Asukkaita 4 tuhatta (3735 vuonna 1964), EU-kannatus 34,7 % (1994)
(Temmes yhdistyi Tyrnävään v. 2001 alusta)
Miksi? Lakeutta? Vanha meijerimiljöö?
Milloin? Perjantaina 24.8.2018
Kävelin 36 km:n matkan Liminka - Ala-Temmes - TYRNÄVÄ - Muhos.
.
Ensin ajoin yöllä Onnibussin linjalla F8 Helsingistä Turun kautta Länsirannikkoa Liminkaan. Kuljettaja oli jättänyt kuuluttamatta Himangan ja Kalajoen, joten seurasin tarkasti kelloa, karttaa ja maisemaa. Kun bussi ylitti Ouluun vievän junaradan, laskin Liminkaan olevan enää 3 km ja pari minuuttia. Painoin pysäytysnappia jo ennen kuin Liminka sitten kuulutettiin, aamulla klo 6:35.
.
Läheltä E8-tien pikavuoropysäkkejä lähti luoteeseen 813-tie Lumijoelle, tuttu minulle viime kesältä 2017. Kaakkoon osoitti tienviitta "Ketunmaa 5", asfaltista soratieksi vaihtuvalle, jota lähdin kävelemään. Autoja tuli enemmän vastaani kuin ohitti, muutama polkupyöräilijäkin. Metsäosuuksia ja isoja peltoja Pohjanmaan lakeudella.
.
Vehkamaa etelään, Hanhisuo pohjoiseen. Muutama sadepisara. Sade-ennusteen takia olin aikonut peruakin kuntabongaus-matkan, josta olin maksanut etukäteen heinäkuun alussa 10 euroa internetissä (1 euro Helsinki-Liminka, 8 euroa Oulu-Tampere, 1 euro Tre-Hki). Mutta milloin toiste bongata Tyrnävä ja Muhos?
.
Kello taitaa olla jo 8:15 kun saavutan ensimmäisen maamerkin kaakossa, Nelostien/E75, jonka länsipuolella kulkee onneksi kävelytie. Postilaatikoiden numerot olivat Ketunmaan tiellä pienentyneet ainakin 68:sta ykköseen. Tyrnävälle vievän tien 827 risteykseen on Nelostietä vielä pari kilometriä etelään.
.
*
TEMMEKSEN kirkonkylässä asti en voi poiketa, kun matka olisi liian pitkä etelään, 10 km. Saa riittää Ala-Temmes. (Pienen Temmes-joen sillan olen ylittänyt).
.
Nelostieltä (E75) Ala-Temmeksessä tienviitta itään: "Muhos 26, Tyrnävä 5". Asfaltoitu tie 827, jonka nopeusrajoitus on 80 km, joten autot kiitävät melkein sataa ohitseni, onneksi harvakseen. Jos näen lähestyviä autoja jo kaukaa, vaihdan mielelläni tiessä puolta kauemmas autoista, erityisesti rekoista! Näen kaksi kurkiauraa lentämässä tien yli, etelää kohti.
.
Runsas vesisade alkaa jo kello 9 eikä sääennusteiden mukaisesti klo 10 tai 11. Asfaltin pinnalle kertyy usein pieniä lätäköitä valkoisen reunaviivan sisäpuolelle, joskus myös ulkopuolellekin. Toinen tienlaita saattaa olla korkeammalla ja valuttaa vettä vastapuolelle. Vähitellen jalkani kastuvat.
.
Autoilijat jakautuvat: monet sivuuttavat minut keskiviivalla kovaa ajaen, toiset jopa hiljentävät kohdallani välttääkseen veden roiskuttamistakin. Kolmannet pyyhältävät huippunopeutta aivan valkoisen reunaviivan vierestä, kun minä olen väistänyt hiekkaiselle pientareelle.
.
**
TYRNÄVÄN kirkonkylään saavun noin klo 9:30. Ensin alkavat jalkakäytävät tien molemmin puolin. Pieni Tyrnävänjoki. Poikkean vanhalle hautausmaalle tuuhean kuusen alle sateensuojaan kaivaakseni kännykän kameran esille. Muutaman ihmisen turistiseurue kiertää hautausmaata ja poistuu ennen minua, mutta tavoitan heidät myöhemmin uudelleen puolen kilometrin päässä kirkon pihalla.
.
Tyrnävän vanhan meijerin rakennusryhmä on minusta kauniin kuvauksellinen! Tyrnävä on muuttunut maitokunnasta perunapitäjäksi. Julisteessa mainostetaan perunankorjuu-juhlaa 30.9. Kotitekoisissa mainoksissa tarjotaan myytävää perunaa ohikulkeville ostajille.
.
Tie vie itään suoraan kohti kirkkoa, josta otan valokuvan sateessakin. Primitiivisen näköinen Hiihtäjä-patsas on pystytetty, koska Tyrnävällä järjestettiin ensimmäiset tilastoidut kilpahiihdot 1879. Liikenneympyrää kirkon luona komistaa eläinpatsas, jota en sateessa poikkea lähempää katsomaan.
.
Kulkemani päätien varrella on kauppa tai pari, mutta kylä ei ole kapea nauha, vaan leviää etelään ja pohjoiseen, jonne en poikkea katsomaan. Kirkon pihasta lähtevä kävelytie vaikuttaa menevän oikotien suuntaan kohti Muhosta ja alan seurata sitä noin klo 10. Oikotien varrella on kylän nuorta pientalokantaa.
.
Tie 827 on Tyrnävän kirkon luoteiskulmalla selkeästi viitoitettu: Muhos 22, mutta tekee 4 km:n päässä koillisesta kaakkoon 90 asteen mutkan, jonka haluaisin oikaista. Käyttämälläni pientalojen reunustamalla taajamatiellä ei ole kuitenkaan mitään tienviittaa Muhokselle. Luotanko karttoihin?
.
En lopulta uskalla riskeerata pitkää harharetkeä hiekkateille, vaan kaarran kylän pikkuteitä pohjoiseen takaisin selkeälle tielle 827. Hukkasin puolisen tuntia ja väsytin jalkojani parilla ylimääräisellä kilometrillä. Ehdin nähdä Tyrnävän kaavoittavan uusia pientalotontteja, uusia ajoteitä ja jalkakäytäviä. Katujen nimistöä on poimittu puutarhoista, kuten Omenatie.
.
Kauan tuntuu kestävän Ängeslevänjoen mutkaan (pohjoiseen: "Murto 8") ja sitäkin kauemmin Ylipääntien risteykseen, johon oikotie olisi oikaissut. Viitta: "Muhos 15", klo 11:15.
.
Kilometrit tuntuvat käyvän yhä pitemmiksi ja jaloille raskaammiksi. Sade saattaa tauota viideksi minuutiksi, mutta alkaa uudelleen. Uusi sateenvarjo on irronnut jo yhdestä piikistään (mutta ompelen kotona ehjäksi). - Ylitän kunnanrajan. Kävelen Muhokseen, josta klo 14:07 lähden bussilla Ouluun.
.
***
TYRNÄVÄ 4 34,7 Per. 1867
K: Puukirkko 1873 F.W. Lüchov
K: Alttaritaulu 'Jeesuksen syntymä' 1907 T.G. Tuhkanen
M: Kotiseutumuseo, kk.
M: Kotiseututalo Tihisen pytinki
M: Honkakosken ulkomuseo, Ängeslevän Ylipää
R: Meijerialueen vanha miljöö
P: Hiihtäjä-patsas 1979 (Suomen 1. hiihtokilpailut 1879), kk.
L: Jätinkirkot, 4 kivirakennelmaa, Kotakangas (2), Linnakangas, Metelinvaara
N: Lakeuden laajat viljapellot (30 km Oulusta)
V: Tyrnäväjoki, Ängesleväjoki
maanantai 19. heinäkuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti