keskiviikko 7. lokakuuta 2020

696. Myllypuro - Haaga, kävelyjä 1984

KATAJANOKKA 14.6.1984. Uspenskin katedraali on komea ja puisto edessä. Hitas-talojen sijainti on hyvä meren äärellä niemen kärjessä. Mutta entä jos veden pinta nousee? Hitas-rakennusten kokonaisuus ei muodostu yhtä hienoksi kuin Olarissa Arjatsalon punatiilitalot - voisivat olla missä tahansa. Päiväkirjasta 14.6.1984.

**

MYLLYPURO 18.6.1984. Tattariharjuntie, Metsälä, Haagan Paatsamatie...

Metrolla Itäkeskukseen, tyhjää täynnä Linja-autoasemalta. Kolme rippikoulu-ikäistä tyttöä piirittää rautatieasemalla ja Itiksen portailla. Kellon on 13:45. En ota bussia 92 B, vaan kävelen aseman lounaispäästä luoteeseen, Kajaaninlinnanatietä. Puotinharjun isoja talomöhkäleitä oikealla. Koulujen pihoja reitilläni.

Samoilijanpolku on muinais-Haaga-mainen hiekka-kävelytie Myllypuron urheilupuiston halki metsässä kierrellen. Koirailijoita. Sateen ripotusta välillä. Aika ihana kesän tuoksu! Myllynsiipi on ihmeellinen leveä asfaltoitu kävelytie kohtisuoraan pohjoiseen, 700 metrin suora! (2 km kävelty).

Orpaanporras kulkee vastaavasti poikittain, 850 metrin suorana! Peruskoulunko rakennus? Kutsuvannäköinen uusi seurakuntakoti oikealla, kukkasin koristeltuna. 8-kerroksisia taloja, joku mummo istahtaa penkille Myllynsiiven varteen, kävelen päähän, kaarre luoteessa Myllypurontielle, jota kaarran oikealle:

Tuulimyllyntielle. Kulmassa pysäkki, puhelinkioski, postilaatikko (tyhjennys 15:45). Korkeahkoja taloja tiheässä, sellaisten seutua tämä. Numero 8 syvempänä idässä AB ja CD -portaille eri talot, sisään idän puolelta. Menen sinne kierrettyäni vastapäivään Orpaanporras - Ostoskeskus (joku juoppo) (Kiviparintien pää) - Karistimen polku? Kerrosta kohti 4 asunnon ovea. 7. ylin kerros. Ovi itään sisälle. Ikkunat portaikosta etelään. Roskakuilu, kurkkaan sinne, käyttöohje: "vain sidottuja, paketoituja"...

Ulkona kierrän vastapäivään uudelleen. (4 km kävelty) Puita on ihanasti tontilla peittämässä näköyhteyttä. As oy Säästövuori? Karistimentietä Myllypurontielle, jota pitkin bussit ajavat. Kävelen Myllypurontietä luoteeseen (5 km kävelty). Kävelytunneli Myllymestarintien alitse (Kehä I - moottoritiemäinen, ilman liittymää, mutta keskeltä erotettu vastakkaiset kaistat). Minulla ei ole puhelinluettelon karttasivua 37 mukanani.

Kävelen luoteeseen Malmin ampumaradan tielle asti kapeaa tallattua polkua autotien laidassa, pensaan oksia haroen. Lopulta tallauspolku metsistyy täysin enkä lähde ampumaradan tietä. Palailen pururata-kuntopolkua, juoksija ohitseni. Joku korjasi autoa syrjässä. Tutusta tunnelista alitse (6,5 km kävelty).

Moottoritien toisella puolella kulkeekin kunnollinen kävelytie. Sataa. Pyöräilijöitä ohitseni. Lahdentien risteyksessä onkin melkoinen liikennesolmu! Ylhäällä tuntuu kiertävän ympyräkaari. Kävelytie vaihtuu koillispuolelle. Kalmistotien sillan alla kyhjöttää sateenpitäjiä. En käänny sinne vaan Sepänmäkeen.

Tattariharjuntie 2 on omakotitalomainen, mutta vähän pitempi puuparakki, 2 kerrosta. Kuin omakotitalon piha, jonne ulkopuolinen ei kehtaa mennä katsomaan. Jatkan kävelyä sateessa. Kello on 16. Tullivuorentie olisi houkutteleva, sille palaankin, kun jalkakäytävä alkoi muuttua hiekaksi Valuraudantien haarassa, jossa varastoja yms. (10 km kävelty).

 Tullivuorelle noustaan ensin taivaaseen ja sitten laskeudutaan alas. Upeaa! Kauniitakin omakoti- ja rivitaloja. Käännyn itään kohti Malmin lentokenttää. Se on verkkoaidattu ja pensaat ja puut estävät näkyvyyttä. Portin pielessä lukee: "Uudenmaan lääninhallituksen päätöksellä 24.11.1950 asiaton oleskelu Malmin lentokenttäalueella kielletty 50 päiväsakon uhalla." (11 km kävelty).

Kävelytie - lenkkipolku - kiertää koko lentokentän ja aitauksen. Joku pyöräilijä, joku hölkkääjä ja joku "Tattarisuon mies. Lentokoneita nousee ja laskee, helikopterikin pörisee ylitseni. Välillä kentälle näkee paremmin, kun on vähemmän vesaikkoa. Joitakin koteja aitauksen sisäpuolella, kuuluu lapsen ääniä. Kierrän vastapäivään ja oikealla pilkistelee vähitellen teollisuuden pajoja, Tattarisuon alue... Hyttyset syövät. Tulee vastaan ihana koivukuja pohjoisessa. Suurmetsäntietä myötäillään. Vaihdan hiljaisemmalle Malminkaaren jalkakäytävälle. (15,5 km kävelty).

Malminkaarta rakennetaan junaradanvarteen. Poikkean välillä tietöiden keskeneräisyydestä ärtyneenä Saniaistielle. Rauhallista miljöötä, mutta tasainen peltoympäristö taloille tuntuu kolkolta. Mutta oikealla jokin ihanasti sijoittunut pieni kerrostalo ikivanhojen puiden tiheikössä. Tie asfaltoitu mutta kapea, jalkakäytävä ei ole mahtunut. Imarretie. Pohjoisempana olisi päässyt junaradan yli, en tiennyt. Turvetietä palaudun Malminkaarelle, koiraihmisiä seurana. Kaaritie myötäilee junarataa, teollisuutta sen varrella, Onnisen varastokin ja Walki - pieni varasto. Seppämestarintielle ja junaradan ali sitä. (20 km kävelty).

Seurailen bussin 69 reittiä haaveillen Helsingin keskustaan asti kävelemisestä. Käskynhaltijantie - mitä taajamaa muka? Oulunkylää ei vielä näy, vain Pihlajamäen pilvenpiirtäjät idässä. Silta yli kauniin Vantaanjoen. Aurinkoista on taas ollut. Mikkolantie leikkaa kulkutieni. (22 km kävelty.)

Käännyn bussin 64 kulkemalle Siltavoudintielle. Istahdan viimein 10 minuutiksi pysäkillä. Oulunkylä ei innosta, tuttua tietäkin jo. Lapsia istuu portailla, erityisesti R-kioskin vieressä. Mäkitorpantie Tuusulantien ali Asesepäntielle, josta Veturitien jälkeen (25 km kävelty) Metsäläntie. Autokuljetuskeskus. Kaukokiito, Kaukokiito, -motelli, korkea punatiilirakennus, Saari, Saari, ja tuntemattomampia vieraskielisiä rekkayrityksiä. Tyhjiä kontteja pukeilla.

Postintaival, pääsyä kielletään. Kävelyteitä lähtee ja syvällä tunnelissa alittaa. Siltaa yli Nurmijärventien. HAAGAAN kävellen idästä. Hotelli Haaga Nuijamiestentien varrella. Kävelen ohi Haagan 1960-luvulla rakennetun ammattikoulun. Sen kattosärmät samanlaiset kuin usein tehtaissa, ikkunoita katossa tuomaan valoa keskellekin isoon halliin. Sivuseinä kauniisti pelkkää valtavaa ikkunaa.

Laajasuon läpi metsässä oikaiseva Kanukalliontie saa taas jäädä katsomatta, kierrän Ilkantietä. Ilkantie 13:n  R-kioskin yllä lasiparveketalossa asuu Helsingin Sanomien toimittajia, pakinoitsija Pii ja pilapiirtäjä Kari, aikoinaan Sariolakin. Ihmisiä autotalleilla ja kioskilla, en viitsi poiketa A- ja B-portaisiin lukemaan nimitaulua.

Huovitien Linnaleirinaukiolta (vas) häämötti vielä "Kino", lapsuuteni elokuvateatteri Kino Haaga. Santavuorentiehän nousee jännästi, kapeana. Olisikohan täällä tosiaan kiva asua? Suutareita ja pikapesuloita riittää yhä kerrostalojen kellarihuoneiden vuokralaisiksi!

Thalian aukio on yhä sama vanha: Apteekki, Heta, Lindström, kirjakauppa. KOP -pankki, taksiasema. Kirkko nätti. Pariskunta suutelee Paatsamatiellä, Haagassa on romantiikkaa...

Nousen polun Paatsamatien varren luonnonpuiston Isolle Koivulle. Lasten ääniä, mutta ei näy. Käyn 8 B-portaassa, Eevan nimi ilman toista nimeä. Palannut? "Yleisavain Jaakko Kyläsalolla, A-porras". (Tv-toimittaja, as.oy:n hallituksen puheenjohtaja, Nikulan tilalla?) Käyn C-portaassakin, ruoan haju, joku tuttu nimi yhä 16 vuoden takaa, pariskunnan puhettakin asunnosta kuuluu.

Leikkipaikat ovat pieniä, oja-lammikko on kuivunut ja pensastunut, veden pintaa ei näy. Pikkuauto-leikkien kalliolle ovat aikuiset rakentaneet tiilisen valkoisen tulisijan. Aion kiertää talon länsipäästä nurmikkoa pitkin, mutten viitsi kun talonmies lakaisee juuri. Kurkistan roskapaikalla lehtisäiliöön, vain pohja peitossa.

Kello 19 kävelen Angervotietä bussille 32, lähtenyt viimeksi Riistavuoresta klo 19, seuraava 19:25. Istun ja odotan. (Kävelyä kertynyt jo 29,5 km.) Tyhjänpuoleinen bussi, matka Kamppiin vain 17-18 minuuttia. Ehdin Tennispalatsin Anttilaan.

Kello 20 lähden vielä kävelemään Freda - Malminrinne - puiston kulmille, kioskilla parvi ihmisiä. Albertinkatu, Eerikinkatu, mikä komea rakennus? Tehtaanmuuri? Tuleeko tavarajuna juuri Ruoholahdenrantaa, ainakin viheltää, ja jarrutettuaan peruuttaa Jätkäsaareen. Kävelijöitä ei näy kuin vanha herrasmies hienon uuden talon ohi.

Kalevankadun eritasoratkaisu on uutta mulle! Ekan kerran kuljen Hietalahdenrantaa ohi Yhtyneiden Kuvalehtien toimitalon. Mikä palatsi Abrahaminkadulla onkaan Hietalahdentorin laidalla? Miksi joku istuu pysäköidyssä autossaan Hietalahdentorilla?

Kävelen Bulevardin päästä päähän. Juhlaihmisiä. ("Miten olisi Alibi tänä iltana?" kysyi pari kaverusta edelläni bussista 32 loikanneelta neitoselta Runeberginkadulla. "Ei sovi", tämä vastasi.) Espan iltaa, ei kuulu mitään. Muutamia ihmisiä istuu. Kävelen ohi Akateemisen ja Marimekon. Siivoojia työssä SAS:n toimistossa, lentojen kaupunkikohteiden esitteet olisivat ovensuussa. Kappelin lavalta kuuluu jotain hiljaista. Kauppatori tyhjä, paitsi ravintolalaiva.

Nyt eteläistä Vikingin kävelysiltaa Katajanokalle. Turisteja perässäni. Vene ja sillalta-juttelija. Käyn Vikingin terminaalin kaakkoispäässä. Ei komea talo, tuskin olisin edes osannut löytää, ellen olisi nyt nähnyt missä hämmästyttävän lyhyt maihinnoususilta sijaitsee. Lahden yli komeat näkymät. Veden partaan ja sataman suloista tunnelmaa kuin Oslossa elokuussa 1981. Jotenkin toivoisi selkeyttä turistien kulkureitteihin, eikä tuota teollisuusalueen sekavuutta. Satamakatua kuljen koilliseen. Puisto olisi autio, ellei olisi 3 pultsaria. Kiipeän Pormestarinrinteeseen. Eräs pultsari kehuu miten paljon hänellä on  lompakossaan rahaa! Uspenskin pihaan, katedraali suljettu, portaat ylätasanteelle köytetty. Laskeudun alas Kanavakadulle kohti Aallon piirtämää valkeaa palatsia. Kierrän vielä kävelysillan pohjoisesta ohi korjattavien vanhojen tiilisten makasiinien työmaan, Aleksanterinkadun alkupäähän.

Aleksi päästä päähän. Bussille klo 21:30. (Kävelty 36,9 km). Kävelyennätys tuli, noin 39 km kaikkiaan päivän aikana: Haagaan 1+29,5 km + Ruoholahti - Katajanokka -kierros n. 7,5 km + 1 km. Edellinen pitkä kävely 24.3.1984 Kauklahteen jne. 22 km. (Päiväkirjasta 18.6.1984.)

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti