perjantai 23. marraskuuta 2018

652. Stuttgartista junalla Heidelbergiin

Deutsche Bahn tarjoaa Internetissä saksaksi ja englanniksi aikatauluhaun, joka toimii erinomaisesti vanhassa Lumia-puhelimessakin. Rautatiekartasta voi katsoa Stuttgartin lähikaupungit ja suunnitella etukäteen päiväaikatauluja.
.
Lentokoneemme olisi pitänyt laskeutua Stuttgartiin klo 09:30, mutta olikin puoli tuntia myöhässä. Olin aikatauluttanut ensimmäiseksi:
.
Lentoasemalta 10:08 raide 2, juna s2 - Stuttgartin pääasemalle 10:35 raiteelle 102 (tief) (=maan alla). Tai 1018 juna s3, tai 1038 s2, tai 1048 s3, tai 1108 s2,
saapuen Stuttgartiin 27 minuuttia myöhemmin 1045, 1105, 1115, 1135.
.
(Taulukoituna näin:
Lentoasema 1008 r.2 s2 / 1018 s3 / 1038 s2 / 1048 s3/ 1108 s2
Stuttgart as. 1035 r.102 / 1045 tief / 1105 r.102 / 1115/ 1135)
.
Stuttgartista junat Heilbroniin joko 1045 raiteelta 7, tai 1107 r.5, tai 1115 r.3.
Heilbronissa vaihtoaikaa 1127-1206 r.3, tai 1144-1206, tai 1201-1206.
.
(Taikka taulukoituna näin:
Stuttgart 1045 / 1107 r.5 Würz / 1115 r.3 Hb / 1145r.8 / 1215 r.3
Heilbron 1127 / 1144 (r.2) ///// 1201 (r.2) / 1229 Os-bu /1301 (r.2)
Heilbron 1206 / 1206 r.3 /1206 r.3 /1306 r.3
Heidelberg 1309 / 1309 / 1309 ///////1409)
.
Ehdimme lentoasemalla vasta S2-junaan klo 1038, josta päärautatieasemalla vaihtaen klo 1105-1115 Heilbronniin menevään junaan. Meillä oli lentoaseman automaatista ostettu päivälippu, joka maksoi 30 euroa kahta matkustajaa kohti.
.
Ensimmäinen S2-juna oli melko täysi, mutta toinen RE-juna väljä. Asemat kuulutettiin. Konduktöörit tarkastivat ja leimasivat päivälipunkin, johon oli pitänyt käsin kirjoittaa molempien matkustajien nimet. Nimiä ei kuitenkaan koskaan tarkastettu passeista.
.
Heilbronnissa tarvitsi vaihtaa (5 minuutissa) samalla laiturilla raiteelta 2 raiteelle 3. Jos olisin päässyt Heilbroniin aikaisemmin, olisin halunnut kävellä Neckar-joen saarelta, jolla asema sijaitsi, sillan yli itään vanhaan kaupunkiin, ainakin Raatihuoneen torille. Heilbronnista on lähtöisin kaikkiin EU-maihin levinnyt huokeahintainen kauppaketju Lidl.
.
Heilbronnista oli tunnin junamatka klo 1206-1309 Heidelbergiin, jonka asema sijaitsi lännessä kaupungin uudessa osassa. Alku kaupungissa ei näyttänyt hohdokkaalta: oli rakennustyömaita ja muutenkin arkista. Turisti-informaation pikkutalo löytyi asema-aukiolta valtavan pysäköidyn polkupyörämäärän takaa. Ilmaiseksi saatu kartta oli pieni ja vaikeaselkoinen, enkä yleensä löytänyt siltä sijaintiamme!
.
Lähdimme kävelemään vuorotellen itään (kohti vanhaa-kaupunkia ja yliopistoa) ja pohjoiseen (kohti Neckar-jokea) eli sik-sakkia katu kadulta, seuraillen joitakuita muita turisteja. Matka tuntui pitkältä. Välillä kadulla oli esillä taulukarttoja, jolloin harmittelin, miten pienen matkan olimme vasta kulkeneet!
.
Ohitimme kirjastotalon ja raitiovaunuja (joita olisi voinut käyttää ilmaiseksi jo ostetulla päiväkortilla) ja monia kauppaliikkeitä ja kirkon.
.
Osuimme pääkadulle Hauptstrasse, jolla oli mm. elokuvateatteri Gloria sekä kirja-antikvariaatti, Antiquariat T. Hatry, Hauptstrasse 119, jonne matkatoverini jäi pariin otteeseen yhteensä tunniksi penkomaan ja ostamaan - englanninkielisiä kirjoja. Minä kiersin sillä aikaa yliopistokorttelin. Toriaukealle oli merkitty kohta, jossa natsit olivat polttaneet roviolla kirjoja.
.
Kävelyä sinnikkäästi jatkaen tulimme vanhoille toreille ja myös joen vanhalle sillalle "Alte Brücke". Silta on kaikkien turistien pääkohde ja mieluisin maisemien valokuvauspaikka. Sillalta avautuu upea näköala etelän suuntaan vuorenrinteeseen, jossa näkyy valtava harmaanruskea romanttinen linnanraunio, jota on romantisoitu matkailukohteena jo pari-kolmesataa vuotta, Pfalzin vaaliruhtinaiden vanha linna (1225-1720).
.
Kornmarkt-torilta pääsisi rinnehissillä nousemaan linnanraunion tasolle sekä siitä vielä ylemmäs Königstuhlille, mutta tänään meillä ei riittänyt aikaa ja intoa etsiytyä vuorille Filosofin polullekaan. Raatihuone, goottilainen Heiliggeistkirche sekä Haus zum Ritter jäivät vähälle huomiolle.
.
Ohitettu pieni kauppatori oli nätti, koska sen taustalla kohosivat vihreät vuorenrinteet! Joenrantaan saattoi viedä jokin pikkukuja, jonka päässä oli tornirakennus. Saksan Heidelbergistä mieleeni tuli usein Skotlannin Edinburgh linnoineen. Olin pitänyt Edinburghista paljon enemmän!
.
Poikkesimme kaupungin uudella puolella julkiseen kirjastoon. Tutkin valikoimaa esimerkkinä matkailu. Suomea esitteleviä kirjoja oli noin 11 erilaista, joitakin useana kappaleena, täyttäen puoli hyllymetriä. Ruotsista oli kirjoja kolme kertaa enemmän, samoin Norjasta. Tanskasta oli kaksi kertaa Suomea enemmän ja Islannistakin 1,5 kertaa. Baltian maista oli yhteensä enemmän kuin Suomesta.
.
Kirjastossa oli myynnissä poistokirjoja, jotka maksoivat euron kappale. Asiakas sai itse pudottaa maksun säästölippaaseen. Lehtien hinta oli 50 senttiä. Ranskaa esittelevässä lehdessä olisi ollut hyvin kauniita yksittäisiä suuria värivalokuvia, jotka olisin mielelläni irrottanut, mutta en viitsinyt.
.
Kävelimme asemalle eri tietä kuin tullessa. Jo 3,5 tuntia tuntui tänään riittävältä Heidelbergille, joten lähdimme junista ensimmäisellä vaihtoehdolla, vielä valoisaan aikaan. Pimeällä ei näkisi ikkunoista maisemia.
.
1649 Heidelberg, raiteelta 4 (tai 1749/1849) (RE Heilbronn)
1751 Heilbronn, (tai 1851, 1951), junanvaihto
1812 Heilbronn, r.5 (tai 1857 r.5 RB /2012 r.5) (RE Stutt)
1853 Stuttgart (tai 1945, 2053)
.
Heilbronnissa näkyi jo 17:51 raiteella jokin Stuttgartiin menevä juna, jota ei ollut laatimassani aikataulussa? Ehkä olin ajatellut vaihtoaikataulun muodostuvan liian tiukaksi?
.
Istuuduimme vaunun toiseen kerrokseen. Juna lähti heti, mutta oli hidas, mateli ja seisoi pitkään monta kertaa matkan aikana. Saavuimme Stuttgartiin vasta klo 19:10, eikä 18:53, kuten aikatauluttamassani myöhemmin lähteneessä junassa. Pitäisi luottaa huolella harkittuihin suunnitelmiin, eikä alkaa turhaan improvisoida.
.
**
.
STUTTGART ja Bad Cannstatt lauantaina.
.
Lauantai on Stuttgartissa ja muuallakin Saksassa viikoittainen kirpputoripäivä. Alkamisaika kello 8 Stuttgartin Karlsplatzilla. Harmiksemme nukuimme liian pitkään, puoli kahdeksaan. Odotimme Feuerseen Johanneksenkirkon kellojen soittoa herätykseksi seitsemältä, mutta kellot soivatkin vain arkisin.
.
Suunnistimme katuverkossa pujotellen hotellilta länteen tai koilliseen Karlsplatzille, johon ehdimme klo 8:30. Puistikko patsaan ympärillä oli varsin täynnä tilapäisiä myyntitiskejä. Joku kirjakauppias levitteli tavaroitaan vasta myöhässäkin, mutta muut olivat aloittaneet.
.
Kiersimme järjestyksessä: ensin ulkokehä, sitten sisempänä rivi riviltä edeten. Alkupäässä noin neljännellä myyjällä oli keräilykansioita 80 vuoden takaa. Kansion tyhjät paikat oli täytetty järjestykseen liimatuilla värikuvilla. Aiheina mm. seikkailukirjailija Karl May sekä Kolmas valtakunta paraatikuvineen ruskeapaidoista. Tympein oli Aatun idolikuva alkulehdellä, kuin itse paholainen poseeraamassa tarmokkaan näköisenä esikuvaksi nuorille.
.
Micky Maus -lehtiä olisi ollut 50 vuoden takaa, mutta ehkä hieman kosteina. Matkailuaiheiset kuvatietoteokset kiinnostivat minua, esim. länsisaksalainen hakuteos Itä-Saksan kaupungeista 1980-luvulta. Kivoja olivat myös vanhat leluautot, viidelläkin eurolla olisi saanut aidon näköisiä pienoismalleja tunnetuista automerkeistä. En huomannut etsiä persoonallisen näköistä Citroenia!
.
Kaverini tinki (englanniksi) hienoa autokirjaa viidestä eurosta neljään. Myyjä oli ensin taipumaton, mutta myöntyi sitten: "Päivän Ensimmäisen Asiakkaan täytyy voida lähteä onnellisena!"
.
Erkanin omille teilleni, kävin viereisessä Kauppahallissa sekä Lidlissä ruokaostoksilla. Kävelin rautatieaseman itäpäähän ja jonotin hissille, jolla pääsin viiden muun turistimiehen mukana 9. kerrokseen ja edelleen portaita 10. kerroksen näköalatasanteelle. Hyvin turvallisen oloinen torni rautaverkkoineen. Otin valokuvia eri suuntiin.
.
Lähdin kävelemään tornin portaita alaspäin ja poikkesin eri kerroksissa oleviin näyttelyihin. Pienoismalleilla ja videoesityksellä selitettiin rautatieaseman uudistustyötä. Vanhojen ratojen päälle on tulossa asuntoja ja puistoja. Sekä "Ökologia" että "Ökonomia" otetaan huomioon, vakuutettiin filmillä.
.
Kävelin rautatieaseman länsipäästä pohjoiseen loivaa rinnettä ylöspäin. Vasemmalla lännessä olisi ollut kiinnostavia pientalojen rinneteitä, mutta minulla ei ollut vielä aikaa. Katselin suuria moderneja erikoisen näköisiä liikerakennuksia (suomalaiselle Pöyryllekin oli viitta). Poikkesin kiertelemässä valtavassa Milaneon liikekeskuksessa.
.
Ennen kaikkea kohteenani oli arpakuution mallinen Stuttgartin kirjastotalo. Yhdeksän kerrosta ja yhdeksän vierekkäistä ikkunaa joka kerroksessa, jokaisella sivulla. Täydellinen symmetria. Ulko-ovi joka sivun keskellä. (Huoltoliikenne kulkee kellariin terassitason alle.)
.
Pohjakerroksessa saapasteli vartija vuoroin eri oville, hän vaikutti olevan koko ajan jalkojensa päällä vailla istumapaikkaa ja monitoria, jota tarkkailisi. Sivuhuoneessa oli valikoima saksalaisia ja ulkomaisia sanomalehtiä. Kävin myöhemmin illalla lukemassa joitakin.
.
Useita ihmisiä jonotti vähän jo ärtyneinä kolmelle hissille, jotka viipyivät? Hissi-systeemi ei ole toimiva! Kävelin sovinnolla portaat ykköskerrokseen musiikkiosastoa katselemaan. Illalla tulin uudelleen ja kävelin jopa 5. kerrokseen lukemaan maantiedettä ja Stuttgartin karttoja. Portaikko teki mutkan symmetrisesti joka kulmassa.
.
Aioin kävellä päivällä Neckar-joelle, Bad Cannstattiin ja Wilhelman eläintarhaan. Jatkoin kirjaston jälkeen radan länsipuolella pohjoiseen, kun muistelin ilman karttaa oikean tien menevän sieltä. Heilbronner Strasse. Odotin pitkään joen sillan tulevan lopulta vastaani, muttei tullutkaan kummempaa kuin lopulta silta junaradan yli.
.
Näin sentään kauniita kukkulan rinteitä ja nyppylälle rakennetun näköalapaikan, jossa kävin syömässä eväitä ja kuvaamassa maisemia. Vanha pariskunta ja nuoret pyöräilijät istuivat penkillä näkötornin alapuolella.
.
Tajusin, että minun olisi päästävä rautateiden itäpuolelle. En uskaltanut kartattomana yrittää kokeilla etsiä poikkiteitä täältä kaukaa, vaan lähdin paluumatkalle kohti pääasemaa. Poikkesin uudelleen varmistamassa kirjaston symmetrisyyden takapuoleltakin ja huomasin silloin rautateiden alikulun, pitkän tunnelin autoille ja kävelijöille.
.
Ratapihan ja rinnakkaisten ratojen itäpuolelle oli jätetty miellyttävä yhtenäinen puistovyöhyke mutkittelevin kävelypoluin ja satunnaisin leikkikentin. Jatkoin mielelläni kävelyä uudelleen pohjoiseen Cannstatter Strassen suuntaisesti ja saavuin ennen pitkää pienen rautatieasemankin jälkeen sillalle Neckar-joen yli, Bad Cannstattiin, aikanaan itsenäiseen, nykyisin Stuttgartiin liitettyyn kylpyläkaupunkiin.
.
Kuljin pitkin joen rantatietä ja rantapuistoa, kunnes pääsin toista siltaa takaisin joen eteläpuolelle. Siellä tulin pian Wilhelman eläintarhan portille, mutta kello oli jo 16, lipunmyynti (11 euroa talvella) oli suljettu eikä vahtimestari päästänyt enää ihmisiä sisään. Pian puistossa kuulutettiin poistumisajasta klo 16:30.
.
Jatkoin kävelyä takaisin etelään ja nousin rankan rinteen korkealle mäelle, jossa oli vanhassa Schloss Rosensteinin palatsissa luonnonhistorian museo. Kuljin edelleen Rosensteinin puistossa etelään, ohi tekolampien ja jossakin vaiheessa päätyen takaisin samalle reitille, jota olin aiemmin kävellyt pohjoiseen.
.
Kirjaston läheisen alikulkutunnelin ohittamisen jälkeen polkuni etelään oli taas minulle aivan uusi ja tuntematon. Reitissä oli rautatien rakennustyömaan aitojen vuoksi joitakin mutkia. Observatorion ohitettuani päädyin lopulta rautatieaseman itäisimmälle ulko-ovelle.
.
Ilta pimeni. Palasin illaksi vielä kolmannen kerran kirjastoon lukemaan seudun sanomalehtiä ja tutkimaan Stuttgartin karttoja.
.
***
.
Toteutumatta jäänyt junaretki: "Lauantaina Etelään"
0900 Stuttgart, raide 6 (tai 1059 raide 8)
0953 Karlsruhe, junanvaihto (tai 1153)
1009 Karlsruhe, raiteelta 7 (tai 1209 raide 6)
1056 Offenburg, junanvaihto (tai 1256)
1107 Offenburg, raiteelta 2 (tai 1307 raide 2)
1155 Freiburg, keskustaan kävele itään (tai 1355)
1403 Freiburg, raiteelta 2 (tai 1603/1803 raide 2)
1450 Offenburg (tai 1650/1850)
1502 Offenburg, raiteelta 6 (tai 1702/1902 raide 6)
1549 Karlsruhe (tai 1749/ 1949)
1605 Karlsruhe, raiteelta 9 (tai 1805 r.9/2005 r.10)
1658 Stuttgart (tai 1858/2058)
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti