maanantai 14. kesäkuuta 2010

58. HÄMEENKYRÖ

Asukkaita 9 tuhatta (10'820 vuonna 1961), EU-kannatus 44,6 % (1994)

Miksi? Kyröskoski. F.E. Sillanpään kotikunta

Milloin? Tiistaina 16.7.2013 (aiemmin pistäydyin v. 2005)

Tampereen Länsilinjojen bussiin nousi Helsingissä klo 6:05 ennen minua ainoastaan mustaihoinen perhe, äiti ja kolme lasta, jotka valitsivat pitkään istumapaikkojaan etuosasta.
Keimolanportissa, valtavalla tietyömaalla, pysähdyttiin klo 6:28 rahtitavaran vuoksi. Vasta Hämeenlinnasta tuli kolme naismatkustajaa lisää. Sääksmäen silta ylitettiin klo 8.

Tampereella vaihtui kuljettaja nuorempaan. Eri mies ajaa sieltä auton Helsinkiin ja takaisin sekä Vaasaan ja takaisin. Rahdin he lastasivat yhteisvoimin tavarasäiliöön. "Apupoika laittaa matkalaukkunne säiliöön", vitsaili uusi kuljettaja Tampereelta lähtevälle runsastavaraiselle. Taitava ja miellyttävä nuori mies matkustajia kohtaan, mutta kuljettajien kesken pihalla hänen puheenpartensa pursusi turhia kirosanoja.

Tampereelta jatkettiin runsaan vartin tauon jälkeen myöhässä klo 9.n jälkeen ja sitten Ylöjärven ja Hämeenkyrön keskustan perästä Kyröskoskellekin saavuttiin 10 minuuttia myöhässä vasta klo 9:50. Pysäkki oli Kyröskosken itsepalvelu-bensiiniaseman taka- tai etupihalla. Aikataulut oli kiitettävästi kiinnitetty Matkahuollon rahtitavaravaraston ikkunalasiin.

Lähden kävelemään takaisin tulosuuntaan. Päätien vartta reunustavat nauhana lukuisat eri liikkeet ja palvelut, kirjakauppa, kirpputori, R-kioski, avara tyhjä kauppatori, K-Market, urheilukenttä, koulu, motelli... Ison kylän tai kauppalan tuntua!

Serlan hirvenpäätunnuksinen aidattu tehdasalue pistoteineen tulee vastaan idässä, umpikuja. Eksyn tunnin hukkakierrokselle kaakkoon, omakotialueen pikkuteille ja ohi luultavasti sosiaalisen asuntotuotannon vaatimattomien rivitalojen. Sitten palaan Serlan tonttien ruohoakin talloen päätielle ja lähden seuraamaan tietä pohjoiseen, (ohi linja-autoaseman), jonne minun olisi heti pitänyt lähteä.

Liikenneympyrästä käännyn itään kohti Viljakkalaa, jonne tienviitan mukaan on matkaa 8 km. Alkaa pieni sadekuuro, joka taukoaa kohta.

Tulen sillalle, josta on näköala padottuun koskeen. Kalevalan muinainen Hämeen Hälläpyörä! Tehtaat ovat kosken partaalla. Autotiesillan alitse kulkee virran suuntaisesti pohjoisesta etelään tukkiränni, joka avautuu kouruna nähtäväksi. Tukki toisensa perästä siirtyy kourua pitkin kohti tehdasta.

Kuntaraja tulee kohta vastaan, Hämeenkyrö vaihtuu Ylöjärveksi (johon Viljakkala on liitetty vuonnas 2007). Kello on yli yhdentoista.

***

Palaan Viljakkalasta taas Hämeenkyrön puolelle varttia vaille kolme.

Hämeen Hälläpyörän koskella jään liiankin pitkäksi aikaa lukemaan opastustekstejä ja katselemaan näkymiä eri suunnilta. Koskinäytöksiä järjestetään harvoin, joitakin, heinä- ja elokuun 2. ja 4. sunnuntai. Tukkiränni näkyy vaienneen jo kello 14:45 mennessä, puita ei kulje enää.

Havahdun, että kävelymatkaa on jäljellä enemmän kuin muistin. Hieman juostenkin ehdin kuitenkin bensiiniaseman Matkahuollolle klo 15, ja bussi vaikuttaa olevan myöhässä. Lapsiperhe matkalaukkuineen odottaa katoksessa bussia, jonka täytyy olla Ikaalisiin (kylpylään) menevä, sillä Tampereen suunnan bussi tulisi vasta 25 minuuttia myöhemmin, 25 yli jokaisen täyden tunnin. Tunnin välit busseilla, Ikaalisten suuntaan aina tasalta.

Bussi tulee 15:05 etelästä, kaartaa itään pihaan. Kaksi matkustajaa poistuu. Odotan, että lapsiperhe lähtee ennen minua pihan poikki bussille, mutta se ei lähdekään. "Se ei ole meidän bussi!" sanoo äiti innokkaille lapsille.

Minä lähestyn bussia, mutta se ampaisee kiireesti liikkeelle, jatkaa itään, kiertää rakennuksen ympäri vastapäivään ja kaasuttaa päätietä pitkin kohti pohjoista. Minä luulin bussin jopa ehkä kääntyvän pihalla bussikatoksen eteen. Toista on täällä lännessä kuin oli eilen Etelä-Karjalassa Virolahdella!

Kohta tulee pohjoisesta "Ikaalisten Matkatoimiston" bussi, menossa kai Tallinnan-laivalle, ja siihen nousee matkalaukkuperhe. Sen jälkeen klo 15:25 tulee Ikaalisista Tampereelle kulkeva bussi. Pohjoisesta tulevat autot kaartavat rakennuksen myötäpäivään, pysähtyen katoksen eteen, päinvastoin kuin etelästä tulevat.

Kävelen pääkatua pohjoiseen ja poikkean itään K-Markettiin. Istun tyhjälle kauppatorille ja syön jogurtin, Valion Hedelmäpommin, koska repussani on varalta lusikka, ja huomasin kaupassa jäätelötötteröiden hintojen nousseen valtavasti (Pirkka ennen 32 centiä, sitten 39 centiä, nykyään 59 centiä). eikä ollut toivomaani makuakaan, joka oli loppunut.

Seuraava bussi Ikaalisiin saapuu klo 16:02 ja matka sinne kestää 20 minuuttia.

HÄMEENKYRÖ 9 44,6 (r. Tavastkyro)
K: Kirkko 1782 Abraham Tennberg, uusittu 1900
K: Alttaritaulu 'Kristus Getsemanessa' 1849 J.S. Blackstadius
K: Jumesniemen kirkko 1848 Sasslin (erikoinen koulu-kirkko-yhdistelmä)
K: Mäntyrinteen kappeli ja hautausmaa
M: Kruununmakasiini 1824, kotiseutumuseo
M: Myllykolu, F.E. Sillanpään syntymäkotimuseo
M: Töllinmäki, Sillanpääseuran museo
R: Pappila 1846 C.L. Engel, Y.S. Yrjö-Koskisen nuoruudenkoti
R: Saavutus, Nobelkirjailija F.E. Sillanpään huvila, Vanajan kylä
P: F.E. Sillanpään hauta, vanha hautausmaa
P: F.E. Sillanpään muistomerkki, yhteiskoulu
P: Arvo Poika Tuomisen muistokivi, Kyröspohjan kylä
P: Malakias Costianderin muistokivi, Kostulassa
P: Antti Hammarbergin (Irwin Goodman) hautamuistomerkki, Mäntyrinne
L: Sasin kulttuurimaisema, maisematie
L: Timin uhrimänty, 500 v. vanha, ympärysmitta 4,75 m
N: Mannanmäki, taistelupaikka 1918, näkötorni, muistomerkki
T: Kirkonkylä ja Kyröskoski
V: Kyrösjärvi, Kyröskoski (Hämeen Hälläpyörä), putouskorkeus 23 m

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti