torstai 22. heinäkuuta 2010

401. VALKEALA

Asukkaita 11 tuhatta (13441 vuonna 1964), EU-kannatus 54,8 % (1994)

(Valkeala yhdistyi Kouvolaan v. 2009 alusta)

Miksi? Käyräjoen koski

Milloin? Torstaina 18.7.2013 (Aikaisemmin sunnuntaina 21.9.2008)

Linja-auton vakiovuoron Kouvolasta Savitaipaleen ja Lemin kautta Lappeenrantaan piti lähteä kello 15:50 laiturista H1. Sellainen löytyi Kouvolan linja-autoaseman laituririvistön sijasta vasta kadun varresta. H = Hallituskatu?

Reitin liikennöitsijä on Matkahuollon aikatauluhaussa (2013) "Joutsenon Auto ja Kuljetuspalvelu". Vuoden 1996 aikataulukirjassa "Kesäturistissa" reittiä ajoi Saimaan Liikenne.

Pidin sadetta sisällä, kunnes lähdin kuitenkin hyvissä ajoin pysäkille, siltä varalta että bussi tulisi etuajassa. Laituriin olikin pysäköity tuskin tilataksia isompi pienoisbussi! Liukuovi avoinna. Istumapaikkoja n. 15, vaikka näytti pienemmältä ja matalammalta kuin Vuorelan oikean bussin muotoinen linja-auto Haminassa (kolme päivää aiemmin), johon piti nousta ovesta portaita.

Kysyin Juha Watt Vainion mieleen tuovalta kuljettajalta, käykö Matkahuollon Bussipassi? Kyllä, mutta: "Lappeenrantaan asti?!!" hän päivitteli ja neuvoi, että pääsen tuntia nopeammin pikavuorolla! Halusin matkustaa tällä "ellei tule täyteen, etten vie tarvitsevalta paikkaa",

Istuin 3. riville. Vasemmalla oli 2 penkkiä ja oikealla 1, Taempana oli kai vielä 2 riviä, jonka mukaan laskin paikkamääräksi 3x5 = 15. Ovensuuhun oli asettunut opiskelijatyttö, jota luulin alkuun kesätyöntekijäksi tai kuljettajan sukulaiseksi, kun hän avasi ja sulki asiakkaille ovea, mutta matkustajaksi hän osoittautui jäädessään myöhemmin matkan varrelle.

Liikkeelle lähdettiin bussia pienemmän auton surinoilla. Kaupungin välipysäkeiltä astui kyytiin äitinsä saattama 10-v. tyttö, joka oli matkalla ratsastustunnille maaseudulle. Molemmat tytöt alkoivat jutella keskenään ratsastuksesta. Sitten takapenkille tuli he-man-tyyppinen keski-ikäinen mies, jonka silmä näytti olevan mustana, ellen erehtynyt. Hän oli matkalla Vekaranjärvelle, armeijan kantahenkilökunnan asuinalueelle!

Ensin ajettiin Valkealaan (n. 16:05). Tien varrella oli mm. mielenkiintoisia museorakennuksia ja kirkko! Palomuseo? Kannattaisi ehkä pysähtyä joskus katsomaan. Lappalanjärvikin taisi välillä siintää lännessä.

Kiemurtelevaa tietä jatkettiin pohjoiseen jossain kaukana lännessä kulkevan Mikkelin rautatien suuntaisesti, kohti Vuohijärveä, mutta ennen sitä kääntyen itään Tuohikotin suuntaan. Pienemmän tytön jäätyä kyydistä hevostilalle jäi muutaman kilometrin päästä isompikin.

Tienviitta Vekaranjärvelle pohjoiseen. Sinne ajettiin muutaman kilometrin poikkeama edestakaisin. Mustasilmäinen mies poistui kiittäen kyydistä Vekaranjärven portilla (n. 16:45) ja lähti pienen tienviitan osoittamia henkilökunnan asuntoja kohti.

Itään, itään: Valkealassa vielä Tuohikotti (n. 16:55) ja jo Savitaipaleen puolella Heituinlahti. Tie 377. Auto kiiti kovaa vauhtia pomppien tyhjiä, sateisia ja märkiä maanteitä pitkin. Tuntikausia. Olin välillä ainoa matkustaja. Pari nuorta kundia oli kyydissä matkan eri vaiheissa, syrjäkylältä kirkolle.

***

Savitaipaleen reunoilta lähti suurhiihtäjä Juha Miedon näköinen partaturri kirkolle. Savitaipaleella (17:40) oli aivan mielenkiintoisen näköinen runsastaloinen kirkonkylä, jossa tehtiin pieni (kolmionmuotoinen?) kierros eri teitä. Nuori kundi jäi autosta jonnekin ja partamies toisaalle. Auto kiiti koko ajan harmillisen kovaa vauhtia paikasta toiseen! Isosta jähmeämmästä bussista tuntuu näkevän paljon enemmän ympäristöä?!

Savitaipaleelta lähdettiin ensin kaakkoon (tie 13) ja sitten etelään (tie 380) kohti Lemin kirkonkylää. Sadetta ja kiirettä, paljon jää näkemättä ja huomaamatta. Yhtäkkiä pyörähdettiin jonkin matalan liikerakennuksen eteen. Sade sumensi ja pimensi havaintoja. Lemin liikekeskus, apteekki, K-kauppa, taxi, linja-autoasema klo 18. Ihmishahmoja odottamassa.

Kyytiin nousi rehevän puhelias keski-ikäistä vanhempi karjalaisrouva täysien mustikkaämpärien kanssa sekä hiljainen vanha mies. Heidän poistuttuaan jäin viimeiseksi matkustajaksi. Tieosuus Lemiltä Lappeenrantaan oli tylsin. Lopulta kaarrettiin (klo 18:35) puisen hiljaisen Lappeenrannan rautatieaseman pihaan, kaupungin syrjälaidalle.

******
Aiemmin sunnuntaina 21.9.2008:

Lähdimme Helsingistä klo 10 ajamaan kohti Kouvolaa. Päämääränä oli kesämökki Ristiinassa. Pysähdyimme Kouvolan jälkeen Valkealassa Käyräjoen koskelle. Siinä vesi virtasi Käyrälammelta pohjoiseen. Ympäristössä oli liikerakennus ja surkea rivitalo. Koskella oli silta, mylly sekä vesivalli, jonka yli vettä valui. Ajoimme kylän sivuteitä, Kauniskankaantietä ym, Valkealan kirkolle. Jatkoimme koilliseen kohti Ristiinaa, jonne saavuimme klo 12:30.

VALKEALA 11 54,8 Per. 1638
K: Keskiaikaistyylinen kivikirkko 1927 Armas Lindgren (puukirkko paloi 1920)
K: Alttaritaulu 'Jeesuksen ristiltäotto' 1820 A.G. Thitz
K: Kellotapuli 1782
K: Tuohikotin kyläkirkko 1926 A. Lehto
K: Vuohijärven Mäntysaaren hautausmaa 1250-luvulta alkaen
K: Voikosken rukoushuone
M: Hirsmäen museoalue, Korsumuseo
P: Utin taistelun 28.6.1789 muistomerkki
L: Utin vallit, venäläisten linnoitusvarustukset 1792
L: Harjumuodostelmat Iso-Salpausselkä, Pieni-Salpausselkä
L: Pohjois-Valkealan erämaa, Olhavan kiipeilyvuori, Lapinsalmen riippusilta
E: Utin lentokenttä, Messerschmitt-hävittäjä, Utti
E: Karjalan prikaatin tukikohta Vekaranjärvi, Suomen suurin varuskunta
E: Elovalkeat-viikko
T: Vuohijärvi, Utti, Tuohikotti ja kirkonkylä, rajalla Verla ja Voikoski

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti