perjantai 13. marraskuuta 2020

711. Pitkäkoski, Silvola, Tammisalo 1987

PITKÄKOSKI ja SILVOLA 18.9.1987. Heräsin klo 6:30, tähtäsin 7:13 -bussiin. Lämpötila nollassa. Klo 7:42 jatkoin bussilla 70 Malmille, jonne saavuin 8:12. Haapatie 29... Käveleskelen seudulla, kunnes rantaan Jokitielle - uimarantaan ja sillalle yli Vantaanjoen. Yksitoikkoista niittyä, Tuomarinkartano ja Torpparinmäki lännessä. Vantaanjoki virtaa laiskasti. Kuuraa maassa. Kirkkotiellä yliajettu jänis, möykky karvaista massaa, verta räiskynyt.

Jatkan suoraan luoteeseen Laamannintietä. "Pitkäkoski 4,5 km / 5 km" houkutteleva opaste. Niskalan kautta. Peltotöitä vasemmalla. Haltialan tila perällä. Tie lähtee länteen, Kuninkaankartanontie. Lintuja mukavasti, tsirh! Kavaleffinpolku ja Jaakobinpolku nimetty. Nelikulmaisissa paaluissa puulajien yksilöiden nimet metallilaatoissa ja kaksi selkeää opastekarttataulua. Koululaislaumoja pyöräilee ohi klo 9:30-10, retkellä?

HALTIALAN AARNIALUE, tiheää metsää! Ei aluskasvillisuutta, varvikkoa voi olla, musta multa, muta. Pitkospuupari. Sitten PITKÄKOSKEN kohina alkaa kuulua... Risuaitojen takana jyrkänne jokeen. Portaita alas veden partaalle. Kiva nähdä, kuvakulmia olisi vaikea saada. Kävelysilta joen yli: Ei hevosille! Käväisen siltaa pitkin Vantaan puolella. Vedenpuhdistuslaitokselta toinen silta joen yli, jota menen. Silvolantielle.

SILVOLA. Tekojärven laidat ovat korkeita valleja, niiden yli ei näe vettä eikä mitään. Verkkoaita ja tiheästi kieltoja ja uhkauksia: 50 päiväsakkoa! Ylästöntie, tuore asfalttipinta, mutkittelee hauskasti, maalaismaisema, ja ylös-alas. Vanha Nurmijärventie - Martinkyläntie, ohi Sanomalan, Helsingin Sanomien  painotalon (I ja II). Rautatien tasoristeys! Rata päättyy Voimalaitokseen, jonka ohi maakaasuputki etelästä, Raappavuorentien viertä.

MARTINLAAKSO. Kino Martinlaaksossa ei esitetä mitään mielenkiintoista. Koululaisia istuu tuhottomasti aidalla. Jatkan Valkotietä ja kävelytietä ja läpi Louhelan asemalaiturin MYYRMÄKEEN, ja sitten Malminkartanon asemalle. Klo 13:35 tulee lyhyt juna myöhässä ja tulee melkoisen täyteen. Vaikutelmani perusteella Martinlaakso on typerä, ruma ja halpa lähiö, Myyrmäki samoin, eivät toive-asuinpaikkoja, vaan vältettäviä.

Käyn metrolla Itäkeskuksessa, mutta elokuvakerho 'Screenin' ohjelmisto on surkea, mielestäni. "Pieni näyttämö" vielä esityspaikkana Stoassa. Käyn koulun kirjastossa lukemassa Long Range Planningia, mielilehteäni strategisesta suunnittelusta. On perjantain iltapäivä, viikonlopun alku: klo 16:15 lähtee Kampin linja-autoasemalta peräti 5-6 bussia Kuopiota kohti, ja 3-4 Onni Vilkkaan bussia Kotkaan, ja 2-3 bussia Poriin, pitkästä laiturista 101. Kun lähden Espoon bussilla kotiin klo 16:17 istun saman vaalean tytön taakse kuin istuin aamullakin, 9 tuntia aikaisemmin, sattumalta. (Päiväkirjasta 18.9.1987)

**

TAMMISALO 2.9.1987. Kävelin Kruununhaassa (mm. Israelin suurlähetystö Vironkadulla) ja viime hetkellä melkein yli seutulippuni vaihtoajan hyppäsin bussiin 86 S. Seisoessaan bussissa näkee ikkunasta eri tavalla. Jäin bussista Laajasalossa. Yliskylänkaari laskeutui koilliseen... postilaatikkotaloja.

Kävelin TAMMISALOON. Kanavasillantie, kävelypolku, kasvustoa ja yli idyllisen kanavan! (jokin mönkiäinen punainen / keltainen). Pyörökiventie, Airotie, villiintyviä portaita ohi rakennustyömaan. Puikkariin Jatasalmentie. Rantataloja... ylellistä, nousukasmaista uutta, jokin vanhempikin. Mäntypaadentie, sisämaassa kivoja vanhanaikaisia rivitaloja (puurimapinta, iloisa ikkunasto).

Peukaloisentie, Untuvaisen - Strömsin kartano (koulu?), Tulisuontie, Itäkeskus eteläinen. Lyypekinkuja 3, V krs. "Dispo". Merentutkimuslaitos. Maamerkki -pilvenpiirtäjä kohonnut. Hansasillan divarissa omistaja puhuu lehtidivarista keskustassa: "Yrjönkadun wc:ssä voi tutustua niiden mainosjuttuun Iltalehdestä". "Ei riitä ostajia lehdille (Apu, Seura, Elokuva-aitta). Menen Stoan monitoimitaloon nyt alakautta = lyhempi matka Metroasemalta tai bussin 56 laiturilta (bussiaikataulu: 19:15/45). Rullalautailijoita Stoalla. Ajan bussilla illaksi Malmille. (Päiväkirjasta 2.9.1987)

***

KONTULAAN. Käytyäni Itäkeskuksessa haastattelussa Merentutkimuslaitoksessa 3.9.1987 käveleskelin sen jälkeen metroradan suuntaan itäpuolta ohi Myllypuron. Syyskuussa yllättäen yli 18 astetta lämmintä, aurinko paistaa, paitsi sadekuuron ripaus iltapäivällä. KONTULAN asemakeskusta rakennetaan. Talot jättimäisiä ja rumia siellä. Köyhää. Metrolla pois Kontulasta ja bussilla 71 Pihlajistoon. (Päiväkirjasta 3.9.1987)

****

METROTILASTO 30.10.1987. Pysähdykset 10-15-20 sekuntia (joskus 25 sek.) Välimatka-ajat: Itäkeskus 2 min Siilitie 1:30 Herttoniemi 2 Kulosaari 2:45 Sörnäinen 1:15 Hakaniemi 1:40 Rautatieasema 0:45 Kamppi. Kampin liukuportaat kiipeän ylös 45 sekunnissa. Ajan klo 16-16:15. Matka-aika 12 min. + 6 x 15-20 sek, yhteensä 13½ - 14 minuuttia. (Päiväkirjasta 30.10.1987)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti