maanantai 12. tammikuuta 2015

472. Museojunamatkojen yhteenveto


Kuntabongarin museojunamatkoja:
#470. Höyryjunalla halki Vihdin ja Lohjan!
#471. Kapearaiteinen juna Humppila - Jokioinen!
#472. Museojunamatkojen yhteenveto
#473. Kesäjunalla Lahdesta Loviisaan!
#474. Museojunalla Porvooseen
#501. Höyryjuna Lahti - Heinola
#504. Museojuna Seinäjoki - Kaskinen
*
Lakkautetuista junien rataosuuksista ehdin kokea 1980-luvulla:
Turku-Naantali (ja Muumimaahan juna myöhemminkin)
Turku-Uusikaupunki,
Peipohja-Rauma,
Kemi-Tornio,
Helsinki-Porvoo museojunalla.
*
Pahin puute listallani rataväli Nurmes-Kontiomäki.
Uudenkaarlepyyn korkeudella Kovjoella museorata?
Espoon Lahnuksessa viihdyttänyt kapearaidejuna?
*
Hannu Niklanderilta kadehdin junamatkaa Kontiomäki - Hyrynsalmi - Taivalkoski. Kirjailija HN kertoi kainuulaisukon tihrustelleen pitkään vähän vieraamman näköistä junamatkustajaa ja kysyneen sitten:
"Mutta kenenkäs poikia se sinä oletkaan?"
"Olen Niklanderin poikia Vihdistä Uudeltamaalta!"
"Elä, elä, elähänny kuule viiti alakaa...
valehella näin vanahalle miehelle!
- Eihänny nii kaukaa kukkaan ole!!"
Siteeraan päin petäjää ulkomuististani.
*
Iisalmi-Ylivieska -poikkiradan kuljin läpi 1997.
Pikkiradan asemavälin Nivala - Haapajärvi myös 2014.
*
Oikea tapa saapua Savonlinnaan oli lapsuudessani rautatiesiltaa Kyrönsalmen yli. Olavinlinnan maisema oli sillalta Suomen upeimpia.
*
Karjaa-Hanko -junassa sorisee ruotsinkieli kuin ulkomailla. Pikkukaupunkitunnelma tulee vastaan jo junassa.
*
***
Mutta miten verbaalisesti pitäisi kirjoittaa? Koulutetut uutistenlukijat painottavat verbejä: "Pääsihteeri TULEE huomenna kertomaan suunnitelmista, hän ON tällä hetkellä matkalla Kinshasasta New Yorkiin... Hyvässä kirjassakin on TOIMINTAA: ajatustyöntekijäkin TEKEE jotakin: KEKSII, etsii, valikoi, lukee, hylkää huonoja lähteitä... Passiivimuotoja olisi vältettävä tylsinä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti