maanantai 19. heinäkuuta 2010

366. TAIVALKOSKI

Asukkaita 5 tuhatta (6403 vuonna 1963), EU-kannatus 34,4 % (1994)

Miksi? Koski? Kalle Päätalo?

Milloin? Keskiviikkona 7.9.2011

Pohjolan Matkojen linja-auto lähti Oulusta klo 8 kohti Kuusamoa. Kuutisen matkustajaa. Istuin 5. rivillä vasemmalla.

TAIVALKOSKI. Klo 10:13 käännyttiin sivutielle vasemmalle, pohjoiseen. (Etelään lähti tie Puolangalle.) Pohjolan Matkojen bussi tuli vastaan, matkallaan Ouluun. Vasemmalla lännessä oli iso keltainen 4-kerroksinen koulurakennus. Ylitimme sillan. Vasemmalla koski, jossa radat koskenlaskukilpailuja varten? Punainen "Vanha Mylly". Pizzeria Finlandiano.

Matkahuollon isolla pihalla käytiin klo 10:16. Opiskelijatytön matkanpää. Bussi jatkoi matkaansa heti. Ahman Kone 2-kerroksisessa valkeassa laatikossa. "Kello ja Silmälasi" yhdessä. Pikkupeukku asusteliike. Töyssyjä. K-kauppa. Metsähallinto. "Ostetaan puolukkaa". Kaksi keltaista isoa 4-kerrostaloa. Teboilin pihaan klo 10:20 ja siinä pysähdyttiin 4 minuuttia. Jatkoimme matkaa Kuusamoon.

***

Lähdin Kuusamosta klo 12:10 paluumatkalle Oulun suuntaan, takaisin Taivalkoskelle.

TAIVALKOSKI klo 13 - 14:50. Melkein kaksi tuntia aikaa kävellä. Ensin pysähdyttiin kuitenkin kylän laidalla Matkahuolto-Teboililla, josta yksi poika kyytiinkin, vaikka Linja-autoasema oli erikseen keskustassa, ja sinne jäi minun lisäkseni kaksi matkustajaa.

Kävelin ensin itään, bussin tulosuuntaan Kuusamosta. Löytyi vanha puinen kauppatalo, jossa kahvila ja suolahuone(!), mutta en käynyt. Sininen puinen kirkko (1933 Kauno S. Kallio) oli tylsähkö. Se sijaitsi korkealla mäellä, jonne nousin kauppakeskuksen takaisilla ulkopenkeillä aikaansa viettäneiden kuuden eläkeläisukon huomaamatta, heidän selkänsä takaa. Sankaripatsas esitti paksua ukkoa sotilasmanttelissa. Sankarihautoja ei ollut mielestäni paljon - lähdekirjan mukaan kuitenkin 144!

Alempana kirkon eteläpuolella oli valkea seurakuntatalo ja idässä kunnan virastotalo, oikealla tekninen virasto. Kävelin valtatielle ja sen laitaa pitkin länteen (sen osuuden, jonka bussi vältti kiertäessään kirkonkylän kautta). Silta ylitti leveän Iijoen! Huoltoaseman takana oli pieni järvilampi, jonka rantaympäristöt olivat joutomaana, ei minkäänlaista käyttöä.

Palasin keskustaan tietä, jota bussi oli tullut Pudasjärven ja Oulun suunnasta. Poikkesin länteen Koulutielle, jota joku lapsi juuri käveli. Tienviitta Kirjastolle ja Päätalo-instituutille. Kirjastossa oli remontti, vain lehtisali auki sekä Taideyhdistyksen näyttely. Liukuoven takana olisi ollut Kalle Päätalo -näyttely, pääsymaksu 3 euroa Instituutista. Vilkaisin ovelta Kallen tekemiä halkomotteja tms.

Kävelytie näytti vievän koululta halpojen vuokrarivitalojen ohi rantaan. Joku asukas näkyi istuvan lippalakki päässään sisällä, toinen oli heittänyt olutpullonsa pihalle... Pienasunnoissa oli ovi ja ikkuna, mutta ennenkaikkea koskinäköala!

Kosken rannassa oli melontarata, jossa ehkä 28 pujotteluporttia, jotka roikkuivat langoilla yläpuolelta ilmasta. Hiljainen Iijoen haara ja pieni lampi myös. Koski kuohui valkoisena tulvaportin alla. Idässä erikseen autotien silta, junaradan silta ja kolmantena porttisilta, jossa varoitettiin: "Avautuu automaattisesti!" Rannalla oli useita katoksia katsojeia tai tuomareita varten.

Siirryin siltojen alitse itään. Tulin pienelle asuinalueelle, jossa tusinan verran postilaatikoita. Tie näytti päättyvän isommalle kartanolle. Nousin jyrkkää kinttupolkua ja päädyin junaradalle. Kävelin radan yli alas toiselle puolelle, remontoitavan talon pihaan. Nousin portaat sillan penkereelle ja kaiteen yli. Katselin sillalta koskea, joka oli näyttänyt bussin ikkunasta nopeasti vilkaistuna paremmalta!

Linja-autoasema tuli vastaani yllättävän äkkiä klo 14:30. Siellä oli opaskartta, jonka edessä ahersi ruohonleikkaaja. Istuin jokivarren rantapöydän ääreen kirjoittamaan muistiinpanoja ja join mehua. Pohjolan Liikenteen bussi tuli jo klo 14:40, mutta olikin eri suuntaan menevä auto.

Opaskartasta paikansin jälkikäteen Jalavan Kauppakartanon, K-, S- ja Spar-kaupat, Halpahalli Juusolat, Hotelli Herkon...

Linja-autoon kohti Pudasjärveä nousi klo 14:50 Taivalkoskelta täti sekä minä. Autossa istuivat jo nainen, mies sekä nuoripari takana. Yhteensä kuusi matkustajaa.

TAIVALKOSKI 5 34,4 Per. 1878
K: Puukirkko 1933 K.S. Kallio
K: Alttaritaulu 'Rukoileva Kristus' V. Tiger
M: Kotiseutumuseo kirkonkylässä
M: Savottamuseo
M: Kallioniemi, Kalle Päätalon lapsuudenkoti Jokijärven rannalla
R: Jalavan kauppakartano 1883
P: 'Isänmaan vartiosotilas' 1957 Heikki Konttinen, sankarihautausmaa
P: 'Vonkamies' 1989 Veikko Haukkavaara, Jokijärvi, Kallioniemi
L: Pahkakurun, Rääpyksen ja Kylmäluoman aarnialueet
L: Kylmäluoma, Suomen 1. valtakunnallinen retkeilyalue
L: Loukusan harju
N: Pyhitysvaara 422 m
E: Päätalo-instituutti, Päätaloviikko
V: Kraaterijärvi Saarijärvi, Metsäkylässä
V: Koston järvi
V: Iijoki, melonta- ja koskenlaskureitti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti