torstai 15. tammikuuta 2015

474. Museojunalla Porvoo 1992, 2002

Paikallisjunien liikenne Helsingistä Porvooseen, Keravan kautta kiertäen, lopetettiin vuonna 1980. Vuonna 1991 Suomen Rautatiehistoriallinen Seura SRHS hankki luvan rataosalle ja käynnisti museojunaliikenteen (kokeiluluonteisesti) vuosien 1991 ja 1992 kesäviikonlopuiksi.
*
Matkustajamäärät osoittautuivat riittäviksi ja Porvoon Museorautatie ry. on jatkanut liikennettä vuodesta 1993 jo yli 20 vuotta, ja aikoo jatkaa edelleenkin kesäkaudella 2015.
*
Lauantaina toukokuun 30. päivänä 1992 oli minun tilaisuuteni lähteä kokeilemaan vanhan Sinikon eli Kiskobussin eli Lättähatun tunnelmaa. Muistin sellaisilla ajaneeni lapsena Jämsän ja Oriveden väliä, sekä elokuussa 1981 Raumalta Kokemäen Peipohjaan, 1984 Kemistä Tornioon ja ehkä muillakin lyhyillä rataosuuksilla, kuten Vaasasta Seinäjoelle.
*
Kävin lauantaiaamuna ensin Hietalahden kirpputorilla (postikortteja, vanhoja merkkejä), mutta jatkoin sieltä raitiovaunulla 6 Helsingin Rautatieasemalle, jonne saavuin klo 9:50. Keravan K-juna näkyi lähtevän juuri. Etsin Keravan kautta Porvooseen menevää junaa?
*
Laiturilla 4, ratapihan itälaidalla seisoikin yhteenkytkettyinä kaksi kiskobussin vaunua. Lättähatut ovat litistetyn matalia, pienen ja sympaattisen tuntuisia, kuin kevyitä ohutpeltisiä leikkikaluja, pyöreämuotoisia kuin polakka tai ranskanleipä, päädyistään ja katonrajasta pyöristettyjä, eli kulmia ei ole missään. Tunnusomainen yhtenäinen väri on taivaansininen tai haalean sininen. Ikkunoiden välit ovat valkoiset, muodostaen ikkunoiden kanssa valkoisen nauhan vaunun päästä päähän. Ohjaamopäädyt (molemmissa päissä, edessä ja takana) on joskus maalattu keltaisiksi, jotta näkyisivät paremmin esimerkiksi tasoristeyksiä lähestyttäessä.
*
Nousin kiskobussiin. Ei ollut 1992 varmuutta, kulkisiko se enää seuraavana kesänä. Arviolta kolmannes istumapaikoista näytti olevan jo varattuja. Idänpuolen ikkunat olivat harmillisen likaisia ja niinpä sen puolen ikkunapaikat enimmäkseen tyhjiä.
*
Menin ensimmäisen vaunun peräosastoon ja istuin aluksi menosuuntaan oikealle, itäpuolelle. Sitten kuitenkin vasemmalla puolella nousi penkiltään korvakorua käyttänyt mies, joka siirtyikin etummaiseen osastoon. Vaihdoin hänen jättämälleen paikalle hyvän ikkunan ääreen.
*
Vasemmalla sivulla oli leveämmät penkit kuin oikealla, niihin mahtui jopa kolme eikä kaksi vierekkäin, yhtenäiselle siniselle pehmustetulle muovimaiselle pinnalle. Selkänoja oli materiaaliltaan samanlainen. Sisustus tuntui vaatimattoman yksinkertaiselta ja seinät ohuilta.
*
Ylimääräisen museojunan lähtöaikataulu oli sovitettu johonkin tavallisten paikallisjunien ja kaukojunien väliin. Lähtö saattoi koittaa klo 9:58 ellei sitten 10:03.
*
Veturinkuljettajan piti olla VR:ltä vuokrattu ammattilainen, mutta muu henkilökunta sai olla harrastajia. Aurinkolasipäinen, viiksekäs, mustakarvainen mies myi minulle meno-paluu-lipun Porvooseen, hintaan 80 markkaa (n. 15 euroa). Hän jakoi samalla myös junamatkojen esitteen. Toinen sileänaamainen mies jakoi historiaa käsittelevän monistepaperin.
*
Keravalle asti reitti kulki tuttua päärataa, Pasila, Käpylä, Oulunkylä, Pukinmäki, Malmi, Tapanila, Puistola, Tikkurila. Junan kulkunopeus tuntui oudon hitaalta Pasilaan ja Tikkurilaan asti, mutta nopeutui sitten. Ehkä museojunan sopeutuminen normaaliliikenteeseen asetti vaatimuksensa. Tikkurilassa ensimmäinen pysähdys ja Keravalla seuraava.
*
(Kesiksi 2009 - 2013 museojunan reitti oli lyhennetty vain välille Kerava - Porvoo, kulunvalvontasäännösten muutoksen takia, mutta vuonna 2014 sallittiin lättähatun taas jatkaa Helsinkiin asti, josta on helpompi houkutella suurta yleisöä elämysmatkalle.)
*
Pian Keravan aseman jälkeen erkanee pääradasta (pohjoiseen, seuraavaksi Järvenpäähän suuntaavasta) haararata Porvooseen ja Sködvikiin, näiden yhteinen rata, joka kaartuu jyrkästi oikealle itään ja kaakkoon. Kaarre tuntui silti junassa istuessa yllättävän huomaamattomalta.
*
Tavarajunat kulkevat edelleen Keravalta Nesteen satamaan Sköldvikiin eli Kilpilahteen. Vasta Ollin seisakkeella erkanee pelkästään museokäytössä oleva rata Porvooseen, jonne tavarajunien liikennekin loppui vuonna 1990.
*
Reitti kulki Talman ja Martinkylän ohi Sipoon keskustaajamaan Nikkilään, jonka asemalle pysähdyttiin. Sen jälkeen Ollin seisake, josta Sköldvikin rata jatkui etelään, mutta Porvoon rata haarautui itään, reittiä Anttila, Hinthaara, Haksi, Kiiala, Porvoo.
*
Ikänsa rautateillä kulkenut vaari opasti lapsenlapsiaan, joista pikkupoika ei ollut vielä koskaan ajanut junalla. Heidän reittinsä oli Kerava - Helsinki - Kerava - Porvoo - Kerava. Radan varrella vilkutti junalle ruotsinkielinen mummopari. Uusia matkustajia nousi junaan ainakin Keravalta, Nikkilästä ja Hinthaarasta. Nikkilässä oli paljon junaa vastaan tulleita, mistä mieleeni palasi Jämsän asema lapsuudestani.
*
Ohitettiin jokin ratsutila. Lämpötila vaunussa kohosi 31 asteeseen. Ruotsinkielisen pariskunnan mies Bo päivitteli kaikkea vaimolleen: "Härregud!". Ulkona näkyi useita valokuvaajia tähtäilemässä. junaa kameralla. Maisemina ohitettiin talojen takapihoja ja etupihoja ja peltoja. Lintu lensi junan vierellä samaa vauhtia. Jänis loikki.
*
Juna vihelsi kimakasti ennen puomittomia tasoristeyksiä. Puomillisiakin oli paljon, joilla joskus jopa kaksi autoa peräkkäin jonottamassa radan ylitystä junan jälkeen.
*
Porvooseen saapuminen tuntui upealta. Juna kulki aivan Porvoonjoen rantaa, hyvin hitaasti ja varovaisesti. Porvoon kuuluisat vanhat aitat hehkuivat punaisina vastarannalla idässä. Radan ja joen välissä oli kalastajiakin, jos vain väliin mahtui. Rata päättyi uuden sillan pieleen nurmikolle, johon juna pysähtyi. Hyppy alas. Vastassa oli paljon katsojia ja auringonottajia. Kello taisi olla jo 12:10, jolloin matka olisi kestänyt parisen tuntia.
*
**
*
Porvoossa kuljin ensin jokirantaa etelään. Paljon veneitä - miten pienessä voi olla kajuuttakin? Palasin sisämaan katuja, ruotsinkielisiä kouluja. Ruotsalainen tilausbussi odotti Runebergin kodin edessä ja vanhoja turisteja laahusti sitä kohti. Kävin pihalla, katsoin joelle viettävää ryytimaata. Talot estivät pihalta näköalaa joelle, näkyisikö ikkunoista? Pääsymaksu 15 markkaa. Fredrikan kasvopatsas.
*
Porvoon kauppatori tuntui niukalta, Porvoon mitalla, leipää, kukkia. Ylioppilaslakkisia tyttöjä, aina tyttöjä, lauantaina 30.5. jonottamassa valokuvausliikkeisiin, vielä klo 16, söpöinä mekoissaan ja leningeissään. Kirjastossa klo 13 - 14, II kerros, luin Uusimaan, Sydsvenskan, iltalehtiäkin.
*
Kävin Porvoon Linnanmäellä siltoineen, kiersin pari kertaa eri tasoilla. Pikkulinnanmäki myös, varusteineen haudattuja ruumiita ajanjaksolta 0-400 jKr, jolloin paikalla oli saari. Upotettuja kiviä. Isolla Linnanmäellä linna 1200-luvulla. Muuri kasvaa kaikenlaista. Mäet ovat Porvoonjoen varrella, hiukan keskustan ja tuomiokirkon luoteispuolella.
*
Näsin hautausmaalla kuljin klo 16. Kirkko sulkeutui jo klo 14. City-Market, II kerros, oli runsas, jopa ostoihin houkutteleva.
*
Palasin museojunalle, ulkona sen varjossa vartoi jo odottajia. Iltapäivällä toinen vaunuista oli tehnyt edestakaisen matkan Keravalle. Ehkä lyhyemmällekin vuorolle riitti kulkijoita Porvoosta.
*
Kiskobussi lähti Helsinkiin klo 16:30. Olin ainoa matkustaja viimeisessä osastossa, paitsi kolme rautatiekerhon jäsentä kokoontui peräpäässä olevassa toisessa ohjaamossa. Konduktööri teki pihdeillä pahvilippuuni toisen reiän.
*
Osaston ainoa avattava ikkuna oli täysin auki. Sisällä oli 34 astetta. Wc:n ovi oli lukossa. Peräohjaamo tyhjeni Nikkilässä. sitten katselin sieltä ulos. Pääradan asemilla osa ihmisistä oli uteliaita, mutta toiset aivan välinpitämättömiä museojunasta. Helsinkiin saavuttiin klo 18:05 eli paluumatka kesti 1 h 35 minuuttia.
*
***
*
Lauantaina 20.7.2002 kävelin Porvoosta ja palasin museojunalla.
*
Aloitin kävelyn Mellunmäestä klo 7:58, tien 170 laitaa. Joitakin matkoja sen rinnalla kulki kävelytie. Ohi peltojen. Westerkulla Gård pohjoisessa. Sadepisaroita hetki klo 8:25. Pilvistä välillä. Vantaan ja Sipoon raja. Paljon pyöräilijöitä, suomalaisia ja mustaihoinenkin pariskunta. Rullaluistelijoita. Taisin olla ainoa maratonkävelijä. Östersundom Gård. Joki ennen Sipoon Söderkullan taajamaa, jossa viivyn tunnin klo 10:50-11:50. Klo 13:30 löysin ahomansikoita metsästä, ennen Sköldvikin radan ylitystä. Kävelytie erkani Näsiin. Porvoonjoen kävelysillalle saavuin klo 16:28.
*
Museojuna lähti Helsinkiin nyt klo 16:35. Ostin junalipun vain Tikkurilaan asti. Sieltä voisin jatkaa seutulipulla muutamalla bussinvaihdolla Espooseen.
*
Lippuni maksoi 9 euroa. Vihreään 5x10 cm:n kartonkilippuun
tehtiin 5 reikää seuraavasti:
1) Menolippu, 2) Porvoo,, 3) Tikkurila,
4) ruutu " 2", 5) ruutu "7" - hintarivin vaihtoehdoista:
1,2,4,7,10,11,15,18, - yhteenlaskettuna 9.
*
Matkustajia oli vähän, mm. brittiläistä "Lunta tupaan" TV-shown
parivaljakkoa Smith ja Jones muistuttavat miehet vaimoineen.
Tekniikasta uteliaina he availivat napista ulko-ovia turhanpäiten
ja saivat junan seisahtumaan ja viivyttämään lähtöä, useamman
kerran, kunnes vihainen kuulutus kielsi. Sitten he nolostuivat.
Juna saapui Tikkurilaan vasta klo 18:10.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti