maanantai 14. kesäkuuta 2010

77. JOROINEN

Asukkaita 6 tuhatta (7947 vuonna 1961), EU-kannatus 45,3 % (1994)

Miksi? Kesämökillä, vanhassa tehtaan torppien miljöössä

Milloin? Lauantaina 2.7.1988

Lähdin Helsingistä klo 6:15 Ouluun asti menevällä valko-keltaisella PTL-bussilla, modernilla Postiautolla, joka tuli jo hyvissä ajoin melko täyteen. Lahdessa ehdin kävellä 15 minuuttia, Mikkeliin jäin turistiksi klo 10. Maksoin Bussilomalipun 250 km:n kupongilla.

Jatkoin Mikkelistä uudella pikavuorolla klo 12:35-13:45 Joroisiin. Lähtöpysäkki olikin kadun varressa eikä laiturissa 9. Viereeni istui isä, jolla oli poika sylissään, niinkin täyteen tuli bussi. Rahastajatyttö otti minulta vain 50 km:n kupongin, mutta palasi myöhemmin hakemaan vielä 2 kpl 10 km:n lappuja.

Joroisten linja-autoasema oli bensa-aseman pihalla vain. Yksi bussi oli paikoitettukin sinne. Kävelin kirkolle, jossa oli häät ja karttataulu. Söin jogurtin poliisiaseman takana. Tutkin omistamaani monisatasivuista aikataulukirjaa "Suomen Kulkuneuvot" eli "Kesä-Turisti".

Rautatieasemalle oli matkaa 1 km, menisiköhän junan korvaava pikavuoro sieltä? Tiet kaartelivat kauppojen ohi. Olisi alamäki juna-asemalle, mutta en viitsinyt käydä. Muitakin ihmisiä kertyi linja-autoasemalle ja tulihan se bussikin, Kuopion Liikenteen.

Maavedenkin kautta oli linjuri menossa. Kuski kävi pari minuuttia ulkona, rahasti sitten minulta 20 km:n lipukkeet. Uuden bussin penkinvälit olivat leveitä, mikä oli mukavaa. Istuin lähes eturiviin eli toiseen.

Jäätelötuuttia ostamaan mennyt etelämaalainen turisti oli unohtua Joroisiin. Muut matkustajat huusivat, kuski pysäytti, mies juoksi perään ja saavutti. Kuljettaja levitteli käsiään anteeksipyytävästi ja turisti kiitti: "Gracias!"

Jännitin kello 14:30-50 milloin näkisin tienviittoja, tai muistaisiko kuski sanoa? "Maavesi", tulihan se. Jäin pois, mutta pariskunta nousi autoon. Ympärilläni oli metsää vain, tienviitta radalle sekä "Jäppilään 17 km". Matkustajajuna ajoi pysähtymättä ohitseni 100 metrin päässä.

Kävelin 200 metriä Jäppilään päin, kun näinkin tuttavani ja kolmen muun perheen postilaatikot sekä sunnuntain Hesarin käyttämän avolaatikon. Kävelin puisten tehtaanasuntojen, 1920-luvun paritalojen pihaan. Asuntojen ovet olivat vastakkaisilla sivuilla. Tuttavani tuli ulos.

Sunnuntaiaamuna kävimme kilometrin päässä joen rannassa. Joen yli oli silta, vieressä hiekkaranta, matonpesupöytä, voimakas virta.

Jatkoin matkaani klo 14:50, samasta paikasta mihin edellisenä päivänä olin jäänyt, samalla bussilla eteenpäin, Pieksämäelle. Kuljettajakin oli sama. Puoli tuntia etuajassa, ystäväni kanssa jutellen, odottelin jo varalta pysäkillä, jolle tuli toinenkin matkustaja. Vilkas pysäkki, kuten eilenkin.

JOROINEN 6 45,3 Per. 1631
K: Kirkko 1793 (Tukholman yleinen intendenttikonttori)
K: Alttaritaulu 'Kristus Getsemanessa' Pekka Halonen
K: Sakastissa Tuomas Iskaniuksen 1667 lahjoittama alttaritaulu
K: Kellotapuli 1772
M: Karhulahden talomuseo, 1920-luvun tyyliä
P: Sankarihauta-alueen muistomerkki Armas Tirronen
P: Grotenfelt-suvun haudat muistomerkkeineen
P: Suomen sodan sankarin Carl Wilhelm Malmin hauta
P: Joroisten taistelun muistom. Koskenhovin kartanon läh.
R: Huutokosken Rauhaniemessä rautaruukin rauniot 1850-
R: Kartanoita Frugård, Järvikylä, Joroisniemi, Torstila, Paajala, Pasala ym.
L: Kotkanpolku Kotkatharjulla, Valvatusjärven lähellä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti