torstai 3. marraskuuta 2022

778. TUKHOLMA: Västermalm, Alvik, Essingen 2014

Käynti Tukholmassa 4.2.2014. Viking GABRIELLA, B2-hytti n:o 5210 keulapuolen keskimmäisessä pitkittäiskäytävässä vasemmalla. Terminaalissa 16:50, vasemmaisin jono, kolme opiskelijatyttöä ehti edelle. Nopea vilkaisu Viking Club -jäsenkorttiin ja passiin, tärkein on paperilappu, jolle olen kirjoittanut internet-sivulta varausnumeroni.

Rampilla edelläni vetää pyörällisiä laukkujaan kolme ruotsinkielistä mummoa, jotka yrittävät raosta pois valokuvaus-sumpusta. "Ei valokuvaa!" Kuvaajina nainen ja mies. Kuljin kuvauksen läpi.

Hytissäni on kokolattiamaton sijasta ruskea puulautalattia. Sain ensimmäistä kertaa Gabriellalta pienimmän 2-vuoteisen hytin (taitettava kerrossänky), sellaisia on Gabriellalla vähemmän kuin muutenkin isommalla Mariellalla.

Gabriellan viides kansi vastaa Mariellan neljättä, jolla alempi pääsisäänkäynti rampilta. (Gabriellan autokannet ovat 3 ja 4, Mariellan 3A ja 3B.) Hytissäni sisäpuhelin makaa yöpöydällä, eikä roiku seinällä, ja sen yllä on Tax-free-mainosesitteiden teline. Alapeti on valmiiksi auki, eikä patjaa lakanoineen ole sidottu henkseleillä pysymään kiinni vuoteessa, kuten niissä sängyissä, jotka voidaan taittaa kyljelleen viemään vähemmän lattiatilaa.

Yöllä kello 3 vaeltaa puhuvia ohikulkijoita käytävällä. Kuulen kiistelyä oven avaamisesta. Kello 4:25 poikkeaminen Maarianhaminaan, jolloin laiva tärisee aina kovasti. Aamulla Radio Stockholm kanavalla 2 kuuluu hyvin ja kovaa. Liikennesuma Myköping - Södertälje E4-tiellä. Söderlänkenillä pitkä jono. Sää: Mulet eller molnig, måttlig vind, 0 Celsius-astetta. "Sokerijuomaa 1 annos päivässä lisää syöpää, 60'000 tutkittu. Ranskassa suurmarssi "sukupuolineutraaliutta" vastaan. Sverige-demokraterna..." - uutisia.

Menin aulaan klo 10, mutta ovi rampille avautui vasta 10:15. Odottelin aulan perällä seinustalla. Mummot pohtivat bussia? 8 euroa? "Visa Electron ei käy, anteeksi että osallistun keskusteluun". neuvoi joku. Rampilla kuljin oikeaa laitaa ja väljät portaat aina nopeammin alas kuin täpötäydet liukuportaat.

**

SÖDERMALMIN sää näytti sateiselta. Sumua: ei näkynyt Gamla Stan edempänä, ei sittenkään satanut. Kävelin Slussenille peräkanaa, ohittaen mm. perheen, joka ehti uudelleen edelleni, kun Fotografiska-museon lounaiskulmalla vaihdoin tuomani helsinkiläisen Metro-lehden ottamaani tukholmalaiseen. Taitoin lehden talvitakin hansikastaskuun, toisessa pipo, toisessa kangaskassi, ei hanskoja.

Suunnittelin kulkea: Hornsgatan - Hornstull - Trekanten - Stora Essingen - Alvik poikkiradan raitiovaunun reittiä, mutta rantaraittini imaisi minut Gamla Staniin. Tietöitä kuninkaan patsaalla, ylitin suojatien länteen. Munkbroleden, Munkbrogatan, pätkä Lilla Nygatania.

Riddarholmsbron ja Ritarisaaren itälaitaa, punatiilisen kirjapainon Norstedts Förlagin ohi, junaratojen länsipuolella Centralbron-siltaa kohti Rautatieasemaa, mutta Stadshusbron käännös länteen Kaupungintalon eteen. Siitä luoteeseen ja länteen, "Västermalmin" saarta idästä ja pohjoisesta kiertävälle Barnhusvikenin rantapolulle "Kungsholms Strandstig". Paljon juoksijoita. Kylmä etelätuuli, mutta saaren korkea mäki suojaa siltä. Lätäköitä.

***

KARLBERGS SLOTT matala pitkänomainen: 60 ikkunaa kahdessa kerroksessa jaksoin 3+7+7+7+3, välissään Tintti-sarjakuvan "Moulinsartin" kaltainen töpömpi linna. Puolustusvoimien aluetta, jossa saa yleisö kävella klo 6-22. SOLNAN kunnan puolella, kävin siellä pientä autotiesiltaa pitkin ja jatkoin puoli kilometriä kohti HUVUDSTAA polkua pitkin, mutta palasin kuitenkin takaisin Kungsholmenille. 

Stadshagen, asumatonta metsää, rinnettä. Venesatama. Mariedal, siirtolapuutarha, Karlbergsbro koloniområde.

HORNBERGS STRAND. Iso moottoritie pohjoiseen siltaa yli. Tieni lounaaseen. Nousen talvi-kunnostamatonta polkua, paikoin liukkaudellaan arveluttavaa jäätä, vaikka pääosin kivikkoista ruskeaa paljasta maata. Jyrkän laskun alkaessa palaan takaisin ja nousen itäsuuntaan kohti asuntojen lähiötä. KRISTINEBERGSPARKEN, Kungsholmenin länsilaidalla.

LIDNERSPLAN ja Lidnersgatan, Love Almqvists väg, toinen kulkija on tyttö, Hjalmar Söderbergs väg, itä-länsisuunnassa.

TRANEBERGSBRON, ensin sen (ja metrojunaradan) alitse, sillalle eteläpuolelta portaat ja pyöräilyramppi. Kova tuuli iskee välillä, mutta ei juuri kulkiessani sillalla. Muutama vastaantulija. Hyvin leveä kävely- ja pyöräilytie. Järvellä jäätä ja sohjoa.

DROTTNINGHOLMSVÄGEN jatkuu pitkänä sillan jälkeenkin. Kapea kävelytie ison liiketalon ja autotien puristuksessa. Tunnelbanan metrojunat pohjoisessa pysähtyvät. Alhaalla etelässä on perinteinen pikkukaupungin aukio, tai 1930-1950-luvun lähiön tori. Kaarsin sinne lännestä. ALVIK.

Käyn ALVIKIN metroasemallakin. TVÄRBANA - pikaraitiotie kulkee alitse ja jatkaa pohjoiseen SOLNAAN! Vuoroväli 14 minuuttia, Alvikissa aikataulun tasauspysäkki. Siltoja eri puolille tai tasoristeyskin. Etelässä rata katoaa tunneliin. Nousin raskaat portaat mäelle raitiotien tunnelin ylle. Puistoa ja tie tulee vastaan ja rakennustyömaa. RUNDA VÄGEN.

Tulen seuraavalle poikkiradan asemalle etelässä. Käyn sen laitureilla. Kävelytie ja kävelysilta radan länsi- ja eteläpuolella. Edelläni nainen ja kaksi miestä laskeutuvat portaat STORA ESSINGENIN saarelle. Minä nousen mäelle.

Liberala Katoliska Kyrkan - vanha kirkko ja ympäristössä hienoja vanhoja esikaupunki-huviloita. Valitsen suunnakseni pienemmän saaren suuren itäpuolella, LILLA ESSINGENIN. Sen läpi ehtii kulkea äkkiä. Järvi saarten ympärillä on MÄLAREN.

****

Mariebergsbron pienen salmen yli KUNGSHOLMENILLE. Mariebergin lehtitalo TIDNINGSHUSEN EXPRESSEN - DAGENS NYHETER on erikoinen kokonaisuus: kuin olisi lisätty rakennukseen uusia erilaisia kerroksia ja pilvenpiirtäjä. Kuljen Gjörwellsgatania.

Iso on Kungsholmin saari, jota myös VÄSTERMALMIKSI kutsutaan, vastapainoksi Östermalmille, Norrmalmille ja Södermalmille. Sanakirja suomentaa: "malm" on "esikaupunki", myös "hietikko" ja "nummi" sekä "malmi" eli taloudellisesti kannattava metalli- tai mineraaliesiintymä.

RÅLAMBSHOVIN kenttä tai puisto tietä alempana on kuin merestä noussutta vesijättömaata. Jokin vanha kulkurien ja liftarien matkaopas on suositellut sitä epävirallisesti ilmaiseksi, vapaamuotoiseksi leirintäalueeksi, jos ei halua tai pysty maksamaan yösijastaan Tukholmassa.

Pitkä Drottningsholmsvägen päättyy täällä idässä Fridhemsplanin jälkeen Kronobergsparkeniin, joka on hankalana mäkialueena jäänyt aikoinaan rakentamatta ja muutettu puistoksi, multaa tuomalla ja istutuksin.

Katselen Västermalmin taloja. POLISHUSET on iso, korttelin kokoinen kokoelma taloja. Kuuluisien ruotsalaisten poliisiromaanien työpaikka. Asiakkaita menee sinne sisään. Itäpuolelle julkisivu on kuin vanhan linnan, edessään puisto. Ehdin jo luulla sitä Tukholman vanhemmaksi kaupungintaloksi RÅDHUSET, joka onkin toinen komea linna, seuraavalla kadulla idässä, SCHEELEGATANILLA, jossa katselen sitä pohjoisesta ja idästä.

Jatkan Scheelegatania pohjoiseen, Barnhusvikenin ylittävälle Barnnusbron -sillalle. Busseja on pysäköity varrelle täälläkin. "Alternativ"-bussi, olisiko kenties ruotsalainen "Onnibus"?

Tegnergatan jatkaa sillalta oikealle itään kaartaen. Välillä sen vain keskeyttää puisto Tegnerlunden, jossa on yllättävän pieni lastenkirjailija Astrid Lindgrenin patsas, pohjoispuolen nurmikolla, esittää tätiä ja lapsia. August Strindberg on patsaassaan kuin mahtava voimamies.

S:t Peterskyrkan, suntio on oven ulkopuolella tupakalla tai puhelimessa. Käyn sisällä. Komea torni. Kirkko on korttelin lounaiskulmassa kiinni muissa taloissa.

Upplandsgatan etelään Barnhusgatanille. Kongressikeskus molemmin puolin Norra Bantorgetia, onkohan Norra Latins Gymnasium enää entinen koulu? Drottninggatan etelään ja Olof Palmen katu itään, se jatkuu idässä Tunnelikatuna - ja edelleen noin 600 metriä pitkänä kävelytunnelina harjun alitse Norrmalmilta Östermalmille. Aika kapea tunneli, kävely ja pyöräilykin sallittu.

*****

Kävelen Norrlandsgatania etelään. Lästmakargatan länteen, Regeringsgatan etelään. Kustaa Adolfin torille ja parlamenttitalon edestä Norrbro, jossa on nyt rivi poliisiautoja sekä autojen ulkopuolellakin passipoliiseja. Vanhassa kaupungissa nousin kuninkaanlinnan pohjoisseinän mäelle.

Lilla Nygatan (jolla Postimuseo) ja Kansliatalon pyöreä sisäpiha. Kåkbrinkenin kapeaa kujaa kuljin lännestä sarjakuvakauppaan Comics Heaven, klo 14:45. Valoa ulos hehkuva kauppa on tyhjä asiakkaista, tyttö järjestelee laatikoita ja takahuoneen ovi on auki.

Viivyn kaupassa 45 minuuttia, muitakin asiakkaita ehtii jo tulla, jopa kassallekin. Valitsen 10 viehättävää sarjakuvaa 60 kruunulla: Freddy Miltonin, 2 kpl Trollkarlen Velhoa, Daffy Repe Sorsan, 2 kpl Acke Justusta, Lassien, Larsenin, Stålmannen Teräsmiehen ja Barksin Kalle Ankan Punaisen postimerkin. Pitäisipä jonakin vuonna ehtiä lukeakin monet ostamansa sarjakuvat.

******

Kuljen Skeppsbronia Slussenille ja ehdin laivalle ajoissa. Terminaaliin on nyt pystytetty "A-ständi", jonka juliste kieltää ruoan viemisen laivalle. Toinen maihinnousukortilla avautuva automaattipuomi on portilla 3 Gabriellalle (tammikuussa poissa ollut Cinderella on palannut partille 1). Paljon henkilökuntaa näkyy päivystämässä.

Hytissä puhelin-radio-yhdistelmä surisee, välillä lakkaa ja alkaa taas. Soittaako hytti 5211 hyttiin 5210:een? Kuuntelen Ruotsin suomenkielisen SISU-radion n. 18;40-19. Asunnoton Markku Ranta oli saanut oman huoneen kuukausi sitten, mutta uusien tietojen mukaan oli jälleen kadulla! Vieraita sai tuoda klo 21 asti, ei alkoholia, tyttöystävä oli, (saanut sairauseläkkeen) (inboende jonkun luona), välillä oli 6 kk:n tauko asumisessa, kun lusi 6 kk:n vankilatuomiota luvattomasta ajelemisesta. Joskus äidin luona, mutta tällä vain yksiö. Uudessa talossa ruokahuolto, aamiaisen saa tehdä itse, ja kerran viikossa saa osallistua koko porukan ruoanlaittoon. Stadsmission tarjoaa 3 tuntia töitä, mm. siivousta, mutta muuttohomma ei käy, kun lonkka leikattu. TV, kitara ja tietokone irtaimistoa. Pikakatsaus ruotsalaiseen sosiaalipolitiikkaan.

TUKHOLMAN HENKI oli piristänyt minua jo heti aamulla ulkona! Kyllä Tukholmaan tekee aina mieli tulla. Aurinko tuli esiin Stora Essingenin saarella. Essingenin rannan talot muodostivat pittoreskin amfiteatterin, kun sitä lähestyin Allvikin suunnasta. Pitäisi käydä uudelleen enemmällä ajalla sielläkin!

Seuraavana aamuna klo 9:40 kuulutus laivalla: "Olemme myöhässä 20-25 minuuttia aamun helikopterikuljetuksen takia!" Saapuminen Helsinkiin (10:10 sijasta) vasta 10:40? Lähden hytistä 10:35, pitkät jonot alkavat käytäviltä. Vastapäisen hytin ovi auki, kolmen opiskelijatytön seurue malttaa siellä vielä istuskella ja jutella keskenään.

.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti