keskiviikko 14. heinäkuuta 2010

334. SALO

Asukkaita 23 tuhatta (11801 vuonna 1963), EU-kannatus 67,2 % (1994)

(Saloon yhdistyi 9 kuntaa vuoden 2009 alusta: Halikko, Kiikala, Kisko, Kuusjoki, Muurla, Perniö, Pertteli, Suomusjärvi ja Särkisalo)

Miksi? Matkan varrella

Milloin? Tiistaina 28.2.1984. Lauantaina 22.10.1994.

Helmikuussa ajoin Helsingistä junalla Saloon klo 7:32 - 9:30. Salossa kävelin asemalta itään yli joen rautatie-kävelysiltaa. Käännyin etelään teollisuusalueelle (Koulukalusto! Pulpeteista tuttu!), harhaan siis. Uskelan kirkko paistoi silmiin korkealta mäeltä. Palasin Tehdaskatua radan yli ja kaarsin Raatihuoneenkatua oikealle. Kaarsin kirkkoa, jonka kuvasin kaukaa. Palailin taas pohjoiseen Urheilupuiston halki. Kirkkokatua (Salon kirkko) Helsingintielle, länteen yli Salonjoen Turuntielle. Salon sitä ja Salon tätä... joka liikekö kampaamo tai parturisalonki... esim. Salon Puhelin. Sokoksesta ei löytynyt kuvapostikortteja. Jatkoin vielä länteen ja kuvasin Saloraa, TV-tehdasta. Palasin kaakkoon ohi linja-autoaseman. Jatkoin junalla kohti Uuttakaupunkia (Turun kautta).

***

Lokakuussa ostin Espoon juna-asemalta klo 7 menopaluun Turkuun (150 markkaa), mutta poikkesin Saloon kahdeksi tunniksi klo 8:26 - 10:36.

Salossa laituri oli lännempänä kuin asemarakennus, jonne palasin. Hiljainen pieni puukaupunki. Mariankatu. Ennen siltaa moderni puinen kirjasto, aukeaisi klo 10. Kauppatori oli osin tyhjä.

Lähdin klo 8:43 Teollisuuskatua etelään, kohti merta. "Koulukalusto" toi mieleeni Kylänevan kansakoulun keskiviikkona 1.9.1965. Tie melkein autio, yksi pyöräilijä, jokunen auto. Uskelan kirkko arvoituksellinen ylhäällä mäellä, kun mikäkin Norman Batesin talo. Mahtava tehdas haisi keitetyille perunoille. Vai näkkileivällekö? Pyöräilevät pojat kertoivat pieruvitsejä tehtaan ohi ajaessaan. Ylitin sillan joen länsipuolelle. Satamakatu. Autosähkökorjaamo työssä. Venevarikko, jonne meni autoja. Lopulta hiekkatie. Joki peittyi kaislikkoon: "Varo! Pehmeä maa!" Oikealla avautui lahti tai valkama puhdistuslaitokselta. Sen takana kaksikerroksinen lintutorni, jonne pääsi polkua läheltä siltaa. Vietin tornissa 20 minuuttia klo 9:15 alkaen. Kylmä tuuli! Vaikeat portaat. Lokkeja. Eväsbanaani. Kaupunki näytti epämääräiseltä, SOK:n teollisuustorni näkyi. Kaislikkoa, saaria saisi kuvattua. Henkilöauto kävi polun alun kääntöpaikalla. Aurinko hymyili vain puoli minuuttia, oli pilvipoutapäivä.

Kävin kapealla autosillalla ja aloitin paluumatkan (9:45 - 10:15). Ehdin keskustassa enää käväistä runsaassa kirjastossa. Mitä-Missä-Milloin 1950-luvun vuosikirjat. Agricolan näköispainos. Toimittaja Lauri Karénin kirja Lontoosta. Kauppakaduilla oli jo vilkasta, Anttila. Kiire asemalle, jonne saavuin myöhässä - aivan kuin toki junakin! (Olen käynyt Salossa useasti uudelleen.)

SALO 23 k 67,2
K: Salon puukirkko 1894 G.E. Ekestubb, Helsingintie
K: Alttaritaulu 'Kristuksen kirkastus' Venny Soldan-Brofeldt
K: Uskelan kivikirkko 1832 C.L. Engel (kork. mäellä) Uskelan kirkkotie
K: (Keskiaikainen kivikirkko 1400 purettiin 1830, kivet uuteen kirkkoon)
K: Alttaritaulu 'Kristuksen ylösnousemus' 1849 R.W. Ekman
K: Uskelan kirkkoon lisättiin torni 1860
K: Helisnummen siunauskappeli 1964 Eero Eerikäinen (kolmiomuoto)
M: Meritalo-museo, Salon 1. koulu 1873
P: Narjatta-veistos, Ben Renvall
P: Veistos 'Seppä Lauri' 1963 Ben Renvall
P: Veistos 'Viestinvaihtajat' 1964 Matti Nummelin, Viestin urheilutalo
E: "Elokuvateatteriaarre" Bio Salo 1938, Helsingintie 11 (jaettu 1975)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti