tiistai 27. tammikuuta 2015

490. Pihlajasaaret vesibussilla

Kävelin Konalasta "Kaivopuistoon" eikun Ullanlinnan Merisatamaan klo 7:15 - 9:20. Otin ilmaislehti 'Satasen' (100) Pitäjänmäeltä, lueskelin sitä liikennevaloissa, palautin kiertoon Lasipalatsin kulmalla. Otin ilmaislehti 'Metron' mukaan Pihlajasaariin asti. Erottaja, Johanneksen kirkko, Viiskulma Meranoineen (lapsuuden leffateatteri), alempi Laivurinkatu, Cafe Carousel tai Caruselli merenrannassa, olin kävellyt perille!
Puunruskea perinteinen vesibussi saapui laituriin klo 9:20. Laiturilla istui seitsemän eläkeikäistä kimpsuineen. Kippari ja pitkä tyttömatruusi kiinnittivät veneen laituriin. Matkustajat rahastettiin vasta merellä. Vielä viime hetkellä saapui nuoria, mutta matkatoverini ei. Jäin rantaan odottamaan, kun vene lähti klo 9:31.
Matkatoveri näkyi kaukaa saapuvan klo 9:40. Hän otti loppumatkasta pienen juoksuspurtin laiturille ja kysyi: "Onko vene vielä?" Kun odotusaikaa kerran oli, palasimme laiturilta maihin, istuskelemaan puistoon. Kuulumisia vuonna 2006: kaverin omainen työmatkalla pari viikkoa Tokiossa.
Seuraavaan laivavuoroon tunnin päästä klo 10:27 menimme istumaan yläkannen, ulkokannen etuosaan. Pari paikkaa styyrpuurin ja pari paapuurin puolella rivissä keskikäytävän molemmin puolin.
Matka-aika Pihlajasaareen kesti vain 10 minuuttia. Tasaista menoa. Viileä tuuli. Näkemistä: työmaa, hiekkaa kasattiin mereen. Laiturista lähti pikaveneeseen 8 hengen seurue. Sirpalesaareen kulki pieni vene, jossa vain keskipenkki, jolla matkustettiin kylki edellä, ja matkan hinta oli 3,50 euroa. Pihlajasaaren meno-paluu-lippu maksoi 5 euroa.
Pihlajasaarten koko on 26 hehtaaria, pituus idästä länteen 700 metriä ja pohjoisesta etelään 500 metriä. Saariin alettiin rakentaa huviloita 1800-luvulla ja linnoituslaitteita ennen ensimmäistä maailmansotaa. Keskellä itäsaarta on ison bensiinisäiliön raunio 1900-luvun alkupuolelta.
Perillä kävelimme Länsisaaren ympäri vastapäivään. Hienohiekkaisia rantoja. Kioski, ravintola. sileitä kallioita ja muita kallioita. Matkatoveri kahlasi vedessä. Luin lehden. Aurinkoa ottava nainen. Mökkejä, porukka, puhekielenä hoono soomi. Yksinäinen vanha pappa.
Menimme kävelysiltaa Itäsaareen. Sen eteläniemessä oli naturistialue. Keskellä saarta oli bunkkeri (bensiinisäiliön jäänne). Löytöpullo 20 senttiä. Linnake koillisessa. Telttailualue. Nudistien alueen raja: polvenkorkuinen aita, jossa kuvamerkkinä alaston pari. Näinkin etäällä kulkevan ilkialastoman henkilön, joka vain kantoi mukanaan kädessään laukkua tavaroilleen. Keittokatos. Löytöpullo 10 senttiä. Lehtiä, omani oli sijoitettu jo roskasäiliöön. Kanava pohjoisessa. Tuttava soitti matkapuhelimeen klo 12:15, ei 'pahaan paikkaan', mutta erikoisempaan.
Kolmen tunnin saariretki. Pihlajasaaressa oli Helsingin saarten lapsuudesta asti tuttu yleistunnelma, vähän linnoituslaitteita, kuin Suomenlinnan ja Seurasaaren välimuoto.
Paluuvene lähti klo 13:15. Istuimme nyt veneen sisälle alakertaan. Siellä oli kahdeksassa rivissä 3 + 3 paikkaa, keskikäytävän molemmin puolin, siis noin 50 mahtuisi sinne. Paluumatkalla veneessä ei ollut lipuntarkastusta. Menopaluuliput vain käytössä.
Eira näytti taas kauniilta! Kuin tulisi aivan uuteen kaupunkiin. K-Extrassa pullot vaihtuivat jäätelötuutiksi. Johanneksen kirkko oli auki klo 12-15. Siellä on 2600 istumapaikkaa, Suomen suurin kivikirkko. Komeat holvit. Kirkon pihalla oli kaksi korealaista paria, joista toinen meni sisään. (Kerimäen puukirkkoon mahtuu 3000 istumaan ja lisäksi vielä 2000 seisomaan.)
Jatkoimme Senaatintorille, Helsingin Yliopiston päärakennuksen aulaan, jossa oli alkamassa opastettu turistikierros. Osallistujia kertyi 15. Komea juhlasali heti seinän takana. Konsistorisali oli kai remontissa. Ylhäällä kokoussali sekä lehtisali, jossa Turun Sanomat ym. Opettajien ruokala. Muotokuvia seinällä: Arabian tutkimusmatkailija G.A. Wallin, Topelius, Juva, Tommila... Pari pikkupoikaa juoksenteli ympäriinsä. Vanhus tyttärineen. Katselukierros kesti 50 minuuttia.
Päätimme turistiretken vasta Hakasalmen huvilan näyttelyyn 'Kunnon kansalainen', jossa oli esillä viinakortteja, pelikortteja, lehtikärryt, äänestyskoppi, videolta mainoksia 1960-80-luvuilta. - Tämäkin muistikirjasta muisteltu kesäpäivä tuntuu mielessäni kuin vasta eiliseltä, mutta on päivätty 15. kesäkuuta 2006.