maanantai 14. kesäkuuta 2010

66. IMATRA

Asukkaita 31 tuhatta (33535 vuonna 1961), EU-kannatus 70,2 % (1994)

Miksi? Imatran koski, "Suomen kaikkien aikojen merkittävin matkailunähtävyys"

Milloin? Torstaina 13.8.1992

Ajoin Savonlinjan yöbussilla Imatralle aamuksi klo 4:35. Lähtö oli Helsingistä klo 23:45 ja ajoreitin päätepiste Joensuussa klo 7:40. Vakiovuorona Kotkaan, sitten pikavuorona.

Ruskea ja viininpunainen, vaatimattoman näköinen linja-auto odotteli linja-autoaseman laiturilla 101, kunnes peruutti oikeaan laituriinsa klo 23:40. Olin ensimmäinen asiakas, joku muukin jälkeeni. Nuori kuljettaja, pyylevä savolais-Esko pyöritteli hintataulukkoaan jutellen: "Imatralle? Mitähän mahtais olla? Tiijäkkö sinä mitä ois kilometreissä?" (Käytin bussilomalippua.)

"262 kilometriä ainakin jotakin reittiä", vastasin (ja 277 km toista reittiä, en sanonut). "No annapa lippusia 260 km, niin sillähän se ois selevä?"

Sturenkadulta tuli iloinen viiden seurue Porvooseen. Sipooseen jäi pari miestä. Autossa oli wc ja virvoitusjuomiakin mainostettiin. Kuski lupasi mikrofonin iloisille ravintolasta palaaville. Radiossa soi 1960-luvun Danny (Lipsanen), ei voinut nukkua. Toinen kundi luki tiiviisti.

Porvoon jälkeen olin ainoa matkustaja, kun kuljettaja pysäytti 15 minuutiksi huoltoasemalle ja lähti sisälle. Ulkona tyttö pesi bensamittareita. Sisällä uhkapelurit peliautomaateilla klo 1:25. Loviisaan ajettiin vilauksessa, sieltä kaksi miestä Kotkaan ja yksi nainen lähelle. "Ollaanko me ainoat?" he pyörittelivät päitään. "Ennen tää kävi ensin Karhulassa!" (Kotkan linjuriasema oli komea viereisen tornitalon vuoksi ja elokuvateatterirypäskin "1-2-3" ohitettiin.)

Haminasta klo 2:40 tuli mummo monine laukkuineen, matkalla Onkamoon klo 7:00, paikkaan 40 km ja yhtä monta matkaminuuttia ennen Joensuuta. "Alaosa on Ihan täynnä, nostetaan laukut sisälle eteen. Ei tähän tuu porukkaa. Mie ajan vaan Lappeenrantaan, siellä vaihtuu kuski!" Kaksi mie-kielistä alkoivat haastaa juttua Haminan Elomarkkinoista.

Lappeenrannan aseman jälkeen ajettiin varikolle, jossa kuljettaja vaihtui. Kaksi naista saapui juuri töihin ja meni sisälle kuljettaja-Eskon perässä klo 4:00. Idässä alkoi näkyä valonkajastusta (elokuussa). Metsät näyttivät hurjilta oikealla, avohakkuita, rajavyöhykettä? Vielä Joutseno, Imatrankoski ja lopulta Imatran asema klo 4:35.

Puolihämärää aamuyötä. Kaarsin Vuoksen viertä. Kaksikerroksinen silta vei koilliseen, ylhäällä rata, alhaalla jalankulku, kolmantena autot. Lähdin rantapolkua pohjoiseen, "Työväenasuntomuseoon", jota näin lopulta ulkopuolelta. Pitkät välimatkat Imatralla. Heitin vettä. Oli metsää ja omakotitaloja. Kaarsin länteen Tainionkoskentielle. Sen silta oli yksiajoratainen, liikennevaloin, jonka lisäksi leveä osuus pyörille ja jalankululle. Pyöräilijöitä olikin liikkeellä sekä tehtaalle että poispäin, työvuorot vaihtuivat.

Sienimäki. Neitsytniemen kartano sivutien päässä, Matkailumuseo! Siro pieni ortodoksikirkko. Sillat takaisin Mansikkalaan. Kaupungintalo. Kulttuuritalo kuin Espoon Tapiolasta, Arto Sipisen töitä molemmat. Kirjasto auki klo 12-19.

Kävelin kaunista Vuoksen rantaharjua etelään. Tie oikealla alhaalla. Polkupyöriä vilisi. "Karjalainen kotitalo" -museon katsoin ulkopuolelta, oli kuin Seurasaaresta.

Imatrankosken rantapuisto oli vaikuttava! Vanhan uoman pohjakivet. Silta kuin Luxemburgissa. Impi-veistos (hukuttautui). Padolla viiden miehen ryhmä. Vesi yllättävän korkealla noustuani toiselle padolle. Hautuumaa. Kruununpuisto: paviljonki, nuorallakävelypaikka, köysiradan paikka, hiidenkirnut! Kallio kuin juusto! Pieni kohiseva koski ojassa. Ei muita ihmisiä Vadelmia. Poimin viisi olutpulloa pussiin, vein K-kauppaan, joka aukesi 8:30, rahat sain suoraan automaatista. Voimalaa olisi näytetty alkaen klo 10, kävin ovella 9:40.

Kesäkatua jalan. Terasseilla jo väkeä. Lasikattoinen kauppakuja. Elokuvateatterit Marlon ja Marilyn, portaat ja hissi toiseen kerrokseen, esityksiä klo 19 ja 19:30: "Kaukainen maa" ja "Wayne's World". Kuljin Koulukatua ja taas Pässiniemeen. Kävin hissillä tutustumassa johonkin 15-kerroksiseen asuintaloon (pohjakerros ja ullakko, kaksi hissiä, käytävillä 5 + 3 asuntoa). Palasin linjuriasemalle, kuljin läpi pitkän lasikattoisen kauppagallerian. Lähdin vakiovuorolla Lappeenrantaan klo 11, oltuani Imatralla 6,5 tuntia, ensimmäistä kertaa.

Myöhemmillä käynneillä katsoin vartavasten Koskinäytöksen ja kuvasin Valtionhotellin sekä pohjoisessa Vuoksenniskalla Alvar Aallon upeimman kirkon!

IMATRA 31 k 70,2 Per. 1948, kaupungiksi 1972
K: Vuosenniskan Kolmen Ristin Kirkko 1958 Alvar Aalto
K: Tainionkosken kirkko 1932 Yrjö Vaskinen
K: Imatrankosken kirkko 1954 A. Lindqvist
K: Ortodoksinen kirkko 1956 Toivo Paatela, Sienimäki
K: Tainionkosken siunauskappeli 1962 Kontio & Räike
M: Taidemuseo, Kulttuurikeskus 1986 Arto Sipinen
M: Karjalainen kotitalo, ulkomuseo, Pässiniemi
M: Teollisuustyöväen asuntomuseo, Ritikanranta
M: Rajamuseo, Immola
R: Imatrankosken kruununpuisto, näköalapaviljongit, hiidenkirnut
R: Imatran Valtionhotelli 1903 Usko Nyström
R: Kaupungintalo 1970 Mane Hetzer & Arto Sipinen
P: 'Imatran Impi' 1972 Taisto Martiskainen
P: 'Tukinuittajat' 1948 Aimo Tukiainen
P: 'Eränkävijä' 1947 Gunnar Finne
L: Imatran koski, koskinäytökset kesäsunnuntaisin
V: Vuoksi, Suomen vesirikkain joki
H: kauppala per. 1948 osista Ruokolahtea, Joutsenoa ja Jääskeä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti