maanantai 28. kesäkuuta 2010

172. KÄRKÖLÄ

Asukkaita 5 tuhatta (5703 vuonna 1962), EU-kannatus 52,8 % (1994)

Miksi? Radanvarsimiljöö

Milloin? Perjantaina 15.9.2006

Lähdin Pitäjänmäeltä A-junalla klo 8:09 ja vaihdoin Pasilassa 8:27 K-junaan Puistolaan, Helsingin rajalle, josta kävelin 1,5 km Vantaan Tikkurilaan. Vasta sieltä ostin Lahteen "Lähijunamatkan", 7 vyöhykettä BCDEFGH, mikä maksoi 9,40 euroa.

Väljällä Z-junalla klo 9:53 tuoretta Mäntsälän oikorataa Lahteen. Kaikki liput tarkastettiin Keravan jälkeen! Huomasin Porvoon-radan erkanemisen oikealle. Joku jäi Haarajoelle, jossa pysäkkikalusteet vielä hohtavan uutta sinistä, kaide punainen. Lahdentie kulki oikealla idässä. Maavalleja. Poikkitunneleita ja siltoja. Juna nyki. Tie oli välillä tyhjä. Musta kallioleikkaus. "Masku Hullut Hinnat" liehutti mainoslippuja. Mäntsälä, Hepolan koulu. Näin kauniin jokikanjonin n. klo 10:33.

Lahdessa junanvaihtoaikaa 10:39 - 11:04, kävelin tunnelin ja harjulle. Sitten istuin H-junan tyhjään ensimmäiseen vaunuun. Kuljin yhä lippuni H-vyöhykkeellä, tosin lippu olisi pitänyt leimata uudessa junassa. Ohitimme Herralan aseman.

Jäin Järvelään, Kärkölän keskustaajamaan, klo 11:21. "Keskusta"-kyltti osoitti radan yli, kakkosraiteelle etelään, sillä se oli ilkivaltaisesti käännetty. Pohjoisessa oli Apteekkitalo, Nordea, sekä veistoksella koristettu liikenneympyrä, jota pulisevat kylädeekut istuivat penkillä katsomassa (yhtä luonteva osa kyläkuvaa kuin sombreron alla torkkuva meksikaani pilakuva-lännessä).

Etelään vei tie radan ali Mäntsälään. mutta pohjoissuuntaan olisi matkaa 5 km kirkonkylään. Tien varrella S-Market, metsäpuisto, leikkipaikka. Sympaattisen pienet liikennemerkit kävelijöille. Itäsuunnalla Spar, Matkahuolto ja poliisi. Käytyäni vähän joka suunnalla katselemassa lähdin kävelemään radan ali etelään.

Kirppis teollisuushallissa, puolityhjät ikkunat. Koululapsia matkalla eteläsuuntaan. Koskisen Sahalle vei Asematie länteen. 'Radan ylitys kielletty!' -kyltti. Ylitin radan, asemalle, kävelin radan pohjoispuolista tietä länteen. Koulu, paloasema. Radan eteläpuolelta näkyi Koskisen Saha. Kaarnaroskaa tienmutkissa... Radio moikui omakotitalosta.

Valkjärvi kaunis, risteys 54-tielle, hirsinen huoltamo, näkötornikahvila! 'Pyörätie'-piennarta. Rekat pyyhkäisivät ilmavirran kasvojani vasten. Harvahko liikenne.

Lappilan tienhaara, etelään klo 13. Radan varteen. Käännyin kylätielle länteen. 'Siwa Yllättävän Lähellä', kyläkauppa vanhassa valkoisessa kerrostalossa. Äitejä lapsineen asiakkaiksi, vilskettä kylätiellä länteen. Alitin kävelytietä radan ja jatkoin tietä länteen. 'Lappihovi' oli kuin jokin Kokkolatalo, isot ikkunat keskellä, pienet ikkunat laidoilla, paljon umpiseinää, mahtava! 'Työväentalo'-viitta yläsivutiellä länteen. Jatkoin asvalttitietä. Lappilan tiilitehdas! Mahtavan paljon punatiiltä kasoissa pihalla.

'Lapinnummi'-viitta, alitettuani taas radan, pohjoispuolelle. Pian radan ylitys etelään, tie kiemurteli radan molemmin puolin. Miellyttävä, hiljainen tie. Köröttelijä ajoi reunaa pitkin, mutkaan. Mommila oli tulla ohitettua huomaamatta, valtavia peltoja, neliökilometreittäin! Mommilan juna-asema on ollut Hausjärvellä Kärkölän rajalla, mutta itse kartano pohjoisempana Lammilla. Mommilan omistaja Alfred Kordelin murhattiin 7.11.1917, hänen täytettyään edellispäivänä 49 vuotta.

Kunnanraja, siirryin Hausjärven puolelle, jatkoin kävelyä Oittiin ja Hikiälle.

KÄRKÖLÄ 5 52,8
K: Tiilikirkko 1889 L.J. Lindqvist & August Nordberg
K: Alttaritaulu 'Ristiinnaulittu', tekijä tuntematon
P: Vanhan kirkon muistomerkki 1962
P: Riihimäki-Pietari -ratatöissä nälkään kuolleiden muistomerkki 1967
M: Kotiseutumuseoalue Huovilan puistossa
R: Lemmenkuja, puistokuja Huovilan puistoon
T: Lappila, hallinnollinen keskus Järvelä.
H: Entisiä nimiä Tennilä tai Kirkkola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti