torstai 15. joulukuuta 2011

451. Jyväskylästä Kokkolaan

Tiistaina 6.9.2011 ajoin Helsingin linja-autoasemalta Jyväskylään klo 6 - 10:40. Virolaiselta kuulostanut kuljettaja sanoi Bussipassistani: "Ei riitä!"
"Lippu on voimassa vielä neljä päivää ja sillä saa matkustaa rajattomasti!"
"On kortti voimassa, mutta raha ei riitä perille!"

Kuljettaja tulosti koneeltaan pitkän listan Koiviston Autolla viime päivinä tekemistäni matkoista. Joka väliltä näkyi laskennallinen hinta, joiden summa läheni jo Bussipassin hintaa 149 euroa. Kuski jäi miettimään ongelmaa, kun minä menin istumaan valitsemalleni ikkunapaikalle, joka oli n:o 34 vasemmalla. Myöhemmin kuljettaja kävi tuomassa listaustulosteen minulle, päästäkseen siitä itse eroon. Muita matkustajia oli 4 sotapoikaa Lahteen.

Bussin lämmitys oli kuin saunassa. Ilmavirtaa ei ollut ollenkaan. Kuulutus oli pelkkää pihinää. Radiosta kuului vain rutinaa. Yritin lojua. Hikoilin. WC bussin perällä, 3 istuimen vieressä, oli yllättävän tilava. Vesi ei toiminut, pesunestepullo oli, käsipyyhkeeksi vessapaperia.

Lahdessa klo 7:28-40 kuljettaja vaihtui. Bussin hehkuva kiuas sammui, saatiin raikas ilmavirta, radio pantiin kiinni, ja kuljettajan kuulutus alkoi toimia selkeästi.

Padasjoella liu'uttiin Taulun ABC:n pihan ympäri hitaasti pysähtymättä. Kuhmoisissa pysähdyttiin 8 minuuttia. Loppumatka vakiovuorona. Aurinko paistoi. Harjunsalmi oli kaunis ja sen kohdalla olisi pysäkki. Korpilahden linja-autoasemalta tuli kuusi opiskelijatyttöä, pikkupysäkeiltä muutama ihminen.

***

Jyväskylässä vaihdoin Kamusen Liikenteen autoon klo 10:58. Harmaansininen bussin kylki, ei mitenkään kaunis, vaan vanhan likaisen harmaa. Kaksi naista kyydissä. Uutiset alkoivat radiosta ja bussi ajoi liikennekeskuksen talon alitse porttikäytävästä länteen, sitten pohjoiseen. Käytiin vanhan linja-autoaseman pysäkillä, josta rouvasihminen kyytiin.

Ajettiin pohjoiseen Palokan suuntaan, järvi idässä alhaalla. Klo 11:15 olin syönyt kolmiovoileivät, jotka ostin Jyväskylän matkakeskuksen R-kioskin Delistä, 180 grammaa, kun 3,90 euroa oli alennettu 50 prosenttia 1,95:een. "Härkää ja caesar-salaattia, Atria Fresh". Joku tyttö jäi jo bussista.

Tie kiemurteli ja aaltoili ylös-alas Keski-Suomen mäkiseen tapaan. Vauhti oli hiljainen, kunnes taas kova. "Uurainen 23 km". Oliko tunnetuin asukas Toimi Kankaanniemi (krist.dem)?

**(1) UURAINEN saavutettiin klo 11:40. Bussikatoksessa oli nallen kuvia. Bensiiniasema. Baari. Kaljuuntuva kuljettaja vei paketin taloon. Koulukeskus oli harmaa kivitalo, monitahokas. Jokin keltainen vanha iso puutalo ja tavallisia keltaisia omakotitaloja. Takana istunut tyttö jäi pysäkille.

Klo 11:43 Uuraisten taajama päättyi jo. Kylä oli kompakti kasa. Tuli metsää! Mutkia. Tuuletus pelasi. Bussin sisustus oli samanlainen kuin Koiviston Autoissa. Tärinää vauhdissa. Olin usein iskeä nenäni selkänojaan. Turvavyökö pitäisi laittaa kiinni. Vaappumista. Ylös-alas suora tie klo 11:46. Kaunis järvi alhaalla etuoikealla peltojen takana. (Lannevesi?)

Bussi ajoi vauhdilla pysäkillä olleen miehen ohitse! Tämä juoksi perään ja otettiin kyytiin. Miehellä oli jämsäläisen Leo-sedän (1913-1992) puhenuotti, keskisuomalainenko. "Olihan sitä lämmintä!" -turinaa. Ajettiin järven laitaa. (Lannevesi? Summanen?)

Koululaisia seisoi iso lössi pysäkillä tupakalla. "Josko joku olis tulossa kyytiinkin. Ei tiedä..." pohti kuljettaja ohi körötellessään. Viikko sitten eläköitynyt sairaanhoitajatar jutteli kuljettajan ja auton perään äsken juosseen miehen kanssa. "Saarijärvi 4 km". Halpa-Halli (8-21/18), tietyö, "Saarijärvi 2 km".

**(2) SAARIJÄRVI klo 12:09-20. "Pysähdytään 11 minuuttia". Kiersin korttelin. K-kauppa, Lidl, Torikatu ja pari kojua torilla. Punainen iso puukirkko (1849 Engel, Jaakko Kuorikoski). Punainen puinen linja-autoaseman kahvila. Kuskimme notkui sen päädyssä tupakalla. Päätie kulki asemarakennuksen ja matalan aidan takana. Uuraisten Liikenteen ruohonvihreä bussi Kamusen Liikenteen haaleansinistä vastapäätä. Yksi mummo etupenkissä, tyttö jonotti, vaari penkillä. Laituri kaksi.

Saarijärvi vaikutti isolta ja sekavalta kylältä. Korttelissa ei ollut kohokohtia. Silta ja junarata. Päätien ohi jatkoimme pohjoiseen, itäpohjoiseen, kohti Kannonkoskea. Järvi oikealla, pieni venelaituri. "Pyhä-Häkki 21 km" oikealle. Jokin kerrostalo. Mäkeä ylös, pois taajamasta.

Kello 12:24 ajoimme suoraa tietä pohjoiseen. Oikealla kivikkoa. Sekametsää, mäntyä, koivua, kuusta. Tylsää, keskenkasvuista metsää. Kohti Kannonkoskea. Bussin tärinää. Taimikkoa. Asumatonta. 12:31. Peltoa, useita maatiloja. "Kannonjärvi". Rantaa. Joen yli, järvi oikealla. Tuuhea metsä välissä. Mökkejä. Tie kulki uudelleen junaradan alitse, nyt itäpuolelle. Joen yli silta. Vasemmalla rautatiesillan korkeat kaaret. Rata ja tie vierekkäin.

**(3) KANNONKOSKI klo 12:46. Bensiiniasema SEO:n piha. Kauppoina K-Extra ja osuuskaupan Sale. Tyttö ja reppunsa jäivät kyydistä. Kuljettaja siirteli tavaraa ja siirsi bussin toiseen kohtaan. Pysäkkikilven luona näkyivät odottavan tyttö ja reppu sekä äiti ja lapsi - Kuopion Liikenteen bussi saapuikin juuri, vaihtomahdollisuus.

Kello 12:50 bussimme jatkoi Kannonkoskelta eteenpäin. Rautatieaseman tienviitta vasemmalle. Suora tie ylämäkeen. Risteyksessä 90 asteen käännös vasemmalle, länteen. "Piispala 6 km". Rautatien tasoristeys (muistan Kannonkosken takavuosien lehtiuutisisten tasoristeyskuolemista). Kuorma-auto tuli juuri vastaan radan kohdalla.

Suurussalmi oli kaunis, iso järvi tien molemmilla puolilla. Ajettiin länteen, kunnes 90 asteen käännös pohjoiseen, kohti Kivijärveä. Kuljettaja puhelimessa vasen käsi korvalla. 13:05. Metsää näkyi minne vain silmä siinsi.

**(4) KIVIJÄRVI klo 13:13-19. Ruskea puukirkko (1874 Th. Decker), tapuli, hautausmaa. Järvi oikealla lounaassa. Eri-ikäisiä rakennuksia nauhataajaman tien varrella. Edempänä funkis-taloja. Kuljettaja siirtää tavaraa. Heinikkoa oikealla, luonnonkiviaidan takana, kirkon hautausmaan reservialuetta. Bussin radiosta kaikuu "Besame mucho". Harvat, pitkät sekametsän puut rannalle päin huojuvat tuulessa.

Kaksi joutilasta vanhaa äijää, harmaapartainen lippispää ja tutisevajalkainen verryttelyasuinen ukko istuvat baarin edessä terassilla, seuranaan tavallinen täti. Kuljettaja tupakoi ulkona. "Matkabaari". Funkis-kampaamo. Osuuskauppa Sale. Palotorni. Kaunis rantatori, satamakin? Vanha ruskea Nuorisotalo. Jatkoimme matkaa madellen tiekoneen perässä, kunnes ohitimme sen klo 13:22. Keltaisia omakotitaloja, sekä haalean- että syvänkeltaisia. Ohutrunkoista metsää. (Kynäni putosi, odotin suoraa tietä, ennen kuin nostin sen.)

**(5) KINNULA. Koulukeskus klo 13:44. Autoon nousi kolme isoa poikaa, yksi täti ja pari naperoa, jotka asettuivat etupenkille. Risteyksen yli ajettiin Matkahuollon varastorakennukselle, kylän laidalle, keskustan ulkopuolelle.

Kinnulassa pysähdyttiin 15 min. klo 14:ään asti "Kinnulan Parlamentti", ruokala, Scan Burger. Terassia miehitti viisi äijää. Kiersin latomaisen rakennuksen. Bussi vaihtoi yllättäen paikkaa talon sivulta toiselle, auringon ja päätien puolelle. Tutkin seinäkarttaa ja laskin, etten ehdi kävellä Kinnulan keskustaan edes Tintin baariin.

"Info, Matkahuolto, Lahjatavarat, Kukat, Kahvio", mainosti Kinnulan Parlamentti palveluitaan. Alkon tilaukset. Terassilla miehiä istuskeli kaiteellakin. Villin Lännen tunnelmaa. Kolme jannua, moottoripyörän kypärä, tytöllä verkkarit, joissa raidat jaloissa ja käsissä. Vihreän-keltainen bensiiniaseman katos.

Kinnulasta jatkettiin klo 14 länteen tai luoteeseen. Yhdellä kyytiin tulleella ei ollut käteistä, mutta hän saisi sitä Kannuksen pankkiautomaatilta, ehtisi nostaa 15 minuutin pysähdyksen aikana. Kangaskylä ohitettiin, metsää. Etupenkin naperot, tyttö ja poika, jäivät pysäkille. "Olkaa varovaisia kun ylitätte tien!" Harvaa ja tuuheaa metsää, istutettua metsää, kitukasvuista nevaa. Röttelöitäkin, puoliksi palanut lato. Turvesuota. Bussin nuoret hiljaisia, yhdellä parta, tuuheat tukat, vaalea ja tumma.

Yli-Lestin kylän punainen työväentalo. Tie kiemurteli käärmemäisesti. Paljasta hiekkaa ennen metsän reunaa. Äkkipysäytys vasta juuri ennen tienhaaraa silmälasipäiselle pojalle. Tumma tyttö puolestaan painoi nappia jo ajoissa ja sanoi kuljettajalle: "Hei-hei!" Oikealla hiekkapolkuja Lestijärvelle, kaunis uimarantakin harvakasvuisen metsän takana. Latomaisia taloja, hyvin leveitä mutta vain yksikerroksisia, hyvin loivia harjakattoja.

**(6) LESTIJÄRVI 14:18. Poikettiin 10 metriä tieltä oikealle, taajama-alueelle. Kaksi poikaa jäi kyydistä. Kuljettaja tyhjensi jälleen tavaralastiaan. Posti, "Veikkaus", kermankeltainen talo, Sale (8-21, 10-18)..

Klo 14:20 jatkettiin matkaa. Grilli puutalossa. Koulut, keltainen puutalo. 2 kerrosta tai 1,5 harjakaton alla sekä valkean-harmaa kaksikerroksinen kivitalo. Naperoita tuli kyytiin. Yksi poika unohti matkakorttinsa kuljettajalle, pyysi kaveriaan tuomaan. Omakotitaloja, vihreitä ja keltaisia. Punainen antiikkiliike. Valkoinen puinen kunnanvirasto. Kermanvärinen puukirkko. Punapusakkapoika jäi kyydistä. Kolme eukkoa turinoi keskenään. Lapset pulisivat bussin perällä. Metsää. Suora tie aaltoili ylös ja alas. Rämettä tien molemmin puolin. Taivas pilvistyi täysin.

"Hei pysäytä mut!" huusi poika, jonka lempinimi saattoi olla Pulla. "Kun et painanut nappia, luulin, että oot muuttanu toiseen taloon!" naureskeli kuljettaja. "ENKÄ OO!" Hetken päästä autosta jäi myös kaksi poikaa ja heitä isompi tyttö.

Valtava peltolakeus näkymänä klo 14:33. Yksi poika vielä kyydissä. Härkänevan tienhaara. Neste-Sykäräinen klo 14:36. Poikettiin pihaan, kuljettaja vei paketin.

Lestijoen viljava lakeus. Tietä ajettiin luoteeseen, oikealla samansuuntainen joki. "Toholampi 11 km". Sade ryöpsähti klo 14:44. Peltolakeutta. Sinikylkinen linja-auto ajoi vastaan. Valkotukkainen poika jäi kyydistä.

**(7) TOHOLAMPI 14:50. Liikenneympyrästä oikealle. S-Marketin pihan ympäri. Vasemmalla olisi Pub sekä K-kauppa, jossa myös Posti. Kaksikerroksisia taloja. Ajettiin K-kaupan pihan ympäri ja takaovelle. Kauppias odotti valmiina ja avasi itse bussin tavaraluukun ottaakseen sieltä useita paketteja. Hupparityttö tuli kyytiin, samoin blondi ja tumma tyttö. Finlux-paketti siirrettiin bussin tavarasäiliöön. Vieressä seisoi toinen bussi, vihreä, keltaisin ja sinisin viivoin. Bussilomat-bussi ajoi juuri pois tulosuuntamme, kulman taakse. Kuljettaja vaihtui kaljuuntuvasta tukallisempaan ja matkaa jatkettiin klo 14:56.

**(8) KANNUS klo 15:20-35. Iso kylä, levisi laajalle. Ajoimme kirjaston ohi, muttei pitkälle. Pysähdyimme rautatieaseman viereen. Nordean pankki, kassapalvelut klo 10-14. Kahvio. Kirpputori ja Urheiluliike. Kinnulasta asti bussissa matkustanut tyttö kävi pankkiautomaatilta nostamassa matkalipun hinnan.

Kävin katsomassa junalaituria, jolta pääsisi vaikka Rovaniemelle, kuutisen junaa suuntaansa. Jokunen klo 15:29-junan odottaja (ja odottikohan bussimme junaa?) Bussilaitureita oli 5 kappaletta, mutta Kamunen ei seissyt millään niistä vaan oli poikittain. Moottori hyrisi. Sade taukosi.

Keltatiilinen paloasema ja muitakin keltatiilisiä rakennuksia. "Lestijokilaakson Lukko". Vesitornin suppilo etäällä. Bussi kaartoi myötäpäivään, asematietä valtatielle. Villin Lännen kylä Kannuskin, onko siellä missään mitään kaunista?

Suora valtatie länteen kohti Kälviää ja Kokkolaa. Tylsää katsottavaa! Koivumetsä, mäntymetsä, puolikasvuisia puita. Bussissa nelisen matkustajaa.

**(9) KÄLVIÄ klo 15:55-16:00. Keskustaan kaarrettiin vastapäivään vasemmalle ja yli pienen joen. Pysäkiltä nousi autoon peräti 9 nuorehkoa matkustajaa. Jokin parikerroksinen perinnetalo. Muuten tavallista harvaa maaseudun kylää. Tuuli hulmutti lehtipuita. Katos tien pielessä, tässäkö muutaman minuutin pysähdys? Bussin etupuoli täyttyi uusista tulijoista minun rivilleni asti ja joitakuita meni istumaan takemmaksikin. Jalkakäytävällä näkyi iso lätäkkö muistona sateesta.

Kunnanvirasto oli keltatiilinen, kirkko valkoinen, puutalot keltaisia, vihreitä ja keltaisia, puolitoistakerroksisia. Vesisäiliö metsän takana. Äkkiä Kälviän "keskusta" loppui. Vihreää peltoa. Kälviäntieltä Kajaanintielle (valtatielle), jota länteen. Oulu-Kokkola -tielle, jota lounaaseen. Pellot vaihtuivat metsäksi. Perille Kokkolaan saavuttiin 5 minuuttia etuajassa klo 16:20.