torstai 10. heinäkuuta 2014

465. Onnibus, eurolla Ouluun

Onnibus aloitti heinäkuun alussa 2014 liikennöinnin 15:llä punaisella kaksikerrosbussilla. Kunkin 89 istumapaikkaa pyritään myymään huokealla täpötäyteen.

Aikataulun mukaan Helsingin Kiasman edestä, Mannerheimin ratsastajapatsaalta, on yhteensä 26 Onnibussin lähtöä vuorokaudessa, Turkuun, Tampereelle, Ouluun, Kuopioon, Kotkaan. klo 7:00, 7:20, 8:30, 8:45, 9:20, 10:15, 10:45, 11:20, 11:30,
12:45, 13:00, 14:45, 15:05, 15:20, 16:30, 16:45, 17:20,
18:00, 18:45, 19:20, 20:30, 20:45, 21:20, 22:45, 23:30 ja 23:59!
Lisäksi Jätkäsaaren Länsisatamasta Poriin klo 11:30, 17:30 ja 21:45.
Noihin aikoihin voi helsinkiläinen käydä ihailemassa busseja tai hakemassa aikatauluvihon.

Perjantaina 4.7.2014 olin valmis tilaamaan Onnibus-matkoja internetistä, verkkopankista maksaen. Meno Helsingistä Siikalatvan kunnan Pulkkilaan (Suomen keskipisteeseen) maksoi 1 euron yövuorolla su 23:59 - ma 7:00. Olin ainoa Pulkkilaan jäävä maanantai-aamuna.

Jatkomatka Pulkkilasta Ouluun ma klo 18:20-19:30 kulutti myös 1 euron, mutta paluu Oulusta Helsinkiin ti klo 0:30-9:00 vei jo 20 euroa. Varhaisin varaaja olisi saanut senkin eurolla.
Maksettuani verkkopankissa sain kuusikirjaimisen tunnussanan, esimerkiksi SYNAPU tai NERARY tai POHILO, jollainen tuli kertoa kuljettajalle päästäkseen bussiin, suullisesti tai kirjoitettuna. Minulla se oli pienellä Post-It-muistilapulla.

Sunnuntaina ennen puoltayötä Mannerheimin patsaan luona odotteli noin 16 lähtijää. Pysäkkipylvääseen oli liitetty Onnibussin aikataululevy.

Onnibussi saapui n. 23:45. Kuljettaja avasi ovet ja nuorukaiset rynnistivät portaita toiseen kerrokseen, nopeimmat varaamaan eturivin. Myöhemmin nämä 4 ensimmäistä vetivät verhot alas molempiin etuikkunoihin pimentämään etunäköalan muiltakin. Aurinko toki paistoi kirkkaasti yöllä 04:40 Äänekosken pohjoispuolella.

Oulusta lähtenyt kuljettaja puolestaan tarkasti lippukoodit keskiovella, kannettavalla tabletillaan. Lahdessa ulos muodostunut jonojärjestys kohti etuovea hajosi ja ensimmäiset jäivät viimeisiksi. Saattoi jotakuta ottaa aivoon.

Oulussa Onnibussi tuli linja-autoaseman laituriin ("Helsinki, Jyväskylä") jopa 20 minuuttia ennen lähtöä. Pulkkilassa, Sale-kauppaa vastapäätä, jouduin odottamaan puoli tuntia yli aikatauluajan ja Ouluunkin saavuttiin niin ollen vasta klo 20 eikä 19:30.

Kierreportaikkoja oli kahdet, etuovelta ja keskiovelta. Ne näyttivät jyrkiltä, mutta eivät olleet vaikeat kulkea alaspäinkään.

Istumapenkkien pinta ei ollut ylellistä kangasta vaan pehmustettua puna-valkoista liukasta muovia. - Eikun nahkaa, sanoo yhtiön nettisivu, täytyypä katsoa tarkemmin ensi kerralla (viikon päästä!)
Isot näköalaikkunat, välipuita harvassa. Turvavyö oli vedettävissä esiin tuolien välistä. Tehokas kohdevalo lukemista varten. Painonappulat Stop ja Service. Ilmavirtaventtiilit. Pistoke kännykän lataamiseen (kuulemma). Selkänojaa sai kallistettua, ei kuitenkaan paljon. Alakerrassa wc.


Onnibussi pysähtyi kaiketi kaikilla harvoilla pysäkeillään ilman merkkisoittoa. Kuljettajat esittelivät itsensä matkan aluksi, mutta eivät yleensä kuuluttaneet pysäkkejä.

Matkan maisemat: paljolti sekametsää, isot männyt takana, pienet lehtipuut edessä. Vesistöjä ja siltoja. Roskaisia levähdyspaikkoja. Tukkirekkoja ajoi vastaan. Jotkin yksityisautot ohittivat bussin huimaa vauhtia. Olisiko erikoisin tienvarsinäkymä Pyhäsalmen "Vaskikello" yöllä?

Oulusta lähtenyt ajaja mainosti Lakeuden maisemia Limingassa ja käytti myös englantia: "bad English" miellyttävän itseironisesti. "Jyväskylässä pidetään lain määräämä 45 minuutin lepotauko, yökahvila on auki."

Välipysäkit olivat yleensä valtatie 4:n varrella, mutta Viitasaarella poikettiin linja-autoasemalle, Pyhäjärvellä Vaskikellon vieressä ABC-huoltoasemalle, Lahdessa rautatieasemalle ja Pulkkilassa ajettiin kylän raittia pikavuorojen pysäkille, hyvin näkyvän Sale-kaupan kohdalle.

Sunnuntai-illan bussi jäi väljäksi, ikkunapaikkoja riitti kaikille halukkaille. Maanantaina Pulkkilassa istuin käytäväpaikalle, joita oli useita jäljellä. Tiistain vastaisena yönä Jyväskylästä sekä aamulla Lahdesta tuli jopa 20 matkustajaa. Bussi ajoi täpötäynnä Lahdesta Helsinkiin.

Tyypillinen matkustaja oli parikymppinen opiskelijaikäinen nuori. Edessäni matkusti myös nelihenkinen perhe Tallinnan-risteilylle. Takanani puhui kännykkäänsä keski-ikäinen nainen, jota kiinnostivat Helsingin monet museot, kiire remonttiin pian sulkeutuviin.

Pulkkilasta tullut rouva kertoi, että heillä lähtijöitä Helsinkiin olisi ollut 4, mutta vain 3 mahtui samalle vuorolle, ensimmäinen eurolla, toinen kahdella. Paikat eri väleille lienee kiintiöity: Pulkkilan osuus vain kolme. Minäkään en ehtinyt saada paluumatkaa Pulkkilasta, vaan jouduin Ouluun kääntymään. Aikomani 1 + 1 = 2 euron matka kallistui siten 1 +1 + 20 = 22 euroksi.

Paikallislehti "Siikalatva" kehui juuri heinäkuun alussa, että nytpä Pulkkilasta pääsee eurolla Helsinkiin asti!

Ensimmäisenä yönä nukuin vasta Pihtiputaan ohi, mutta toisena yönä, väsyneempänä, monia tunnin pätkiä. Saatoin herätä yhtäkkiä Viitasaarella. Menovuorolla oli pulisijoita ja pölisijöitä, paluuvuorolla ei juurikaan. Toki jonkun rööki-röörisen Rouva Rempseän piti Jyväskylässä tupakalta palatessaan kiljua nauraen kaverilleen römäkkää "Herätystä!", muita huomioimatta.

Näin jonkun Huutonetissä tarjoavan lukuisia Kotka-Helsinki-matkoja alkaen hintaan 9,90. Lieneekö joku kotkalainen ostanut joka vuorolle ensimmäisen 1 euron matkan ja trokaa niitä? Toinen myy ainoaa Kuopion-lippuaan hyvin kohtuullisesti viitosella. Liput näkyvät olevan nettisivulla varattavissa toistaiseksi elokuun loppuun, alle pari kuukautta etukäteen. Hintaluokat Oulusta Helsinkiin olivat 1 euro, 2, 10, 15 ja 20 euroa, halvimmat paikat kai jo tyystin loppuneet.

Pulkkilassa Sale-kaupan edustan pikavuoropysäkin viittaan oli liimattu pieni punainen tarra "Onnibus.com", vahvistamaan oikean pysäkin. Kirkkaan punaista 16-sivuista aikatauluvihkosta "Onnibus.com" oli jaossa ikkunalaudalla bussien etuovella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti