maanantai 5. heinäkuuta 2010

257. OULUNSALO

Asukkaita 7 tuhatta (1883 vuonna 1962), EU-kannatus 53,7 % (1994)

(Oulunsalo on vuonna 2013 liitetty Ouluun)

Miksi? Lautta Hailuotoon. Kunnantalon arkkitehtuuri.

Milloin? Torstaina 17.7.2008. Lauantaina 27.4.2019.

(Vuonna 2008 ajoimme Oulunsalon läpi lauttasatamaan klo 18:40, päästäksemme Hailuotoon. Odottelua autot jonossa. Oli 3 eri kaistaa: hälytysajoneuvoille, saarelaisille, turisteille. Satamakahvilasta sai Hailuodon erinomaisen kartan sekä aikatauluja. Jonotusaikaa viihdytti jaossa ollut paikallislehti Rantalakeus. Aivan vieressä oli myös 4 modernia sähköä tuottavaa tuulimyllyä.)
.
****
.
Vuonna 2019 kävelin Kempeleen Zeppeliniltä luoteeseen Kempeleen kirkonkylään ja sieltä kohti Oulunsaloa.
.
Jatkoin tienviittojen opastamana edelleen luoteeseen, ohi pelikenttien, 816-tien viereistä kävelytietä kohti Oulunsaloa. Aiempien havumetsäisten taipaleiden jälkeen seurasi parin kilometrin peltotaival, jolla aurinko paahtoi vapaasti ja kunta vaihtui toiseksi. Peltolakeuden ja tien välissä oli vain harva lehtipuurivistö, jossa lintulaumat kuitenkin viihtyivät voimakkaasti viserrellen, peltojen ruokapaikan vieressä.
.
Oulunsalon puolella tulin neljän ison autotien risteykseen. Olin tulossa Kempeleestä 816-tietä joka jatkui luoteeseen kohti Hailuotoa (jonne olin kerran ajanutkin). Oikealle koilliseen lähti 815-tie kohti Oulua ja vasemmalle lounaaseen 815-tie kohti Oulun lentokenttää ja Oulunsalon keskustaa. Käännyin sinne vasemmalle.
.
Poikkesin tien eteläpuolelle katsomaan metsikön puiden takana huomaamaani Oulunsalon valkoista puukirkkoa (1891), joka on uusgoottilainen länsitornillinen pitkäkirkko. Arkkitehti oli Julius Frans Basilier (1834-1905). Tarinan mukaan Lumijoen ja Oulunsalon kirkkojen piirustukset vaihtuivat, ja toiseen rakennettiin vahingossa ensimmäiseen tarkoitettu kirkko sekä päinvastoin.
.
Jatkoin sankarihautausmaan ohi paikallista kerrostalojen asujaimiston kotitietä lounaaseen. Mietin kaakkoon peltolakeutta kohti lähteviä teitä, voisinko kenties oikaista jotakin niistä paluumatkalla kohti Kempelettä, mutta olisin kaiketi päätynyt umpikujaan.
.
Tulin Oulunsalon kuuluisan punatiilisen kunnantalon (1982) luokse! Matkan yllätys taas, sillä olin unohtanut tämän minulle ennen näkemättömän "Oulun koulun" merkittävimmän arkkitehtuurikohteen olevan täällä! Arkkitehtitoimisto oli NVV: Kari ja Reijo Niskasaari, Kaarlo Viljanen, Ilpo Väisänen ja Jorma Öhman, joihin vaikutti Oulussa arkkitehtuurin professorina 1973-79 toimineen Reima Pietilän orgaaninen ja regionalistinen tyyli.
.
Katselin ja kuvasin tiilimuurien suojaamaa sisäpihaa, pihan monumentaalista veistosasetelmaa ja ylväästi nousevaa kellotorniseinää. Kapusin pihalta pikkuisia tiiliportaita hieman turhamaisille parvekkeille katselemaan ja valokuvaamaan aluetta yläsuunnasta. Joku toinenkin ihminen vietti aikaansa pihalla.
.
Oulunsalo on vuonna 2013 liitetty Ouluun eikä kunnantalon ainakaan kaikkia tiloja tarvita enää virastokäyttöön, vaan punatiilitalon kadunpuoleisesta pohjakerroksesta on vuokrattu toimitiloja pizzerialle ja muille pienyrityksille.
.
Oulun lentokentälle olisi ollut vieläkin kävelymatkaa pari kilometriä, enkä enää jaksanut innostua, olisiko kenttä käymiseen väärtti? Ajattelin nähneeni läheltä jo vaikkapa Porin tai Lappeenrannan lentokentät.
.
Menin Oulunsalossa mieluummin lentokentäntien pohjoispuolella olevassa kauppakeskus Kapteenissa sijaitsevaan kirjastoon, jossa katselin valikoimia, tutkin poistokirjoja ja selasin esitteitä, luin sanomalehtiä sekä kävin kellarikerroksessa vessassa, jonne erikoisen voimakkaasti raikui viereisen ravintolan soittama diskomusiikki.
.
Oulunsalon hyvässä kirjastossa oli erityisesti mielenkiintoinen näyttely Petsamon vaiheista Suomen osana 1900-luvulla! Esittely jatkui teemoittain monina isoina näyttelytauluina pitkin seiniä osastolta toiselle ja tutkailin niitä isolla kiinnostuksella.
.
Lopuksi kävelin tuttua reittiä takaisin Kempeleelle Zeppelinin kirjastoon ja Zemppi-Areenalle, ohi Zimmarin, mutta näkemättä Zatelliittia - teollisuusaluetta.
.
OULUNSALO 7 53,7
K: Puukirkko 1891 J.F. Basilier
K. Alttaritaulu 'Ristiinnaulitseminen' G.A. Dahström
P: Puretun uhrikirkon muistomerkki
R: Varjakan vanha satama (entiset saha ja laivaveistämö)
R: Oulun lentokenttä
E: Kapulalossi Varjakan saareen
V: Papinjärvi, niemen keskellä, hiekkarantainen
V: Koppanan hiekkarannat
V: Perämeren niemi
H: kauppapaikka jo 1400-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti