maanantai 28. kesäkuuta 2010

167. KUUSANKOSKI

Asukkaita 21 tuhatta (22036 vuonna 1961), EU-kannatus 69,0 % (1994)

(Kuusankoski, Anjalankoski, Elimäki, Jaala ja Valkeala yhdistyivät Kouvolaan v. 2009 alusta.

Miksi? Kymijoen teollisuuskaupunki

Milloin? Tiistaina 29.6.1993

Ajoin klo 8:40 - 11:15 pikavuorolla Helsingistä Kouvolaan. Menopaluun hintatarjous: 50 % 64 markasta + pikavuoromaksut 10 mk, yhteensä 42 mk. Aluksi käväistiin Helsingin Eteläsatamassa hakemassa laivalla tulleita (kauniita neitosia). Alppiharjussa oli käytössä kiertotie, ylös ja alas.

Kouvolassa oli aurinkoista, tutkin aluksi rautatieasemaa. Sitten kävelykaduksi rajattua Kauppalankatua pohjoiseen. Pyörähdin kaupoissa: Sokos, Tiimari, Suomalainen Kirjakauppa. Nousin hissillä 13-kerroksisen talon 12. kerrokseen katsomaan laajoja näköaloja.

Jatkoin edelleen pohjoiseen, kohti Kuusankoskea, jonka keskustaan oli kävelymatkaa vain 7 kilometriä ja kunnanrajalle puolet vähemmän. Mietin mihin tarvittiin kahta pikkukaupunkia yhden ison sijasta? (31+21=52 tuhatta asukasta?)

Oli vaikuttavaa saapua Kymijoen partaalle. Silloin olinkin jo melkein perillä, Kuusankosken keskusta heti vastarannalla. Linnamainen Metsäoppilaitos Kymi Oy:llä. Kuusankoskitalossa kolmitasoinen näyttelytila, jossa valokuvia tehtaalta, pihalla amfiteatteri, lasitettu näyttämölava.

Elokuvateatterit Studio 123 kesälomalla 9. heinäkuuta asti. Kirjasto löytyi pohjoisesta mäenrinteestä, vanhoista tiloista, auki 10-20 sekä lauantainakin.

Kiersin pitkän lenkin Kettumäelle. Katsoin ulkoa kuusi Ulkomuseon taloa. Kotiseututalossa oli taidenäyttely sekä yksi naisvirkailija. Olin päivän ainoa kävijä, valot sytytettiin vain minua varten, kirjoitin ainoan nimeni vieraskirjaan. Pyöröhirsiä seinät. Näköala! Naivistitaiteilijoista en pitänyt. Jotain helvi-tiippanoita.

Tuli ukkonen. Kävin Sokoksessa ja kirkossa klo 15:50. Join inkiväärioluen sairaalan ja joen välisessä puistossa. Tuli sade. Bussi n:o 1 lähti Kuusaantien pysäkiltä juuri klo 16:15. Odotin seuraavaa vuoroa kokonaisen tunnin bussikatoksen alla. Kirjoitin ja kiinnitin pysäkin seinälle lapun: "Miksi tässä ei ole aikatauluja?" Bussimatka Kouvolaan maksoi 9 markkaa ja vei linja-autoasemalle.

Kouvolassa kävelin vielä edestakaisin Tykkimäelle (2 x 5 km). Huvipuistossa vietin 40 minuuttia klo 19 - 19:40. Palasin pikavuorolla Helsinkiin, tyytyväisenä tähänkin matkailupäivääni.

KUUSANKOSKI 21 k 69,0
K: Tiilikirkko 1929 A. Lindgren
K: Alttaritaulu 'Jeesus Getsemanessa', Alvar Cawen
M: Kotiseututalo 1897 Lars Sonck
R: Kaupungintalo 1931 G. Jägerroos
R: Ruotsulan Redutti, vanha sotavarustus, Keltti
P: Sodassa kaatuneiden muistopatsas 'Läpi tulen' 1957 Wäinö Aaltonen
P: Veistos 'Kolmoiskosket' 1971 Kimmo Pyykkö
P: Veistos 'Tukinuittaja' 1972 Matti Haupt
V: Kymijoki
H: puunjalostustehtaat 1872
H: Emäpitäjä: Valkeala vuoteen 1921 asti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti