maanantai 5. heinäkuuta 2010

256. OULU

Asukkaita 111 tuhatta (61551 vuonna 1962), EU-kannatus 60,3 % (1994)

Miksi? Pohjoisen iso kaupunki

Milloin? Tiistaina 1.9.1981. Perjantaina 18.7.2008. Monesti muulloin.

Ajoin 7,5 tuntia junalla nähdäkseni ensimmäisen kerran Oulun. Väsytti. Puinen asema. Kävelin kohti 'koskikeskusta'. Puukirkko, ja jostakin häämötti toinenkin torni. Vettä, puistoa reunoilla, autiota, söin minttusuklaata, siltoja, kaupunki haisee melkein kuin Pori paperiteollisuudelle.

Kova liikenne, rekkoja, busseja. Oulun koulu. Bussikartta pysäkeillä. Kanava, voimalaitos. Hotelli Vaakuna mahtavana rannalla niemessä. Sekava kaupunkikuva. Puuröttelöitä, joissa kauppoja, korkeita pistetaloja Tuirassa, iloinen keltainen väri. Takaisin siltojen yli. Rannan suuntaisesti lounaaseen, Torille, kauppahalli, teatteri. Kahvila Hailuoto-laiva. Pirkko oli myynyt kauppahallissa.

Takaisin kohti asemaa, missä marketteja? Kuningatar-tuutti T-kaupasta. Divareita. Jäädäkö myöhäisiltaan, tulla yöjunalla pois? Lähden klo 16. Pyörätie oli rajattu joka paikkaan ajoradan ja jalkakäytävän väliin, puolet jalkakäytävästä. Näin nätin vaalean naisen.

Junassa oli kylmä kuin Turusta tullessa kuuma. "Ei ole makuuvaunu, ne on erikseen, ihmiset kulkee tässä", sanoi turpea konduktööri lattialle nukahtaneelle. Joka junassa joku. Eeva-mainen tyttö oli varannut paikkani, siirryin toiselle puolelle, tilaa oli sittenkin sen verran, ja joku huomasi liikkeeni: "Suomalaiset ei opi varaamaan paikkojaan". Makuuvaunussa pitäisi noin kauas matkustaa. Helsinki, linja-autoasema, pelottavampi yöllä kuin muut Pohjolan pääkaupungit, joista palasin toissapäivänä.

***

Heinäkuussa 2008 Oulua piti verrata kilpailijaansa Jyväskylään. Pysäköimme Oulun tuomiokirkon luo, jonka eteisestä sai kaupungin kartan. Merenrannat oli rakennettu hauskasti puistoksi, hyväpä aurinkoisena kesäpäivänä. Kävelysiltoja Pikisaareen jne. Kauppatori kuhisi kauniilla säällä, hyvin vilkasta.

Pääkohteemme oli Kiikelin saaren postmoderni arkkitehtuuri, mutta se hieman alitti odotukset. Kiikelii rakennettu uimaranta oli mainio idylli, eikä ihme, että saarelaiset haluaisivat eristää rautaportein saarensa (yksi lukkoportti jo oli), sillä aivan kauppatorin vieressä oli nyt tavattoman mukava nuorison pussikaljahiekkaranta. Kiikelin ja mantereen väliin oli rakennettu venetsialaistyylinen kanava, talot nousivat pystysuoraan vedestä. Veneiden kiinnitysrenkaita oli seinissä, ikkunoistako veneisiin siirrytään?

Oulun kävelykadulla tuli täysi katujuna vastaan ja väkeä vilisi kesäpäivänä. Oulun nelikerroksinen Stockmann piti kokea, kun pienempiin paikkoihin tavaratalo ei ole halunnut laajentua.

OULU 111 k 60,3 (r. Uleåborg)
K: Tuomiokirkko, Sofia Magdalenan kirkko 1776, uudistus 1832 C.L. Engel
K: Alttaritaulu 'Kristuksen kirkastus' R.W. Ekman
K: Johannes Messeniuksen hautakivi 1600-, kirkon eteisen seinässä
P: F.M. Franzenin muistopatsas 1881 E. Stenberg
K: Pyhän Tuomaan Kirkko 1975 Juha Leiviskä, Puolivälinkangas
K: Tuiran kirkko 1916 H. Anders
K: Oulujoen kirkko 1908 W. Sucksdorff
K: Oulunsuun kirkko 1962 V. Kerola
K: Karjasillan kirkko 1963 Kalevi Lankinen
K: Turkansaaren museokirkko 1694
M: Turkansaaren ulkomuseo
K: Ortodoksinen kirkko 1958
M: Pohjois-Pohjanmaan museo 1933 Oiva Kallio, Ainolan puisto
M: Eläinmuseo ja Geologinen museo, Linnanmaan yliopistoalue
M: Tiedekeskus Tietomaa
P: Eteläpohjalaisten muistomerkki 1920 Into Saxelin
P: Sara Wacklinin muistokivi 1927 Into Saxelin
P: Leevi Madetojan patsas 1962 A. Aaltonen
P: Teuvo Pakkalan patsas 1973 O. Jauhiainen
P: Aaro Hellaakosken muistomerkki 1976 M. & T. & W. Aaltonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti