maanantai 5. heinäkuuta 2010

242. NIVALA

Asukkaita 11 tuhatta (11851 vuonna 1962), EU-kannatus 30,2 % (1994)

Miksi? Kyösti Kallion museo?

Milloin? Maanantaina 14.7.2014


Linja-auto ajeli länteen Haapajärvelle ja edelleen koilliseen Nivalaan. Valtatien 27 varrella isoja peltolakeuksia. Kuulemma Nivalan Kyösti Kalliolla oli aikanaan Oulun läänin suurin maatila.
*
Nivalaan saavuttaessa huomaan ennen vesitornia puisen keltaisen työväentalon Kinevan. Elokuvia? Palaan myöhemmin valokuvaamaan. Nettihaun perusteella elokuvaesitykset loppuneet viitisen vuotta sitten. Tien varrella paloasema. koulu, jopa kivannäköinen hotelli Puustelli.
*
Käännytään keskustaan. Lidl näkyy saaneen kauppaliiterilleen parhaan tontin. Vieressä ruma Halpa-Halli, joka uhkaa tarkastaa asiakkaiden kassit ja reput, turistina jätän käymättä. K- ja S-Marketit. Linja-autoaseman katosvälikössä notkuu nuoriso koko päivän mopoin tai ilman, satoi tai paistoi.
*
Nivala tuntuu hyvin amerikkalaiselta pikkukaupungilta. Yksi tai enintään kaksi kerrosta. Keskusta täynnä uudenhohtoisia liikerakennuksia. Vanhaa vain kirkko, hautausmaa, ja turistellle kitsiä: tuulimylly, jonka edessä lypsäjän ja lehmän patsas. Komea kirjastorakennus aukeaa maanantaina jo klo 10, muulloin klo 12.
*
Joen rannoille on rakennettu puisto polkuineen ja kaksine kävelysiltoineen, joiden korkeat kaiteet haittaavat näkyvyyttä. Neuletaiteen ulkoilmanäyttely, mm. Martat ovat kutoneet ja pajustakin on väkerretty koreja kummempaa. Kaksi erikokoista tyttöstä ihastelee teoksia.
*
Joki ja puisto jatkuvat jylhän ruman tehdasrakennuksen ohi. Rautatieasemalle on vajaat pari kilometriä, asematie ohi tekniikkaa myyvien hallien. Entinen VR:n asemarakennus toimii "mopoautojen" myymälänä. Matkustajille samat palvelut kuin Pyhäsalmella. Päivän aikana kaksi taajamajunaa kumpaankin suuntaan. Lisäksi tavarajunia. Valtava tukkivarasto.
*
Joki on idyllisin keskustan itäpuolella, alitettuaan valtatien 27, ennen kuin alittaa junaradan. Sinne on juuri rakennettu liikuntapuisto kuntolaitteineen sekä laituri penkkeineen. Istun laiturilla käytyäni Lidlissä ja katsottuani julkista karttaa. Ei muita ihmisiä.
*
Kyösti ja Kalervo Kallion museo oli kiinni maanantaina. Kyösti Wilkunan työhuoneen museota (kirjaston alakerrassa) en huomaa käydä katsomassa! Puukirkko (1803) on avoinna ja siellä on vohvelitarjoilu, mehu on laimeaa kuin oltaisiin Laihialla. Vieraskirjaa on täytetty nimellä tai parilla viimeksi kaksi päivää ennen minua. Kalervo Kallion isälleen ja äidilleen veistämän hautamonumentin katson, löytyi muita isomman koon ja aitauksensa perusteella.
*
Juna Nivalasta klo 14:13 saapui Haapajärvelle klo 14:30. Matkustajia lähti Nivalasta kaksi nuorta naista, nuori pariskunta - ei kun mies vain saatteli, asemalle saatetut kaksi 10-12-v. tyttöstä Iisalmeen sekä kuudentena minä. Ylivieskan ja Iisalmen välinen juna oli yksivaunuinen monoliitti, kaksi ovea. Viimeiset käytäväpaikat täyttyivät. En voinut nähdä maisemia kuin vilaukselta. Junalipun hinta oli 4,40 euroa (bussin vakiovuorossa 6,80), kahden euron palvelumaksua ei konduktööri perinyt.
***



NIVALA 11 k 30,2
K: Puukirkko 1803 Simo Jylkkä-Silven
K: Alttaritaulu 'Vapahtaja ristillä' M. Toppelius
P: Kaisa ja Kyösti Kallion hautamonumentit, Kalervo Kallio
P: Sankaripatsas, Kalervo Kallio
M: Kyösti ja Kalervo Kallion museo
M: Katvalan talonpoikaismuseoalue 1700-1800-
P: Tillari-patsas, Miina Äkkijyrkkä
P: Niilo Kustaa Malmbergin muistomerkki
K: Karvoskylän ortodoksinen rukoushuone
L: Latomeri Hituran ja Karvoskylän välillä
V: Kalajoki
H: Nivalan konikapina 1933

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti