lauantai 8. elokuuta 2020

676. Tukholma ja National Museum 1997

Helsingissä tiistaina 21.1.1997 klo 16:30 saavuin raitiovaunulla 4 Katajanokan vankilan pysäkille, josta kävelin rinnetietä alas rannalle Vikingin terminaaliin. Aikainen matkakumppani odotteli jo ovensuussa. Mariella-laivaan noustiin klo 17 - 17:20. Maihinnousukortteja vilkaistiin enää vain etäältä laivaan mennessä. Sambatytöt jakoivat risteilyohjelmaa. Risteilymatkustajien valokuvaus, kuvien hinnat 30 markkaa tai 40 kruunua. Ikkunallinen A-hytti 5801 sijaitsi 5 kannella perällä oikealla puolella. Osuuteni jaetusta hytistä maksoi 100 markkaa.
LAIVALLA tuntui ainakin aluksi olevan väljää (tammikuussa). Keskon konferenssi kokoustiloissa. Elokuvaohjelmistossa vain Independence Day tai Sandra Bullock, hintaan 28 markkaa, kello 21. Istuskelimme konferenssisalin eteisessä 7. kannella sekä baarissa (elävää musiikkia).
TIISTAI 21.1.1997. Aamulla herätys klo 7 Ruotsin aikaa (8 Suomen aikaa). Aamiainen 30 markkaa, rahastettiin ruokasalin ovella. Useita seisovia pöytiä, joilta valittavaa. Tuoremehua, jogurttia, tuore sämpylä, hedelmäkiisseli, kananmunia, kahvia. Tunti kului syömiseen klo 7:20 alkaen. Sitten valuutanvaihtoni 150 markkaa 204 kruunuksi, kurssilla 0,734 (oikeampi kurssi olisi 0,667 - kurssitappiota 15 markkaa).
***
MAIHIN päästyämme kävelimme 15 minuuttia rantatietä Slussenille. (Viking-bussi maksaisi 15 kruunua, paikallisbussi SL 14 kruunua.) Uusi satamarakennus? Menimme Katarina-hissille Saltsjöbadenin junan laiturin kautta. ("Halpakirja" tarjosi 10 kruunulla argentiinalaisen Mafalda-sarjakuvan albumia numero 3. Lehden lööpissä 33-vuotias Palme-murhaaja kertoo).
****
KATARINA-hissillä ajo maksaa 5 kruunua. (Hissin vierellä KF:n liiketalot, lasipalatsi, aaltoilevat lasiseinät.) Hissityttö rahastaa matkan aikana. Hississä on vain pieni ikkunaluukku! Lisäksi lyhyt runsaan minuutinko hissimatka kuluu muutamien asiakkaitten rahastukseen, ikkunasta ehdin hädin tuskin vilkaista ulos. Ylhäällä hissistä ulkoilmaan poistuttua on esillä kyllä upea näköala, mutta ylätasanteelle pääsee ilmaiseksi Söderin mäeltä, jonne akrofobiaakin aiheuttavaa kävelysiltaa jatkamme, Mosebackenille, jossa Södra Teatern. Länteen Lyseo, portaat, Hornsgatanille.
*****
HORNSGATANIA kävelemme länteen Mariatorgetille, jossa hotelli Aston ja Hobby Museo. Matkan varrella Maria Magdalenan kirkko, jonka hautausmaalla trubaduuri Evert Tauben hauta. Menemme Mariabergetille etsimään Katarina-hissin kilpailijaa Maria-hissiä, mutta sen yläkerta on nykyään kerhotila. Hyvät näköalat. Wc.
Kuljemme rautatiesillan kävelytietä luoteeseen, Riddarholmenia kohti. Tunnelbanan Vanhan kaupungin asemalta poimin mukaani Metro-lehden, ilmaisen päivittäisen uutis-sanomalehden, ruotsalaisen keksinnön! Kornhamnstorgin isossa antikvariaatissa minua viehättää Maanalaista Pariisia (metrotunneleita, viemäreitä yms) kuvaava kirja 'Paris Souterrain' (1964) 50 kruunua. Gamla Stanin viehättävä Prästgatan. Järntorget ja Stortorget. Evert Tauben patsas ja moderni Poseidon-patsas. Pyhän Yrjänän ja lohikäärmeen patsas.
Norrmalmilla sillan jälkeen Kungsträdgård, sitten tavaratalo NK ja ostoskeskus Gallerian. Kahvi 18 kruunua ja pullaa.
*** ***
NATIONALMUSEUM taidemuseo, pääsymaksu 50 kruunua (1997), naulakko 5 kruunua, säilytyslokero ilmainen. Museossa kului kiehtovasti kaksi tuntia klo 14-16. Kassa kysyi huolinko 50 kruunun setelin, vaihtorahana satasesta?. (Otin ilman muuta vastaan sen, kun en tiennyt että Ruotsissa aiottiin luopua 50:n setelistä, joten niistä voisi olla vaikea päästä eroon. Hanke peruuntui myöhemmin.) Sain 50 kruunulla maksettua myöhemmin laivassa. Ajoimme museossa ensin hissillä ylimpään 3. kerrokseen, jossa klassisia maalauksia, Frans Hals, Velasquez jne. Eri salit omistettu Ranskalle, Italialle, sitten ruotsalaisten Larssonille ja Zornille. Museon I kerroksessa oli posliiniesineitä, Pohjakerroksessa Museokauppa ja kahvila.
Sitten kierrettiin saaret Skeppsholmen ja Kastelholmen. Bussi 67? ajoi Kastelholmiin tiheästi! Taidekorkeakoulu. Retkeilymaja-laiva af Chapman ja hostellin maissa oleva päärakennus. Amiralitet.
Kello 16:10-40 käveltiin takaisin Slussenia kohti, Keskiajan museon ohi ja Kuninkaanlinnan takaa ja Västerlånggatania. Söderin puolella Katarinavägen kaartoi itään. Sitten Folkungagatan.
**** ***
LAIVAAN klo 17:40, ensin esitteiden poimiminen satamaterminaalista. USA Today oli jäänyt joltakulta. Käynti laivan kahvilassa. Laivalla syöminen 59 markkaa, halvempi pienempi vaihtoehto ison salin seisovalle pöydälle. Hovimestari antoi meille kaksi paikkaa 6-hengen pöydän keskeltä. Löin pääni lamppuun. Lasku vasta syötyä, ensin paikka ja juoma eli tarjoilija käänsi asiakkaan kohdalla olevat lasit ympäri. Hyvänmakuista kalaa, juustopaloja, salaattia, lämpiminä ruokina risottoa, kevätkääryleitä (2 kpl), kastikkeita. Sivuutin kanan ja uuniperunan). Jälkiruokina jäätelöä, suklaamousse, kakkua. Matkatoverini jutteli satunnaisten pöytänaapurien kanssa lotosta, matkoista, peliautomaateista. Puheliaan rouvan mies yritti hillitä vuolassanaista vaimoaan. Diskossa karaoke: Lumi teki enkelin eteiseen, ja jumputusta.
Unta hytissä kello 24-7, keskiviikkona 22.1.1997. Matkakumppani lähti aamiaiselle ja minä Tax-free-kauppaan, jossa väljää aamutuimaan. 1 litra viiniä, 2x2 cl lakkalikööriä, 1 kg englanninlakritsia. 38 +2x18 +22 markkaa = 96 markkaa / 144 kruunua.
Ulkokannella klo 8:30-9. Espoon rantoja, Harmajan majakka, Suomenlinna. - Tavallinen Tukholman-risteily 1990-luvulla. (Maissa riitti silloin jopa 3 tuntia enemmän aikaa, kun laiva lähti vasta klo 18 ja saapui jo klo 9.)
*********************
EDELLINEN TUKHOLMAN-MATKANI, tammikuussa 1996:
Päivi soitti minulle: "Luitko Hesarin? City-Marketista saa ilmaisia lahjakortteja Vikingin risteilyille Tukholmaan. Vanhempani kävivät jo aamuvirkkuina hakemassa muutaman ja nyt olen matkakaveria kyselemässä. B-hytti kahdelle tai vaikka neljälle, lähtö Helsingistä klo 17."
Ehdin Katajanokan satamaan viittä vaille viisi. Päivillä oli jo molempien maihinnousukortit kädessään. Sataman ja laivan pitkien käytävävaellusten jälkeen vetelimme magneettinauhaista pahvikorttia (avainta) hytin 5208 lukossa edestakaisin, kunnes vihreä valo viimein välkähti ja kahvan saattoi painaa alas, jotta ovi avautui.
Vuonna 1985 rakennetulla punakylkisellä Viking Mariella -laivalla oli 2700 matkustajapaikkaa, joista hytissämme 2 alinta petiä olivat jo makuuvalmiissa asennossa ja 2 ylempää käännettyinä seiniä vasten. Vasta kylpyhuoneessa muistan aina, että "pyyhkeet löytyvät sängyistä".
Laivan elokuvateatteri konferenssikannella 8 mainosti kahdeksan eri elokuvan ohjelmistoa, filmit alkaen parittomin tunnein, lippuhintaan 27 markkaa.
Hytissämme olisi 3.1.1996 mielellään nukuttu keskiyöstä seitsemään, muttei se onnistunut, sillä naapurihytissä ja käytävällä melskattiin pikkutunneilla.
"Sini tuu jo... Sulla on kaikki meidän rahat! Baari menee kii! Mä istun tähän oven eteen oottaan kunnes tuut. Sä vaan paat siellä sitä kundii! SINI tuu nyt! SINI-!!!
"Minun nimeni on Mika Salonen!" kuului hyttikäytävästä alaikäisen herrasmiesharjoittelijan esittäytyminen nuorille tytöille, juopuneella äänellä.
Päivin kanssa nautimme 30 markan aamiaisen keulan ikkunapöydässä, ruotsalaisen pariskunnan vieressä. Lähdimme satamasta kävelemään vaihteeksi kaakkoon, Nackan kunnan suuntaan ja autojen pysäköintikentän verkkoaidan reiästä. Emme kuitenkaan jaksaneet nousta viereiselle "turhalle" kukkulalle Fåfänganille, vaan kuljimme Saltsjöbadenin rautatien sillan alitse ja portaita Åsögatanille, ohi hiljaisten historiallisten puutalojen, kohti Södermalmin keskeistä Medborgarplatsenia, junien Södra Stationia, Södermalmin kauppahallia, saneerattua entistä junien tavara-asemaa, pienoisveistoksia.
Hornsgatanin lastenkirja-antikvariaatissa näin Anthony Buckeridgen poikakirjoja, Jennings-sarjaa, englantilaisesta sisäoppilaitoksesta. Ajoimme metrolla (56 kruunua maksaneella koko päivän turistikortilla) Zinkensdamin T-asemalta pohjoiseen, valtavalle Tukholman Yliopiston alueelle. Yliopiston kasvihuone tuntui kuitenkin olevan liian pitkän kävelymatkan päässä. Palasimme Östermalmin torille, siellä kävimme toisessa värikkäässä kauppahallissa ja Päivi söi Clockin hampurilaisen. Minun ravinnokseni riitti vielä runsas aamiaiseni aikaisemmin laivassa.
Djurgårdenin raitiovaunu oli harmikseni lopettanut liikennöintinsä talvikaudeksi. Vietimme tunnin Välimeren maiden museossa(Medelhavsmuseet, Fredsgatan), katsellen Kyprosta, Egyptiä ja Kultahuonetta. Kävimme sanomalehtien erikoismyymälässä PressStop ja ajoimme bussilinjalla 43 Söderiin Medborgarplatsenin sivukirjastoon, josta lopulta kävelimme laivalle Fjällgatanin avaran näköalaterassin kautta.
Laivassa menimme Bistroon syömään 55 markalla. Pari nuorta opiskelijapoikaa kehui tarkasti aikatauluttamaansa systeemiä, jolla he kulkivat runsaan viikon ajan edestakaisin Vikingin laivoilla ILMAISEKSI, käyttämällä City-Marketista keräämiään ilmaisia lahjakortteja. Päivi kertoi, että hänellä jäi useita lahjakortteja käyttämättä, kun ei tullut mieleenkään lähteä yhtä useammalle laivamatkalle... (Minä toisaalta olin pian menossa Tallinnan-matkalle, josta olin maksanut 25 markkaa.)