tiistai 20. tammikuuta 2015

481. Porvooseen Runeberg-laivalla


Matkustin J.L. Runeberg-laivalla Porvooseen sunnuntaina 16.7.1995.
*
M/S J.L. Runeberg (aiempi S/S Helsingfors Skärgård) on rakennettu Hietalahden telakalla 1912. Höyrykone on vaihdettu dieselmoottoriin 1962. Laivan pituus on 28,8 metriä ja suurin syväys 2 metriä. Matkustajakapasiteetti on 220.
*
Kävelin Espoon Westendistä sunnuntain aamuna klo 7:20-9:10 Helsingin kauppatorille. Lämpötila oli jo + 15 astetta. Hiki. Näin Espoon Hanasaaren kohdalla klo 8 Silja Linen Tukholmasta saapuvan valkoisen autolautan lipuvan merellä kohti Helsinkiä.
*
J.L Runebergin laituripaikka oli lähellä Katajanokan siltaa, pieni ruskea lipunmyyntikoju Kauppatorin kiveyksellä ja laivakin aamusella kuten yölläkin paikallaan laiturissa.
*
Pasin näköinen poika myi Kauppatorilla laivaliput, meno-paluu Porvooseen 140 markkaa (23 euroa). Helena,31, oli pukeutunut kesäromanttisiin vaatteisiin. Olimme ajoissa, että saisimme varmasti liput ilman varausta. Nousimme laivaan n. klo 9:45, vietettyämme puolisen tuntia kauppatorilla. Mansikoita.
*
Toinen matruusi, joka muistutti joskus tuntemaani opiskelijaa Peltomäkeä, irrotti laivan köydet laiturista klo 10. Hän taiteili myöhemmin köysistä siistejä kieppejä laivan kannella.
*
Istuimme menomatkalla ylemmän kannen vasemmalla eli pohjoisen ja rannikon puolella. Alkuun laiva tuntui melko täydeltä. Paljon vanhoja ihmisiä ja toisaalta lapsiperheitä.
*
Kahdella kannella oli ulkotilaa sivuilla ja perällä sekä sisäsalonkeja keskellä, portaat kerrosten välillä. Keulakansi oli muita alempana ja sieltä vei ovi alimpaan ja isoimpaan sisätilaan, jossa sijaitsi laivan ravintola. Parit käymälätilat eri puolilla laivaa.
*
Sympaattinen, hieman puolikielinen kapteeni selosti ohitettavia saaria. Lonna, Santahamina, Villinki. Kaukaa mereltä, reitti kulki nyt ulkokautta. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta.
*
Saavuimme Musta Hevonen -nimiselle saarelle klo 11:10. Siellä oli mökkejä. Laiturille jätettiin paljon tavaraa.
*
Pirttisaari klo 11:50, idyllinen salmi, jossa oli odotushuone matkustavaisille.
*
Haikkoo klo 13:10. Paljon mainostettu Haikon kartanohotelli, josta lapsuudessani puhuttiin paljon. En muista kävivätkö vanhempani siellä kertaakaan vaiko useamman kerran. Rumia uudisrakennuksia näköpiirissä.
*
Neste Oy:n Sköldvikin öljysataman eli Kilpilahden savupiiput ja erilaiset vihreät säiliöt kurkottivat näkyviin metsän puiden ylitse. Punainen laiva. Tiira.
*
Hamarin kalastajakylä näytti upealta! Haikon jälkeen.
*
Emäsalon silta 18 metriä, muutama auto.
*
Porvoo klo 14, laituriin kävelysillan luo. Vossikka odotti saapuvia turisteja.
*
Kävelemme rantaa pitkin pohjoiseen. Simolin yhä mainosti kyltillään. Puoteja oli auki Vanhassa Kaupungissa sunnuntainakin! Keskiaikaisessa kirkossa parit häät, sanomalehti 'Uusimaan' auto tuli. Vanhan torin kiveys oli huomattavan epätasainen. Kahvilat kuudesta kahdekaan markkaan matkailuitoimiston vieressä. Papukaija ja Huvimaja-näyttelyn asetelma houkuttimina. Vanha silta joen yli. Rantaa pitkin. Pääteaseman taulu. Runebergin kodin piha. Palasimme laivarantaan jo klo 15:40.
*
Nousimme laivaan klo 15:50, asettuen nyt alemman kannen perälle. Porvoonjoki kaarsi. Paalutukset rannoissa, ettei maata sortuisi jokeen. Pikamoottoriveneitä huristeli.
*
Merellä nousi viileitä tuulia. Helena paleli takissakin. Minulla oli vain lyhyet hihat paidassa.
*
Paluumatkalle osallistui huomattavan vähän matkustajia, jäi paljon tilaa. Vähitellen hiljenevä illan tunnelma. Olikin aivan erilaista. kuin laskeutumista kohti yötä, jos aamupäivällä noustiin kohti päivän huippua ja sen yli. Ehkä voisin suositella matkustamista kerrallaan vain toiseen suuntaan, mutta niistä kumpaan suuntaan tahansa, aamulla tai illalla.
*
Siirryimme sisäsalonkiin, niitä oli useampia erikokoisia erilaisin tunnelmin, parit molemmilla kansilla. Lehden lukemista, Helsingin Sanomissa Suomen vanhoista kirkoista. Helena kiikaroi loppumatkasta kotisaarta Vuosaarta. Helsinkiin saavuttiin takaisin klo 19:50.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti