lauantai 27. maaliskuuta 2010

22. ENO

Asukkaita 7 tuhatta (11'714 vuonna 1960), EU-kannatus 45,9 % (1994)

Miksi? Kirkkoja kuvaamassa, matkalla Nurmekseen.

Milloin? Tiistaina 13.7.1999

Joensuusta lähtee junan korvaava bussi klo 7:15 Enoon. Käytäväpaikatkin täyttyvät, ei kuitenkaan viereiseni. Opaste "Eno 1 km", bussi kääntyy oikealle etelään, sillalle kanavan yli. Tullaan kauppakeskukseen, jossa Sale, KK, valintatalokin? Bussi oikealle länteen linja-autoasemalle.

Kävelen itään ja etelään. Vesitorni. Ortodoksinen tsasouna myös. Kirjasto olisi avoinna vasta 14-19. Enon kirkko auki klo 11 alkaen. Kävelen sitä ennen vielä länteen "Uimarannalle" voimalaitoksen tietä. Paloauto askaroi rannassa. Palaan mm. Alapappilan tietä. Museo rakennuksineen on ruohottunut.

Käyn K-kaupassa, jossa paljon työntekijöitä täyttämässä hyllyjä. Vaatetavaraakin. Kiertelen pitkään. Ostokseni Classic Cola 7,50 mk, Pirkka suklaa-tuutti 1,90 mk, samoin Nanna-jogurtti.

Jäätelöä syöden kävelen kosken rannalle. Teollisuutta, savua tupruttava painotalo. Joki-idylli.

Rantapolun penkillä kirjoitan klo 11:35-45, edessäni kanava/joki, koski ja autosilta, jota bussi kääntyi "1 km" valtatieltä Enon keskustaan. Pyöräilijä ohittaa selkäni takaa ja pysähtyy pissalle 100 metrin päähän. Tukkirekkoja ajaa sillalla.

Hyttyset ovat häirinneet. Pilvistä ja hiostavaa. Paita on vetinen selästä. 4-5 kannatinpaalua sillalla. Vaaramaisemia. Taloyhtiöllä yksityinen uimaranta. Muuten Enossa on hyvin kävelyteitä!

Näkyy poltetun nuotiota kivien välissä ja penkkikin on keskeltä palanut karrelle. Reppuni ja minä penkin eri laidoilla. Roskia, varsinkin pullonkorkkeja.

"Enon Liikennelaitos", bussi #1 (ja #2?) hämmästyttää! (Helsinki, Tampere, Turku ja Eno?)

Kiertelen "Teollisuuspolun" historiallisia rakennuksia vielä 12:25-35, ennen kuin nousen Nurmekseen menevään junaan, kuten lisäkseni tekee vain yksi perhe.

ENO 7 45,9
K: Puukirkko 1818 Anton Wilhelm Arppe
K: Alttaritaulu 'Jeesus ristillä' E.J. Härkönen
K: Kellotapuli 1826/1953
M: Ulkomuseo kirkon lähellä
R: Vesimylly Aittovaarassa
R: Kaltimon silta 164 m, Ahvenisen silta 146 m pitkä
R: Harpatinlahden tankkiesteet sota-ajalta
L: Kolvanan Uuro, Koitajoen uoma, Riuttakallio, Helvetinportin kanjoni
N: Vesitornin näköalatasanne
T: Kaltimo ja Uimaharju
V: Pielinen, Pielisjoki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti