tiistai 27. tammikuuta 2015

487. Gåsgrund, Espoon ulkoilusaari


Esinäytös: aamulla ensin ajoin bussilla 510 Otaniemeen, jäin Tiedolle klo 8:20 ja kävelin eteenpäin Konemiehentietä. Polku pohjoiseen, "Lintutorni 400 m", jossa näkyi olevan kuusi ihmistä (joskus olin ollut siellä aamuvarhain kaksin teekkaritytön Elinan kanssa). Pyöräilijöitä poluilla. Kiersin Otaniemen rantoja, Espoon Rantaraittia. Niemiä ja nuotiopaikkoja, vehmasta luontoa, vain kaksi nostokurkea näkyi vastarannoilta. Kalliossa maalattuina keltaisia nimiä vuodelta 1983. Pysäköintialueella teekkarien tai ulkopuolisten autonromuja, myös asuntovaunu ja asuntoauto. Rantapolun sauna.
*
Otaniemen reittivenelaiturin lukittu portti avattiin klo 8:50, havaitsin sen ollessani vielä kaukana. Näin rannassa 10 vierasta matkaanpyrkijää sekä matkatoverini, jonka kanssa nousimme viimeisinä laivaan nimeltä 'Aurora'.
*
Tervehdys univormupukuiselle kapteenille. Muu miehistö oli tukeva laivatyttö mustine lyhyine polkkatukkineen ja korvalävistyksineen.
*
Tuulille avoin peräkansi oli pieni, istuimme toiseen riviin vastapäätä taskukirjaa lukevaa polvihousumiestä. Rahastajatyttö kysyi saarta? "Gåsgrund!" Hän neuvoi vaihtamaan laivaa Vasikassa eli Isossa Vasikkasaaressa, jos haluamme säästää ajassa tunnin ja päästä nopemmin perille, sillä Aurora kiertäisi kaikki muut saaret ensin, vasta viimeiseksi Gåsgrundille.
*
Mutta juuri sitä halusimme: Suurta saarikierrosta! Vasikkasaaren jälkeen läpi Suinonsalmen, ohi Suvisaaren, Pentalan, Stora Herrön, Ryövärinsaaren. 8 eurolla, menomatkan hinta 4 euroa, paluumatka maksaisi aikanaan myös 4 euroa. Gåsgrundille siis vasta klo 11:25 eikä jo 10:35. Kerralla kahden ja puolen tunnin eikä vain puolentoista tunnin merimatka.
*
Laiva lähti Otaniemestä klo 9. Ensin Lehtisaaren ja Länsiväylän siltojen alitse. Sinebrychoffin kaunis keltainen huvila rannalla. Westendin rantoja ökytaloineen, mm. Marimekon Kirsti Paakkasen.
*
Haukilahden laiturissa oltiin 10 minuuttia klo 9:40 asti. Vesibussi 'Ilves' lähti siitä ensin klo 9:30. Yksi matkustaja meillekin. Nokkalan laituriin ei kiinnitytty ollenkaan, kun ei ollut tulijoita. Vasikkasaaren laituriin jäätiin 5 minuutiksi klo 10, Alkoi pieni tihkusade. Vaihdoimme laivan sisätiloihin, eturivien kahvilaan, aivan ohjaamon taakse. Kaakaon hinta oli 2 euroa.
*
(Yksi vaihtoehtoinen retkimahdollisuus olisi ajaa vesibussilla esim. klo 12:20 - 13:45 Otaniemestä rantoja pitkin vain Suinonsalmeen asti (mantereella), jossa on nähtävyytenä Hanikan luontopolku, joka nousee Soukan Kasavuorellekin. Paluumatka Soukan tai Suvisaariston bussilla. Laivan menolippu olisi 4 euroa, eikä laivan paluulippua tarvitsisi ostaa.)
*
Suvisaariston mantereesta erottava Suinonsalmi on mukavan kapea, mutkan tekevä, ruovikkoisen rehevä ja vehreä, jossa ajetaan hiljaa mahdollista vastaantulijaa varoen. Suinonsalmen laiturin vieressä on rantakioski sekä paikalle Soukanniemestä siirretty vanha puinen seurantalo Vikingaborg, entinen äänestyspaikka, erityisesti Rkp:n ja Kokoomuksen. Yksi retkeilijäpari lisää nousi laivaan.
*
Stora Herrö, 44-hehtaarinen, suorakaiteena 600 m kertaa 700 metriä laaja saari, 10:45, joitakuita matkalaisia jäi. Sitten Rövaren n. 10:55, ja sieltä suoraa reittiä joutuisasti Gåsgrundiin, johon laiva pysähtyi 15 minuutiksi tasaamaan aikataulua klo 11:25 asti. Joku äiti ja pari lastaan, joista toinen itsepäinen, kävivätkin maissa vain jaloittelemassa ennen paluumatkaa heti samalla laivalla.
*
Gåsgrund. Pientä sateentihkua, mutta sateenvarjo torjuu sen hyvin. Kuljemme ensin itään. Näemme katoksia, keittokatoksenkin, jonka isä ja tytär juuri valtaavat. Bakteerikaivo - jonka vesi on keitettävä! Puilla lämpiävä julkinen sauna, kävijöiden käytettäväksi! Uimaranta, matkatoveri käy myöhemmin uimassa klo 13. Itäpään laituriin on kiinnittynyt kaksi venettä ja itärannan keittokatokseen on asettunut meluisaa porukkaa.
*
Gåsgrund on valvottu, "suosittu telttailusaari", 9,8 hehtaarin kokoinen (esim. 250 metriä kertaa 400 metriä). Saaren luonto ja geologia ovat mielenkiintoisia. "Maasto on tasaista ja vaihtelevaa silokallioista reheviin niittyihin ja kuivaan kangasmetsään, puusto on joitakin saaria vähäisempää. Lapsillekin sopivia hiekkarantoja on saaren pohjoisrannalla. WC, keittokatoksia polttopuineen, kiinnityspoijuja ja lenkkejä, saaristovenelaituri, reittiliikenne, valvonta."
*
Saari on hauskasti perhosen tai tiimalasin muotoinen. Idän ja lännen isojen siipien välissä on kapea keskikohta, jossa pystyy jotenkuten näkemään, päätään kääntäen, samasta seisomapaikasta sekä saaren pohjoisrantaa että etelärantaa, tai meren edessään ja takanaan. Etelärannoilla on meren tai jään tasaisiksi hiomia paljaita, laakeita kallioita, kaunista punaista graniittia. Tutkimme leviä.
*
Kierrämme saarta myötäpäivään länteen. Länsiosassa onkin telttoja pystyssä ja seurueita. Tulemme kiertäneeksi saaren kahdesti, paitsi länsipuolen vain kerran. Syön eväitä, kotitekoisia sandwichejä täytteineen.
*
Vesibussi Tuulikki tuo Gåsgrundille uutta väkeä klo 13:35 ja lähtijöitäkin on lisäksemme joitakuita. Vettä sataa hiljakseen yhä. Asetumme laivan sisäosiin, alakannelle, eturiveille. Myyntitiski on täälläkin ohjaamon niskassa, mutta kaupattavia artikkeleita on vain noin 5 eikä 15, kuten Auroralla. Olisi kylmiä juomia vain.
*
Tuulikki on matkalla Espoon Lounaisrannikolle. "Soukka vai Kivenlahti?" kysyy lipunmyyjä, 4 euroa pitää maksaa kumminkin. Miehistöllä on työnjako: perämiespoika saa ajaa helpot reittiosuudet, kun sillä aikaa kippari lukee Helsingin Sanomia ja juo kahvia.
*
Ryövärinsaaren edustalla vain kellutaan paikallaan ensin, odotellen ilmestyisikö laiturille yhtään asiakasta? Saapuukin rantaan lopulta isä ja poika, joten vene ajetaan ja kiinnitetään laituriin.
*
Aamuinen isompi laivamme Aurota tulee vastaamme Stora Herrön edustalla. Lännessä on sitten Pentalan suuri saari ja idässä kohoaa Soukanniemen Kasavuori. Kauniita taloja klassinen Villa Miniato ja mäellä arkkitehti Tasan moderni Villa Into. Sivuutamme Espoon Soukan vain katsellen mereltä 'kerrostalomerta', Klobbenilla poikkeamatta, kun sinne jääviä ei ole, ja saavumme valkoisina betoniseininä loistavaan Kivenlahteen noin klo 14:50.
*
Kävelykierros Kivenlahdessa: katsottiin Amfin puoliympyrän muotoon rakennetut terassittalot sekä Hyökyvuoren kesäteatteri mäellä metsässä. Katsottiin 'Porkkalan Parenteesin' muistomerkki, Neuvostoliitolle Kirkkonummelta vuoteen 1956 asti vuokratun tukikohta-alueen rajan muistoksi.
*
Alitimme täällä päättyvän Länsiväylän moottoritien, Jorvaksentien ja kävelimme Saunalahteen, jota rakennettiin juuri voimaperäisesti. Aivan hieno uusi asuinalue mäkimaastossa, Kurttilan tien varressa. Tietöitä. Kävelypolkuja merenrannassa ja rantaan. Kunnes uudisrakennukset loppuivatkin ja vanha omakotitalojen mökkiasutus alkoi. Bastvikin kartano marjapuuron punaruskeana. Ravintola mainostaen aukioloa jokaisen kuukauden ensimmäisenä viikonloppuna. Kirpputori.
*
Löytyi myös vanha ruokakauppa, jota yhä pitivät pystyssä kaksi sisarusta, kuten jo 1970-luvulla, silloin nuorempina. Pieniä ostoksia perinteen tukemiseksi, itselle jäätelöpuikko Kingis 1,50 euroa, matkakumppanille Portin 4 lihapiirakkaa 2,50 euroa. elokuussa 2010. Jatkoimme kävelyä Kauklahdenväylälle, Kivenlahden teollisuusalueen läpi; vanhaa siltaa Jorvaksentien yli, Sammalvuon kansakoululle, sitten bussilla Tapiolaan.
*
Muita Kuntabongarin vesibussimatkoja Espoossa:
447. Ryövärin saari, Espoon Rövaren
486. Iso Vasikkasaari, Espoo
488. Stora Herrö, Espoon ulkoilusaari
489. Pentala, laivalla saaristomuseoon

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti