torstai 17. heinäkuuta 2014

466. Onnibussi "Vaskikellolle"

Varasin taas Onnibus-matkan, joka maksoi yhden (1) euron, Helsingistä Pyhäjärven kaupungin ABC-huoltamon pihalle asti, nelostien nähtävyyden "Vaskikellon" kohdalle. Myös paluumatka oli euron, Kärsämäeltä Helsinkiin. Olin pysäkkivälien ensimmäinen ja ainoa matkustaja.
*
Helsingin Postitalon edessä odotteli sunnuntaina parikymmentä matkalaista, kun klo 23:30:n bussi Kuopioon oli lähtenyt. Oulun-autoon pääsimme jo noin 23:40. Valitsin yläkerrasta vasemman eli lännen puolen, välttyäkseni idän auringon häikäisyltä, kunhan yötön yö tulisi vastaan.
*
Jyväskylässä kello 04 pari turistia yritti vielä ostaa lippua Ouluun, mutta eivät enää voineet maksaa yöllä edes verkkopankissa. "Täytyy odottaa seuraavaa bussia pari tuntia".
*
Pyhäjärvellä, Vaskikellon pihalla klo 06:15 katselin monia Saksasta tuotuja kirkonkelloja, mutten viitsinyt soittaa niitä. Kahvilan avautumiseen oli parisen tuntia. Lähdin kävelemään kaakkoon 5 km Pyhäsalmen kirkonkylään.
*
Valtatien 27 varrella näin kukkatarhan ja Pyhäsalmen Suurlavan (viihteelle). Vähäistä liikennettä, rekkojakin. Klo 6:50 vastaani ajoi pikkubussi suuntanaan "Raahe".
*
Vaihdoin hiekkaiselle Köpsintielle, joka jopa oikaisi hieman. Rekkoja ei enää, mutta henkilöauto nostatti pölyä. Valtatie näkyi yhä peltojen takana koillisessa. Valokuvasin risteyksen, jossa kolme tienviittaa osoitti Köpsintietä kolmeen eri suuntaan, eikä tavalliseen maksimiin yksi tai kaksi.
*
Köpsintien varrella oli palveluasuntoja vanhuksille ja aamuvirkku rouva ylittikin jo tietä asuintalolta päärakennukselle. Klo 7:40 kuulin puisesta omakotitalosta karjuntaa: "Älä jumal'auta aina valehtele mulle!" sekä pari pamahdusta kuin laukausta.
*
Asvaltti ja taajama. Ajosilta yli Iisalmi - Ylivieska -junaradan. Uimahallin risteyksessä puistossa suihkulähde ja kivenlohkareita. Puistojen kesätyöntekijät surisuttivat koneitaan. Tie länteen laskeutui asemakylään, kaupungin keskustaan. Punaisen Ristin kirpputori "Lasitalo" isoine näyteikkunoineen, "Lähin Pizza" alakerrassaan. S- ja K-Marketit, joista toisessa kävin ostamatta mitään, näkemättä ketään, kassassakaan.
*
Etelään haarautui Vanha Pyhäjärventie (kirkonkylään ja sen "Hunninkoon", jonne ajoin heinäkuussa 2008). Varrella jylhä keltainen meijeri, jäätelökioski, Hierontapiste ym. palveluita.
*
Lännessä Ollintie, Asematie, Antintie ja "pikkukaupungin" liiketaloja eri vuosikymmeniltä (kelloja, optiikkaa, osuuspankki). Sekavaa rakennusmiljöötä, ehkä silti jopa kodikastakin, ei liian isoa.
*
Tyhjällä kauppatorilla katettu esiintymislava (Kihupäivät -tapahtuma ohi) ja kolme ikämiestä penkillä istumassa ja turisemassa klo 8, katsesuuntanaan puistikon alaston pronssinkiiltävä naisvartalo, olympiahiihtäjä Helena Takalon näköispatsas (2006 Antonio da Cudan).
*
Rautatieaseman löysin pohjoisesta. Matkustajille penkillinen sadekatos, aikataulu ja laituri 1, mutta itse asemarakennus myyty pois. Vähän etelämpänä linja-autoasema, Matkahuolto, kahvila, taksiasema.
*
Kaksi Rytkönen ja Co:n pikkubussia saapui, kylteissään "Iisalmi" ja "Pyhäsalmi". Rahtia puretaan ja lastataan. Muutama matkalainen odottaa ulkona. Sitten tulee vielä normaalipituinen Rytkösen pikavuoro "Kokkolaan". Maksan 17 euroa Nivalaan asti, jonne ajetaan tunti, klo 8:50 - 9:50.
******
Linja-auto ajeli länteen Haapajärvelle ja edelleen koilliseen Nivalaan. Valtatien 27 varrella isoja peltolakeuksia. Kuulemma Nivalan Kyösti Kalliolla oli aikanaan Oulun läänin suurin maatila.
*
Nivalaan saavuttaessa huomaan ennen vesitornia puisen keltaisen työväentalon Kinevan. Elokuvia? Palaan myöhemmin valokuvaamaan. Nettihaun perusteella elokuvaesitykset loppuneet viitisen vuotta sitten. Tien varrella paloasema. koulu, jopa kivannäköinen hotelli Puustelli.
*
Käännytään keskustaan. Lidl näkyy saaneen kauppaliiterilleen parhaan tontin. Vieressä ruma Halpa-Halli, joka uhkaa tarkastaa asiakkaiden kassit ja reput, turistina jätän käymättä. K- ja S-Marketit. Linja-autoaseman katosvälikössä notkuu nuoriso koko päivän mopoin tai ilman, satoi tai paistoi.
*
Nivala tuntuu hyvin amerikkalaiselta pikkukaupungilta. Yksi tai enintään kaksi kerrosta. Keskusta täynnä uudenhohtoisia liikerakennuksia. Vanhaa vain kirkko, hautausmaa, ja turistellle kitsiä: tuulimylly, jonka edessä lypsäjän ja lehmän patsas. Komea kirjastorakennus aukeaa maanantaina jo klo 10, muulloin klo 12.
*
Joen rannoille on rakennettu puisto polkuineen ja kaksine kävelysiltoineen, joiden korkeat kaiteet haittaavat näkyvyyttä. Neuletaiteen ulkoilmanäyttely, mm. Martat ovat kutoneet ja pajustakin on väkerretty koreja kummempaa. Kaksi erikokoista tyttöstä ihastelee teoksia.
*
Joki ja puisto jatkuvat jylhän ruman tehdasrakennuksen ohi. Rautatieasemalle on vajaat pari kilometriä, asematie ohi tekniikkaa myyvien hallien. Entinen VR:n asemarakennus toimii "mopoautojen" myymälänä. Matkustajille samat palvelut kuin Pyhäsalmella. Päivän aikana kaksi taajamajunaa kumpaankin suuntaan. Lisäksi tavarajunia. Valtava tukkivarasto.
*
Joki on idyllisin keskustan itäpuolella, alitettuaan valtatien 27, ennen kuin alittaa junaradan. Sinne on juuri rakennettu liikuntapuisto kuntolaitteineen sekä laituri penkkeineen. Istun laiturilla käytyäni Lidlissä ja katsottuani julkista karttaa. Ei muita ihmisiä.
*
Kyösti ja Kalervo Kallion museo oli kiinni maanantaina. Kyösti Wilkunan työhuoneen museota (kirjaston alakerrassa) en huomaa käydä katsomassa! Puukirkko (1803) on avoinna ja siellä on vohvelitarjoilu, mehu on laimeaa kuin oltaisiin Laihialla. Vieraskirjaa on täytetty nimellä tai parilla viimeksi kaksi päivää ennen minua. Kalervo Kallion isälleen ja äidilleen veistämän hautamonumentin katson, löytyi muita isomman koon ja aitauksensa perusteella.
***
Juna Nivalasta klo 14:13 saapui Haapajärvelle klo 14:30. Matkustajia lähti Nivalasta kaksi nuorta naista, nuori pariskunta - ei kun mies vain saatteli, asemalle saatetut kaksi 10-12-v. tyttöstä Iisalmeen sekä kuudentena minä. Ylivieskan ja Iisalmen välinen juna oli yksivaunuinen monoliitti, kaksi ovea. Viimeiset käytäväpaikat täyttyivät. En voinut nähdä maisemia kuin vilaukselta. Junalipun hinta oli 4,40 euroa (bussin vakiovuorossa 6,80), kahden euron palvelumaksua ei konduktööri perinyt.
*
Haapajärvelle jäi muutama matkustaja, jotka jatkoivat autoilla tai pyöräillen. Juna-asema oli jossain huitsin nevadassa. Omakotitalojen autioita teitä, osa vain hiekkaisia. Koulutie sentään ja koulun rakennus, mutta taas vain mökkejä. Uudempi opistokeskus ja leikkipuisto, mutta edelleen ei merkkiäkään keskustasta kauppoineen.
*
Suuntasin aurinkoon etelään, muistelin järven tulevan vastaan siellä. Kohtasin valtatien 27, ensin sitä myötäilevän leveän ja aution puistokadun. Alikulku. "Kauppatie" kuulosti lupaavalta, mutta oli vain päällystystöiden katkoma pätkä. Kaakkoon kävellen tulin kuitenkin Linja-autoasemalle, jonka vieressä kohosi kaupungin korkein 6-kerroksinen pilvenpiirtäjä ravintoloineen.
*
Haapajärvestä ruiskutti vettä suihkulähde, rannassa oli autio puistikko ja pieni venelaituri. Vieressä kohosi korkealla mäellä kirkko, tapuli ja hautausmaa. "Tiekirkon" kesävartijatyttö mainosti mehutarjoilua; sekamehu olikin sakeampaa ja parempaa kuin Nivalassa! Särpimeksi vohveleita ja suklaakeksejä, suklaa vain suli kesähelteellä sormiin, ei hyvä valinta.
*
S-market oli kallis, virvoitusjuomia vain puolen litran ja puolentoista, eikä sopivasti litran. K-Market toisaalla eikä vierellä, eikä ollut löytyä ollenkaan. Kaupungin pienet liikerakennukset hajosivat eri kaduille. Kaupungintalon edessä oli mitättämän näköinen "rauhanveistos".
*
Kaupungin päänähtävyys oli ensimmäisen presidentin Plootuvuoren, Kaarlo Juho Ståhlbergin, lapsuudenkoti, punamultainen pappila, ei auki maanantaisin. Oven edessä jalustalla miehen rintakuva.
*
Kaupunginkirjasto oli vanhassa monikerrostalossa, jonka seinän laatassa muisteltiin menneisyyttä suojeluskuntineen. Eteisessä oli jaossa esitteitä, muutama kierrätyskirja (Kaupunki nimeltä Peyton Place houkuttelisi), vessat lukossa toisin kuin Nivalassa. Internettiin ei tainnut päästä pistäytymiskoneellekaan ilman varausta, toisin kuin Nivalassa.
*
Haapajärven linja-autoasemalla oli 4-5 otsikoitua laituria, kuten "Nivalaan". Tyhjän odotussalin ovessa luki sulkeutumisaika klo 17, mutta suljettiin näköjään vasta 17:30, Jyväskylän Liikenteen vakiovuoro tuli puoli kuuden jälkeen ja vei minut (6,80 eurolla) ukkosmyrskyn läpi puolessa tunnissa Nivalaan, jossa satoi hetken, mutta sade taukosi hakiesani jäätelön ja juotavaa Lidlistä.
*
Nivalan linja-autoasemalla kohtasi kolmekin bussia klo 18:20-30, kuten Pohjolan Turistiautot vastakkaisiin suuntiin. Pikavuoro Kajaaniin lähti vasta 18:40 eikä 18:25, saapuen Kärsämäelle
19:10 (jossa pysähtymisajaksi oli merkitty 19:00-15). Matka 42 km maksoi 9,30 euroa.
***
Kärsämäen Matkahuolto oli rekka-autojen huoltoaseman jylhän hallin takapihalla, hieman keskustan lounaispuolella. Vieressä idässä mainosti motelli isosti 55 euron yöpymishintaa, internetissä maksamalla saisi ovikoodin.
*
Kärsämäellä nelostietä E75 hiljentää kolme liikenneympyrää. Eteläisimmän kohdalla erkanee valtatie 58 lounaaseen Haapajärvelle ja itäpuolella on S-Market, länsipuolella Matkahuolto.
*
Keskimmäisen ympyrän luona on puinen kunnantalo, Pomojentie, Konttilan ulkomuseopiha vanhoine aittarakennuksineen, Osuuspankki, K-Market (auki -23), Frosteruksentie.
*
Pohjoisimmassa ympyrässä kohdataan valtatie 28 Kokkolasta Kajaaniin, jonka alittaa jalankulkutunneli, hyvä sadesuoja, kuten myös Osuuspankin talon kattolippa, joka jatkuu ohi apteekin, kirpputorin ja hautaustoimiston.
*
Pienen sateen tauottua kiersin lähiteillä idässä katsomassa Engelin puisen ristikirkon. Sitten lähdin kävelemään kohti päänähtävyyttä: rakenteilla olevaa Paanukirkkoa, kopiota kunnan hävinneestä vanhimmasta kirkosta Kärsämäenjoen rannalla ja sattumalta aivan Suomen keskipisteessä.
*
Viitat Paanukirkolle 2 km:n päähän olivat selkeät. Haapajärventien yli, asvalttitietä ohi peltojen ja joidenkin talojen (kaksi kävelijää vastaan klo 20:30, harvinaista!), sitten pitkä pihatie kohti vanhaa puista pappilaa (turistien auto ajoi ohitseni).
*
Kahvilan pihalta lähti lankkupolku tapulille, jonka kirkonkelloa sai soittaa yhden euron maksamalla. Autoturistit soittivat monesti. Naapuritalon koira haukkui vastaukseksi.
*
Paanukirkko tuli näkyviin metsän mutkan takaa. Se oli jyhkeä musta monoliitti, yhtä korkea kuin leveä. Terva haisi ja tervaan oli syytä varoa sotkemasta kenkiään. Aurinko paistoi kauniisti, vaikka juuri päivitetty sääennuste kännykässäni kertoi, että "Kärsämäellä jatkuvaa sadetta".
*
Jatkoin polkua kirkon ohi Kärsämäenjoen kohisevan ja solisevan kosken rantaan. Autoilevat turistiseurueet käväisivät valokuvaamassa kirkon ja häipyivät äkkiä samaa tietä katsomatta ympäristöä, josta oli löydettävissä ennen kaikkea kaunis jokimaisema koskineen sekä historiallisia kohteita: hävinneen kirkon paikka, kanttorin hauta 1800-luvulta, vuoden 1918 sodan hautoja sekä hännänhuippuna kopio joen toisella puolella yksityisellä pihalla olevasta Suomen painopiste-keskipisteen merkistä!
*
Ylitin joen vuonna 1933 valmistunutta maantiesiltaa pitkin, mutta eteläpuolella en nähnyt mahdollisuutta päästä rantaan loukkaamatta yksityisiä pihoja. Palasin pohjoisrannalle, jossa muuten viihtyisä, hämyisä luontoidylli vesiäänineen, paitsi hyttysillä turhan hyvät olot.
*
Palailin hyvin hitaasti pari kilometriä Kärsämäen keskustaan puolille öin. Hieman usvaa pelloilla. Aurinko laski hetkeksi. Kahdeksan jälkeen en ollut nähnyt pisaraakaan sadetta. Rekkoja kulki tiuhaan pohjoiseen ja etelään nelostiellä E75, jonkin verran henkilöautojakin. Kärsämäki oli kiinni klo 23 alkaen.
*
Bussipysäkeillä etelään ja pohjoiseen, keskimmäisen liikenneympyrän pohjoispuolella, oli pylväisiin kiinnitetty Onnibussin punaiset mainostarrat. Puiston ja läntisen pysäkin kohdalla lojui ojassa suorakaiteen muotoiseksi sidottu musta jätesäkki, jonka ulkomaalainen turisti tasan viikko sitten mahdollisesti hylkäsi pysäkille, kun ei saanut bussiin mukaan muiden laukkujensa lisäksi. Siellä ei ollut kai mitään tärkeää, vai unohtuiko sekaannuksen vuoksi? Kukaan ei ollut avannut jätesäkkiä.
*
Istuin Onnibussissa vaihteeksi alakertaan, kun kohtasin vapaan rivin ikkunapaikan. Se oli vasemmalla, idässä, auringon puolella, mutta enimmäkseen pilvessä, vain joskus haittasi. Nukuin useita tunnin pätkiä 7 tunnin matkalla Helsinkiin. Joutsasta tai Hartolasta sain vierustoverin ja auto täyttyi lopullisesti Lahden rautatieaseman edestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti