keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

275. PETÄJÄVESI

Asukkaita 3 tuhatta (5546 vuonna 1962), EU-kannatus 40,4 % (1994)

Miksi? Petäjäveden vanha kirkko

Milloin? Tiistaina 20.7.1999

Jyväskylän linja-autoasemalta lähdin klo 14:15 Petäjävedelle, 40 minuuttia, 27 markkaa. Tunnin vuorovälit. Ennen Petäjäveden linjuriasemaa huomasinkin jo uuden kirkon sekä tienviitan "Vanha kirkko". Kävelin takaisin kilometrin idyllistä tietä. Kapea silta! Maisemat... rautatiesilta pohjoisessa. Otin niityltä yleiskuvan vanhasta puukirkosta. Sisällä oli opas ja muitakin turisteja kävi. Palasin samaa tietä, vaikka lähellä etelässä kulki uudempikin tie, tosin vilisten autoja. SItten kävin uudessa kirkossa sekä katsomassa aikataulun rautatieasemalla, joka onli Asematiellä, kuten linja-autoasemakin. Puhelinkioskin puhelinluettelon kartan avulla löysin kirjaston.

Tunneli radan ali pohjoiseen. Autio kirjasto, jossa virkailijat takahuoneessa. Latasin 20 minuuttia videokameran akkua ja luin kirjaa Säynätsalosta. Kiiruhdin junalle 16.50, mutta asemamies sanoi ikkunastaan, saatuaan puhelinsoiton, että juna on "vartin myöhässä". Klo 17:10-30 ajoin Keuruulle, jossa molemmat kirkot näkyivätkin heti tien toisella puolella.

PETÄJÄVESI 3 40,4
K: Vanha puinen ristikirkko 1764 Jaakko Klemetinpoika Leppänen
K: Petäjäveden vanha kirkko on Unescon maailmanperintökohde
K: Pohjalaismallinen renessanssitapuli 1821 Erkki Jaakonpoika Leppänen
K: Uusi puukirkko 1879 August Boman, Jaakko Kuorikoski
K: Siunauskappeli 1951 Elsi Borg
L: Solikkosaaren harjumuodostelma
L: Tervaharju kirkonkylässä
L: Rotkokanjoni 'Karhunahas' Töysänperällä
L: Siirtolohkare Pirunkivi, 2 hiidenkirnua
L: Syrjäharju Pengerjoella
V: Hankakoski ja Könkköjoki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti