torstai 8. syyskuuta 2022

772. TUKHOLMA: Lossi, Hammarby, Toppen 2013

Tukholmassa 29.5.2013. Viking Mariella, risteily 8 euroa, B2-hytti 4934 (hytti keskellä toista poikkiriviä - perästä laskien). Vaihdoin Forexissa 150 kruunua, jotka maksoivat 18,25 euroa (laivan vaihtokurssilla 18,90 euroa, säästin 0,65 euroa). Terminaalissa rullaportaat rikki, kun kävelin jo klo 16:35 avausruuhkassa laivaan. Risteilijöiden valokuvaus tulppana: 4/5 kiertää kuvauksen ohi.

Laivalla nousin peräpuolen portaita ulkokannelle 8 klo 17:20. Viimeisiä matkustajia käveli tai juoksi vielä ramppikäytävässä. Laiva irtosi 17:29. Katselin Katajanokan kattorakenteita ja arkkitehtuuria. Grand Marinan parvekkeella oluenjuojia. Kino K-13:ssa ovi auki ja väkeä sisään. Suomenlinnan isot ja korkeat talot, ja vihreys, matala kannas ennen Kustaanmiekkaa. Harmaja vasemmalla, idässä. Siljan laiva edellä. Vihreä Tallink Shuttle ajaa väylämme poikki kohti Länsisatamaa, josta on tulossa valkea laiva. Viileä tuuli, +23, aurinkoista. Viivyin ulkona tunnin.

Yöllä klo 3 kuulen naapurihytistä naisen huutoa: "How much money you think I have?" "OUT!" Itkun ääntä. Näinkö eksoottiset mustat / ruskeat naapurit tullessani? Aamulla klo 8 kuuntelen radion uutiset. Vädret: Stockholm molnig, skurar, temperatur femton grader. Nainen lukee nuotilla nopeasti, ensin liikennetiedotteen ruuhkatilanteesta eri sisääntuloteillä. Nuottipuhe blää-blää-blää tyypillistä mm.lentoemännille, teennäistä esittämistä, liturgiaa, litaniaa, kuulijaa halveksuvaa, heitetään kuin luu koiralle. Uudelle matkustajalle tärkeä tieto on kokeneelle roskapaperia.

**

Lähden hytistäni klo 10:05. ("Laivaan palattava viimeistään klo 16"). Laivasta pois sujuvasti, mutta terminaalin käytävä on tukossa. Ohitan hitaita ostoskärryjä. Olen ulkona vasta 10:15. Suuntaan bussilaiturien poikki kaakkoon tunneliin alitse Folkungagatanin tai Danviksbron tien, ja Tegelviksgatania ohi Leikkikalumuseon, jonne menee äitejä lastenrattaineen. Punaisia busseja kulkee tiheästi.

Tegelviksgatanin päässä laivan ja lossin laituri: "Hammarby Sjöstaden". Lossi nimeltä "Lotten" seisoo tyhjänä. Mainoksessa "Emelie"-laiva kulkee Nybroplanille Östermalmille, jonne matka maksaa 45 kruunua (noin 5 euroa), joka on maksettava kortilla automaattiin laivalla, ei käteismaksuja! Kortittomiin käteismaksajiin kohdistetaan vuosi vuodelta enemmän rotusortoa! Käännyn jo lähteäkseni pois.

Alhaalla laiturin perällä on odotuskoppi, jota menen uteliaisuuttani katsomaan. Siellä on aikataulu: "Triangeltrafik": "Avkostnadsfri". Lyhyt kolmen laiturin reitti lossilla Hammarbysjön kolmelle kulmalle on siis maksuton, kuten Turussa Aurajoen ylitys 2 minuutissa Föri-lautalla.

Laituriin tulee "Lisen"-niminen lautta saapuvine matkustajineen. Vuoroväli on 20 minuuttia, seuraava lähtö klo 10:40. Odotamme lossin kannelle päästyämme vielä 5 minuuttia kiinni laiturissa. Laivan yläkannella tai toisessa kerroksessa on vain ohjaamo.

Portaattoman peruskannen reunoilla on kajuutat: A) istuinpenkit ja niiden pehmustetyynyt sekä mahdollisen sateen suojaksi muovikelmuseinä, B) Kahvila-putkilo, joka on vasta-maalattu ja suljettu nyt. Keskelle jää avoin tila, johon mahtuisi auto, ja jossa on polkupyöriä. Kajuutassa on pieni kierrätys-kirjahylly matkalukemiselle ja jaossa ilmainen Hammarbyn kaupunginosalehti sekä ilmainen päivälehti "Metro". Selailen lehtiä odotellessani.

Lossin lähdettyä liikkeelle katson avarat maisemat veden yli. Ensin ajetaan Hammarby Sjön yli ehkäpä 300 metriä etelä-kaakkoon 1) LUMA:n laituriin (Lumabryggan). Luma Lampfabrik, vanhan lampputehtaan iso tehdasrakennus. Kahta lukuun ottamatta kaikki matkustajat jäävät maihin jo sinne ja Lumalta tulee paljon uusia matkustajia. 5 minuuttia odotusta laiturissa. Sitten lossi suuntaa koilliseen, 2) Danviks Klippanin puoleiseen Henriksdalin laituriin, noin 300 metrin matkan, sinne jään vain minä ja joku toinen klo 10:50. Laituri-odotuksen jälkeen lossi jatkaa noin 200 metrin matkan länteen 3) Tegelviksgatanin päähän, josta seuraava lähtö on klo 11.

(Turussa Föri-lautta odottaa vain puoli minuuttia laiturissa ja ylittää Aurajoen 2 minuutissa, jolloin lähtöjä on 5 minuutin välein sekä länsi- että itärannalta! Tukholmassa 20 minuutin vuorovälit.)

***

HAMMARBY SKIDBACKE. Näin Lisen-lossilta etelässä ison kukkulan, joka on ollut arvoitus minulle ennenkin, kun olen sen nähnyt korkealta mäeltä. Otan rinteen uudeksi kohteekseni! Maissa matalammalta katsoessani talot ovat peittäneet en.

Ensin kävelen teitä ja yli raitiovaunukiskojen: uusi poikittainen raitiolinja "TVÄRBANAN" välillä Sickla - Alvik. Ylitän Sicklan kanavan. Iso autotie Hammarbyvägen kulkee tunnelissa ja ylitän sen. Kaipaan kompassia. Löydän puistometsämäen ja kiipeän sitä ylös, hyppyrimäen juurelle.

Hiihtohissi. Suljettu rakennus. Toukokuu. Nousevia polkuja vastapäivään ja myötäpäivään (minä kuljen jälkimmäisiä). Joku nainen lisäkseni rinteessä, mutta ei nouse ylimmälle huipulle asti. Mainiot näköalat avautuvat pohjoiseen, Tukholman kortteleihin. Sofian kirkko, Henriksdalin kerrostalolinnake omalla kukkulallaan ym. Ja vihreitä luontolaikkuja!

Laskeudun kukkulalta alas vastapäivään. Idässä alhaalla näen puutarhapalstoja. Luontopolku tuuheaan lehtoon, joka Sicklan kanavan varressa. Menen sinne. Tuuletan itseäni takki käsivarrella, lyhythihaisessa paidassa. On vasta 13-15 astetta lämmintä ja pilvistä. Joitakuita muitakin kulkijoita, polkupyöriä, koiria. Vettyneitä Sicklan kanavan rantoja. Ylitin sillan. "Toukkaruuhka" eli lauma päiväkotilapsia. Palasin, ylitin kanava-sulun, alitin ison tien kanavatunnelissa, jossa vain kapea reunus kävelijöille.

Siltaa kanavan lounaispuolelle, jossa aion Luman laituriin. Kiiruhdan lastenvaunujen ohi, mutta samalle lossivuorolle klo 12:05 ehdimme. Vielä seuraavassa laiturissa koillisessa iso koululaisten "lössi" odottaa lossia, samoin kolmet lastenrattaat. Istun etukannella ritiläpenkillä pehmusteen päällä, vieressäni saksalainen pariskunta. Lossi ensin koilliseen ja sitten länteen, lähtölaituriini pari tuntia takaperin.

EMELIE-lautan näen nyt, kun se on tulossa keskikaupungilta Nybroplanilta. Katselen Emelien, kun se ajaa ensin Luman laituriin klo 12:20, sitten vaihtaa päittäin laituria Lisen-lautan kanssa, kumpikin on siis kerrallaan eri laiturissa.

****

Suunnistan Sofian kirkolle. En osaa sinne suoraan etelästä, vaan pohjoisen kautta. Ison kansakoulun ohi länteen. Suomalainen pariskunta tulee lisäkseni kirkkoon sisälle. Upeasti remontoitu. Urkuri harjoittelee juuri soittoaan, istun hetken toisessa rivissä kuuntelemassa.

ALVGLANS, sarjakuvakauppa Östgötagatanilla on seuraava kohteeeni. "Wally" Wallace Woodin albumi ruotsiksi 40 SEK, mutta minulla on jo sama englanniksi. Masin "Knasen, 35. succée-album" 20 kruunua muoveissa ovenpielessä ulkona, tomukerroksen alla. Ulko-ovi on auki ja kaksi asiakasta sisällä pienen komeron ahtaudessa, johon ei näyteikkunaa mahdu. "Suurin myynti netissä!"

PRESS STOP Götgatan. Vaihdoin Östgötagatanilta ajoissa jo ennen Mosebackenin mäkeä länteen. Lehtikaupassa Aftonbladet, Suomesta Ilta-Sanomat! Kalle Anka 28-33 kruunua, jos mukana on muovikelmussa myös lelu, kuten vesipyssy. Knasen uutena, olikohan 40 kruunua. Bild & Bubbla uutena (nidottuna kirjana) 140 kruunua! (140 sivujakin!)

STADSMISSION Marietorget, käyn siellä. Paljon lautapelejä. Matkapeli Labyrintti 20 SEK. Vain 2-5 kruunua maksavista lehdistä en löydä mieluista. Ketjun pienemmässä sivuliikkeessä poikkesin ensin, siellä Könemanin kirja erikoisia valokuvia 50 SEK: "Laihan lihava vaimo", "bikinejä automaatista" "30 bikinipimun rivi takaapäin" "Iso ja pieni mies/nainen rinnakkain". No en osta mitään.

Sataa tihuuttaa hiljalleen, välillä taukoaa, hiljenee. Uusi sateenvarjo Saiturin Pörssistä ensi kertaa käytössä, samanlainen hajosi vuosi sitten juhannuksena Globenista palatessani sillalla tuulessa.

Stora Nygatan, seuraan nahkatakkista naista aivan sattumalta. Joskus reitti sattuu samaksi jonkun tuntemattoman kanssa muutaman korttelinkin matkan. Toinen saattaa jäädä näyteikkunalle, mutta toinenkin eri ikkunalle, ja pian sama ihminen näkyy yllättäen edellä etenemässä taas.

Rautatieasemalle ja sieltä tunnelissa pohjoiseen linja-autoasemalle. Haen ilmaisen Svenska Dagbladetin. SvD:n jakelutelineet sekä yläkerrassa että alakerrassa (kolme) ovatkin tyhjiä jokainen. Mutta vanha nainen palauttaa juuri telineeseen lukemansa lehden. Myös Aftonbladet on hylätty odotuskäytävän päähän. Yläkerta umpikuja, alakerrasta lipputiskin ohi käytävä jatkuu pohjoiseen Kungsgatanille.

Kello 14:30 tavoittelen yhä OBSERVATORIOLUNDETIA. Drottninggatan sinne kohoaa. Ohi Kongressikeskuksen puiston, entisen Teknillisen korkeakoulun sekä "Spökslottet" kummitustalon. Saavun observatoriolle 14:45, auki 13-15. Katson käytäviltä alas itään: kaupunginkirjaston ja Handelshögskolanin palatsit, Sveavägen. Korkea mäki, portaat ja vaihtoehdoksi rattaille portaaton sik-sak-pujottelu. Kiiruhdan puoli tuntia Gamla Staniin.

Linnan nurkan torilla on ilmainen Coca-Colan maistatus, 2 dl tölkit, tarjoileva tyttö avaa tölkin valmiiksi (pitää juoda heti eikä varastoida). Leveästi hymyilevä neekeri avaa tyhjien tölkkien keräyssäkin suuta. Tölkeissä on panttimaksun merkintä 1 kruunu. Samoin romanimummot vahtivat toisia mustia keräyssäkkejä kerätäkseen omikseen tyhjät tölkit.

COMICS HEAVEN. Ostan 4 x Bild & Bubbla 10 SEK, 3 st. = 25 SEK, sekä Kiviset ja Soraset 1968 (Familjen Flinta) 5 SEK. Saan ison muovikassin liikkeen mainoksin. Minulla on jo Seriebodenin vanhassa mainoskassissa sanomalehdet ja sateenvarjo.

SERIEBODEN klo 15:25-35. Ovi on kiinni. Sisällä kolme asiakasta. Jätän kassini etuhuoneeseen. Joku on takahuoneessakin. Selaan nopeasti Masit. Ostan 3 Knasen-albumia: 15+15+19 = 49 SEK. Pari asiakasta selaa myyntitiskillä kuin muurina lehtiä.

VIKING-terminaaliin ehdin klo 16:05 (pitäisi tulla 16:00). Valokuvaus Tukholman-päässäkin, kesäkuukausinako? Käyn hytissä vaihtamassa vaatteita. Hissillä 4-6-7-8. kansi, yksi matkustaja kanssani kahdeksannelle kannelle asti. Ulkokannella välillä tuulee, vähän vihmoo vettä, märkä lattia. Harmaapäinen matkustaja on sitkein sissi viihtymään ulkona.

FJÄDERHOLMARNA -saaret näkyvät vanhassa 1974 kirjakaupan myymässä Tukholman-kartassani. Vikingin laivaväylän varrella, tulevat vihdoinkin näkemikseni! Suosittu lähikohde paikallisille laivaretkille, kuten Helsingissä vaikkapa Pihlajasaaret. En ole raskinut varta vasten käydä Höyhensaarilla, matka-aikaakin veisivät.

Katselen myös laivaväylät etelään ja käymäni Hammarbyn hyppyrimäkikin näkyy laivalle, tosin vähän sateen hämärtämänä. Uusia asuinalueita ja luontoa ja vanhoja opistoja ym. laivareitin varrella.

.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti