Asukkaita 28 tuhatta (15779 vuonna 1963), EU-kannatus 60,4 % (1994)
(Savonranta yhdistyi Savonlinnaan v. 2009 alusta)
Miksi? Keskiaikainen Olavinlinna
Milloin? Perjantaina 27.8.1993. Keskiviikkona 30.7.1997.
Savonlinna oli lapsuuteni heinäkuinen kesälomakaupunki! Suomen mahtavin näköala avautui höyryjunan ensimmäisen luokan ikkunasta Kyrönsalmen rautatiesillalta etelään, jossa harmaakivinen, pyöreätorninen Olavinlinna kohosi pienellä saarellaan sinisen veden keskellä. Aurinko paistoi aina heinäkuussa 1960-luvulla. Junat ja autot vuorottelivat ainoalla kapealla sillalla.
Matkustajasataman laituriin, kauppatorin viereen, kytkeytyi Saimaan höyrylaivoja. Junillakin oli pysäkki kauppatorin toisella laidalla. Kapea kävelysilta johti torilta salaperäiseen Kasinon ja Kylpylän saareen. Söimme lounasta hotelli-ravintolassa 'Tott', joskus yövyimmekin hotellissa, jos emme Punkaharjun Finlandiassa tai kesämökillä Säämingissä.
Savonlinnassa oli kerrostaloja ja oikea katu, jota paikallinen virkamies asteli pikkutakki ja salkku -asussa, kun taas isä törmäsi liiketuttaviin Helsingistä kesäpaidoissa ja -parroissa, syinä veneily, mökkeily ja ooppera. Linnaan soudettiin turistit voimakkaassa virrassa Kyrönsalmen yli. Tallisaaressa oli lapsille rakas Pässi-patsas.
***
Elokuussa lähdin Helsingin 'Taiteidenyöstä' yöbussilla Parikkalaan, josta kävelin aamulla Punkaharjun keskustaan, josta ajoin aamupäivällä junalla Savonlinnaan, Kyrönsalmen yli.
Linja-autoasemalla istuivat juopot penkeillä klo 12. Kaupunki oli yllättävän mäkinen, en muistanutkaan. Tuomiokirkkokin kohosi kukkulalla, en ollut nähnyt sitä lapsena, ainoastaan Olavintorin pikkukirkon. Satoi vettä. Katsoin lapsuuden vanhan tätituttavan kotiosoitteen Olavinkatu 44 B, keskellä kaupunkia. Olavinkatu on nauhakaupungin elämänlanka ja sen itäpäästä löytyy pari tunnelmallisen vanhanaikaista elokuvateatteria: Killa (1954) sekä Olavi (1936).
Menin Maakuntamuseoon, Riihisaaren viljamakasiiniin. klo 13:30. Pääsymaksu 12 markkaa. Ilahduttavan eloisa museo, tiedekeskusten tapaan. Vedottiin ihmisen useisiin aisteihin. Kun esitettiin metsäkämppä, sieltä kuului nauhoitettua kuorsausta... (ellei sitten paikallinen juopunut olutbasso ollut piiloutunut päiväunille). Nuoret kävijät naureskelivat. Tukinuittoakin havainnollistettiin liikkuvana prosessina eikä pysähtyneinä kuvina. Koko keskikaupunkialueen pienoismalli oli kiinnostava, kuten aina. Vesialtaassa ui leikkiveneitä. Sokerina pohjalla museoon kuuluivat rantalaituriin kytketyt kolme höyrylaivaa, joissa vierailin: "Salama", "Savonlinna" ja "Mikko". Uppoamiskohta oli esillä. Pääsin Saimaan matkustajalaivaan matkustamatta minnekään.
Vietin museossa reippaan tunnin, Savonlinnassa runsaat 3 tuntia. Klo 15:15 lähdin linja-autoasemalta Oravin ja Tappuvirran lautan reittiä Varkauteen.
***
Heinäkuussa klo 6:40 lähdin Juvalta bussilla Savonlinnaan, 61 km. "Ylöspäin pyöristetään... no anna sillä lailla kuin tuntuu?". Annoin 60 km:n kupongit Bussilomalipustani joustavalle savolaiskuskille.
Savonlinnassa klo 7:45 alkoi sataa. Valokuvasin tuomiokirkkoa, museomakasiinia ja linnaa ulkoa. Linna oli auki klo 10-17, muulloin sillalle pääsy kielletty. Kävelin rautatiesiltaa Kyrönsalmen yli saadakseni vastarannalta kuvan, jossa kolme tornia näkyvät sarjassa. Sade taukosi. Pyörän talutus oli sallittua sillalla, pyöräilijöitä ajoi ohitseni. Ollessani palaamassa junasilta avautui eli kääntyi sivulle päästääkseen purjeveneen ohitseen. Virkamies näkyi vivunvarressa sillalla.
Suojauduin sadekuurolta kirkkoon, jossa harjoiteltiin musiikkia. Käväisin bussilla Kerimäellä, mihin kului pari tuntia klo 10:45 - 12:45. Savonlinnassa vierailin vielä kirjastossa ja vartioidussa pikkukirkossa. Satamassa oli useita risteilylaivoja. Toriaamiaisen hinta oli 20 markkaa.
Lähdin klo 14:05 vakiovuorolla kohti Imatraa, erityisesti Vuoksenniskaa (118 km). Punkaharju oli huima korkealta bussinikkunasta! Takaharjulle poikettiin, ohi opistolle yksikaistaista siltaa. Mummoja nousi kyytiin. Paluureitti oli sama. Punkasalmi. Parikkalassa kuljettaja vaihtui. Simpele. Rautjärvi. Klo 16:45 näin bussinikkunasta Vuoksenniskan kirkon ja seuraavalle pysäkille jäin.
SAVONLINNA 28 k 60,4
R: Pyhän Olavin linna 1475 Erik Akselinpoika Tott, Kyrönsalmi
K: Tuomiokirkko 1879 A.H. Dahlström, tuhoutui talvisodassa, entisöity 1949
K: Pikkukirkko 1845 C.L. Engel, Olavintori
P: Joel Lehtosen patsas 1953 Wäinö Aaltonen, Haapasalmen puisto
P: Teinityttöpatsas Nuoruus, Armas Tirronen, Savonniemen koulun edessä
P: Erik Akselinpoika Tottin patsas 1975 Aimo Tukiainen, Tallisaaret
P: Pässi-patsas, A. Ravander-Rauas, Tallisaaret
P: Kollaan Kivet, Kollaan taistelun muistomerkki, Tallisaaret
M: Riihisaaren viljamakasiini, E.B. Lohrmann, Maakuntamuseo
K: Säämingin Kirkkoniemi, kirkkotarha, puretun kirkon tapuli 1700-
V: Haapavesi, Pihlajavesi
keskiviikko 14. heinäkuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti