ALAVUS (ruotsiksi Alavo), kaupungiksi 1977
Asukkaita 10 tuhatta (11'803 vuonna 1959), EU-kannatus 34,6 % (1994)
Miksi? Kelpo pikkukaupunki nähtäväksi!
Milloin? Tiistaina 15.8.2000
Helsingin rautatieaseman kioskeja remontoitiin ja laajennettiin laitureille päin, kun lähdin pitkällä Tampereen junalla laiturilta 7 kello 6:06. Ehdin saada mukaani kahden päivän "Uutislehti 100:n", kun niput vaihdettiin jakelutelineisiin juuri klo 5:55... Lehdessä oli Timo Harakan kolumni: "Turho Kekkonen".
Kävelin jaetun 1. ja 2. luokan vaunun, 2. luokan vaunun ja ravintolavaunun ohi junan etupäähän, jossa olin vasta 3. matkustaja vaunussani, joka myöhemmin Riihimäeltä sai paljonkin väkeä. Kihara- ja pitkätukkainen naiskonduktööri oli sama kuin 4 päivää aiemmin matkallani Lempäälään. Istuin penkillä 13. Turengistakin 7:16 nousi jokunen matkustaja. Pilvistä. Aurinko pilkotti. Sadevaara.
Poikkesin Tampereelle 1,5 tunniksi klo 8:17 - 9:52, jolloin ehdin Hämeenkatua Hämeenpuistoon ja Särkänniemeen Tarjanne-laivan laiturille lukemaan aikataulut ja kuinka laiva pelasti 15 ihmishenkeä Kuru-laivan kauheasta uppoamisesta vuonna 1929.
Junani Haapamäen suuntaan lähtee laiturilta 5, muutamia matkustajia, mummoja ("17 vuotta eläkkeellä, 63-vuotiaasta") polvinivelten leikkausjuttuineen (ja "Aino on niin ylpeä, ei pyydä kyytiä") matkalla Vilppulaan asti, ja sama aamuinen naiskonduktööri (taas) tervehtii tuntevasti.
Haapamäen suuren asemarakennuksen odotussali pelastaa minut rankkasateelta. Jätän pääkaupungin "100"-lehden maalaisten luettavaksi. Kävelen etelämmäs katsomaan lättähattujunan vaunua, mutta Veturipuistoon asti en ehdi. Kierrän asemarakennuksen ja juna Jyväskylästä Vaasan suuntaan saapuukin jo raiteelle 4 (Tampereen juna raiteella 5). Uusi konduktööri kysyy: "Minne?" "Alavudelle!" (Haapamäellä eksytään vääriinkin juniin).
Pihlajavedellä odotetaan vastaantulevaa junaa. Ähtärin eläinpuiston seisakkeen ohi ajetaan nyt pysähtymättä. Kaksi rouvaa keskustelee, jäisivätkö Tuuriin, Veljekset Keskisen kyläkauppaan? "Ei oo noussu hattuun!" "Juoksupojista alkaneet!" Tuurin seisakkeen katoksen alta tuleekin monia matkustajia.
ALAVUS klo 12:57 (olen ollut matkalla melkein täydet 7 tuntia). Asemarakennus on suljettu edellisen vuoden 1999 lopussa. Joku odottelee kyytiään ja saa sen; minä lähden sateessa kävelemään Asematietä itään, joidenkin liikerakennusten ohi. Keskustaan on matkaa 3 km.
Valtatie häämöttää idässä, mutta palaan kaupan pihan läpi kylätielle. Kauppaneuvoksentie vie etelään. Ensin Siwa-kauppa, sitten Morsiankartano (kuin Amerikasta, hempeä portti ja piha, takana tavallinen iso kaksikerrostalo). Tien varrella omakotitaloja, pian peltojakin, lakeutta, valtatie vasemmalla. Kapea silta. Valtatielle päädyn, kävelytie kulkee sen sivussa. Silta yli joen, joka lienee Lapuanjoen häntiä.
Kauhajoki - Töysä tie (lännestä itään) tulee vastaan, käännyn itään. Kuljen vedenheittometsän läpi koululle etelään ja hautausmaan ohi lännestä liikekeskustaan. Kouluja ohitan, urheilukentän katsomossa käyn. Koululaisparvia on liikkeellä lukuvuoden alkaessa.
Kirkko on erikoisen näköinen kaarineen, valokuvaan. Merita-pankin katoksessa (myöhemmin Nordea, aiemmin KOP tai SYP) postan kiven kengästäni. Isolla aukiolla näen Ähtärin busseja pari odottamassa ja liikenteessä useitakin. Tuuriin on ajomatkaa 5 minuuttia ja bussivuoroja kerran tunnissa, luen.
Kaupungintalo idässä, valtion virastotalo lännessä, kulttuuritalo kaakossa, nuorisotalo, kirjasto, jossa paljon nuoria (käyn viemässä sinne Compopuksen mainoksen)... Pienen kaupungin tunnelmaa.
Lapsuudestani muistelen, miten 1950-luvun kioskidekkareissa, kuten Carter Brownissa, luki kustantajan nimi ja osoite: "Valpas-Mainos, Alavus". Vieläkö sellainen olisi jossakin? Kenties sodanjälkeisessä, arkisessa puolitoistakerroksisessa omakotitalossa... Paljonko kioskikirjallisuus mahtoi tuottaa?
Sataa vettä ja kello on jo 14:40, olen ollut Alavudella lähes kaksi tuntia. Aion kävellä vielä Tuuriin seitsemän kilometriä, runsaan tunnin.
Poikkean Alavudenjärven rannassa. Komea järvenselkä avautuu pitkänä näköalana etelää kohti ja rannat näyttävät rakentamattomilta. On istumapenkkejäkin. Toinen polku vie Salmentielle. Silta ylittää järvestä pohjoiseen (Lapuaa kohti) lähtevän joen.
Kävelen Kellokorventietä. Eino Poutiaisen näköinen maalaismies kyselee autonikkunastaan TB-huoltamoa ja kantatietä? (Keine Ahnung!). Kulkemani pienempi tie alittaa 705-tien sen pohjoispuolelle ja molemmat jatkuvat kohti itää ja Tuuria, jonne saavun klo 16, mutta se onkin jo Töysää ja toinen juttu kirjaimella T.
ALAVUS 10 k 34,6 Kaup.1977 (r. Alavo)
K: Pohjalainen ristikirkko 1914 Kauno S. Kallio
K: Alttaritaulu 'Kristuksen ristiltäotto' O. Paatela
K: Kellotapuli 1825 Carlo Bassi (Engelin ja Bassin puukirkko 1825 paloi 1912)
K: Muistojen kappeli 1955 (lasimaalaus Bruno Tuukkanen), Kuulantie
M: Sotavanhuksen museo, kotiseutumuseo, kirkon vieressä
M: Harrin taidekeskus, vieressä kirjailija Artturi Järviluoman syntymäpaikka
M: Torron sähkömuseo
M: Pankkimuseo
M: Valkealahden kotimuseo
R: Kaupungintalo 1975 Touko Saari
P: Toivo Kuulan patsas 1963 J. Haapasalo, Kuulantie
P: Kiviobeliski 1923, Suomen sodan Alavuden taistelu 17.8.1808
P: Pylväsrivistö vapaussodan kaatuneiden muistoksi
L: Kuivasjärven linnusto, Nikulinnevan suojelusuo
V: Alavudenjärvi
keskiviikko 9. syyskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti