torstai 22. heinäkuuta 2010

423. VIROLAHTI

Asukkaita 4 tuhatta (5899 vuonna 1964), EU-kannatus 53,6 % (1994)

Miksi? Salpalinja?

Milloin? Maanantaina 15.7.2013

Haminasta pääsee linja-autolla arkisin (ma-pe) klo 10:15-11:15 museotietä(!) Virolahden Klamilan kylän, Ravijoen ja Virolahden kirkonkylän kautta Virojoen taajamaan. Reittiä näkyy ajavan "Vuorelan" pieni 17-paikkainen, vain 7-penkkirivinen bussi.

Sänkitukkainen nuori kuski ottaa ensin Haminan bussiasemalta rahtia. Kyytiin nousee kaksi ikärouvaa ja minä. Ajetaan aluksi mukava kaupungin nähtävyyskierros Haminan sisimmän katuympyrän kautta! Jatketaan kaakkoon ja etelään Vilniemen kylän kautta, Lupinlahden silta ja kaunis rantaruovikko, lintutorni, ryhmä rullaluistelijoita.

Auto synnyttää pahankuuloista ääntä pomppiessaan kovalla vauhdilla mutkaista hiekkatietä mäntymetsikössä klo 10:28. Turvavyö on nyt tarpeellinen!

Metsää, välillä ohi peltojen ja pitkin asvalttiakin. Nauhakylää. 10:35 Mäntlahti. Kunnanraja: Hamina (tai entinenVehkalahti) vaihtuu VIROLAHDEKSI "Museotie 35 km" on merkitty karttaani.

Klamilan kirkko. Äkkipysäys! "Mitäs sie haaveilet / kaahailet?" ihmettelee mummoikäinen vakiomatkustaja noustessaan autoon. Klamilassa ajetaan mutkittelevaa kylätietä, paljon taloja.

Klo 10:40 ollaan ajomatkan puolivälissä: tienviitassa 19 kilometriä sekä Haminaan että Virojoelle. Ravijoki 10:46. Iso pelto pohjoisessa. Auto vaappuu. Oiotaan hiekkatietä asvalttitielle kohti Virolahden kirkonkylää, jonne saavutaan klo 11.

Vähän ennen kirkkoa kyytiin nousee seurue, jossa on 2 miestä ja 1 nainen, joka maksaa kaikista. "Siehän oot ihan tillin-tallin! En kohta kehtaa kulkea teidän kanssa!" hän sanoo vanhemmalle miehistä. Sitten hän vilkuilee selkänojien ohi taaksepäin. "Mitä tiirailet!!" protestoi taemmas istunut, kännykkää käyttävä nuorempi mies naisen kurkistelua.

Etelässä Virolahden kirkolla on suuri epämääräisen pyörähkö hiekkainen toriaukea ja seurantalo. Yksi matkustaja jää tänne. Bussi kääntyy palaamaan samaa tietä pohjoiseen. Ala-Pihlajaan 5 km. Sekametsää. Välillä avautuu valtavia peltoja.

Tullaan isoon kylään ja moderniin taajamaan klo 11:15, Virojoki se on! Linja-autoaseman moderni rakennus merkitsee päätepysäkkiä. "Kylähullut" maalaiset suuntaavat apteekkiin ja Alkoon, oletan.

Kävelen itse ensin parisataa metriä pohjoiseen Venäjän rajalle menevälle valtatielle 7 eli E18. Luulen nimittäin lintutorniksi, johon haluaisin kiivetä, valtavaa puista mainosten tornia, joka kehottaa poikkeamaan tienpätkän verran oikealle Virojoen taajamaan.

Asemalta etelään vie joen yli autosilta ja kävelysilta. Pääkadun varressa antiikki- tai romukauppa, S-Market, K-Extra. Jäätelökioski, asiakkaita, lapsia. Itään haarautuu tie kahdelle isolle koululle. Siellä on kirjasto auki klo 13-19, tai 10-16 ti ja pe. Tienposkessa JR 4:n muistomerkki.

"Rantatie" lähtee luoteeseen joelle ja johtaa kävelysillalle, jonka ylitän pohjoiseen. Kaunis pieni pimeä hiljainen joki-idylli, joen varrella rehevä kasvillisuuden tiheikkö.

Vastaani tulee kunnan kahden kerroksen korkuinen asuinkerrostalo. Joenrannan puolella kerroksia on kolmekin. Sitten pari liikerakennusta, betonilaatikoita. Aivan joen rannassa, autotien sillan pielessä, S-Marketin alakerrassa, näkyy olevan "Rajasali" -niminen kabinetti kokouksia varten.

Nuori nainen maalaa maisemataulua ruohikolla joen partaalla. Vastarannalla turisti näppää hänestä valokuvan.

Palaan ajoissa linja-autoasemalle 40 min. kävelyn jälkeen. Teksti "Haminaan" syttyy ja sammuu elektronisesti tutun pienen linja-auton otsikossa tuulilasin yllä. Sen tuttu kuljettaja käy kysymässä minulta, lähdenkö Haminaan, kun odottelen vielä ulkona varjossa auringolta muiden noustua pikkubussiin. Ei, sillä jatkan Miehikkälään!

Normaalikokoinen Vuorelan bussi reitillä Hamina-Miehikkälä saapuu valtatieltä (Uskin, eikä Klamilan kautta) 5 min. myöhässä klo 12:05, mutta Kirkonkylän - Klamilan - Haminan bussikin odottaa edelleen lastatakseen vaihtopaketteja autosta toiseen.

Kuusikymppinen Vuorelan kuski hyppää ulos autostaan ja kysyy: "Minne herra aikoo?" Olen ilmeinen turisti vakiomatkustajien joukossa. "En oo ennen nähny", sanoo kuski Bussipassistani, "mutta katsotaan mitä kone näyttää". Hän näppäilee rahastuslaitteeseen kilometrit Miehikkälään. Istun sitten bussin perälle. Keskioven kohdalla lojuu lattialla poikittain pitkä paketti, jonka yli pitää harpata.

Ajamme pohjoiseen Miehikkälää kohti, Valtatie 7:n yli. Maalaismiehet istuvat edessä, minä takana. Kuljettaja puhuu kännykkään. Yhtäkkiä, pari kilometriä ajettuaan, hän kääntyy ympäri ja palaa takaisin Virojoen linja-autoasemalle! Siellä edellinen sänkitukka-kuski raapii päätään ihmeissään, kun hänen pikkubussinsa ei käynnisty!

Miehikkälän vanha kuski menee toisen bussin rattiin yrittämään ja automme etuosan miehet vaappuvat avuksi työntämään, samoin kuin kotimatkalle aikovat Virolahden kirkonkylän tillin-tallin-miehet, naisseuralaisen katsoessa päältä. Vieläpä Miehikkälän bussin etuosan hauras valkotukkainen vanhuskin aikoo ulos työntämään, mutta vaimo kieltää häntä, ja vanhus palaa säyseästi istumaan paikalleen. Voimalla seitsemän miehen yritetään pikkubussia sysätä perästä työntämällä käyntiin. Tuloksetta.

Tuon yrityksen jälkeen Miehikkälään ajetaan (10 km:n matka) 10 minuuttia aikataulusta myöhässä klo 12:10-12:25.

***

Paluubussini (sama auto) Miehikkälästä klo 13 - 13:45 Uskin kautta Haminaan poikkeaa Virojoen taajamaan, jonka linja-autoasemalla nököttää tunti sitten sammunut pikkubussi. Kuljettajamme käväisee uudelleen yrittämässä sitä liikkeelle, turhaan. Bussiimme tullut tyttö utelee kehitysvammaisen levottomalla vilkkaudella:: "Mikä bussissa vikana?" Pari muutakin naista nousee bussiin Virojoelta ja jää välipysäkeille jonnekin Ylä-Pihlajaan.

Ajamme nyt idästä länteen suoraan valtatietä 7 eli E18, Uskin kautta, poikkeamatta etelään museoteille Klamilaan tai kirkonkylään. Paljon tietöitä ja isoja työmaita valtatiellä. Olin luullut moottoritietä itärajalta jo valmiiksi. Rekkoja ja yksisuuntaisia työmaan tienpätkiä liikennevalojen vuoro-odotuksineen.

Idästä tullessaankin bussi tekee erinomaisen sightseeingin Haminassa, ympyräkatua raatihuoneen ja kauppatorin ohi ennen linja-autoasemaa.

        VIROLAHTI       4   53,6 Per. 1336
K: Puinen ristikirkko 1766 Tuomas Suikkanen
K: Alttaritaulu 'Ristiltä ottaminen' 1913 O. Paatela
K: Kivisakasti 1300-
K: Klamilan kyläkirkko 1955 Veli Klami
M: Salpalinja, bunkkereita, juoksuhautoja, Ravijoen ja Pihlajan kylät
M: Kotiseutumuseo, Pyterlahden vanha koulu
M: Klamilan museotie, Viipuri-Turku-rantatie jo keskiajalla
R: Harjun maatalousoppilaitos, päärak. 1700-, Ravijoki
R: Kelviikin kalasatama
P: Uuno Klamin patsas 1963 Ben Renvall, Klamilan kirkon piha
P: Johannes Takasen muistopatsas 1985 E. Kannosto, kunnantalo
L: Himankirkko, rapakivilouhikko, isonvihan pakopaikka
L: Pronssikautinen asuinpaikka ja hiidenkiukaat, Järvenkylä
L: Vilkkiläntura, perhosalue, luontopolku
L: Heponiemen monoliittilouhos ym. kivilouhoksia
N: Leveäkallio, merinäkymä, Eerikkilän kylä
E: Vaalimaan tulliasema 1958, Suomen ja Venäjän raja
T: Virojoki ja Klamila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti