Asukkaita 23 tuhatta (6219 vuonna 1963), EU-kannatus 49,2 % (1994)
Miksi? Rajakaupunki
Milloin? Perjantaina 2.3.1984. Tiistaina 3.6.1997. Tiistaina 8.8.2000.
Maaliskuussa poikkesin Lappiin VR:n Lomalipulla yöpaikastani Oulusta. Kemissä oli 20 minuuttia junanvaihtoaikaa, jolloin ehdin kävellä asemalta suorinta tietä merenrantaan ja takaisin, ohi kaupungintalon pilvenpiirtäjän ja uusgoottilaisen tiilikirkon. Jatkoin matkaani pyöreällä sinisellä lättähattujunalla Tornioon.
Tornion asemalta kävelin suoraan pitkälle liukkaalle sillalle, länteen Suensaareen. Palkkeja autojen ja kävelijöiden välissä. Tylsä kaupunki. Jatkoin siltaa Ruotsin puolelle. Ohitin tyhjän tullikopin jalankulkureitin varressa.
Haaparannassa kävin kahdessa kaupassa kolmesta, ICA ja Domus. A. Johanssonilla voi maksoi 9,80 kruunua (7,35 markkaa). Suomea puhuttiin. Ostin karkkia ja Haparanda-Tidningenin. (Kerään sanomalehtiä.) Domuksella tuhlautui aikaa klo 19:ään, jolloin juna Torniosta olisi jo lähtenyt.
Sain palella Torniossa klo 22 asti ennen seuraavaa junaa. Kävelin pakkasen pureman, lumisen ja aution kaupungin katuja. Näin vain jonkun nuorukaisen polkevan hippulat vinkuen koulun pihaan, heittävän pyöränsä (piha ja telineet olivat jo mustanaan polkupyöristä!), juoksevan ovelle, menevän sisään. Seurasin uteliaana perästä. Olisiko puolet Torniosta kokoontunutkin koulun voimistelu- ja juhlasaliin?
Luin lapun ovesta : "Prof. Olliver Hawkin suuri hypnoosiesitys perjantaina 2.3. klo 20. Loppuunmyyty!" Kellokin oli jo enemmän. En tohtinut yrittää sisään? Kuvittelin tulleeni Huckleberry Finnin maailmaan, jossa komeljanttarit "Herttua ja Kuningas" kiertelivät hämmästyttämässä jokivarren pahaisten kauppaloiden vähäisimpiä asukkaita silmänkääntötempuillaan. Muistelin nähneeni hypnotisoija Olavi Hakasalon esityksen televisiossa, vanhassa Spede-elokuvassa. Hän teki ilmeisesti maaseutukierroksia? - Palasin junalla keskiyöksi Ouluun.
***
Kesäkuussa vaihdoin Kemissä klo 5:55 - 6:00 Velj. Salmelan bussiin, joka ajoi Tornioon ja Haaparantaan. Bussia ei heti näkynyt. Rautatieasemalla Nike-lakkinen sänkitukka-jenkki kysyi bussiasiasta eksoottiselta eteläeurooppalaiselta turistilta. Kommunikaatiovaikeuksia. Samassa bussi saapuikin lähipysäkille.
Autoon nousi tavallisia pohjoissuomalaisia, perässään vain me kolme turistia, joilla oli ScanRail-kortti. Kuljettaja tutki (luki) jokaisen ScanRail-kortin, ei tulostanut kuittia. "Haaparantaan" sanoin. "First city in Sweden!" sanoi jenkki.
Bussi poikkesi sivukylään, jonne suomalaisia jäi. Ennen Tornionjoen siltaa pysähdyttiin rautatieasemalla. Bussiasemaa en huomannutkaan, pikapysäkki vain, ennen kuin auto jo kaartoi Haaparannan puolelle, mukanaan vain kolme turistia ja pari ruotsalaista. "Bussilla eteenpäin?" "Voi olla useamman tunnin odotus?" pohtivat ulkomaalaiset.
Haaparannassa vietin tunnin. Kiersin juna-asema - tori - linja-autoasema. Kovin autiota. Tuuli kylmästi! Hieman erilainen rakennustyyli kuin Suomen puolella, muttei paljon. Kello 6:45 (Ruotsin aikaa) turistit odottelivat yhä linjuriasemalla. Kello 7:45 lähtisi bussi Bodöhön. Minä kävelin Tornion puolelle. Sillan ali vievä kävelytie oli jäänyt veden alle. Kiertotie autotie-sillalle. Pax-muistomerkki. Suomen puolella rajaa oli Rajaystävyyden patsas.
Torniossa klo 8:10 - 10. Suuntasin puukirkolle, ohi linja-autoaseman ja keltaisen kaupungintalon ("Lapin marmorista")..Kirkko avautui klo 9, kun poninhäntäinen tyttö kiiruhti töihin, jätti eteiseen laukkunsa ja avasi myös tapulin. "Tämä onkin yllättävän upea!" hämmästyin. "Niin, näitä on niin vähän. Haluatko kuulla kasetin, 5 minuuttia?" Kuvasin videokameralla seinämaalauksia ja kuuntelin. Salamavalokuvaus kiellettiin kyltillä. Hollantilaisrouvalta vaikuttanut turisti pistäytyi pikaisesti. Kirjoitin nimeni vieraskirjaan.
Linja-autoasemalla oli klo 10 Velj. Salmelan Ouluun asti kulkeva bussi. Kysyin, käykö VR:n lippu Kemiin? "Käy!" sanoi kuljettaja, eikä edes katsonut lippua.
***
Elokuussa saavuin junalla Kemiin klo 5:55. Bussipysäkki oli kauempana kuin luulin ja Velj. Salmelan bussi ehti lähteä 6:05, kun luin juna-aikatauluja. Aseman seinustalla joku nukkui makuupussissa. Suomalaismies ja englantilaisnainen ryntäsivät ulos asemarakennuksesta, hekin myöhästyivät Haaparannan-bussista. Yritin vielä saada bussin kiinni läheiseltä linja-autoasemalta, mutta auto ehti pyrähtää sieltäkin tiehensä klo 6:10. Palasin juna-asemalle, josta Pohjolan Liikenne (Muonioon?) 6:40. Bussilomalipulla 30 km Tornioon.
Tornion linjuriasemalle saavuin klo 7:10. Kävelin takaisin itään Tornionjoen vanhan sillan yli ja rantoja pitkin etelään, Alatornion kirkolle ehdin klo 8:30. Ovet olivat kiinni, sain vain ulkokuvia. Yritin palata jo 9:40-bussille, mutta se ehti ajaa ohitseni Kemin-tietä.
Nousin Ouluun asti menevään bussiin klo 10 ja kysyin kuljettajalta Keminmaan kirkonkylästä? Suunnittelin seuraavaksi tapaamista kirkkoherra Rungiuksen muumion kanssa.
TORNIO 23 k 49,2 Kaup.1621 (r. Torneå)
K: Tornion puinen Hedvig Eleonoran kirkko 1686 Matti Härmä
K: Tornion kirkon kuoriaita 1703 Nils Fluur
K: ALATORNION uusklassinen ristikirkko 1797 Jacob Rijf, 1500 paikkaa
K: Alatornion kirkon ristisakara on osa entistä kivikirkkoa 1550
K: KARUNGIN puinen ristikirkko 1817 A.W. Arppe
K: Alttaritaulu 'Kristus ristillä' 1827 J. Hedman
K: Pietarin ja Paavalin ortodoksikirkko 1884
M: Tornionlaakson maakuntamuseo, pihalla jokivene ja laivatykit
M: Aineen Taidemuseo
M: Alatornion pitäjänmuseo lainajyvämakasiinissa
M: Heikkilän kotimuseo Kukkolankoskella
R: Lapin Kullan panimo 1870-luvulta
P: Maupertius, astemittauksen muistomerkki
P: 'Rajaleikki', Tulliaseman aukio
P: 'Aino' 1960 Nina Sailo, Ainopuisto
P: Röyttän maihinnousun muistomerkki
P: Tornion taistelun muistomerkki rautatieaseman vieressä
P: Lauttamies-patsas Kukkolankoskella
L: Kukkolankoski, 3,5 km, putouskorkeus 13,8 m, Suomen suurin vapaa koski
L: Matkakoski, 800 m, putouskorkeus 10,3 m, koskessa Varsakallio-kivipaasi
L: Oravaisensaari, muinaisten pirkkalaisten veronkantajien tukikohta
L: Kallioputaan Arboretum-puisto
L: Perämeren kansallispuisto, saaristoa
V: Tornionjoki, Perämeri
H: Alatornio ja Karunki liitetty Tornioon 1973
maanantai 19. heinäkuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti