tiistai 20. tammikuuta 2015

482. Inkooseen Runeberg-laivalla


Matkustin J.L. Runeberg-laivalla Inkooseen 23.7.1998.
*
Ehdin nukkua klo 3:30 - 7...8. Lähdin Espoosta bussilla klo 9:10 ja jatkoin klo 9:30 raitiovaunulla 4 Kauppatorille, jonne saavuin 9:40. Matkakohteena oli tänään Inkoon Fagervik läntisellä Uudellamaalla.
*
Helena,34, istui jo odottamassa Katajanokan sillan pielessä kaksinkin takein mahdollisiin meren kylmiin tuuliin varustautuneena. "Herranen aika!" hän päivitteli lipunmyyjäpojalle laivan myöhäistä paluuaikaa Helsinkiin vasta klo 22:45.
*
J.L. Runeberg -laivan risteily maksoi nyt 200 markkaa Inkooseen sekä lisämaksun 20 mk bussiretkestä kauniiseen Fagervikin kylään (yhteensä noin 40 euroa). Aikataulu Helsingistä takaisin Helsinkiin kesti 13 tuntia, klo 10 - 22:45.
*
Vaikka pitempiä ja erikoisempia risteilyjä on vain kerran viikossa heinäkuussa, kaikkiaan vain viitisen kappaletta kesässä, laivalla oli paljon väljempää kuin melkein jokapäiväisillä Porvoon-matkoilla. Saatoimme istua melkein minne tahansa milloinkin, kaikkialla riitti tilaa. Vaikkapa pääkansilla vasemmalla etelän puolella tai keulassa.
*
Laiva lähti klo 10. Ensin ohitettiin Pihlajasaaret, olivat isoja. Lauttasaari. Myöhemmin Lehtisaaret ja Stora Herrö. Kuljettiin etäällä Espoon rannoista. Meriympäristö oli kaunista. Kummeleita, valkoisia kivikasoja. Tekoraunio rannalla. Metsärantoja, huviloita vähän, lapsia laitureilla ja pulikoimassa (alaston otti pyyhkeen).
*
Kävimme laivan kahvilassa ennen Porkkalaa. Laivan etukannelta laskeuduttiin portaita sisällä alemmas myyntitilaan. Kahvia ja karjalanpiirakkaa, munavoita, tomaatti, 14 markkaa. Tarjolla oli myös Borgåbladet-lehtiä eri päiviltä: "Ota yksi!"
*
Ruokailijoille oli pitkä tiski oikealla laidalla venttiilien alla, noin 10 paikkaa, sekä peräsalonki, josta nousivat portaat takakannelle. Kapteeni, kolme merimiestä, keittäjä erottuneet miehistöstä.
*
Porkkalassa pysähdys laituriin klo 12:40 - 13. Yksi perhe jäi jo täällä laivasta. Heidän polkupyöränsä nostettiin alas yläkannelta.
*
Muita matkustajia viihdyttämään oli kauppa ja kahvila, kaksikerroksinen laatikkotalo. Vähän leipää ja jäätelöä. (Miksei ole mitään pakottavan houkuttelevia erikoisuuksia? Tämä laiva ei käy monesti, mutta entäpä veneillä poikkeavat?) Kaupan takana oli puhelinkioski, josta Helena soitti puhelinvastaajaansa. Oli myös bussin kääntöpaikka ja ilmoitustaulu, johon Compopus-mainos.
*
Avomerellä nousi kova tuuli. Laiva keinui voimakkaasti ja lisäksi kastuimme pärskeistä etukannella. "Stackars! De har fått vatten!" päivittelivät mummot. Siirryimme istumaan takakannen lattialle. Aallot keinuttivat!
*
Laiva saapui laituriin Inkoon kirkonkylään, joka on rannalla, klo 15. Ehdin vielä juosta kuvaamaan keskiaikaisen kivikirkon, ennen V. Amperin tilausbussin lähtöaikaa klo 15:15. Helena odotteli ulkona, jäljelle bussiin oli jäänyt enää seisomapaikkoja noin seitsemälle.
*
Toinenkin bussi saapui! Se toi pikaristeilijöitä kulkemaan laivalla vain lyhyen välin Inkoon kirkonkylästä Barösundiin, jossa meidän Fagervikin-retkikuntamme palaisi laivaan.
*
Fagervikissa oli aikaa klo 15:30-17. Opas selosti paikkoja ja moitti sitten minua, kun kuvasin portin rautaristikoiden läpi Fagervikin kartanon, joka oli "Privat". Kartanon lisäksi näimme pienen vanhan punaisen puisen kirkon sekä ison pajan ja pienen pajan ja useita punamultaisia vanhoja puurakennuksia. Samoin vanhoja puita ja mutkittelevia kapeita hiekkateitä tai polkuja. Kuvasin merenrantaa kirkon takaa ja sieltä viistosti lahden yli kartanon julkisivua merelle.
*
Pieni puinen kirkko ja koko tiiviihkö puurakenteinen kylä oli idyllinen, isoine pajoineen ja pikkupajoineen. Viereinen järvi sijaitsi korkealla, sieltä ränni vesivoimalaitokseen, veden putous 25 metriä tuotti voimaa. Hisinger ja von Frenckell alueen vanhoja sukuja. Söimme piirakkaa pienessä puisessa kahvilassa.
*
Paluubussimme kuljetti meitä 7 km Barösundin salmen lossirantaan, jonne laiva oli sillä aikaa siirtynyt laituriin. Lossi kuljetti juuri Ingmanin meijerin autoa salmen yli.
*
Aurinko paistoi. Kapteeni oli hiljaa, kuuluttamatta selostuksia. Kello 17:25 (eikä 17:15) jatkettiin laivamatkaa, yhä ensin vielä länteen, mutta käännyttiin paluumatkalle itään. Porkkalassa oltiin klo 20:30. Aika tuntui kuluvan nopeasti. Merellä oli tyyntä nyt. Kylmää. Sisällä salongissa oli inttäjä: "En ole humalassa, vaikka huojun!" Hän alkoi väitellä sanavalmiin Helenan kanssa.
*
Halusin oleskella edelleen ulkokannella, ja etukannella loppumatkasta. Aloin kuitenkin palella minäkin. Espoon mantereen rannat ohitettiin nyt vieläkin kauempaa kuin aamulla. Nesteen korkea torni, Uolevi Raaden hammas, näkyi. Helsingin Kaivopuisto näytti mereltä kauniilta hämärässä (aurinko laski). Helsinkiin saavuttiin klo 22:45 kuten pitikin. Kävelimme Espalta Aleksille ja Kluuvin metroasemalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti