Asukkaita 10 tuhatta (4533 vuonna 1962), EU-kannatus 52,2 % (1994)
(Nurmo ja Ylistaro yhdistyivät Seinäjokeen v. 2009 alusta)
Miksi? Tie Seinäjoelta Lapualle
Milloin? Maanantaina 23.7. 2007
Heinäkuussa klo 6:10 lähdin Paunun Tre-Vaasa-pikavuorolla, Hgin linjuriasemalta. (34,50 euroa Hki-Seinäjoki). "Jalasjärvellä bussinvaihto 11:25!" Kakkosrivin vanha rouva huomautti: "Minä olen kerran myöhästynyt siitä!" Kuljettaja: "Soitetaan, jos ollaan myöhässä!"
Uteliaana katselin ensin Helsingin Kampin ympäristöä klo 5:55 - 6:05, kun olin lukenut sen siivottomuudesta! Venäläiset eivät kai vielä olleet tulleet, hiljaista oli. Aamujen roskaisuutta olen ennenkin ihmetellyt, kaikenlaisia ruokapakkausten jämiä.
Kaivokselassakin Vetotien kohdalla olisi pikavuoropysäkki (6:23). mutta kävelyä Konalasta 5 km. Ei sieltä ketään noussut, mutta Haaga/Pirkkola-pysäkiltä pari naista. Express-bussi oli hauska pitkästä aikaa, ilmastointisuihkua kasvoille ja penkki lepoasentoon, alkumatkasta. Vasta Hämeenlinnan jälkeen kiinnostivat maisemat. Tampereella vaihtui kuljettaja, aiempi oli lähtenyt ajoon kohti Helsinkiä jo yöllä klo 2.
Ikaalisissa mukava ajolenkki, varrella Minigrip-Suominen, Ikaalisten Matkatoimisto, kirkko, kirppari, linjuriasema, "Wanhan kauppalan" idylliä. Täällä voisi viihtyä muutaman tunnin. Eri lenkki Ikaalisten kylpylän kautta. Arviolta 10-vuotias tyttö lähetettiin yksin mummolaan Kurikkaan, kävi monta kertaa vaihtamassa sarjakuvalehden kuljettajan lehtihyllystä. Parkano, Jalasjärven Juustoportti. Vaasantie jumittui rekkojen perään. Jalasjärvi 11:22 silti. Tyhjä bussi odotti mua + yhtä teinikundia + erityisesti rahtitavaraa.
Seinäjoki 12:00. Katselin Keskusasemaa pitkästä aikaa, pendolinon saapumisen (48,50 euroa, bussilla säästi 14 euroa), esitteitä ja Nurmon karttaa, jonka avulla helppoa suunnistaa koilliseen. Käveltävää edessäni lähes 30 km. Hyllykalliolla jätti-Prisma.
NURMO. Lapuantien yli siltaa Nurmon kunnan kiemurtelevalle Keskustielle, kylätielle. Kiva kirjasto auki (klo 12-19), 20 minuutin kävelyni jälkeen, paljon ja vanhoja kirjoja. Näyttelytila harrastajamaalareille. Kävelytieoikaisu radan alitse kirkolle päin. Kirkolla touhua, vilkaisin nopeasti. Itään silta Nurmonjoen yli. Jokivartta seurailin kaakkoon ja etelään, Lapuantien ali, Isokoskentie. Maalaistalojen peltomaisemissa pojulla pyörätemppurata, siskonsa istui ja katseli. Soinintie, paljon Soineja postilaatikoissa, jopa Yli-Soineja.
"Tunnelitie" (vesitunnelin mukaan), pellon välistä itään, muuttui metsäautotieksi suoraan kohti Hirvikosken voimalaitosta ja Hirvijärveä. Kartassa havaitun mutkan syyksi paljastui mäkinyppylän kiertäminen. Korkeajännitelinja kulki mäen yli suoraan. Helppoa oli osata kohti Lapuan syrjänurkkaa.
Vasta Hirvijärven tekojärven patoa pohjoiseen seuraava leveä hiekkatie oli pitkästyttävän yksitoikkoinen. Klo 18:30 saavuin viimein (Lapuan puolella) punamultaseinäiselle, valko-ovipieliselle, hiljalleen luhistuvalle vanhalle maalaistalolle. Tekojärvi lainehti entisten peltojen päällä 10 metrin päässä vinosta seinästä. Lähellä oli lintutorni.
NURMO 10 52,2
K: Puukirkko 1779 Antti & Kaappo Antinpoika Hakola
K: Alttaritaulu 'Kristus ja samarialainen nainen' 1914 V. Hämäläinen
P: Sankaripatsas 'Rauhanenkeli' 1949 Kalervo Kallio
P. Olympiavoittaja Kustaa Pihlajamäen muistom. 1954 E.A. Lagerstedt
M: Nurmon museo, kaksifooninkinen maalaistalo 1779, keskustassa
V: Hirvijärven ja Varpulan tekoaltaat
V: Kyrönjoki, Nurmonjoki, Ruuhikoski
maanantai 5. heinäkuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti