampi, Ojakkala, en tainnut pysyä GT-kartalla perässä.
*
Nummelasta Lohjalle 13 minuuttia, keskiaikainen suuri kirkko ei näkynyt. Lohjan maalaiskunnan Kirkniemelle 12 minuuttia, vaikuttavat paperitehtaat ja järvi näkyivät. Karjaalle 20 minuuttia.
*
Painettu aikataulu: 8-8:12 Rajamäki 8:17-8:50 Nummela 8:55-9:08 Lohja 9:13-9:25-9:45 Karjaa.
*
Pitkän matkaa ulkona, liioitellen sanottuna joka pensaan takana, kyttäsi joku junahullu jalustalle asetetun kameransa kanssa saadakseen harvinaisen höyryjuna-kuvan! Pikkuauto ajoi sivu rataa, mittari näytti ehkä kahtasataa, kuvatakseen takapenkiltä avoikkunasta videofilmiä, niin kauan kuin tie kulki aivan radan vieressä!
*
Väliasemilla tungeksi väkeä, perheitä, joista toiset kyytiin, toiset olivat vain katsomassa. "Ne ei tiedä että tämä on ilmainen!" naureskeli Mauno Paasio. "Kaivopuistoon kun kerran Helsingissä kulki tällainen, maksoi 40 markkaa ja oli ihan täynnä!" (Minäkin muistan ulkopuolelta katsoneeni Kaivopuiston junan kulun, Rautatienkatujen avokaivannossa, missä nykyään pyöräilytie "Baana".)
*
Joltakin kerrostalon parvekkeeltakin leimahti salamavalo - eli taas valokuvattiin.
*
Tämmöinen junamatka täytyisi tehdä avovaunussa tai viimeisen vaunun peräsillalla voidakseen aistia radan mutkia ja kokeakseen todella kulkevansa maisemassa. Mietinkin miksi Laivamatka saaristossa on niin kiva: koska maisemia katselee ulkona. Avovaunujen vuoksi pidän kapearaiteisesta Humppila-Jokioinen -junasta. (Kertomus siitä toisaalla: googlaa vaikka: Kuntabongari Humppila)
*
Ministerit vaihtuvat, mutta puheenkirjoittajat pysyvät? Karjaan asemalla jaksoin 4 minuuttia katsella pienen siilitukkaisen värjätyn blondin Suvi-Anne Siimeksen (vas) puhetta, mutten enempää kuunnella.
*
Kaksi soppatykkiä hernekeittoa, pahvilautaset, muovilusikat, kokinhattuinen annosteli. Laiha liemi, pekonin palasia, polttaa, polttaa. Sirkuspelle meni toiselle soppatykille, puhalleltuaan ensin oudon muotoisia ilmapalloja.
*
Karjaan pienimuotoinen pikkukaupunkitunnelma oli tuttua junan/bussin vaihtoväliajoilta.
Kävin kuvaamassa keskiaikaisen kirkon, pari kilometriä keskustasta koilliseen. Kauppakävelykatu ensin. Kirjasto linja-autoaseman talossa.
*
Mustionjoki rantoineen on ihan mukava, saareen on rakennettu kävelysilta, idylliin joen tekemän mutkan keskelle. Rantapolkua. Maasilta. Taisteluiden muistomerkki. Kirkkotie. Kirkko puiden peitossa klo 12. Alkoi sataa. Kiertelin, kadotin sateensuojan nupin. Etsin sitä reitiltäni 1,5 kertaa 30 minuuttia, löysin nurmikolta. Auto toi kolme tyttöä kirkolle.
*
Sade vaivasi, sen vuoksi luovuin Grabbackan linnanraunion etsimisestä, rantaradan eteläpuolelta. (Olen raunion myöhemmin katsonut, varsin vaatimattoman kokoinen.) Grabben kanavan näin, kaupungintalon neito-patsaineen ja pronssikautisen hautakummun 1000 eKr.
*
Juna-asemalla lopeteltiin klo 13:20 ohjelmaa. Lättähatun 20-30 minuutin ajelut huomasin missanneeni, kun niistä ei ollut ollut tietoa paperilla!
*
Hyvinkäälle junalla takaisin klo 15-16:45. Istuin viimeisen vaunun seinäpenkillä. 9-vuotias poika vastapäätäni luki Pelit-lehteä, hänen perheensä oli selkänsä takana, myöhemmin hän nukahti. Hanuristi jätti nukkuvien takia vaunumme rauhaan. Lihavat naiset ja mies pohtivat ääneen Peppi Pitkätossun hevosen nimeä.
*
Seuraavassa penkkirivissä istui esteetikko, musta bleiseri, vaaleanpunainen paita, silmälasit, 28-vuotias, opettajana, kommentoi miesten muotilehteä: "Ai kauheata, jos tällainen tulee muotiin! Musta on kaunein väreistä, koskaan ei erehdy jos valitsee mustan! Köln on aivan ihana kaupunki! Tässä iässä jo tietää... en ole kokenut sitä suurta hurmaa. Jos ei 20-vuotiaana rakastu, niin ei..."
*
Hyvinkäältä otin R-junan 17:05 Keravalle, CDE-vyöhykelippu 24 markkaa (4 euroa), eikä nyt ABCDE 37 markkaa. Keravalla vaihtoaikaa tunnelin kautta 2-3 minuuttia K-junaan, jolla Vantaan Korsoon, josta seutulipulla eteenpäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti