maanantai 19. heinäkuuta 2010

378. TOIJALA

Asukkaita 8 tuhatta (7178 vuonna 1963), EU-kannatus 61,3 % (1994)

(Toijala yhdistyi Viialan kanssa Akaan kaupungiksi v. 2007 alusta)

Miksi? Pienen teollisuuskaupungin tunnelma

Milloin? Tiistaina 20.7.1999

Heinäkuussa lähdin Helsingistä väljällä junalla klo 6:08, saavuin Toijalaan klo 7:55, ja kiiruhdin heti jalkaisin kaakkoon ja etelään, aluksi radan myötäisesti kaartuvaa Valtatietä. Radan varren pensaikkojen takaa kuului juoppoporukan örisevää mielipiteenvaihtoa.

Aistin nuivahtaneen, taantuvan, menneiden vuosikymmenten teollistuneen pikkukaupungin tunnelmaa. Pienenä annoksena mielenkiintoinen paikka.

Kuvauskohteenani oli uusklassillinen puukirkko, joka sijaitsi tyhjän torin länsipuolella. Lähistöllä oli myös keskiaikainen kivisakasti. Vesitorni-näkötornia tai tapettimuseoita en ehtinyt etsiä, kun palasin asemalle jo klo 8:25 lähteväksi ilmoitetulle Turku-Jyväskylä -junalle, joka oli kuitenkin myöhässä.

Toijala on kuuluisin Helsingin, Tampereen ja Turun risteysasemana sekä tapettitehtaista. "Toijalan takana ei ole mitään", vähätteli runoilija Pentti Saarikoski (Tamperetta).

Katsellessani karttoja mieleni tekisi palata vielä Toijalaan ja kiertää keskustan kivikortteleita kauemmin kuin puoli tuntia. Karttojen perusteella Turun suunnan rautatie on siirretty 1960-luvun alun jälkeen kaartamaan kauempana keskustasta. Jokiranta ja Nahkialanjärvi voisivat miellyttää kävijää?

TOIJALA 8 k 61,3 Per. 1946, Kaup.1977
K: Uusklassillinen puukirkko 1817 Carlo Bassi & Johan Berg
K: Alttarimaalaus 'Kristuksen kirkastus' 1881 J. Forssell
K: Kivisakasti 1400-, vanha hautausmaa, kirkon vieressä
K: Konhon ja Viialan kartanoiden hautaholvit, vanha hautausmaa
M: Tapettimuseo, Satamatie 8
M: Veturimuseo, veturitallissa
M: Ulkomuseo
P: Sankaripatsas M. Nordenswan
P: 'Luova tauko' 1973 Arvo Siikamäki
P: 'Kokko, hauki ja Ilmarinen', Emil Wikström, Nahkialan lampi
P: Veteraanipatsas 'Torjuntavoitto' 1997 A. Yrjänä
N: Vesitorni
V: Vanajavesi
H: Entisessä Akaan pitäjässä oli Toijalan kylä
H: Risteysasemaksi 1876, kauppalaksi 1946, kaupungiksi 1977

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti