Ajoin tiistai-iltana 6.9.2011 Karstulan Liikenteen bussilla Kokkolasta Jyväskylään klo 19:50 - 23:30. Kaustisilla kuljettaja siirteli tavaraa klo 20:30. Kyydissä oli lisäkseni kaksi naista, joista vaalea jäi Veteliin klo 20:40. Ilta pimeni, enkä kyennyt katselemaan reitin maisemia. Perho 21:15. Kyyjärvi 21:40. Karstula 22:05. Saarijärvi 22:35. Jyväskylä 23:30.
Jyväskylästä ajoin Ouluun keskiviikon 7.9.2011 aamuyöllä klo 0:35 - 4:40. Keski-Suomen Liikenne Oy:n bussivuoro oli lähtenyt alunperin Helsingistä klo 20:30 ja pitänyt taukoa Jyväskylässä. Kun auto siirtyi pimeänä lähtölaituriin, olin ainoa kyytiin nousija.
Bussin sisällä oli pimeää, ei valaistusta. Kuvittelin sivuuttaneeni jonkun toisen matkustajan etupenkillä, koska hipaisin päällystakkia, mutta sen olikin kuljettaja laittanut matkustajapenkille käytävän toiselle puolelle. En kyennyt näkemään ketään muuta matkustajaa.
Ajomatka sujui melko tasaisesti ja hiljaisesti. Äänekoski 1:10. Viitasaari 1:50. Kärsämäki 3:10. Ouluun piti saapua aikataulun mukaan 4:50, mutta tulimme 10 minuuttia etuajassa klo 4:40. Reitti oli viime vuosina nopeutunut, sillä vuoden 2002 aikataulukirjassa Kärsämäki sivuutettiin klo 3:25 ja Ouluun saavuttiin klo 5:05.
Torkuin, jopa nukuinkin hyvin, turvavyö kiinnitettynä. Matkan aikana ei ollut häiritseviä tapahtumia tai en huomannut. Oulua lähestyttäessä radiosta soi vaimeasti iskelmä, jossa nainen jankutti loputtomasti kertosäettä : "Joku toinen sut saa..."
"Saavutaan Ouluun!" kuljettaja kuulutti klo 4:30. Suljin reppuni, nostin istuimeni pystyasentoon, irrotin turvavyöni, olin kai silti puolinukuksissa. Aivan yhtäkkiä bussi kääntyi Matkahuollon pihaan ja pysähtyi. Valot eivät kuitenkaan syttyneet, vaan jökötettiin pimeässä. "Löydätkö ulos! Ollaan Oulussa!" huusi kuljettaja. "Olenko ainoa matkustaja?" ihmettelin ääneen. Poistuin etuovesta. "Kiitos!" "Kiitos", vastasi kuljettaja jörösti.
Käveleskelin aamuöisessä pimeässä Oulussa runsaat kolme tuntia, aluksi Raksilasta junaradan itäpuolella etelämmäs Karjasiltaan. Näin valoja tulvineen sanomalehti Kalevan talon, jossa "toimitus, johto ja paino". Useat polkupyöräilijät kiitivät teitä kuin raketit. Joku nainen odotti pysäkillä ensimmäistä paikallisbussia. Karjasillan punatiilinen kirkko Höyhtyässä oli kaunis kaareutuvine välipuisine ikkunoineen. "Opastus kirkkoherranvirastosta ark. klo 9-15".
Kävelin suurta, pitkää siltaa leveän ratapihan ylitse länteen, Limingantullin puolelle ja sieltä pohjoista kohti, kaupungin keskustaan. Oulussa oli paljon puistoja ja niissä mainioita infotauluja. Vaaran puisto ja Teuvo Pakkalan patsas. Pienessä Kaupunginojassa oli mukava pieni koski. Elokuvateatteri Rio oli muutettu eläväksi teatteriksi.
Kauniisti entisöityjä taloja, kuten Kaupungintalo. Mainio 32 veistoksen sarja Oulun historiasta esitti ihmishahmoja perustajakuninkaasta (v. 1605) torimuijaan asti. Laskin kaikkiaan 38 figuuria, joista jotkut pareittain yhdessä. Risteilin rannalle Tuiran siltojen alle ja päädyin Hupisaarille, jossa lukemattomia pikkusaaria pikkusiltoineen. Sitten palasin Linja-autoasemalle mm. Tuomiokirkon ohitse.
Pohjolan Matkojen linja-auto lähti Oulusta klo 8 kohti Kuusamoa. Kuutisen matkustajaa. Istuin 5. rivillä vasemmalla. Radiossa uutiset ("Löytyykö Väyryselle vastaehdokasta Keskustassa?"). Ajettiin rauhallisesti keskustan kautta, Tuomiokirkon ohi, kunnes pohjoisempana tunnelissa radan alitse ja Kuusamontielle klo 8:13. Puhelias kuljettaja esittäytyi kuulutuksessaan klo 8:17 Hannu Miettiseksi.
Maantie oli tylsä. 80 km:n nopeusrajoitus. Tienrakennusta vasemmalla, hiekkakasoja. Näin edessämme jonossa 4 henkilöautoa ja yhden bussin, mutta vastaan viuhui ja vilisi paljon autoja. Kaksi keltaviivaa tien keskellä.
"Taidemuseo O. Jauhiainen" -tienviitta klo 8:28. Oltiin epäilemättä tämän synnyinkunnassa Kiimingissä. K-Supermarket vasemmalla. Pikavuoropysäkillä useita odottajia. "Opiskelija Taivalkoskelle", sanoi ponipää. Mukaan myös poika punaisessa lippalakissa. "Rovaniemelle?" kyseli vanha rouva. "Eskelinen tulee perästä!" vastasi kuljettaja. Ajettiin ison joen yli klo 8:32, varmaankin Kiiminkijoki. "Koskilinjat" viereisellä tiellä. Bussien kääntöpaikka.
Sekametsää tien molemmin puolin. Nuoria ohuita runkoja. Suora tie. Äsken vain yksi auto edellä, mutta kolme tuli vastaan. Liikenne oli hiljennyt. Klo 8:36 vain autio tie näköpiirissä.
Suora tie aaltoili loivasti ylös-alas. Nyt satasen nopeusrajoitus. Porotiedotus. "Kevennä kaasua, säästät!" Klo 8:40 kitukasvuista suota. Muutama havupuun taimi. Metsätie erkani vasemmalle. Klo 8:48 suota. Turruttavan tasainen vauhti. Pudasjärvelle 40 km. "Toinen siivistä katkaistiin", iskelmöi radiossa tyttö, Suvi Teräsniska. Klo 8:51 autio suo vasemmalla, metsää oikealla.
Päällystystyö, punainen valo, odotettiin ajosuunnan vaihtumista. Tiejyrä liikkui. Kahdeksan auton letka tuli vastaan, sitten vihreä meille klo 8:55. Taipaleenharju klo 9:11, kaarrettiin oikealle. Järvi vasemmalla. Harmaita latoja. Muutama omakotitalo harvassa pitkin välein tien molemmin puolin.
PUDASJÄRVI klo 9:20... Käännyttiin Kurenaluksen keskustaajamaan oikealle. Virkistysuimala. Pudasjärven kirjakauppa. Hotelli yksikerroksinen. M-tavaratalo. S-Market, bussikatos pihassa. Pyörimme ympäri Matkahuollon talon. Kaksikerroksisia liiketaloja.
Pysähdys klo 9:23, "Jatketaan välittömästi" (tietyöt hidastaneet matkaa). Yksi täti jäi autosta ja kuljettaja vei tavaraa taloon, auton tavaraluukut paukkuivat. R-kioskilla pieni Lapin äijä, joka muistutti brittiläisen Reg Smythen sarjakuvasankaria Lätsää (Andy Capp).
Vasta klo 9:28 päästiin taas liikkeelle, aikataulun mukaan 9:20. Klo 9:30 ylitettiin kaunis joki!
Pärjänsuo. Turvetehtaan piippu. Hiekkakuoppa 9:37. Loivaa havumetsämäkeä. Pieni joki 9:44. Haisuvaara 9:49. Kävelypolku tien vieressä vasemmalla, pohjalla hiekkaa kuin sahanpurua, 10 metrin levyinen metsävyöhyke välissä. Pikkuauto ohitti bussin 9:51. Järvi vasemmalla 9:52. Tie mäenrinteessa, alamäki vasemmalle pohjoiseen. Sinisiä vaaroja häämötti kaukaisuudessa pohjoisessa 9:56. Keltahiekkaisia metsäteitä erkanee. Jurmun tienhaara. Iijoki ylitettiin 10:03.
TAIVALKOSKI. Klo 10:13 käännyttiin sivutielle vasemmalle, pohjoiseen. (Etelään lähti tie Puolangalle.) Pohjolan Matkojen bussi tuli vastaan, matkallaan Ouluun. Vasemmalla lännessä oli iso keltainen 4-kerroksinen koulurakennus. Ylitimme sillan. Vasemmalla koski, jossa radat koskenlaskukilpailuja varten? Punainen "Vanha Mylly". Pizzeria Finlandiano.
Matkahuollon isolla pihalla käytiin klo 10:16. Opiskelijatytön matkanpää. Bussi jatkoi heti. Ahman Kone 2-kerroksisessa valkeassa laatikossa. "Kello ja Silmälasi" yhdessä. Pikkupeukku asusteliike. Töyssyjä. K-kauppa. Metsähallinto. "Ostetaan puolukkaa". Kaksi keltaista isoa 4-kerrostaloa. Teboilin pihaan klo 10:20 ja siinä pysähdyttiin 4 minuuttia.
Kauniin Koitijärven ylitse ajetiin matalaa pengertietä klo 10:32. Satasen nopeusrajoitus.
KUUSAMO klo 11:10 - 12:10. Minulla oli tunti aika kävellä. Villin Lännen kylä tuli mieleen. Talot olivat 1-, 2-, 3- ja 4-kerroksisia, miten vain sattui, epäyhtenäisesti. Laaja taajama. Bussin tuloreitin varrella oli Lidlin myymälä, mutta sinne asti en millään ehtinyt. Linja-autoasema punatiilinen, siellä baari, TV-ruutu, lehtien kierrätyspiste, jossa mm. Ilta-Sanomat elokuun lopulta. Jätin itse pari helsinkiläistä lehteä.
Kävin ensin Kuusamotalossa (arkkitehti Arto Sipinen). Siellä mainostettiin kolmea elokuvaa, joista yksi 3-ulottelnen, 3D. Vuoden Luontokuvien näyttely, mukana mm. Heikki Mahlamäki. Toimiston tyttöjä lähti ruokatunnille, mutta vahtimestari pysyi tiskillään.
Vähän matkan päässä punatiilinen Uimala ja Liikuntahalli. Poliisi valkeassa 3-krs-talossa. Alppimaja-arkkitehtuuria vaiko tunturi-rakennustaidetta? Ravintola Karhunkierroksella erikoiset pedonhammaskoristeet katon reunassa sekä oviholvi. Marketissa nauhaikkunat ylhäällä, alaosa betonia ja upotettuja luonnonkiviä. Vanhat pankkitalot ja Metsäliiton puunostokonttorit.
Kuljin etelään kirkolle asti. Pääkadulla riitti leveyttä, autot pysäköivät viistosti poikittain liikkeiden eteen. Tien varrella oli penkkejä ja paljon kauniita kukkaistutuslaatikoita! Piirsin taloja ja kirkon (1951 B. Liljeqvist).
Kävin järvenrannassa, jota muutettiin EU:n tuella virkistysalueeksi! Kävelyteitä, asiakkaana vanhus kolmipyöräisellä. Urheilukentällä nuoria. Koulu keltainen 1950-luvun laatikko. En löytänyt kirjastoa enkä kunnantaloa. Palatessa olin eksyä, kun unohdin kääntyä linja-autoaseman tielle, mutta vähän matkaa kuljettuani harhaan maisemien outous havahdutti.
Bussi, jolla lähdin pois klo 12:10, ei ollut sama jolla olin tullut tuntia aiemmin. Turvavyöt olivat tässä vain etupenkeillä. Vain kolme matkustajaa. Bussi kiersi keskustasta pois eri reittiä. Paljon rakennustyömaita! Vienantie, Rajantie, Kitkantie. Rähjäista vanhaa ja upouutta. maalit hilseilivät puutalosta. ABC, City-Market, Prisma. Ouluntaival.
TAIVALKOSKI klo 13 - 14:50. Melkein kaksi tuntia aikaa kävellä. Tullessa pysähdyttiin ensin kylän laidalla Matkahuolto-Teboililla, josta yksi poika kyytiinkin, vaikka Linja-autoasema oli erikseen keskustassa, ja sinne jäi minun lisäkseni kaksi matkustajaa.
Kävelin ensin itään, bussin tulosuuntaan Kuusamosta. Löytyi vanha puinen kauppatalo, jossa kahvila ja suolahuone (!), mutta en käynyt. Sininen puinen kirkko (1933 Kauno S. Kallio) oli tylsähkö. Se sijaitsi korkealla mäellä, jonne nousin kauppakeskuksen takaisilla ulkopenkeillä aikaansa viettäneiden kuuden eläkeläisukon huomaamatta, selän takaa. Sankaripatsas esitti paksua ukkoa sotilasmanttelissa. Sankarihautoja ei ollut mielestäni paljon (kirjan mukaan 144).
Alempana kirkon eteläpuolella oli valkea seurakuntatalo ja idässä kunnan virastotalo, oikealla tekninen virasto. Kävelin valtatielle ja sen laitaa pitkin länteen (sen osuuden, jonka bussi vältti kiertäessään kirkonkylässä). Silta ylitti leveän Iijoen! Huoltoaseman takana oli pieni järvilampi, jonka rantaympäristöt olivat joutomaana, ei minkäänlaista käyttöä.
Palasin keskustaan tietä, jota bussi oli tullut Pudasjärven ja Oulun suunnasta. Poikkesin länteen Koulutielle, jota joku lapsi juuri tuli. Tienviitta Kirjastolle ja Päätalo-instituutille. Kirjastossa oli remontti, vain lehtisali auki sekä Taideyhdistyksen näyttely. Liukuoven takana olisi ollut Kalle Päätalo -näyttely, pääsymaksu 3 euroa Instituutista. Vilkaisin ovelta halkomotteja yms.
Kävelytie näytti vievän koululta halpojen vuokrarivitalojen ohi rantaan. Joku asukas näkyi istuvan lippalakki päässään sisällä, toinen oli heittänyt olutpullonsa pihalle... Pienasunnoissa ovi ja ikkuna, mutta koskinäköala!
Kosken rannassa oli melontarata, jossa ehkä 28 pujotteluporttia, jotka roikkuivat langoilla yläpuolelta ilmasta. Hiljainen Iijoen haara ja pieni lampi myös. Koski kuohui valkoisena tulvaportin alla. Idässä erikseen autotien silta, junaradan silta ja kolmantena porttisilta, jossa varoitettiin: "Avautuu automaattisesti!" Rannalla oli useita katoksia katsojeia tai tuomareita varten.
Siirryin siltojen alitse itään. Tulin pienelle asuinalueelle, jossa tusinan verran postilaatikoita. Tie näytti päättyvän isommalle kartanolle. Nousin jyrkkää kinttupolkua ja päädyin junaradalle. Kävelin radan yli alas toiselle puolelle, remontoitavan talon pihaan. Nousin portaat sillan penkereelle ja kaiteen yli. Katselin sillalta koskea, joka oli näyttänyt bussin ikkunasta nopeasti vilkaistuna paremmalta!
Linja-autoasema tuli vastaani yllättävän äkkiä klo 14:30. Siellä oli opaskartta, jonka edessä ahersi ruohonleikkaaja. Istuin jokivarren rantapöydän ääreen kirjoittamaan ja join mehua. Pohjolan Liikenteen bussi tuli jo klo 14:40, mutta olikin eri suuntaan menevä auto.
Opaskartasta paikansin jälkikäteen Jalavan Kauppakartanon, K-, S- ja Spar-kaupat, Halpahalli Juusolat, Hotelli Herkon...
Linja-autoon kohti Pudasjärveä ja Oulua nousi klo 14:50 Taivalkoskelta täti sekä minä. Autossa istuivat jo nainen, mies sekä nuoripari takana.
PUDASJÄRVI klo 15:45 - 17:45, kaksi tuntia aikaa kävellä. Kurenaluksen keskustori näkyi olevan iso parkkipaikka. Sen itälaidalla oli kaksi bussikatosta, joista eteläisemmällä Pikavuoro-merkki. S-Market sijaitsi etelässä ja M-tavaratalo pohjoisessa. Lännessä oli rivistö pienempiä liikkeitä, kirjakauppa Kipa, optikko, tilitoimisto, R-kioski, Matkailutoimisto (verhot alhaalla). Idässä oli Pizzeria ja pohjoisessa pieni Hotelli.
K-kauppa oli muuttanut Oulu-Kuusamo-tien varteen näkösälle ensimmäiseksi, sen entinen rakennus oli tyhjillään. Uutta K-kauppaa vastapäätä oli iso keltainen koulukiinteistö. "Koululaiset: avatkaa reput tai jättäkää ne säilytyslokeroon!" tiedotti kauppa.
Kiersin ympäri kylän etsien kirjastoa. Löysin matonpesupaikan, lasten liikennekaupungin, Ase- ja Vapaa-ajanliikkeen, Virastotalon, lopetetun ravintolan tyhjillään, asuintalojen päättyviä teitä ja kujia. Kurenalus oli kuin katiska, josta ei päässyt ulos kuin valtatielle. Valtatien vartta vähän matkaa itään kuljettuani löysin sentään komean sillan yli Iijoen. Jokea lukuunottamatta en löytänyt mitään vesiaihetta kylästä. En löytänyt kirkkoa enkä kirjastoa! Alko oli S-Marketilla.
Linja-autot Oulun ja Kuusamon suuntiin tulivat yhtäaikaa klo 17:45. Ouluun menevässä oli kuusi matkustajaa. Perille saavuttiin klo 19. Oulussa kävelin kaunpungin halki suoraan kirjastoon ja Oulusta lähdin klo 20:50 yöbussilla kohti Helsinkiä, jonne saavuin klo 6.
torstai 15. joulukuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti