Asukkaita 1 tuhat (2056 vuonna 1962), EU-kannatus 45,2 % (1994)
(Nauvo, Korppoo, Parainen, Houtskari ja Iniö yhdistyivät Lansi-Turunmaaksi v. 2009 alusta)
Miksi? Keskiaikainen kivikirkko.
Milloin? Keskiviikkona 4.8.1999. (Tiistaina 6.8.1996 )
Ajoin ensiksi Helsingistä Express-vuorolla Turkuun klo 6:30 - 8:40. Turussa ehdin valokuvata vain synagogan ja neuvoa Helsinkiin haluavan mustaihoisen pukumiehen linja-autoasemalle, jonne palasin myöhemmin itsekin tähtäimessäni Saaristotie Oy:n bussivuorot 9:20 (vakio) tai 9:45 (pikavuoro).
Ensimmäisen bussin kuljettaja neuvoi minut, Korppoon kirkonkylään haluavan, seuraavaan, "Joutuisit muuten vaihtamaan". Hän ajoi Houtskariin.
Maksoin n. 86 km:n matkan 100 km:n bussilomalipulla. Ylitimme kolme korkeaa siltaa, mm. Kirjalansalmen, ennen Paraisia, jonka linja-autoaseman ohi ajoimme pysähtymättä!
Nauvon lautta oli iso, 4 autokaistaa vierekkäin. Vasemmalle asettui 7 henkilöautoa peräkkäin. Bussi keskikaistalle rekan perään. Seinämät peittivät näköalat, niissä oli vain pienet ikkunat. Bussin ovet olivat auki, matkustajat pääsivät autokannelle ja lautan yläparvellekin. Arviolta 7 minuuttia kesti 1,7 km leveän salmen ylitys. Vastarannalla aallonmurtaja ja muiden laivojen laiturit.
Nauvon kirkonkylässä bussi pysähtyi minuutin. Nuori mies takarivistä käväisi siinä ajassa kioskilla ja palasi takaovesta bussiin. 15 minuuttia myöhemmin hän kysyi minulta, oliko Nauvo jo ohitettu? "Siellähän kävit kioskilla!" Hän jäi äkkiä seuraavalle pysäkille ja alkoi soittaa kännykällään...
Seuraava lossi, Nauvosta Korppooseen, oli pienempi ja avoimempi. Valokuvasin kannella. Salmen ylitys 0,8 km vei aikaa 5 minuuttia. Ensimmäinen, vakiovuoron bussi tavoitettiin täällä! Kuljettajat juttelivat keskenään. Kulutin Korppoossa 1,5 tuntia, klo 11:20 - 13. Aiempi bussini saapui entisine kuskeineen. Ostin lipun paluusuuntaani Nauvoon, 25 km, 22 markkaa (eli 3,7 euroa), ajoaika 5 minuutin lauttamatkoineen 45 minuuttia, klo 13 - 13:45.
Nauvossa vietin 2 tuntia 15 minuuttia. Kirkko oli avoinna. Turistityttö ja saksalaisia. Kävelin puoli kilometriä rantaan. Yhteyslautta. Veneitä, myyntikojuja, hotelli, ravintoloita, uimaranta, vilskettä, turistirysä! Kävelin toisellekin uimarannalle, jossa oli hyppyteline. Spar-kauppa oli iso, mutta en ostanut mitään. Kävin idässä pienen salmen ylittävällä sillalla. Pankista kuului hälytys, joka vaiennettiin jonkin ajan kuluttua!?
Paluubussini Paraisille oli nyt se "ensimmäinen", jolla en ajanut aamulla, Houtskarin bussi. 35 km maksoi 27 markkaa, klo 16 - 16:45.
Aiemmin olin myös poikennut Nauvossa maissa Franz Höijer -laivan matkalla Hangosta Uuteenkaupunkiin tiistaina 6.8.1996 klo 16:45.
NAUVO 1 45,2 (r. Nagu)
K: Pyhän Olavin keskiaik. harmaakivikirkko 1300-/1450, laaj. 1600-
K: Alttaritaulu 'Pyhä Ehtoollinen' R.W. Ekman (Leonardo-jäljennös)
K: Holvien primitiivinen maalauskoristelu 1400-
K: Seinien maalaukset 1400- ja 1600-
K: Hirsinen kellotapuli 1751
K: Luuhuone, ruumishuone ja ent. Finckenbergien hautakappeli 1700-
K: Muurin 5:stä porttihuoneesta vanhin 1767
K: Seilin saaren vanha puukirkko 1733
K: Nöton saaren vanha puukirkko 1665
R: Turun yliopiston vedentutkimuslaitos, päärak. C.L. Engel, Seili (Själö)
P: Borstögumman vanha kaljuunankuva, Borstön saari
M: Borstön saaren museo
L: Högsarin erikoinen 40 m korkea siirtokivi 'Voirasia' (Smörasken)
L: Nauvon kalliosortuma, Tapani Löfvingin piilopaikka
V: Gullkronan selkä, kalastusvesiä
E: Saaristotie Parainen - Nauvo - Korppoo - Houtskari
maanantai 5. heinäkuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti