maanantai 5. heinäkuuta 2010

239. NASTOLA

Asukkaita 14 tuhatta (7249 vuonna 1962), EU-kannatus 60,1 % (1994)

Miksi? Salpausselän harju

Milloin? Lauantaina 18.7.2007

Lähdin kävelemään itään Lahti-Heinola-moottoritien liittymästä numero 20 "Kumia, Mäkelä" (toinen Lahden jälkeen) aamulla kello 9:30. Kuljin hiljaista tietä, autoja 5 minuutin välein, useimmat vastaani (menossa kaupunkiin päin, Lahteen). Oioin tien mutkat siirtymällä sisäkaarteisiin puolelta toiselle.

Ensimmäinen taukoni Jokirannantiellä klo 10 (puomi, 300 m). "Luhtaanportti" mainosti viisin ilmoitustauluin, lopulta se oikea vuokrasali tuli vastaan. "Maija 70-v" viitta opasti mökkiin. Kämmenen kokoinen sammakko torkkui ajotiellä. Kutitin sitä korrella pelastaakseni sen jäämästä auton alle, mutta se vain värähteli. Vanhuspari käveli vasenta reunaa, ohitin oikeaa reunaa.

Polku ja luonnonportaat Salpausselälle, ylhäällä mökki. Alhaalla maatalo, peltoja, Salajärvi. Ampumaradan pauke kiiri korviini. Poikkitie sinne metsässä. Kolme paksua musta-asuista ukkoa tai oluesta lihonutta 30-vuotiasta paarusti sieltä autoilleen. Sisilisko ampaisi tieltä heinikkoon. Myöhemmin västäräkit tepastelivat pyörätiellä. katsoivat seuraanko, lopulta pyrähtivät puhelinlangalle.

Kello 11:50 Kumian risteys, isolle tielle. Seesta 11 km, josta tulin, Ruuhijärvi 10 km pohjoiseen, Nastola 5 km etelään, samoin kuin Pajulahti 2 km. Urheiluopisto tuli vastaani jo 10 minuutin kuluttua. Pyörätie alkoi 100 metriä aiemmin. Urheiluhalleja ja houkuttelevan hyvin hoidettuja kenttiä! Lenkkeilijöitä. Asvalttiin maalattu merkkejä: 12/8, nuolet vastakkaisiin suuntiin, satametrisiä?

Karhusillalle saavuin klo 12. Järvi nimeltä Kukkanen jakautui, iso idässä, kaunis näköala, sarja asumattomia niemiä, kapeikko, veneessä 3 henkeä pelastusliivit yllä.

Nastolan kirkonkylä klo 12:20 - 13:13. Immiläntietä itään. Pien kauppatori, jossa kolme käsityötaitajien kojua, perinteisen kivikerrostalon vieressä. Sadepisaroita. Palasin länteen. Kirkko tien pohjoispuolella, on myös lättänää yksikerrosliiketaloa apteekkeineen ja kaksikerrostaloa lakiasiaintoimistoineen. Paperikauppa ja 'Matkoja'.

Tien eteläpuolella SALE vilkas ruokakauppa (samanlainen kuin Helsingissä Alepa) sekä iso virastotalo, työvoimatoimisto, KELA. Monisiipinen valkoinen kunnantalo, jonka ilmoitustaulu on ikkunassa ja ovilippa suojaa minut äkilliseltä saderyöpyltä. Näen nelikerroksisia lamellitaloja ja kuusikerroksisia tornitaloja, olutkassien kantajia, kuulen mölymusiikkia, nousen Salpausselälle, jossa tötterömäinen vesitorni.

Kello 13:13 aloitan 17 km:n kävelyn länteen kohti Lahtea. Alatie, punatiili-omakotitalot nättejä. Eksyin umpikujaankin, mutta näin pihan täynnä värikkäitä ihmispatsaita, asetelmissa lapsi ja aikuinen pallottelivat ym. Salpaussellän harjun Ylätiellä olisi ollut kävelytieyhteys, selvisi kartasta.

Alhaalla harjun eteläpuolella kulki 312-tie, varrellaan S-Market ja ABC-bensa-asema. Ostin jäätelön, suklaarakeita sekä 47 centillä Sinuhen leipomon munkin, joka ei ollut häävi.

Tietä ajaa puolen tunnin välein 'Lehtimäen' bussi 4B, reitillä Lahti - Nastola - Uusikylä. Keltainen bussi vaaleanvihrein tekstein, kyljissä abstrakti reittikartta. Takapenkeillä näkyy matkustajia.

Matkan varrella Villähteen leipomo ja Nuorisoseuratalo Pyrylä. Päiväkoti ja kirjasto sivutien päässä klo 15, en jaksa poiketa (eikä lauantaina auki). Kävelytie kulkee joskus metsässä, autotie pohjoisessa, junarata alempana etelässä, Salpausselän harjua myötäillen. Vain junan katto näkyy yli kasvillisuuden. Erstan kartano on pieni, ei erityinen, pensasaitojen takana. Lopulta moottoritien Valtatie 5 alitus Lahden rajalle.

NASTOLA 14 60,1
K: Kirkko 1802 Matti Åkergren
K: Kellotapuli 1760, uusittu 1803
P: Kaatuneiden muistomerkit
M: Kotiseutumuseo, entinen viljamakasiini
M: Kopoon talo, talonpoikaistalo, museo
M: Taidekeskus Taarasti
M: Kalkkolan käräjäkivet
N: Korkea Linnankallio Salajärven itärannalla
L: Ruuhijärven rautakautinen kalmisto
E: Pajulahden urheiluopisto
T: Uusikylä, Villähde, Kirkonkylä
V: Iso-Kukkanen, Pikku-Kukkanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti