perjantai 16. heinäkuuta 2010

341. SEINÄJOKI

Asukkaita 29 tuhatta (16814 vuonna 1963), EU-kannatus 59,9 % (1994)

(Nurmo ja Ylistaro yhdistyivät Seinäjokeen v. 2009, Peräseinäjoki jo 2005)

Miksi? Alvar Aallon arkkitehtuuria

Milloin? Tiistaina 24.5.1994. Keskiviikkona 4.6.1997. Maanantaina 23.7. 2007

Toukokuussa yöjuna Lappiin seisahtui Seinäjoelle klo 2:40 - 3:28. Kävin kävelyllä eli juoksin. Tunneli laiturilta 3. Automaattiovet asemalle, jossa odottajia. Linja-autoasema rakennuksen eteläpäässä. Kuljin kauppakatua ohi Suojeluskuntatalon. Tavoittelin Seinäjoen rantoja. Näin mahtavankokoisen Sosiaalialan oppilaitoksen ja asuntolataloja. Tie päättyi peltoon, joen uoman saatoin vain aavistaa.

Täysikuu ja toukokuu, valoisaa. Autio kaupunki. Torilta kuului mökää. Nolla astetta, ensin kylmä, juostessa hiki. Uutta ökyrakentamista, mahtavuutta, liikkeitä, pankkeja. Niiden seassa unohtunut vanha divari pihoineen. Puistossa geysir. Aseman pomo komensi toisesta kerroksesta möykkääjää. Palasin junaan paikalleni. Tuli yhä valoisampaa.

(Ensimmäisen kerran olin nähnyt Seinäjoen keskiviikkona 19.8.1981 vain 20 minuutin junanvaihtopaikkana Vaasaan. Ehdin silloin käväistä asemaa vastapäätä olleessa 'tavaratalossa' ja K-kaupassa. Seinäjoki oli pelkkä tienristeys.)

***

Kesäkuussa ajoin klo 22 pohjoiseen lähteneellä yöjunalla Kokkolaan. Kaksi istumavaunua makuuvaunujen lisäksi. Poikkeuksellisesti Haapamäen kautta, myöhässä Kokkolassa puoli tuntia (5:20 eikä 4:50), jolloin minulle jäi aikaa olla Gamlakarlebyssä vain "50 pientä minuuttia" (koomikko K. Ovimikko, 'de Pasanen, in Spe' keksi ilmauksen).

Yritin oikaista Kokkolan asemalta pensasaidan raosta, mutta siihen olikin laitettu ansaksi rautalanka! "Älä mee aidan läpi... he heh he!" naureskeli oviportailta töihin menevä partapiru asemapäällikkö tai vastaava. Ehdin kuvata Roosin, Renlundin, Lassanderin, Raatihuoneen, Kokkola-talon, mutta yritys Kaarlelan kirkolle asti oli toivoton. Junalla takaisin kohti etelää jo klo 6:10, kolme vaunua.

Seinäjoella ehdin olla 3 tuntia, klo 7:40 - 10:35. Suuntasin kirkolle, sitten seurakuntakeskus, kirjasto, teatteri, virastotalo, kaupungintalo, suojeluskuntatalo, asemat. Sisäkuvia kirjastosta ja kirkosta klo 10 jälkeen. Ostin K-kaupasta mustikkapiirakkaparin 6,90 markkaa, jogurtin 2 mk ja jäätelötuutin 1,90 mk. Tuli kiire Vaasan-junalle, mutta se odottikin myöhässä tulevaa Helsinki-Rovaniemi-junaa 10 minuuttia. Teinityttö oli huolissaan, kun kundi odottaa Vaasan asemalla ja juna myöhästyy 11:35...45...55. Voisiko kuuluttaa? hän aneli konduktööriltä.

***

Heinäkuun maanantaina klo 6:10 lähdin Paunun Tre-Vaasa-pikavuorolla, Hgin linjuriasemalta (34,50 euroa Hki-Seinäjoki). "Jalasjärvellä bussinvaihto 11:25!" Kakkosrivin vanha rouva huomautti: "Minä olen kerran myöhästynyt siitä!" Kuljettaja: "Soitetaan, jos ollaan myöhässä!"

Express-bussi oli hauska pitkästä aikaa, ilmastointisuihkua kasvoille ja penkki lepoasentoon, alkumatkasta. Vasta Hämeenlinnan jälkeen kiinnostivat maisemat. Tampereella vaihtui kuljettaja, aiempi oli lähtenyt ajoon kohti Helsinkiä jo yöllä klo 2.

Ikaalisissa mukava ajolenkki, varrella Minigrip-Suominen, Ikaalisten Matkatoimisto, kirkko, kirppari, linjuriasema, "Wanhan kauppalan" idylliä. Täällä voisi viihtyä muutaman tunnin. Eri lenkki Ikaalisten kylpylän kautta. Arviolta 10-vuotias tyttö lähetettiin yksin mummolaan Kurikkaan, kävi monta kertaa vaihtamassa sarjakuvalehden kuljettajan lehtihyllystä. Parkano, Jalasjärven Juustoportti. Vaasantie jumittui rekkojen perään. Jalasjärvi 11:22 silti. Tyhjä bussi odotti mua + yhtä teinikundia + erityisesti rahtitavaraa.

Seinäjoki 12:00. Katselin Keskusasemaa pitkästä aikaa, pendolinon saapumisen (48,50 euroa, bussilla säästi 14 euroa), esitteitä ja Nurmon karttaa, jonka avulla helppoa suunnistaa koilliseen. Käveltävää edessäni lähes 30 km, Lapuan Hirvijärvelle. Hyllykalliolla Seinäjoen rajalla oli jättikokoinen Prisma-tavaratalo.

Torstai-aamuna klo 8:30 - 9:30 minua saateltiin umpeenkasvanutta metsäpolkua, oikotietä jota en olisi yksin osannut, Lapuan Hirvijärveltä kohti Seinäjokea. Siten kertyi matkaa metsäautoteitä pitkin Seinäjoelle vain 24 km, 4 tuntia. Mukavaa kävelyä. Seinäjoella (25 minuutin aikana) tutustuin Halpa-Halliin aseman vieressä (kuulemma uskonnollisen kokkolalaismiehen perustama myymäläketju Pohjanmaalla), Tarjoustalon ja Saiturin Pörssin kaltainen.

Vakiovuoro (9,30 eur) Seinäjoelta Parkanoon 12:55-14:20 tarjosi mukavaa sightseeingiä. Maalaismatkustajia, kuten ukko, joka päivitteli kuskille "Uusi bussi" (2v.) "Paljon mittarissa?" (700'000+luultavasti jo kerran ympäri, 1,7 Mkm, ajossa melkein 24 h/vrk) ja "ilmoja on pidellyt".

SEINÄJOKI 29 k 59,9
K: Valkea kirkko 'Lakeuden Risti' 1960 Alvar Aalto, torni 65 m
K: Seurakuntakeskus 1966 Alvar Aalto, kirkon vieressä
R: Sinitiilinen kaupungintalo 1962 Alvar Aalto
R: Kirjastotalo 1965 Alvar Aalto
R: Valtion virastotalo 1968 Alvar Aalto
R: Maakuntasäätiön talo 1926 Alvar Aalto
R: Keskusliikenneasema
K: Törnävän kirkko, aiempi ruutimakasiini 1864
K: Törnävän alttaritaulu 'Jeesus Getsemanessa' 1877 A. Såltin
L: Törnävän saari, kansanpuistoalue
R: Törnävän kartano, rautaruukin päärakennus 1798
P: Veistos 'Maan siunaus' 1968 Tapio Junno, Törnävä kartanon puisto
P: Marsalkka Mannerheimin patsas 1955 Lauri Leppänen
P: Kuula-Klemetti-patsas, Kalervo Kallio, Vapaudenpuisto
P: Veistos 'Elämän lähde' 1963 Alvar Aalto, Kirkkopuisto
P: Rautatieläispatsas 1979 Heikki Varja, asema-aukio
V: Seinäjoki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti