perjantai 2. heinäkuuta 2010

204. LOVIISA

Asukkaita 7 tuhatta (6683 vuonna 1962), EU-kannatus 73,1 % (1994)

(Liljendal, Pernaja ja Ruotsinpyhtää yhdistyivät Loviisaan v. 2010 alusta)

Miksi? Viehättävä pikkukaupunki

Milloin? Perjantaina 15.7.1988

Helsingin linjuriasemalla oli perjantaina klo 15:20 Pyhtään Liikenteen lila-harmaa-ruskeita autoja 4 kpl vierekkäin laiturista 3 alkaen, asemakasarmin Hankkijan-puoleisessa päässä. Kaksi erikoispikavuoroa Kotkaa ja kaksi tavallista pikavuoroa... Niin luulin, ja menin vahingossa vakiovuoroon! Ensimmäiset poistuivat kyydistä jo Linnanmäen kohdalla. Rahastaja tuli Sipoosta.

Porvoossa pysähdyttiin 19 minuuttia klo 16:31-50. Kiertelin ulkona, en Töräkadulle asti. Söderströmin kirjakauppa.

Jännitin Loviisaan tuloa: paljonko sille jäisi aikaa vai ehtisinkö ollenkaan Kotkan bussiin klo 17:50? Bussi tekee kierroksen Pyhtään kirkon kautta ja saapuu Loviisaan 17:30.

Loviisassa kiva pääkatu tuuheine puistoineen. Iltatoria mainostettiin lakanassa kadun yllä. Ensin komea tiilikirkko, sitten mukulakivitori, raatihuonetta, apteekkia, puistoa ja idässä linjuriasema, jonka rakennuksessa käyn sisällä. Vakiovuoro jatkaisi 15 minuutin päästä klo 17:45, jolloin on merkitty myös pikavuoron menevän, mutta klo 18 tulee kolmas auto?

Kävelen torille. Tuulimylly näkyy kaukana harjulla. Opaskartta. Poliisilla on komea kivilnna. Kävelen etelään, idyllisiä puutalokatuja kaartaa oikealle ylös harjulle. Joitakin vetelehtijöitä, mutta vähän ihmisiä. Kävelen itään kohti merenlahtea. Siellä on avaruutta kuin Pieksämäellä, rannat vapaina niittyinä. Joku vain istuu penkillä rannalla. Suuntaan pohjoiseen kohti linja-autoasemaa tehtyäni neliömäisen kierroksen.

Kello 17:51 näen Onni Vilkkaan auton pyyhältävän itään. Tulisiko seuraavaa? Tuli Koiviston Auton "Tre - Lahti - Loviisa - Kotka". Odottelin edessä kuten monet muutkin, sitten nousin sisään. Kuljettaja sekä rahastajatyttö(?) olivat tavaraluukulla. Kuski kiirehti suoraan ajamaan, kukaan ei perinyt maksua. (Annoin Kotkassa 50 km:n bussilomalipukkeen.) Koiviston Autossa oli tilavat penkinvälit!

***

Olen käynyt Loviisassa myöhemmin useita kertoja uudelleen. Olen saapunut J.L. Runeberg -laivalla ja osallistunut kiertokävelyyn. Olen tullut Lahdesta erityisellä Rock-junalla nähdäkseni rataosuuden. Olen katsellut Rosenin ja Ungernin linnakkeet ja Komendantintalon, olen käynyt kirkossa, Myllyharjulla ja Kukkukivellä, olen nähnyt paloautojen lähdön paloasemalta ja elokuvateatteri Marilynin miellyttävän aulan toisen kerroksen naköaloineen. Olen käynyt Valkossa, ulkosatamassa. Olen sivuuttanut laivalla Svartholman linnakkeen, mutten ole astunut saarelle enkä käynyt ydinvoimalassa.

LOVIISA 7 k 73,1
K: Punatiilinen uusgoottilainen ristikirkko 1865 G.T. Chiewitz, Julius Basilier
K: Pohjoisovella ent. puukirkon (-1855) alttaritaulu 'Kristuksen kirkastus'
P: Jean Sibeliuksen muistomerkki 1964 Matti Haupt, kirkon edessä
R: Raatihuone 1862 Georg Theodor Chiewitz
R: Degerbyn ratsutilan päärakennus 1662
P: Loviisan perustamisen muistokivi Degerbyn ratsutilan pihalla
M: Komendantintalo 1755, kaupungin museo
R: Jean Sibeliuksen asunto (1892, Kullervon säveltämisen aikaan)
P: Veistos 'Kurkien tanssi' 1950 Jussi Mäntynen
P: Pormestari J. Forssellin rintakuva keskuspuistossa
P: Vapaudenpatsas torin laidalla (saksalaisosasto saapui 7.4.1918)
R: Kattsvansen, 1800-luvun katu
P: Sankaripatsas, Kuhlefelt-Ekelund
N: Näköalatorni 'Kukkukivi' ja tuulimylly Myllyharjulla
R: Linnakkeet Ungern ja Rosen 1750
R: Svartholman linnan rauniot saarella 10 km kaupungista
E: Ydinvoimalaitos Hästholmenin saarella 12 km kaupungista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti