tiistai 25. toukokuuta 2021

732. Gabriellalla Tukholmaan 2012

Sähköpostiini tuli Viking Clubin mainoksia. Ensimmäisen kerran kiinnitin huomioni hintaan: vain kahdella eurolla risteily Tukholmaan - vieläpä ikkunallisessa A4-hytissä. Koko hytti itselleni. Pari vuotta edellisestä risteilystä - kannattaisiko lähteä taas?

Valitsin Gabriella-laivan, jolla en ollut matkustanut vielä kuin kerran (Mariellalla jo 4 kertaa). Tiistaina 13.3.2012 klo 16:10 jäin Helsingin bussista 39 Kirjailijanpuiston pysäkillä, josta kävelin Mannerheimintielle ja vaihdoin seisomatäyteen raitiovaunuun 4T.

*

Katajanokalle klo 16:40. Kova, puuskainen tuuli. Satoi rakeita päivällä. Lämpötila +5...+2, maaliskuun puolivälissä. Terminaalissa 3-4 jonoa, joissa kolmesta viiteen jonottajaa. Minulla on Viking Clubin kortti sekä Post-It-lapulle kirjoitettu matkavaraukseni numero: 7627335. Vasemmassa kädessäni on passi, jota naisvirkailija ei katso, toteaa vain: "A-hytti, yksi paikka". Olen jo maksanut 2 euroa verkkopankissa.

Ulkona Katajanokalla kävelin Kino K13:n kuistilla. Rekka peruutti portista satamaan. Aurinkoa ja tuulta. Vain harvoja tulijoita satamaan päin. Ulkomaalainen mies juoksee 16:50 terminaaliin, pelkääkö myöhästyvänsä? Kolmihenkinen autoseurue pohtii paikoittamista, yksi käy kysymässä neuvoja terminaalista.

Kello 16:58 nousen jonkin seurueen perässä liukuportaita. Jään jälkeen, kun valitsen jakelutelineestä mukaani Baltic Guide -lehden. Risteilijöiden valokuvaus! Laivaan vievän rampin liukuhihnalla kävellen saavutan edelläkulkijat.

**

Gabriellan alempi sisääntuloaula on kannella 5 (Mariellalla kannella 4.) (Autokannet laivoilla vastaavasti 3+4 tai 3+3C.) Gabriellan kansia on numeroitu 11. Laiva on valmistunut 1992 (Mariella 1985), kummankin nopeus 20,5 solmua.

Hyttini numero on 5536, vasemmalla laidalla. Näköala aluksi Kaivopuistoon. Ikkunani korkeus on 76 cm ja leveys 63 cm. Mittailen hyttini pinta-alaksi 7,9 m2, leveydeksi 2,20 metriä ja pituudeksi 3,60 metriä, mistä vuoteiden ja sohvan pituudet 2 metriä ja suihkukopin osuus 1,60 metriä. (Hytin pinta-alaksi ilmoitetaan 8,5 m2.) Vuoteen leveys on 85 cm ja oven 70 cm. Pöydän leveys on 50 cm ja pituus 40 cm.

Saapumisaikojen kuulutusten jälkeen hytissä on aika hiljaista, joskus kuuluu juttelua käytävästä, sekä moottorin tasainen turina ja rakenteiden natinaa. Laivan kulku on tasaista, klo 18:30 pientä keinuntaa. Radio Novasta (nappi 5) uutiset klo 20.

***

MAARIANHAMINA, viiden minuutin pysähdys yöllä klo 4:24-4:29. Katsoin ikkunastani. Laiva peruutti pohjoiseen. Kannen 7 ramppia pitkin poistui vasemmalta laidalta noin 7 ihmistä. Tallinkin "Baltic Queen" tuli vastaan satamaan klo 4:35. Vikingin "Rosella" oli laiturissa pitempään, koko ajan, visiiri ylhäällä, ramppi koholla, valoja näkyi, ei näy liikettä. Taivaalla vajaa puolikuu. Vilkkumajakoita. Käytävältä kuului äänekäs, känninen, englanninkielinen keskustelu klo 4:n jälkeen. Kello 5:05 ollaan avomerellä, laiva keikkuu.

****

TUKHOLMA, nukuin aamulla turhan pitkään, kun nukahdin uudelleen. Kiirehdin klo 9:45 portille, mutta se oli vielä kiinni ja sille jonotettiin. Sentään 5. kannelta ehdin nopeammin ulos kuin 7. kannelta, ja satamassa ohitin kävelyportaissa hitaat liukuportaat. Seurailin ulkona matkailijoiden kärrylaukkuja siksakkia länteen - etelään - itään - etelään - länteen - Londonviadukt Saltsjöbadenin junaradan alitse - Söderin Folkungagatanille, tällä kertaa.

ERSTA. Poikkesin Fjällgatanille, turisteille suositetulle näköalakadulle. Alhaalla avarat rantamaisemat sekä näkyy laivalta tulevien kärrynvetäjien jono länteen Slussenille. Nousen portaita puistoon. Puutalo-slummi 1900-luvun alussa Renstierna-kadun jälkeen. Mäster Mikaels gatan, mestaajan mukaan (tapettuaan vahingossa jonkun kapakkatappelussa joutui pyöveli itse mestatuksi). Katarinan kirkon puisto, oioin lounaaseen. Kapellgränd-kuja.

MOSKEIJA entisessä sähkötalossa, kierrän ympäri 3/4, joku muslimi myös. Minareetti, kupoli, koristeikkunat. Jatkan puistopolkuja Medborgarplatsenille, jossa lapsuudesta tuttu hotelli Malmen (1949-51), Götgatan 49-51. Skattskrapan, verottajan pilvenpiirtäjä. Södra Saluhall. Sivukirjasto Medborgarhusetissa.

GÖTGATAN. Skt. Paulsgatan länteen. Pikkuliikkeitä. Ikkunanpesijä. Maria Magdalenan kirkko. Kukitettu hauta. Hornsgatan ja sen kyttyrä, Puckeln.

MARIATORGET. Vappuviuhkat kukkakioskilla. Lunta ei näy missään. (Jäänteitä jäästä vasta Djurgårdenin pohjoispuolella). Poliisiauto vilkkuineen. Lohikäärmeen voittajan patsas.

Timmermansgatan pohjoiseen MONZELIUS-vägenille (itään), puistopolku jolta hienot näköalat ylhäältä, retkipöytiä levennyksissä, muitakin kuin minä, tyttöpareja, poikapareja. Aiemmin jostakin Söderin koulusta purkautui oppilaita ja autot tuuttasivat varomattomille kadun ylittäjille. Hyvin jyrkkä mukulakivinen Bastugatanin rinne alas. Junasilta, infotauluja suunnitellusta junatunnelista.

*****

GAMLA STANIN tunnelbana-aseman tunnelia itäpuolelle. Lilla ja Stora NYGATAN, siksak pikkukujia Västerlånggatanille. Stora Nygatanin ja Kåkbrinkenin kulmassa on sarjakuvien paratiisi Comics Heaven, tyhjä asiakkaista klo 11:30 ja 15:40, harmaapäinen kauppias vain. Näyteikkunat kadulla ja kujalla.

STORKYRKAN, 4 euron (!) tai 40 kruunun pääsymaksu. Suomalainen pariskunta tulee ulos. Kuninkaanlinnan ympäri on lumetettu hiihtolatu! Vihdoinkin vähän lunta! Katsomoita ja kanttiineja pystytetään klo 11:40. Palatessani laivalle näen itse kilpahiihdon käynnissä klo 15:30, jolloin väkijoukkoja katsomassa.

******

STRANDVÄGEN, kuljen puistokäytävää keskellä. Sininen raitiovaunu 7 kulkee tiuhaan. Dramaten-teatteri kultainen, kullattuja patsaita. Museoitu Hallwylskan palatsi vaikuttava myös.

NOBELPARKEN, palatsi vähän kuin Rettigin palatsi Turussa. Diplomatstaden pohjoisessa, mm. Turkki. Nobelgatan. Folke Bernadotte k.1946. Koppalakkiupseeri. Rantapolku, juoksijoita ja koirantaluttajia. Museoiden sarja: Sjöhistoriska, Polis, Tekniska, Etnografiska - puutalossa Afganistan. Pääsymaksu? Joku pari menee sisään. Koululuokka tulee ulos Tekniikan museosta, menee Kaknäsistä juuri tulevan bussin 69 pysäkille. Niittypuisto, valtava avara kenttä Ladugårdsgärdet jatkuu luoteeseen, Hagaan asti.

KAKNÄS. Metsärinnettä oioin. Paljon lautasantenneja näkötornin alaosassa. Bussipysäkki ja pysäköintialue.

DJURGÅRDENIN kanavan pikkusillalle asti itään jatkoin kävelyä, ja kanavan eteläpuolelle kartan mukaan. Hevoslaidun tuli pian vastaan. Perilläoloaikani (10-16) puoliaika klo 13 lähestyi, lähdin paluumatkalle länteen Djurgårdenin pohjoisrannan kävelypolkua pitkin. "Svag is" varoittavat kyltit (avovettä, jäänteitä jäästä).

SKANSEN. Biologinen museo paanuilla katetussa talossa. Gröna Lundin huvipuisto toukokuusta syyskuuhun, rakennustöitä. Djurgårdenin lautan satamaan, 20 minuutin vuorovälit, seuraava 13:30. Vattenmuseum. Astrid Lindgrenin Junibacken ja Vasa-laiva Nordiska Museetin takana, lapsiryhmiä menossa.

*******

NARVAVÄGEN, Östermalmin puistokatu luoteeseen, Djurgårdenin sillan jatkeena. Riddargatania länteen. Gallerian kauppakujalta en nyt löydä PressStoppen-lehtikauppaa, tavallisen Pressbyrånin vain. Sergelin tori, Kulturhusetin SERIETEKET, II kerros, ei ole iso. Jatkan Rautatieasemalle, jossa lehtikauppa: China Daily viikko 70 kruunua! Joitakin eksoottisia lehtiä. Hbl 3 euroa, HS, IS, Iltalehti. Die Welt, Le Monde. Göteborgs 30 kruunua, GT, Kvällsposten on yhä.

VASAGATANIA palailen etelään, Vasabron Gamla Staniin. Käyn kuninkaanlinnan länsipuolella, hiihtokilpa meneillään. Kåkbrinken klo 15:40. Slussenin alitan tunnelissa itään. Kärrylaukkulaumat tulevat Birka-aluksesta. Vikingin satama jo 16:10, mutta jatkoin vähän Fåfänganin ja Nackan suuntaan, sieltä päin polkua alas ja rekka-parkin kentän läpi.

********

TERMINAALIN ala-aulasta esitteitä. Kortti-portin läpi klo 16:25. Tulin laivaan sisään yksin. Valokuvaaja korjaili kamppeitaan juuri, ei ottanut kuvaa. Menin suoraan hyttiin.

Paluumatkalla näin ikkunastani avointa merta. Muutama jäälautta kaukana. Pilvi-utua. Harmaja klo 9:30. Taas menin liian aikaisin (klo 10) aulaan jonottamaan. Matelin ulos kärrylaukkujen perässä. Joskus avautui aukko pujotella ohitse. Liukuhihna haukkasi osan väestä. Ulko-oven ulkopuolella syntyy liikennesolmu, kun yhdet haluavat suoraan länteen keskustaan, kuten minä, mutta toiset pohjoiseen raitiovaunulle, takseille, linja-autoille tai noutaville henkilöautoille. (Pvk 2012)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti