tiistai 25. elokuuta 2020

681. Yöt af Chapman -laivassa Tukholmassa 2001

Aioin maaliskuussa 2001 vihdoinkin yöpyä Tukholman kuuluisimmassa retkeilymajalaivassa: "af Chapman", kuninkaanlinnaa vastapäätä. Hankin retkeilymajakortin. Poikkesin Suomen Retkeilymajajärjestön toimistoon Helsingin Yrjönkadulla. Sisäpihan kautta menin lukitsemattomasta ovesta portaikkoon, sisäovessa oli summeri. Nuori nainen tiskin ääressä. Puheenporinaa kuului naapurihuoneesta. Kansainvälinen retkeilymajakortti maksoi 100 markkaa, mutta siitä sai 30 markan alennuksen opiskelija tai ammattijärjestön jäsen, maksoin 70 markkaa. Täytin käsin pienen lomakkeen, jonka tiedot, kuten osoitteen, virkailija kirjoitti koneella. Samassa rapussa järjestön naapureina olivat Satakunnan Liikenteen ja Väinö Paunun bussiyhtiöiden konttorit.
.
Ostin City-Anttilasta 15 markalla pienen Bedi-merkkisen riippulukon retkeilymajan kaapin ovea varten; Sokoksessa ja Stockmannilla lukot olivat kalliimpia. Forexin tiskillä vaihdoin 800 markkaa 1210 kruunuksi. Menin rautatieasemalle klo 15:50, ehtiäkseni klo 16:02 lähtevään Turun-junaan. Matkatoverini Päivi istui jo asemalla lukemassa ajankohtaista "Dagens Nyheter"-sanomalehteä. Edestakainen junamatka Helsingistä Turkuun maksoi 108 markkaa vuonna 2001.
.
TURKUUN saavuimme 19.3.2001 klo 18:20. Junassa oli paljon matkustajia. Seurailimme Aurajoen rantoja satamaan, tai ensin Humalistonkatua asemalta, Kauppatorille, Aurakatua, Turun linnan eteläpuolta. Siljan kello.
.
VIKING ISABELLA oli laivamme, hytiksemme saimme numeron 5213. Risteilijöiden valokuvaus laivan portilla. Viihteenä maaliskuussa Latinalaiskarnevaali, meluisa kilpailu. Edestakaiset laivamatkat maksoivat 330 markkaa henkilöltä, kun palasimme eri laivalla ja keskiviikon sijasta vasta perjantaina.
.
**
TUKHOLMA tiistaina 20.3.2001. Herätys ei toiminut hytissämme? Ehdimme kuitenkin syömään aamiaisen laivassa, 34 tai 38 markkaa, ei ollut ruuhkaa. Ulos laivasta klo 6:30-7 välillä. Södermalmin kävely satamasta, antiikkikauppoja, Sofian kirkko. Medborgarplatsen, etelässä kohoaa veroviraston pilvenpiirtäjä Skattskrapan. Ostamme Pressbyrånista 3 vuorokauden bussikortit, jotka maksavat 135 kruunua/kpl. Rikon ison 500 kruunun setelini. Söderin kauppahalli on vielä kiinni, ennen klo 10. Istumme sisällä. Ajamme vihreän linjan Tunnelbanalla Alvikin asemalle.
.
NOCKEBYBANA, yksi Tukholman erikoisista raitiovaunu-linjoista, lähtee Alvikista. Olin pyrkinyt Nockeby'hyn ajamaan jo pari vuotta aikaisemminkin, mutta vanha kapea raitiotie oli silloin remontissa, se oli muutettu tavallisen leveäraiteiseksi! Reitti mutkitteli kylätien mukaisesti. Mukavaa seutua. Rahastaja osasi pari sanaa suomea ja sanoi: "Kitos!"
.
TVÄRBANAN. Alvikista lähti myös maanpäällinen poikkirata etelään, pysäkein: Alviks Strand, Stora Essingen, Gröndal, Trekanten, Liljeholmen, Årstadal, Årstaberg, Valla torg, Linde ja GLOBEN - urheiluareena. Rata kulki siltoja pienille saarille, joita se sivusi rantoja pitkin. Korkeat sillat etelään, Söderin saaren eteläpuolelle. Globenin luona oli myös ostoskeskus, jossa yli 50 liikettä, katselimme erityisesti kirjoja. (Globenin jälkeen rataa on jatkettu reittiä: Gullmarsplan, Mårtensdal, Luma (lampputehdas), Sickla kaj ja Sickla udde.)
.
LIDINGÖ TÅG, Lidingön saarella, on myös Tukholman erikoisia raitiovaunureittejä. Ensin ajoimme Globenista vihreältä punaiselle linjalle vaihtaen Ropstenin pääteasemalle, jossa vaihdoimme Lidingön junaan, jolla ajoimme sillan yli Lidingön saarelle ja saarella Talluddeniin asti, sekä takaisin. (Kolmannella erikoisella junaradalla Saltsjöbadeniin olimme ajaneet aiemmalla matkalla).
.
STADSBIBLIOTEK. Vietimme aikaa Tukholman kaupunginkirjastossa ja sen jälkeen kävimme syömässä turkkilaisessa ravintolassa, erikoislautanen 59 kruunua.
.
AF CHAPMAN. Kävimme klo 16:30 kirjautumassa retkeilymajassa Skeppsholmenin saaressa. Check-in oli laivan sijasta maissa olevassa päärakennuksessa, jossa on myös vuodepaikkoja. Varausnumeroni oli 47754. Kaksi yötä maksoi minulle 2x 145 kruunua ja kaksi aamiaista 2x 55 kruunua, yhteensä 400 kruunua. Minulla oli oma retkeilymajalakana mukana. Päivi maksoi enemmän ilman retkeilymajakorttia ja ostaen paperilakanan ja vuokraten riippulukon. Saimme avainkortit ja kuitin, 4-hengen perhehyttimme olisi B-12, jonka jakaisimme jonkun toisen pariskunnan kanssa.
.
Kävelimme laivaan ensin lukitusta portista, myös ovi laivaan oli lukittu. Esillä olleessa hyttikartassa näkyi noin 28 hyttiä, erikseen 2-4-6-8-10-hengelle! Laivan keulassa (eli pohjoisessa) oli poikien pesuhuone, laivan perällä tyttöjen. Hyttimme oli kutakuinkin laivan puolivälissä ja vasemmalla sivulla. Hytissä oli kaksi ikkunaa eli venttiiliä näköaloin meren yli Skeppsbronille ja kuninkaanlinnalle päin. Hytissä oli kaksi kerrossänkyä, varasimme oikeanpuoleisen eli pohjoisemman. Jokaisen neljän vieraan käyttöön oli varattu oma kaappi, jonka sai kukin lukita riippulukolla.
.
DJURGÅRDENIN LAUTALLA ylitimme Saltsjönin Strömmenin Slussenille. Kävelimme jyrkät portaat Katarina-hissin yläpäähän. Kiertelimme SÖdermalmia. Maaliskuussa ilta pimeni aikaisin. Emme ehdikään enää takaisin Djurgårdenin lautalle klo 19 asti tai Skeppsholmenin Östasiatiska Museetiin klo 20 asti. Ajamme bussilla 47 ja kävelemme loppumatkan retkeilymajalavalle. Hytin toinenkin kerrossänky on nyt varattu.
.
Kello 22:10 istuskelin hytin 12 yläpetillä kirjoittelemassa. Päivi luki kirjaa. Tilavaa - arvioin hytin kooksi 3 metriä kertaa 4 metriä. Murteellisesti englantia puhunut pariskunta käväisi hytissä klo 21. "Hei!" Laivan käytävältä kuului ääniä, yksittäisten kulkijoitten. Kävin keulassa miesten pesuhuoneessa, joka yleensä tyhjä. Siellä oli noin 18 lavuaaria, 3+2 vessaa, 3 suihkukoppia. Täytin vesipulloni. Vettä tuli hetken kerrallaan, saippuaa ja paperipyyhkeitä oli. Yöllä nukuimme klo 23-7:15. (Päivi pyysi brittejä herättämään meidät aamulla aamiaiselle, mutta he nukkuivat meitä pitempään, ohi aamiaisajan.)
.
***
AAMIAINEN, keskiviikko 21.3.2001. Aamiaiselle maissa olevaan rakennukseen pääsi 7:30 alkaen, menimme 7:45. Nousimme Receptionin vierestä portaat 2. kerrokseen. Kiertotie maalaustöiden vuoksi 3. kerroksen kautta takaisin 2. kerrokseen. Aamiaiskupongit annettiin henkilökunnalle. Tilaa riitti. Runsas ja hyvä aamiainen tarjolla! Söimme jopa tunnin ajan. Maksetusta aamiaisesta on mukava nauttia kunnolla!
.
Lähdimme bussilla 65 Keskusrautatieasemalle. Kävelimme sieltä Hötorgetille, jonka kauppahalli oli vielä kiinni. Päivi osti ulkotorilta kuivattuja tomaatteja Suomeen viedäkseen. Jatkoimme bussilla 53 Roslagstulliin. Ingemarsgatan. VANADISLUNDEN, mäellä puisto, jossa Stefanskyrkan ja uimala. Valokuvaan, kiipeämme mäelle. Vanhoja puutaloja. Wenner-Gren Center rakennuskolossi pohjoisessa. Sveaplan ja Sveavägenin länteen kaartuva loppupätkä. NORRTULL, Stallmästaregården. Karolinska Sjukhuset.
.
HAGA PARKEN, kaunis ja hieno puisto järven rannalla, ilmaiseksi jaettavan keskustakartan ulkopuolella, pohjoisessa. Nähtävyyksinä huvimajoja, Kiinalainen pagodi, kaksi kuninkaallista palatsi-linnaa, raunioita ja erikoinen Kupariteltta! Päivi juo kahvin, minulle riittää vielä äsken syöty aamiainen. Solna -kävely. Bussilla takaisin kaupunkiin.
.
ÅHLENS, tavaratalon ravintola 2. kerroksessa. Lounaaksi Kasvisbuffet. Voi valita pienen tai ison lautasen, hinta 49 tai 59 kruunua. Hyvää ruokaa! Join vettä.
.
DJURGÅRDENIN kävely Waldemarsuddeniin asti. Skanssenin ulkomuseo ja eläintarha on jo suljettu, myymälät klo 17 asti. Maalistkuun ilta pimenee. Matkustamme taas Skeppsbronin-lautalla, kävelemme Skeppsholmenin saarella ja käväisemme af Chapmanin hytissä lepäilemässä ja vessassa.
.
MODERNA MUSEET klo 18-19:50. Pääsymaksu peräti 75 kruunua! Alakerrassa Munch-grafiikkaa. Esittely ryhmälle. Yläkerrassa: "Kaatunut maalipurkki..." liian yksinkertainen idea mielestäni. Paljon tyhjää tilaa saleissa. Lopulta: Yves Klein: Pesusieniä sinisellä pohjalla. kuin meteori-sade! Jackson Pollock: Puuhevonen. Lopulta mestarit: Picasso, Dalin "venynyt pakara" (kuten keskikoulun kuvaamataidonopettaja Grönholm sanoi), "Enigma of Wilhelm Tell". Vielä Chagall, Leger, Andy Warholin Marilyn Monroe. Duchampin kampa - ja pisuaari!
.
Iltakävely takaisin retkeilymajalle. Päivi käy kahvilla päärakennuksessa, minä kävelen kierroksen saarella. Ihmisvirtaa näyttää kulkevan af Chapman -laivalle ja yhtä lailla myös pois sieltä, kohti kaupungin iltahuveja. Hytissämme kotonaan toinen pariskunta. Yöllä hyttiin kantautuu möykkää, klo 0:30 ja 2:30, heräilen, nukun aamuun seitsemään.
.
***
TORSTAINA 22.3.2001. Aamiainen on tänään ruuhkaisempi. Syömme tunnin klo 7:45 alkaen. Kävelemme Sergelin torille, jossa eroamme omille retkillemme. Minä aion ajaa bussilla Vaxholmin pikkukaupunkiin (kesällä sinne pääsisi laivallakin).
.
VAXHOLM. Bussi numero 670 lähtee Stockholm Östra -rautatieasemalta (Valhallavägen, metroasema: Tekniska Högskolan). Matka kestää 40 minuuttia klo 10:10-10:50. Pitkä nivelbussi, joka täyttyy Danderydin sairaalan pysäkillä. Matkustajina paljon opiskelijoita ja koululaisia. Ajetaan moottoritietä ja sitten saariin. Perillä käveleskelen hiljaisessa pikkukaupungissa runsaan tunnin, kohteina merenranta, salmen takana puolustuslinna, kaupungintori, raatihuone, kirkko ja kirjasto. Palaan klo 12 lähtevällä linja-autolla, Tukholmaan klo 12:40.
.
KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN on rakennusnähtävyys Östra Stationin vieressä. Jylhän kaunista punatiiliarkkitehtuuria. Useita kaariportteja, upea kohoavien pihatasojen systeemi, portaikkoja tasolta toiselle. Barokkipuutarha, kuutioiksi muotoiltuja puita. Tuulikannel. Otan valokuvia.
.
ROSLAGSBANAN. Kun tämän kerran minulla on turistikortti Tukholman seudun liikennevälineisiin, haluan ajaa myös paikallisjunalla. Ajan pohjoiseen Mörbyn asemalle asti, josta kävelen Danderydin metroasemalle. Paikallisjunassa rahastajanainen. (Hannu Niklanderin lehtiartikkelista Helsingin Sanomissa 1980-luvulla kiinnostuin näihin Tukholman erilaisiin juna- ja raitiovaunureitteihin, kuten Nockebyhyn, Lidingöhön ja Saltsjöbadeniin. Södertäljessä asti olen käynyt Tukholman matkakortilla, kunpa ehtisin Nynäshamniin!)
.
SKOGSKYRKOGÅRDEN on arkkitehtuuriltaan ja maisemiltaan maineikas hautausmaa Tukholman eteläpuolella. Ajan saman nimiselle metroasemalle ja käyn kävelemässä hautausmaalla, mutta se on hiukan pettymys odotuksiini nähden. Unescon Maailmanperintökohde. Arkkitehti Gunnar Asplund. Ruotsin suurin hautausmaa: 100'000 hautaa, pinta-alaltaan toiseksi suurin.
.
SUNDBYBERGET, PENDELTÅG. Paluumatkalla hautausmaalta vaihdan vihreältä metrolinjalta siniseen Fridhemsplanilla, josta jatkan Sundbyberget-nimiseen Tukholman lähikuntaan, joka ei jätä mielikuvia. Palaan Pendeltåg-junalla Tukholman halki eteläiselle Södermalmin Stockholms Södra -asemalle, junarataa pitkin, kahtena väliasemana vain Karlberg (linna ilmaisen turistikartan laitamilla) ja Stockholm C (keskusrautatieasema). Ajan Gamla Stanin ohi ja Söderin puolelle vain junaradan kokemisen tähden, sillä palaan etelästä heti bussilla 55 keskustaan.
.
ÅHLENS ja SERIETEKET. Tavaratalo sekä Kulttuuritalon erityinen Sarjakuvakirjasto ovat viimeisiä käyntikohteitani. Odottelen klo 17:43 asti turhaan bussia 65 päärautatieaseman edessä. Paljon poliiseja, katu onkin suljettu, Tukholmassa on meneillään EU-kokous. Kävelen, rantoja pitkin (aidattuja).
.
Skeppsholmenin retkeilymajalle ehdin klo 18. Tapaan Päivin. Otamme säilytyslokeroista matkatavaramme. Olimme antaneet jo aamulla retkeilymajan tiskillä pois avainkorttimme af Chapmanin hyttiin B-12. Lähdemme klo 18:30 "Djurgårdenin lautalla" Slussenille, josta kävelemme Vikingin satamaan. Laivamme Turkuun on tänä yönä Viking AMORELLA, johon menemme klo 20:10. Hyttimme on nyt 9215. Syön aterian, jonka maksu peritään otetun ruoan painon mukaan, maksan 36 kruunua (24 markkaa). Taxfree ehtii mennä kiinni.
.
****
TURKU, perjantaina 23.3.2001. Herätys laivalla klo 6, syöminen klo 6:30, Taxfree-myymälässä klo 7:15-40. Ostan 5 pientä 20 cl:n likööriä n. 20 markkaa/kpl. Kolme erilaista muovista Simpson-hahmoa, joiden mukana karkkipussi, 12 mk/kpl. Pienille siskontyttärille Muumi-pallot 20 mk ja 25 mk. Muovinen uiva Viking-laivan pienoismalli 8 markkaa.
.
Turussa kävelemme satamasta: Linnankatu - Humalistonkatu - Rautatieasema. Matkatavarat säilytyslokeroon 16. Eroamme Päivin kanssa omille retkille aikaväliksi klo 9-14:45. Minun reittini on: Wiklundin tavaratalo, Akateeminen Kirjakauppa, Stockmann, Halpakirja, Anttilan tavaratalo (ostan askelmittarin, 89 mk). Sitten kaupunginkirjasto ja Julinin lehtisali. "Kivikukkaro" Yliopistonkatu 29. Aurakatu. Rautatieasema klo 14:55, junamme Helsinkiin lähtee klo 14:58. Junassa täydenpuoleista, paljon opiskelijoita. Jään junasta Espoon asemalle.
.
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti