Asukkaita 1 tuhat (1658 vuonna 1961), EU-kannatus 47,6 % (1994)
(Korppoo, Nauvo, Parainen, Houtskari ja Iniö yhdistyivät Lansi-Turunmaaksi v. 2009 alusta)
Miksi? Keskiaikainen kivikirkko. Utön majakka?
Milloin? Keskiviikkona 4.8.1999
Ajoin ensiksi Helsingistä Express-vuorolla Turkuun klo 6:30 - 8:40. Turussa ehdin valokuvata vain synagogan ja neuvoa Helsinkiin haluavan mustaihoisen pukumiehen linja-autoasemalle, jonne palasin itsekin tähtäimessäni Saaristotie Oy:n bussivuorot 9:20 (vakio) tai 9:45 (pikavuoro).
Ensimmäisen bussin kuljettaja neuvoi minut, Korppoon kirkonkylään haluavan, seuraavaan, "Joutuisit muuten vaihtamaan". Hän ajoi Houtskariin.
Maksoin n. 86 km:n matkan 100 km:n bussilomalipulla. Ylitimme kolme korkeaa siltaa, mm. Kirjalansalmen, ennen Paraisia, jonka linja-autoaseman ohi ajoimme pysähtymättä!
Nauvon lautta oli iso, 4 kaistaa vierekkäin. Vasemmalle asettui 7 henkilöautoa peräkkäin. Bussi keskikaistalle rekan perään. Seinämät peittivät näköalat, niissä oli vain pienet ikkunat. Bussin ovet olivat auki, matkustajat pääsivät autokannelle ja lautan yläparvellekin. Arviolta 7 minuuttia kesti 1,7 km leveän salmen ylitys. Vastarannalla aallonmurtaja ja muiden laivojen laiturit.
Nauvon kirkonkylässä bussi pysähtyi minuutin. Nuori mies takarivistä käväisi siinä ajassa kioskilla ja palasi takaovesta bussiin. 15 minuuttia myöhemmin hän kysyi minulta, oliko Nauvo jo ohitettu? "Siellähän kävit kioskilla!" Hän jäi äkkiä seuraavalle pysäkille ja alkoi soittaa kännykällään...
Seuraava lossi, Korppoon lautta, oli pienempi ja avoimempi. Valokuvasin kannella. Salmen ylitys 0,8 km vei aikaa 5 minuuttia. Ensimmäinen, vakiovuoron bussi tavoitettiin täällä! Kuljettajat juttelivat keskenään.
Korppoossa oli ensiksi kahden bussin viimeinen yhteinen vaihtopysäkki, mutta ei ollut vaihtajia. Minä olisin aivan mielelläni vaihtanut vasta siellä. Vakiovuoron sightseeing olisi kestänyt 25 minuuttia pitempään, tarjoten ehkä pitkän pysähdyksen Paraisilla.
Korppoon kirkonkylässä bussi poikkesi hotellin pihaan. Vastapäätä oli K-kauppa. Jäin kyydistä. Bussi jatkoi vielä Korpoströmiin. Kävin kuvaamassa Korppoon keskiaikaisen kirkon, myös sisältä. Miesopas-vahtimestari selosti kävijäryhmälle.
Vietin Korppoossa 1,5 tuntia, klo 11:20 - 13. Kävelin lähiteitä itään, päätietä pohjoiseen (Korppoon kartano) ja länteen. En nähnyt merta. Infotalo lunchilla 12:30 - 13. Aikataulut hyvin esillä kunnantalon seinässä. Ostin Pirkka-jäätelön (1,90 markkaa) K-Extran suppeista valikoimista. Ruokapaikka "Knallen" ja sen vieressä isompi Spar-kauppa.
Aiempi bussini saapui entisine kuskeineen. Ostin lipun paluusuuntaani Nauvoon, 25 km, 22 markkaa (eli 3,7 euroa), ajoaika 5 minuutin lauttamatkoineen 45 minuuttia, klo 13 - 13:45.
KORPPOO 1 47,6 (r. Korpo)
K: P. Mikaelin keskiaik. harmaakivikirkko 1384/1450
K: Alttaritaulu 'Ehtoollisen asettaminen' 1790- Sweidel
K: Kirkontornin huippu rakennettu v. 1709 tulipalon jälkeen
K: Kalkkimaalauksia, restaurointi 1953 Nils Erik Wickberg
K: Triumfikrusifiksi 1400-, veistotaidetta 1400-1500-
K: Korppoonkartanon tiilinen, valkeaksi rapattu hautakappeli 1784
K: Kirkkomaan harmaakiviaidan muurattu porttihuone 1600-luvun lopulta
M: Kotiseutumuseo kk.
R: Korpoströmin ent. sotasatama, meritaistelun 1743 muistomerkki
P: Kaarle Herttuan ja Kustaa III:n nimikirjoitukset kalliossa, Korpoström
R: Utössä Suomen vanhin lostomajakka 1753, torni 40 m
K: Utön majakkakirkko
K: Norrskatan puukirkko
K: Aspön, Jurmon ja Utön saaristokappelit
keskiviikko 23. kesäkuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti